כל מה שחשוב ויפה
אורי רייז. צילום: אייל טאוג
אורי רייז. צילום: אייל טאוג

ירוק הוא השחור החדש ברשת סטורי

אורי רייז, שעומד מאחורי רשת סטורי המציינת בימים אלו 20 להקמתה, מאמין שקיימות היא ״הסיפור של הזמן הזה. אופנה מוסרית היא הדבר העיקרי מבחינתי כיום״

בתוך ״טרפת״ הקניות המתחוללת בתקופה הזו של השנה, רשת Story החליטה להסיט את הדגש סביב ה־Black Friday, ולהפוך אותו ל־Green Friday. זאת, במטרה לקדם צרכנות אחראית ומתחשבת, על פי שלושת הערכים המהווים את הבסיס לכלל פעילות הרשת: קיימות, טבעונות וסחר הוגן. 

מרבית הפריטים הנמכרים בחנויות ובאתר יוצעו בהנחה של 25%, ובתוך כך תעביר הרשת 5% מסך ההכנסות שיתקבלו במהלך ימי הבלאק־פריידי העולמיים כתרומה לעמותות שמקדמות את האג׳נדות הללו, ובהן: אדם טבע ודין, SOS תנו לחיות לחיות וסחר הוגן ישראל. 

קיימות היא לא עניין חדש בסטורי. לפני כשנתיים קיבלה הרשת את תו התקן של Vegan Friendly ישראל, ובכך הפכה לרשת האופנה הישראלית הראשונה שנושאת תו זה. לפני ארבע שנים יצאה הרשת עם המסר של Story Of Responsibility, שקורא לצרכנים לחשוב בעת הרכישה ולבדוק עם עצמם: מה הם קונים, מה הם לובשים, מי ייצר את הפריטים, באילו תנאים והאם ישרתו אותם לאורך זמן.

אורי רייז, האיש שמאחורי סטורי, משוכנע שעתיד האופנה נמצא בצרכנות מצפונית ושואף להגיע למצב שבו 80% ממותגי הרשת יהיו בני קיימא. כלומר, מותגי אופנה טבעונית שנוצרה ללא גרימת סבל לבעלי חיים, אופנה אקולוגית שפועלת למען איכות הסביבה, ואופנה חברתית, המדברת על תנאי העסקה וסחר הוגן. רייז מעיד שנכון להיום כשליש מהמותגים המיובאים על ידי הרשת הם מותגי אופנה בת קיימא, ביניהם Veja, מליסה, Nudie ג׳ינס, שורש, Rains ועוד.

Scotch & Soda. צילום: מ״ל

Scotch & Soda. צילום: מ״ל

Nudie Jeans. צילום: מ״ל

Nudie Jeans. צילום: מ״ל

Nudie Jeans. צילום: מ״ל

Nudie Jeans. צילום: מ״ל

Scotch & Soda. צילום: מ״ל

Scotch & Soda. צילום: מ״ל

בסיור בחדר התצוגה הנרחב שבקומת הקרקע במשרדים שבתל אביב, המשתרעים על פני שתי קומות, בא לידי ביטוי הסיפור האידיאולוגי שמאחורי כל מותג. את Veja, לדוגמה, החל רייז לייבא לפני ארבע שנים.

״כולנו כבר יודעים שתעשיית האופנה היא השנייה המזהמת בעולם אחרי העור והבשר. Veja, שלפני ארבע שנים עוד לא מותג נחשק כפי שהוא היום, נוסד על ידי שני יזמים צרפתים צעירים שבחרו בנעלי ספורט, הפריט הכי מושמץ בתעשייה, כדי לעשות תיקון, והשיקו נעליים שעשויות מגומי שמיוצר מבקבוקים ממוחזרים ומכותנה אורגנית. הייצור של הנעליים נעשה בשיתוף עם חקלאים בברזיל ופרו, והוא בעל תו תקן מעמותת ויגן־פרנדלי העולמית. 

כולנו כבר יודעים שתעשיית האופנה היא השנייה המזהמת בעולם אחרי העור והבשר. Scotch & Soda מקדמים אג׳נדה חברתית וסביבתית, תוך שימוש בחומרי גלם ברי־קיימא, צמצום תוצרי הלוואי בייצור ושקיפות מלאה לגבי סחר הוגן ועוד

״דוגמאות נוספות הן של מותג הג׳ינס השוודי Nudie Jeans, שאצלם מתוך תפישה צריך להפחית את הצריכה ולכן הם מציעים שירותי תיקון לכל מוצרי הג׳ינס שלהם בחינם ולנצח, וכך גם בישראל. מותג הנעליים מליסה הוא מותג נעלי אופנה ברזילאי שכולו ידידותי לטבעונים. Scotch & Soda מקדמים אג׳נדה חברתית וסביבתית, תוך שימוש בחומרי גלם ברי־קיימא, צמצום תוצרי הלוואי בייצור ושקיפות מלאה לגבי סחר הוגן ועוד״.

מזהה טרנדים ומותגים סדרתי

בימים אלו חוגגת רשת סטורי 20 שנה לתחילת פעילותה בישראל. 20 שנה שבהן עברה אבולוציה שהותאמה וממשיכה ומתאימה עצמה לתקופה. רייז, בן 45, הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה וניהול מאוניברסיטת תל אביב. את התואר השני במנהל עסקים כבר לא סיים, ״משום שנשאבתי לעולם העסקים״.

כמי שרבים בתעשייה מעידים עליו שהוא ״מזהה טרנדים ומותגים סדרתי״, חברת 911 שהקים בשותפות עם משפחת פדרמן (בעלי רשת מלונות דן, אלביט ועוד), אחראית כיום ליבוא של יותר מ־60 מותגי אופנה ולייף־סטייל, ומוכרת בעיקר כרשת החנויות סטורי.

את החנות הראשונה של סטורי ברחוב שנקין בתל אביב פתח רייז רק לאחר שבע שנים שבמהלכן פעלה החברה כסיטונאית אופנה תחת השם ״911 אופנה״. סניף זה של סטורי פועל עד היום, כשלפני מספר חודשים התווספה לו באותו הרחוב חנות של המותג הנחשק על ידי הישראלים – Scotch & Soda. לצדו החל רייז לייבא ולשווק בארץ גם את המותג האנגלי All Saints, וגם במקרה הזה נפתחו לו חנויות עצמאיות.

סטורי אולסיינטס קניון איילון. צילומים: איל טאוג

סטורי אולסיינטס קניון איילון. צילומים: איל טאוג

בין המותגים הראשונים, הבולטים והמוכרים שייבא רייז לישראל אפשר לציין את מותג הנעליים Fly, בעל הניחוח העיצובי הרענן והצעיר, שבו הרשת מחזיקה עד היום. מאז הרחיב רייז את רשימת שהוא מייבא ומשווק בבלעדיות בארץ באמצעות 14 חנויות רשת ו־850 נקודות מכירה נוספות ברחבי הארץ. עם השנים התרחבה הרשת לטריטוריות נוספות, והיא מייבאת ומשווקת מותגים בתחומי עיצוב הבית ובגדי ילדים. 

״אני לא בא מאופנה, אבל אני כן אוהב אמנות, צורך אמנות, ויש לי יכולת להעריך עשייה איכותית ויופי. אני מסתובב בעולם בהרבה תערוכות, ויש לי כנראה יכולת לזהות מותגים שמעוררים בי השראה; ממש כמו שאמנות עושה לי״.

birds

מעבר לכך הוא מעיד על עצמו שהוא יזם, ״אבל לאו דווקא בעולמות האופנה״. לדבריו, החברה הוקמה על בסיס הפער שבין ההצע העולמי הרחב של מותגים שונים לכאלו שפועלים בהתאמה לעולמות התוכן של אנשי סטורי. ״אנחנו בוחרים רק שותפים ומותגים שנמשכנו אליהם ושאנחנו נמשכים אליהם גם היום, שמביאים איתם ערך מוסף, אג׳נדה וסיפור.

״מכאן נבחר השם של הרשת, Story. אף פעם לא מכרנו מוצרים רק בגלל שיש להם פוטנציאל מסחרי, ואנחנו לא מוגבלים ברמת המוצר. כל דבר יכול להיות שזור בעולמות התוכן שלנו – מנעליים, דרך אופנה, אביזרי אופנה, הום סטיילינג וכן הלאה. אין ספק שזה מחייב אותנו לעשות מהלך של אוצרות מאד מוקפדת ורחבה דיה, כדי להחזיק את רשת החנויות וההצע המגוון שמוצע בהן. לצד אלו פיתחנו שפת מותג ברורה שבאה לידי ביטוי בכל חנויות הרשת״.

אף פעם לא מכרנו מוצרים רק בגלל שיש להם פוטנציאל מסחרי, ואנחנו לא מוגבלים ברמת המוצר. כל דבר יכול להיות שזור בעולמות התוכן שלנו – מנעליים, דרך אופנה, אביזרי אופנה, הום סטיילינג וכן הלאה 

מחצית מסניפי הרשת ממוקמים בקניונים כשאתר האינטרנט של הרשת פועל כחנות לכל דבר, עם כל המותגים המיובאים על ידי החברה. כיום האתר נחשב לחנות החזקה ביותר שלהם ״החלטנו לפתוח סניפים פיזיים בכמות מדודה ולעלות על מגרש האי־קומרס יחסית מוקדם, כי הבנו שלשם השוק הולך״.

כבר לא על הדרך 

גם בחייו הפרטיים רייז מעיד על עצמו שהוא במגמת הפחתה של צריכת מזון מהחי ודואג יותר לסביבה, ״אבל אני עוד לא לגמרי שם. זה בא לידי ביטוי מעבר לתזונה גם במוצרים שאנחנו צורכים״. 

לדבריו, אשתו טל היא טבעונית, פעילה ומממשת את האג׳נדה הרבה יותר ממנו. ״היא פעילה חברתית ופמיניסטית מאז שאני מכיר אותה, מנהלת את עמותת ׳המכללה׳ שמעניקה הכשרה לנשים שורדות זנות. יחד חיפשנו דרך לתרום לחברה, נוצר קשר עם ׳המכללה׳ שהיום מתנהלת ממש כבית ספר תעסוקי בשמונה תחומים שונים ומעביר הכשרות למאות נשים שורדות״. 

עוד בעניין האסטרגייה של סטורי מציין רייז, ש״אופנה בת קיימא היא אחד הטרנדים המובילים כיום בעולם. לצערי, לעיתים היא מנוצלת בצורה צינית על ידי מותגי ענק שממהרים לרכוב על הגל. זה לא שאנחנו עושים מהלך.

״כפי שציינתי, אנחנו עושים עבודת אוצרות ממוקדת בערך המוסף וזה כבר מתחילת הדרך. נכון שבהתחלה רצינו להציע מותגים שלא היו קיימים כאן עם שפה אסתטית שונה, אבל כיום העולם התכווץ, אפשר להשיג הרבה מוצרים במגוון גדול של מקומות, ולכן האג׳נדה שאנחנו רוצים לייצג היא לא רק האופן שבו הדברים נראים, אלא מה עומד מאחוריהם״. 

חלון ראווה של סטורי והאמן לובקה. צילומים: מ״ל

חלון ראווה של סטורי והאמן לובקה. צילומים: מ״ל

אז בסטורי קונים לקוחות עם אג׳נדה? 

״הקהל כיום הרבה יותר אכפתי מבעבר, אין לי ספק בכך. זה קהל ששואל ומברר מאיפה הפריט הגיע, ממה הוא מיוצר, הצרכנים היום לגמרי לא מסתפקים רק במראה ובמחיר. אני יודע בוודאות שקיימות היא המגמה הכי חזקה כיום, העולם כבר ממש שם והקורונה חיזקה וחידדה את הדברים.

״זה הסיפור של הזמן הזה, והם רוצים שהקהילה תכיר אותנו בתור מי שאכפת להם. אופנה מוסרית היא הדבר העיקרי מבחינתי כיום. המותגים החדשים שאביא לארץ כבר לא עוסקים בזה על הדרך, אלא מוקדשים כל כולם לנושא. אין פה תרגיל צרכני של ארבעה פריטים בקולקציה צדדית שקוראים לה ׳אקולוגית׳ כדי לקחת חלק בסיפור. מדובר בהסתגלות למוד חדש ואנחנו רואים את עצמנו חלק מחינוך השוק לכך״. 

מה העתיד העסקי שלך ושל סטורי?

״אני לא מרגיש שבארץ הגעתי למיצוי של החברה. אני בהחלט מרגיש שהמותגים הגדולים שלנו ראויים לחנויות עצמאיות דוגמת אול־סיינטס, סקוץ׳־אנד־סודה, ובימים אלו אנחנו מתקדמים עם פתיחת חנות למותג צ׳מפיון שגם אותו אנחנו מייבאים ארצה. 

״בחזון שלי אני רואה עוד הרבה אפשרויות להתפתחות ויש עוד מותגים מעניינים שנביא. בגדול, מטרת־העל של הרשת, היא לתת מענה ללקוחות אוהבי עיצוב ואיכות, והמטרה שלנו היא בהחלט להביא עוד מותגים, אבל לצד זה כפי שאמרתי העולם התכווץ ולכן אנחנו מתכננים להרחיב את פעילות הסיטונות שלנו מישראל החוצה. יש פה הרבה מאוד מעצבים מאוד מוכשרים שאנחנו יכולים להציע להם את יכולת השיווק שלנו בחו״ל״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden