כל מה שחשוב ויפה
איזבלה וגלנדון. צילום: נינה לבנון
איזבלה וגלנדון. צילום: נינה לבנון

פסטיבל A7 בבית אריאלה: הילדים של A4 עושים קומיקס חדש

פרויקט הקורונה של גלנדון ואיזבלה התחיל כדי לצאת מהבדידות וכבר הוביל להוצאת שני ספרים רבי משתתפים ופסטיבל שיתקיים ביום שישי בבית אריאלה

באחד הסגרים הממושכים של מגפת הקורונה, אמני הקומיקס איזבלה וגלנדון מצאו בביתם בפרדס חנה חוברות ישנות שיצרו בעבר. מדובר בסיפורים קצרים על גבי שישה עשר עמודים בגודל דף A7 (7.4 ס״מ X 10.5 ס״מ). השניים, שותפים ליצירה וגם זוג נשוי, מאסו בעבודה לבד בבית, והחליטו להפוך את החוברות לפרוייקט קבוצתי. כך החלה דרכו של איי־7, במסגרתו יצאו לאור בחצי השנה האחרונה שני ספרים, הראשון איגד סיפורים של 17 יוצרים ובשני 18 (חלקם בצמדים).

״לא היה לנו מושג שייצא אפילו ספר אחד״ אומר גלנדון. ״תמיד רדפנו אחרי אנשים והצענו כל כך הרבה דברים עד שאישרו לנו. ופתאום דברים מתגלגלים וגדלים בעצמם, עד שאנחנו כמעט לא יודעים להתמודד איתם, זה כמו הצמח בחנות קטנה ומטריפה״.

עד כה, איזבלה וגלנדון היו מזוהים עם חבורת איי־4, קבוצה ותיקה של אמני קומיקס שייסד דודו גבע בשנת 2003. הקבוצה פרסמה חוברות של ארבעה עמודים, שנוצרו מדפי A4 (דפי מדפסת סטנדרטיים) שקופלו לשניים והודפסו במכונת צילום בסטודיו של גבע. גם במיזם הנוכחי אפשר למצוא חוברות פשוטות מדף אחד, רק שהפעם הגיליון קופל לשישה עשר עמודים בגודל דף A7.

עפרה אייל

עפרה אייל

איזבלה

גלנדון

לפי הגדרתו של גלנדון הקבוצה החדשה פועלת ״בחסות חבורת איי־4״. עם זאת הוא מבהיר: ״אלו שתי חיות אחרות. לאיי־4 יש אופי מיתולוגי, כמו עוף החול. היא נולדה בתחילת המילניום, אחר כך חגגנו לה בר מצווה ועשינו עוד אירוע כעבור שנתיים. כבר יש שם איזו תחושה של רוויה, אי אפשר לשחוק את זה יותר מדי. אנחנו מתכננים עוד אירוע של איי־4 בשנת 2024, אם זה יסתדר אפילו ב4.4.2024״.

״הרגשנו שאיי־4 שייכת לקומיקסאים הוותיקים, וכל הצעירים או יוצרים חסרי ביטחון לא מגיעים אלינו״ אומרת איזבלה. ״כשפתחנו את איי־7 הגיע דם חדש, כי זה פתוח לכולם וממש מגוון, מתיכוניסטים עד אנשים בגילנו. וזה עושה לנו את זה, מאוד מרגש ומסעיר, פתאום אנחנו מרגישים שוב את השטח.

״הממסד הזה של בית אריאלה שייך לנו, לך ולכולם. חשוב שאנשים יידעו שלנו האזרחים יש מקום ותקציב ששייך לא רק לעירייה, אלא גם לנו האנשים. זו תפיסה ששווה לשחק איתה, ולשמחתי כרגע זה מתחבר לאג׳נדה של בית אריאלה, להביא את הרחוב לתוך הממסד״

״אני מקווה שעוד נצליח לפוצץ את הבועה התל אביבית ולהביא עוד סיפורים וקולות מכל הארץ. הרי דברים כל כך השתנו מאז איי־4 המקורי. לפעמים אנחנו צוחקים שדודו גבע היה צריך להתחבא היום בגלל ההתבטאויות הסקסיסטיות שלו. אפילו אני, אישה יוצרת, התבטאתי בהרבה יותר סקסיזם״.

סדנאות יצירה בסלון של בית אריאלה

בחודשים האחרונים ערכו איזבלה וגלנדון סדנאות ליצירת חוברות איי־7, שהתקיימו בחלל ״הסלון״ בספריית בית אריאלה בתל אביב. ביום שישי הקרוב יחגגו שם את צאתו לאור של הספר השני של הקבוצה, שמאגד סיפורים של 18 יוצרים. הם מתארים את האירוע הצפוי כפסטיבל של ״קומיקס, מוזיקה חיה ואמנות עצמאית״, שיכלול הופעות חיות בשתי הקומות של ספריית בית אריאלה, דוכנים של קומיקס, פנזינים, אופנה ותקליטים.

״יש כאן איזושהי הצהרה תרבותית״ מפרשת איזבלה את החיבור בין הספרייה במרכז תל אביב לאמנים האלטרנטיביים. ״הממסד הזה של בית אריאלה שייך לנו, לך ולכולם. כבר כשהתחלנו שם סדנאות עם מוזיקה היו אנשים שהתלוננו על הרעש והבלגן שאנחנו עושים. אבל חשוב שאנשים יידעו שלנו האזרחים יש מקום ותקציב ששייך לא רק לעירייה, אלא גם לנו האנשים. זו תפיסה ששווה לשחק איתה, ולשמחתי כרגע זה מתחבר לאג׳נדה של בית אריאלה, להביא את הרחוב לתוך הממסד״.

כרזת פסטיבל איי 7 בבית אריאלה

כרזת פסטיבל איי 7 בבית אריאלה

דניאל גולדשטיין וטל מגן

דניאל גולדשטיין וטל מגן

שני ברוידא

שני ברוידא

״היינו במיינסטרים הרבה פעמים, אבל אנחנו יודעים להביא לשם רק את עצמנו. אם יש ערוץ שידור או חשיפה שאנחנו יכולים להביא את התכנים שלנו עם הכללים והעקרונות שלנו – בכיף, ושיתקע להם בגרון״

״כבר הרבה שנים שאנחנו מוכרים כאנטי ממסדיים״ מוסיף גלנדון. ״אבל גילינו שגם אם אתה פועל מחוץ לממסד, אז אתה פועל בתוך איזשהו ממסד אחר. בקומיקס לדוגמה, יש היום ממסד שלם של הוצאות אלטרנטיביות והוא לא בהכרח יותר מוצלח מהממסד הישן. איפה שלא תזרוק היום אבן תפגע בממסד!

״אז זה נורא נחמד להגיד ׳אני אלטרנטיבי׳ ואז לגלות שאתה בסך הכל משייך את עצמך לקבוצה של מרימי אף שיושבים בגלריה נטושה, קוראים שירה אחד לשני ומרגישים אנטי ממסדיים. וגם, אם התכנים שלך יופיעו רק בערוץ יוטיוב מצ׳וקמק שאף אחד לא רואה, מה השגת בזה? איזו השפעה תרבותית יש לזה?״

אתם חוששים להפוך למיינסטרים?

איזבלה: ״זה מפחיד אבל גם מרגש. זה אישיו משמעותי. הצד החיובי במיינסטרים קורץ לנו כאמנים בגלל האפשרות להיחשף למסות של האנשים. מהצד השני, עדיין לא פיצחנו איך להיות מיינסטרים אבל עדיין להגיד את מה שאנחנו חושבים ולא להתנחמד…״

גלנדון מתערב. ״רגע, זה לא בדיוק מה שאנחנו עושים? זה לא מה שפיצחנו?״.

איזבלה: ״אתה חושב שאנחנו מיינסטרים? לא נראה לי״.

גלנדון: ״היינו במיינסטרים הרבה פעמים, אבל אנחנו יודעים להביא לשם רק את עצמנו. לא נעשה משהו שישעמם אותנו. עשינו סדרת טלוויזיה בערוץ ביפ בשם ׳כלום׳, והיא הייתה על חבורת מתבגרים שרק שותים אלכוהול, אוהבים סקס וסמים ולא עושים כלום. לא מפתיע שאחרי שנה סגרו את ביפ…״

״היינו גם בעיתונים כמו רייטינג, ידיעות אחרונות והארץ, ולא התביישנו לריב שם עם עורכים ומנהלים כדי להביא את עצמנו. לכן השאלה האם אנחנו מיינסטרים או לא, פחות מדאיגה אותנו. אם יש ערוץ שידור או חשיפה שאנחנו יכולים להביא את התכנים שלנו עם הכללים והעקרונות שלנו – בכיף, ושיתקע להם בגרון״.

רני ואבישג, מי?

כבר עשרים ואחת שנים שהם מפרסמים בשמות גלנדון ואיזבלה, ולא בשמותיהם המקוריים רני ואבישג לבנון. ״חשבתי שהגיע הזמן להחליף. אני אהיה איזבלה ביום־יום ואבישג תהיה דמות הקומיקס שלי״ איזבלה מהרהרת, וגלנדון מוסיף ״אני הופך להיות הדמות המשנית, אנשים מעדיפים לדבר עם גלנדון ולא עם רני״.

הם הכירו במדרשה לאמנות, ואחרי הלימודים בכלל חשבו על קריירה של אומנות פלסטית או אנימציה. התכניות השתנו כשבתור הורים צעירים, שבדיוק עברו לפרדס חנה, זכו לביקור בית מחבורת אמנים, ובראשם דודו גבע. ״זה היה כמו מעמד שלושת החכמים מהברית החדשה״ מתאר גלנדון. ״דודו נכנס אלינו הביתה, הסתכל על ציורים שעבדו עליהם שנה, עיקם את האף ואמר ׳נחמד מאוד. אבל מה עם הקומיקס?׳. נשארנו הלומים מהמשפט הזה״.

מיד אחר כך החלו לפרסם קומיקס ביחד. ״בפנטזיה של בוגרת אקדמיה לאמנות, ראיתי את עצמי ציירת מפורסמת עם תערוכות במוזיאונים״ מספרת איזבלה. ״הייתי צריכה לקבור אותן בשביל ריבועים קטנים, אבל נפתח בפני עולם חדש של הסיפור, של דיאלוגים. פתאום ציור נראה עולם מקובע, הסצנה הבודדת לא מספקת מבחינתי. היא רק התחלה של משהו. מתוך זה אני חייבת לפתח את זה עם השתלשלויות והתפתחויות״.

מלבד חוברות קומיקס שונות, הם יצרו יחד קליפים באנימציה ליוני רכטר, רמי פורטיס, חוה אלברשטיין ואמני אינדי מהארץ והעולם. ״רוב הזמן זה ממש נחמד לעבוד ביחד. זה מאוד מפרה״ אומרת איזבלה וצוחקת.

גלנדון: ״עשרים ואחת שנה אנחנו עובדים ביחד וכל מה שיש לך לומר זה נחמד? כשהכרנו שנינו היינו מאוד אמביציוזיים. אז היה ברור שאו שנהיה במלחמת אגו מטורפת ונתחרה בתחום המצומצם הזה, או שנשתף פעולה. זה די מטורף לעבוד יחד״.


פסטיבל איי 7
משתתפי הספר: איזבלה, גלנדון, יותם פישביין, דני אחירון, קוסטה קפלן, יערה קאס, ליאת ארדברג, ר.ס. אלה, עפרה אייל, טל מגן, דניאל גולדשטיין, יעל ופתק, דנה ברנר, שני ברוידא, נווה גרייצר, דדי ונגר, ללה לבנון.
יום שישי, 24.12, ספריית בית אריאלה. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden