כל מה שחשוב ויפה
פולינה פולטורן. צילומים: מ״ל
פולינה פולטורן. צילומים: מ״ל

פולינה פולטורן רוצה שתדעו שגם מיקרוסופט = עיצוב

כשפולינה פולטורן החלה לעבוד במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל, היא הייתה אחת המעצבות הבודדות. שנתיים וחצי ועשרות מעצבים לאחר מכן, היא רוצה ״שאנשים יידעו שזה דבר, שזה קיים, שיראו את כל הדברים שאנחנו עושים״

לפני שנתיים וחצי, כשפולינה פולטורן החלה את עבודתה כמעצבת מוצר בצוות Power BI (ביזנס אינטלג׳נס) במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל, היא הייתה אחת המעצבות הבודדות. ״לא הכרתי את המעצבים האחרים, לא ראיתי אותם, לא שמעתי עליהם, לא ידעתי מה הם עושים״, היא מספרת.

״זה היה נראה לי מוזר. כיום יש כבר עשרות מעצבים, ואתה רוצה לשמוע עוד דיעות, להיחשף למה אנשים עושים, אתה רוצה לשתף ידע, לשאול שאלות. זיהיתי צורך גם שלי וגם של אחרים שצריך לעשות עם זה משהו.

״התחלנו להיפגש בתחילת הקורונה, זה היה קצת קשה – לא רק שאנחנו לא מכירים אחד את השני, לא כולם פותחים מצלמות, לא כולם מדברים. התחלנו להוציא ניוזלטר חודשי שבו אנחנו מספרים על מעצבים חדשים שהצטרפו, שמים תמונה שלהם, משתפים תהליכים שאנשים עושים בצוותים הפנימיים, איוונטים, התחלנו לעשות כל חודש פגישות ב־Teams, הרצאות, שיתוף עבודה שאני עושה כרגע. זה עזר לאנשים להבין מה קורה בקבוצות אחרות, בצוותים אחרים״.

״כשהמשרדים נפתחו מחדש פשוט קבעתי לאנץ׳ קבוע של כל המעצבים על הגג ושלחתי זימונים. אנחנו רוצים לראות פרצופים, לדבר אחד עם השני, לשבת ביחד. במפגש הראשון זה היה קצת מוזר, עוד לא הכרנו ממש אחד את השני, אבל זה קורה, מגיעים יותר, ופשוט מדברים: על עבודה, על מטא־וורס, על NFT ועוד ועוד״.

השלב הבא מבחינתה הוא להוציא החוצה את קהילת העיצוב, לאקו־סיסטם גדול יותר, ״שאנשים יידעו שזה דבר, שזה קיים, ושיראו את כל הדברים שאנחנו עושים. אנחנו עובדים על כל כך הרבה מוצרים שונים, כל אחד עושה משהו אחר, מתנהל קצת אחרת, יש הרבה מה ללמוד ויש לנו הרבה מה לתרום״.

האימוג׳ים החדשים של מיקרוסופט

האימוג׳ים החדשים של מיקרוסופט

Windows 11

Windows 11

עד היום מי שזוהו באופן טבעי עם עיצוב אלו חברות כמו אפל, לא מיקרוסופט. מה השתנה? 

״כן, גם התפיסה של מיקרוסופט העולמית וגם של ישראל נהייתה ׳עיצוב־פרינדלי׳ בשנים האחרונות. אפשר לראות כנסים עולמיים ולראות שמיקרוסופט שמה דגש בחוויה במוצרים החדשים ובפיצ׳רים החדשים שהיא מוציאה, איך היא פונה לאנשים. אייקונים חדשים שמייקרוסופט הוציאו לכל המוצרים שלנו, מערכת הפעלה ווינדוס 11 החדשה, מיקרוסופט Loop ועוד.

״ואם דיברת על אפל וגוגל, אפל מתבססת על האייפון מהעשור האחרון וגם גוגל היא חברה חדשה ביחס למיקרוסופט, שקיימת הרבה יותר שנים, ויש לה הרבה מורשת שהיא מביאה איתה. מה שאנשים מכירים במיקרוסופט זה המוצרים שגדלנו עליהם, וגם זה משהו שאנחנו משתפרים בו. תסתכל על המוצרים האחרונים שיוצאים מתוך מיקרוסופט, זה עולם אחר. אפשר גם לראות בווינדוס האחרון שממש חשבו יותר על חוויה ולא רק על פונקציונליות. לוקח זמן לשנות את התודעה הזו, יותר קל ליצור משהו חדש״. 

עיצוב נתונים: עולם חדש מופלא

פולטורן, בת 33, עלתה לארץ מבלרוס בגיל 9. ״היה לי קשה להסתדר בלי שפה, תרבות אחרת, מצאתי את עצמי בלי חברים, הייתי יושבת הרבה מול המחשב: סקנד לייף, פורומים, משחקים של פעם. התחלתי להיכנס יותר לעולם של הפורומים והתוכנות״.

בגיל 14 החליטה לעשות בטכניון קורס html ו־css. ״היו מלא סטודנטים מבוגרים ואני. במקביל הייתה לי אהבה גדולה למספרים, סבתא שלי הייתה מורה למתמטיקה 30 שנה. רציתי ללמוד מנהל כלכלה וחשבונאות אבל לא התקבלתי״. בצבא פגשתי חברה שהלכה ללמוד תקשורת חזותית. ״היא ציירה מאוד יפה. הבנתי שיש מקצוע כזה, שאנשים יושבים מציירים ומעצבים ולומדים את זה. הייתי בשוק.

״הגעתי לשנקר. בשנה א׳ לומדים הכל מהכל ובשנה ב׳ גיליתי שיש תחום שקוראים לו עיצוב נתונים. זה היה ׳מיינד בלואינג׳ – מקצוע אנליטי, מתעסקים במחקר, ואחר כך אתה לוקח את כל הדבר הזה ונותן לו צורה ויזואלית. שם התגלה לי עולם חדש מופלא״. 

מה שאנשים מכירים במיקרוסופט זה המוצרים שגדלנו עליהם, וגם זה משהו שאנחנו משתפרים בו. תסתכל על המוצרים האחרונים שיוצאים מתוך מיקרוסופט, זה עולם אחר

קצת לפני שסיימה ללמוד ב־2018 התחילה לעבוד במיי־הריטג׳ ולאחר שנה עברה למיקרוסופט. ״בסוף הכל התחבר לאיפה שאני נמצאת היום״.

מה כוללת העבודה שלך היום?

״אנחנו יושבים תחת business apps – אפליקציות לארגונים גדולים. זו אפליקציה שלוקחת את כל המידע של החברה, מזקקת, מפרקת ומציגה תובנות שאתה יכול לראות, אקשן אייטמס, קולבורציה. ספציפית זה מתחלק לכמה פלטפורמות – פי.סי, סאס (ווב), ויש מובייל ומכשירים ניידים כמו טלפונים, טבלטים או VR״.

את יכולה לתת דוגמה?

״קח לדוגמה שדה תעופה: מערכת גדולה עם אלפי נוסעים ועובדים שמתחזקים את כל הדבר הזה. נניח שיש עיכוב של כמה טיסות, בינתיים מגיעים נוסעים חדשים ונוצר עומס גדול. זה מידע שהעובדים צריכים לדעת, להבין כמה מסעדות פתוחות, האם יש צורך להודיע למסעדות שיהיו מוכנות, להוציא עוד אוטובוסים, לפתוח עוד בקרת גבולות וכן הלאה. 

״דוגמה אחרת – אם ניקח את ה־Holones, משקפי ה־VR. נניח שאני עובדת במפעל גדול, אני נמצאת ברצפת הייצור ורוצה לראות איך כל מכונה מתפקדת. אני יכולה ללכת עם אייפד או מחשב, זה דורש הרבה זמן, כי אני לא יכולה לשים טאבלט ליד כל מכונה, זה יקר. לעומת זאת אני יכולה ללכת עם משקפי Holones וממש לראות דו״ח ליד כל מכונה, איך היא מתפקדת. מאוד קל להרגיש ככה את הדופק״. 

מה את עושה תכל׳ס?

אנחנו עושים את ה־ux ואת העיצוב, נמצאים בשלבים מוקדמים של קבלת ההחלטות עם צוות הפיתוח ומנהל המוצר. בשלב הראשוני מנהלים שיח פתוח ומבינים איך אנחנו רוצים שהדברים יקרו, מה רוצים לנטר, איך מחלקים את העבודה לשלבים. אחר כך לוקחים את כל הדבר הזה ומזקקים אותו לחוויה. ואתה אף פעם לא עובד לבד, תמיד עם מנהל המוצר, המפתחים, עד השלב שמוצאים משהו, וגם אז זה לא נגמר שם. אתה עוקב אחרי המוצר, בודק נתונים, מה עובד, מה לא עובד, מה צריך לשנות.

״אחת הבעיות שפתרנו בצוות, לדוגמה, היא Navigation Tree. ראינו שלמשתמשים שלנו יש כאב גדול בניווט של דו״חות שגזל מהם הרבה זמן להבין איפה הם מוצאים משהו, הרבה קליקים בשביל להגיע לאייטם מסוים והיה חסר מידע על המקום שבו הם נמצאים. ניסינו להבין איך לעזור למשתמש שלנו שצורך המון מידע – להתמצא באפליקציה בין אלפי דו״חות והאינפורמציה שהוא שוחה בה.

רוב הדו״חות שלהם מפוזרים בכל מני מקומות שונים באפליקציה כמו פייבוריטים, דוחות אחרונים שראיתי, דו״חות פופולריים, דו״חות שאני יצרתי, דו״חות ששיתפו איתי, או אפילו ׳מיני אפליקציות׳ שבתוכן יש מספר דו״חות, כשבתוך כל דו״ח יכולים להיות עמוד אחד או 100 עמודים, ובתוך כל עמוד יכולים להיות כמה גרפים ודאטה ויזואליזציות שונות. וכל הדבר זה נמצא במכשיר הקטן שאתה מסתובב איתו בכיס – פלאפון״.

birds

ובסוף כל מה שהמשתמש רוצה זה שיהיה לו הכי פשוט.  

״כן, בסוף משתמש הקצה שלנו רק רוצה לצרוך מידע מסוים On the go ולנווט בצורה הכי פשוטה אליו, ובנוסף להבין איפה בדיוק הוא נמצא. זה מאוד קשה כי אין פאטרנים או דפוסים שקיימים במובייל שדומים לווב – דוגמת ה־Breadcrumbs, שבכל עמוד או מקום שאתה הולך אליו אתה יכול לראות מאיפה הגעת ולנווט לאותו עמוד – או ללכת צעד אחורה לעמוד שהגעת ממנו.

״למשתמשים היה צורך להבין לא רק את הצעדים האחרונים שלי ואיך הגעתי ומאיפה – אלא להסביר למשתמש איפה הוא נמצא, את המידע על הלוקיישן הספציפי שהוא נמצא בו. לדוגמה, כמה עמודים יש בדו״ח הזה, מתי פעם אחרונה רוענן המידע בתוך כל דו״ח, האם הדו״ח הזה מותאם למובייל או רק ללנדסקייפ, והאם יש לו איזשהם אטריבוטים כמו פרטיות, וכו׳. את כל הדבר המפלצתי הזה אתה צריך להנגיש במובייל, ולגרום לזה לעבוד, בזמן שלא ממש מצאנו דפוס דומה לזה שכבר קיים״.

בסוף זה לא רק התפקיד של המכירות למכור את המוצר, זה לא רק תפקיד המרקטינג לעשות יח״צ או אתרי נחיתה טובים כדי לשווק את המוצר. הגישה היא שכולם צריכים לעבוד ביחד והמוצר צריך למכור את עצמו מעצם זה שהוא מביא חוויה טובה. ובשביל זה צריך תקשורת בין כולם

אז מה עשיתם?

ישבנו וחקרנו ועשינו בריינסטורמינג והרבה איטרציות על החוויה עד שהבנו שכל הדבר הזה הוא Navigation Tree אחד גדול שמראה לך את הדרכים הקודמות. קצת כמו עץ משפחה, זה מראה לך איפה אתה, ויכול לתת לך מידע נוסף על המקום שאתה נמצא בו וגם לנווט למקומות אחרים, ולחזור למסך הבית.

״בנינו נוויגציה מורכבת בתוך מובייל שהיא מופשטת לצורה המינימלית שלה, שעדיין נותנת מספיק ערך ופונקציונליות למשתמש. זה היה פיצ׳ר ארוך שפתר למשתמשים שלנו המון סבל ויכלנו לראות את התוצאות של זה בשימוש שלהם, בפידבק שקיבלנו, וגם במחקר משתמשים שעשינו חודשים לאחר מכן. בנוסף גם סוג של יצרנו פאטרן שיכול לפתור את הבעיה הזה במובייל לאפליקציות מורכבות״.

מה בסוף הדבר החשוב בעיצוב?

״היום מאוד קל ללמוד איך לעשות UI יפה, אתה לא צריך להמציא שום דבר, זה כבר קיים. לנו חשוב שתהיה תקשורת טובה בין כל מי שאתה עובד איתו על המוצר. קל לעשות משהו יפה אבל קשה לפתור את הבעייה האמיתית. יש מוצרים יפים שנופלים אם החוויה שלהם לא הוליסטית, אם לא הגדירו מראש מה מצליח. 

״לא מספיק יפה או נראה טוב. לאחרונה הבנתי שמעצב צריך להבין גם בביזנס, לדעת לשכנע אנשים, להבין במספרים. זה מאוד חשוב. וגם ללמוד מתודולוגיות שונות של ניהול מוצר, עיצוב, משהו הוליסטי.

״בסוף זה לא רק התפקיד של המכירות למכור את המוצר, זה לא רק תפקיד המרקטינג לעשות יח״צ או אתרי נחיתה טובים כדי לשווק את המוצר. הגישה היא שכולם צריכים לעבוד ביחד והמוצר צריך למכור את עצמו מעצם זה שהוא מביא חוויה טובה. ובשביל זה צריך תקשורת בין כולם״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden