כל מה שחשוב ויפה
מירב הימן ואילת כרמי, מתוך ״המוסד״, מוזיאון רמת גן. צילום: מ״ל
מירב הימן ואילת כרמי, מתוך ״המוסד״, מוזיאון רמת גן. צילום: מ״ל

הרשימה המשותפת // 23.12.2021

המוסד במוזיאון רמת־גן, עופר ללוש ואביבה אורי בגלריה גורדון בירושלים, המסע לחקר הכאן של אסף שני ודורון עובד, פעמוני רוח של הלל רומן ולחם ושושנים 16 בסדנאות האומנים

המוסד במוזיאון רמת־גן

התערוכה ״המוסד״ תפתח הערב (23.12) במוזיאון רמת־גן לאמנות לאחר שיפוץ שארך למעלה משלוש שנים. פתיחתו המחודשת של המוזיאון – בעידן של משבר בריאותי, פוליטי וחברתי היא אירוע משמעותי, המעורר שאלות; האם זהו אקט של אבולוציה ושינוי, או האם המוזיאון ישמר את מעמדו כמגדל שן? או שהוא עתיד לפרוץ גבולות ולשנות את חוקי המשחק של עצמו?

בתערוכה משתתפים כ־50 אמניות ואמנים ישראלים ובינלאומיים, המציגים עבודות המעלות לדיון סוגיות מרכזיות הנוגעות לזהותם ולייעודם של מוזיאונים במאה ה־21; מהיבטים פילוסופיים, פוליטיים, חברתיים, כלכליים ותרבותיים. הן שואלות שאלות על מידת הרלוונטיות של המוסד המוזיאלי, על האפשרויות הגלומות בו כמקום הפועל לחבר בין אמנות לחברה, אמנות וטכנולוגיה ובין מציאות פיזית לווירטואלית, כמו גם על התמודדותו מול השינויים בחוויית הצפייה ובהרגלי צריכת אמנות בעידן הדיגיטלי.

״המוסד״ היא תערוכת הבכורה של סבטלנה ריינגולד כאוצרתו הראשית של המוזיאון שמבקשת להפנות מבט בוחן למוסד המוזיאלי, למעמדו ותפקידו במרחב התרבות הישראלי. היא מהדהדת את המתח המובנה בין אמנות ופוליטיקה ומציפה את הסתירות הפנימיות הגלומות במוסד המוזיאלי בן זמננו – מעוז בורגני אינטלקטואלי מובהק, הנע בין ממסדיות לחתרנות.

דוד ריב, Bad Modern Art. צילום: מ״ל

דוד ריב, Bad Modern Art. צילום: מ״ל

פבל וולברג, חשיפה כפולה. צילום: מ״ל

פבל וולברג, חשיפה כפולה. צילום: מ״ל


עופר ללוש ואביבה אורי בגלריה גורדון בירושלים

החלל החדש של גלריה גורדון נפתח בירושלים, במהלך חלוצי של גלריה תל־אביבית ותיקה. את החלל החדש יחנכו שתי תערוכות יחיד, האחת של עופר ללוש והשנייה של אביבה אורי. במרכזה של התערוכה ״עופר ללוש, עבודות חדשות״, ניצב פסל ברונזה מונומנטלי בשם ״החיבוק״, שצבעו דמוי עץ ואדמה המשתלב עם הבניינים התעשייתיים דרך חזית הגלריה השקופה. ״מוות בשטחו של אלוהים״, תערוכתה של אביבה אורי, מציגה עשר עבודות אייקוניות החל משנות ה-60 ועד למותה ב-1984.

גלריה גורדון הוקמה ב-1966 בתל־אביב, עוד מימיה הראשונים עבדה עם האמנים מרכזיים ומשפיעים בסצנה המקומית. המחשבה על פתיחת חלל נוסף בירושלים מגיעה מפעילותה הרחבה של סצנת האומנות בעיר; החל ממוזיאון ישראל, דרך בצלאל, האוניברסיטה העברית וביוזמות אמנותיות עצמאיות כמו גלריה ברבור, אגריפס 12 והמפעל. גלריית גורדון הירושלמית באה לתת מענה למחסור בגלריה מסחרית והיא ממוקמת באזור התעשייה מרכז ספיר, אזור שמזכיר את קרית המלאכה התל־אביבית.

גלריה גורדון בירושלים. צילום גדעון לוין

גלריה גורדון בירושלים. צילום: גדעון לוין

עופר ללוש, לא כותרת. צילום: מ״ל

עופר ללוש, לא כותרת. צילום: מ״ל

birds

המסע לחקר הכאן של אסף שני ודורון עובד

התערוכה ״המסע לחקר הכאן״ שנפתחה בגלריה ברמות מנשה מציגה את מסעם של הצייר אסף שני והצלמת דורון עובד (אוצרת: יונית קדוש). למהלך אמנותי זה הוזמנו היוצרים כתגובה להתפתחות תנועת תיירות הפנים בארץ. שהתעצמה בעקבות מגפת הקורונה שהתאפיינה בסגרים ומגבלות בתנועה. התערוכה מייצרת כמו ״מפה־אילמת״ שיוצרת בעצמה כתב חידה מעורר סקרנות.

העבודות המוצגות מבטאות נקודות מבט שונות, בעבודותיו של שני ישנה הבחנה באופי מבנים נטועים בנוף שסביבם. ובעבודותיה של עובד מוצגים צילומים המפרקת אלמנטים מהטבע ובונה אותם מחדש כמכלול בחלל הגלריה.

דורון עובד. צילום: מ״ל

דורון עובד. צילום: מ״ל

אסף שני מ"ל

צילום: דורון עובד


פעמוני רוח של הלל רומן

בתערוכה ״פעמוני רוח״ של הלל רומן שנפתחה בחלל הפרויקטים פרטר בתל־אביב (אוצרות: רועי ברנד), מוצבים חמישה פעמוני רוח גדולים וארוכים בתוך מסגרות עץ בצורת פירמידה. בגינת הגלריה, הוצבו מקשים קטנים שמנגנים בפעמונים בהתאם לשבשבת, כך נוצר חיבור בין הרוח הנושבת בחוץ פנימה לתוך המבנה ומייצרת לחן אקראי משתנה.

לצד חמשת הפעמונים בתוך החלל מוצגות עבודות פחם של חיות מיתלוגיות וסמלים של כוח ותקווה, הרישומים מציגים סיפורים הנמצאים בתפר שבין מיתלוגיה להיסטוריה ובין תהליכים של הטבע למדע.

הלל רומן. צילום: אלעד שריג

הלל רומן. צילומים: אלעד שריג

הלל רומן

הלל רומן


לחם ושושנים 16 בסדנאות האומנים

התערוכה לחם ושושנים, תתקיים בין 29.12 עד ל-1.1.22 בסדנאות האמנים בתל־אביב (אוצר: חגי אולריך) ותציג עבודות של מעל 400 אמנים ואמניות משדה האומנות הישראלית. תערוכת לחם ושושנים נועדה לקדם את פרויקט ״נשים, עבודה וקיימות״ שאותו מובילים שני ארגונים, סינדיאנת הגליל ו־מען – ארגון עובדים. מדי שנה הן מקיימות את תערוכה שנתית של מכירת יצירות אמנות, שהכנסותיה מוקדשות לפרויקטים המקדמים ומעודדים שילובן של נשים ערביות בשוק העבודה. הכסף הנצבר ממכירת עבודות האמנות, מסייע להוצאתן מדי שנה של מאות נשים ערביות, שחלקן מפרנסות יחידות של משפחתן, ממעגל העוני ושילובן במקומות עבודה הוגנים.

התערוכה זוכה לתמיכה מציבור רחב של שוחרי אמנות בארץ שמחדש מדי שנה את מחויבותו גם למעורבות חברתית. השנה יתקיים גם אירוע מיצגים מיוחד ״מיצגים לקירוב חברתי״, בהשתתפות ארבע אמניות: ג׳וי ברנרד, לריסה מילר, ערבה אסף ותמי אסולין.

יונתן גולד, ללא כותרת. צילום: מ״ל

יונתן גולד, ללא כותרת. צילום: מ״ל

נועה שוורץ, מגבת חול. צילום: מ״ל

נועה שוורץ, מגבת חול. צילום: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden