כל מה שחשוב ויפה
עינת אטיאס
עינת אטיאס בתערוכה נקודת מבט

תערוכה חדשה: נקודת מבט - אדריכלות ישראלית בצילום עכשווי

מיטב צלמי האדריכלות מציגים תמונת מצב של הסביבה האורבנית, בתערוכה שתיפתח במרכז תאו ב־30.12, בשיתוף עם פורטפוליו. אוצרות: חגית פלג רותם, לימור מרגוליס

האדריכלות הישראלית והסביבה האורבנית עומדות במרכז התערוכה נקודת מבט 2021, שתיפתח במרכז תאו הרצליה ביום חמישי 30.12. בתערוכה הקבוצתית, 31 צלמים מציגים עבודות מהשנתיים האחרונות, ולכל אחת ואחד מהם נקודת מבט ייחודית. בפסיפס שנוצר אפשר לראות את המתח שבו פועלת האדריכלות המקומית: בין האסתטי והמתוכנן היטב לבין המוזנח, המאולתר והמכוער. בין הצפיפות על הקרקע לראש בעננים. התנגשות בין תהליכים ארוכים למציאות חסרת סבלנות.

התערוכה נולדה בהשראת המקום: מרכז תאו בהרצליה שנחנך בסוף 2019, בתכנון משרד האדריכלים אסף לרמן. מרכז תרבות ופעילות מזן חדש, שבו המבנה לא רק משרת את התוכן, אלא הופך לחלק ממנו, ומסמן מפנה בחשיבה על מבנים לשימוש הקהילה. בצילומים של נמרוד לוי בניין תאו מוצג באור רך, מעין גן זן ברוטליסטי. הוא הופיע בטור האדריכלות של האדריכל דן הנדל והצלם דור קדמי בעיתון הארץ – שמוצג בתערוכה כפרויקט מיוחד – שם כתב עליו הנדל שהוא משמש מחווה לרגעים הטובים של האדריכלות הישראלית.

הצלמות והצלמים בתערוכה מצליחים ליצור מסתורין במקומות מוכרים, לחשוף יופי ביום־יומי. חלקם מתמקדים במבני ציבור וחלקם מתבוננים במרחב הפרטי; חלקם מחפשים את הגרנדיוזי והראוותני ואחרים מוצאים עניין בשולי הזירה ובנוכחות האנושית. דימויים של אדריכלות מפוארת מוצגים לצד תמונות הרס ופינוי מקום לחדש, העתיד לבוא. בכך עוסק גם הפרויקט האורח – ״ג׳ירפות״, יצירה רב תחומית, ממנה מוצג וידאו ארט בתערוכה.

מרכז תאו, הרצליה. צילום: נמרוד לוי

מרכז תאו, הרצליה. צילום: נמרוד לוי

מוזיאון תל אביב בסגר הראשון. צילום: יאיר ברק

מוזיאון תל אביב בסגר הראשון. צילום: יאיר ברק

בריכת גורדון. צילום: נועם נבון

בריכת גורדון. צילום: נועם נבון

בין בלומפילד למוזיאון

יאיר ברק הוזמן על ידי מוזיאון תל אביב לאמנות לצלם בתקופת הסגר הראשון של הקורונה, במרץ 2020. התוצאה היא סדרת העבודות היקף, מנקודת מבטו של העומד מחוץ למוזיאון הסגור, כמשה על הר נבו. נועם נבון צילם באותה תקופה את המרחבים הריקים מאדם של בריכת גורדון ושל אצטדיון בלומפילד – אותם מעוזי חיים ופעילות שנותרו משותקים.

פז אדרי החל לפני כחמש שנים לצלם את תהליכי הבנייה והצטופפות המע״ר התל אביבי. הוא מתעד בסבלנות ובהתמדה את צמיחת בניין תוה״א ועורף האיילון, ומציג את צמיחת המגדלים בעבודת וידאו מרהיבה, כצילומי טבע מואצים של צמיחה ופריחה. העבודה מעודכנת עד לרגע האחרון ומשקפת את קו הרקיע כפי שהוא בימים אלה.

גדעון לוין מצלם את החצר האחורית של מבני תעשייה ועבודה, ומעניק להם מראה של ענקים דוממים. הראל גלבוע מציג דיפטיך מפואר של בניין מוזיאון רמת גן המחודש, שנחנך בימים אלה, ועבודתו היא שיר הלל לקומפוזיציה האופקית ולבטון הברוטליסטי, הארצישראלי. עמית גרון מצלם את המרחבים האסקפיסטיים והמוגנים של בתים פרטיים, המשתקפים בהרמוניה בבריכות השחייה שלצידם.

עמית גרון

עמית גרון

גדעון לוין

גדעון לוין

איצטדיון בלומפילד. צילום: ינאי דיטש

איצטדיון בלומפילד. צילום: ינאי דיטש

הריסה, שימור, חידוש והתיישנות

יעל שמידט מצלמת את תהליך השימור של בית ליבלינג, ומתמקדת בעובדים ובידיהם המלטפות את פרטי המבנה. אורלי דרובל מדגישה את נוכחותם של הפועלים השקופים: היא מצלמת אותם כשהם יוצקים את משטחי המלט לתשתית הרכבת הקלה. מיכאל נמליך ומיכל קריגר מצלמים הריסות, ויאנה דודלר ממקדת את מבטנו אל העשבים והצללים הנצמדים לקיר, בכוח החיים העיקש של הטבע.

עינת אטיאס, יובל שיבולי ואחרים, מתמקדים בצבעוניות ובמשחקים הגיאומטריים של המבנים, לעתים באופן המנתק אותם מהקשר. דניאל חייקלסון מתבונן בעין אוהבת ובמצלמה אנלוגית במאיץ החלקיקים במכון ויצמן. הבניין הרטרו־עתידני משנות ה־70, שחדל משימוש לפני כעשור, הוא סמל למדע אך גם להתיישנות ולהאצה שחלה בקצב הגילויים והשינויים בחיינו.

מרכז יהדות אתיופיה בחדרה. מתוך טור האדריכלות בעיתון הארץ. צילום: דור קדמי

מרכז יהדות אתיופיה בחדרה. צילום: דור קדמי

שימור בית ליבלינג. צילום: יעל שמידט

שימור בית ליבלינג. צילום: יעל שמידט

מיכל קריגר מוטולה

מיכל קריגר מוטולה

טור האדריכלות מעיתון הארץ מוצג כפרויקט מיוחד בתערוכה. דן הנדל ודור קדמי התחילו לפרסם את טור האדריכלות במוסף גלריה ב־2018. הנחת היסוד של הטור, מסביר הנדל, היא שאדריכלות היא מדיום נגיש ולא אליטיסטי, המשפיע על חיים של הרבה אנשים, ועל כן ביקורת אדריכלות, בדומה לביקורת מסעדות לדוגמה, צריכה לסקור את החוויה בבניין, ולא להתעכב על מה שאומרים עליו המתכננים. כל טור סוקר בניין בנוי אחד, שהכותב והצלם מגיעים אליו יחד. בהתאם, הטקסט של כל טור והצילומים המופיעים בו שזורים ומשלימים זה את זה. לטור המתפרסם לאורך זמן יש השפעה מצטברת על השיחה סביב אדריכלות ובניינים.

פרויקט אורח בתערוכה: ״ג׳ירפות״ – יצירה רב תחומית, המשלבת מחול, תיאטרון, וידאו ארט וסאונד. היצירה נוצרה בעקבות התבוננות במחפרי ענק שמשטחים בניינים בתל אביב כדי להקים במקומם רבי קומות.


נקודת מבט 2021 I מרכז תאו
אוצרות:
חגית פלג רותם, לימור מרגוליס.
משתתפות.ים: פז אדרי, עינת אטיאס, שי אפשטיין, יאיר ברק, הראל גלבוע, עמית גרון, יאנה דודלר, ינאי דיטש, אורלי דרובל, איתן ויתקון, ניקולאס וקסלר, דניאל חייקלסון, נמרוד לוי, גדעון לוין, נועם נבון, מיכאל נמליך, מרינה סיפר, אסף פינצ׳וק, אבישי פינקלשטיין, אריק צ׳רנובסקי, מיכל צ׳יטיאט, יוליה קלוצ׳ק, מיכל קריגר מוטולה, דייגו רוסמן, אילן שחם, יובל שיבולי, יעל שמידט, דפנה שרתיאל, איל תגר, דורון תלמי. דור קדמי ודן הנדל. קטעי וידאו ארט מהמופע ״ג׳ירפות״, מאת עופרה לוי יהודאי. כוריאוגרפיה: יגור מנשיקוב מקבוצת המחול GEM.

פתיחה: 30.12.21, נעילה: 28.2.22.

  • שיח גלריה עם אדריכל אסף לרמן והאוצרות: 31.1.22, בשעה 19:30
  • שיח גלריה עם דור קדמי, דן הנדל והאוצרות: 25.2.22 בשעה 11:00

מרכז תאו, וינגייט 168, הרצליה. שעות פתיחה: א׳-ה׳ 20:00-09:00, ו׳ 13:00-09:00

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden