כל מה שחשוב ויפה
בריטני ספירס, מתוך לשחרר את בריטני. צילומים באדיבות YES
בריטני ספירס, מתוך לשחרר את בריטני. צילומים באדיבות YES

סיכום 2021 / It's Britney, bitch

2021 הייתה השנה שבה כל העולם חזר לדבר על בריטני ספירס, בעקבות הסרט המדובר של הניו יורק טיימס ומאבק המעריצים שהסתיים בהצלחה, להחזיר לה את השליטה על חייה

נסיכת הפופ של שנות האלפיים, מלכת הקרינג׳ של אינסטגרם, או נערה צעירה שהפכה לאישה מול אור מצלמות צהבהב? למרות שקט תעשייתי של שנתיים מצד הכוכבת, 2021 הייתה השנה שבה כל העולם חזר לדבר על בריטני ספירס. הרבה בזכות זה קרה בעקבות סרטה המדובר של סמנת׳ה סטארק (הניו יורק טיימס) – לשחרר את בריטני (Framing Britney Spears, זמין לצפייה ב־Yes, וב־HOT), שעוסק באפוטרופסות של אביה עליה.

בדומה לאין־ספור התכנים הדוקומנטריים שיצאו במרוצת השנים על אייקון הפופ, גם ״לשחרר את בריטני״ סוקר בחלקו הראשון את הקריירה הענפה של ספירס: החל כילדת פלא בתוכנית של ערוץ דיסני – מועדון החברים של מיקי מאוס, ובהמשך בקריירת המוסיקה שלה, שהתחילה עם הסינגל שהפך אותה לכוכבת כשהיא רק בת 16, Baby One More Time. 

ברקע כל אלה, וכדי שחלילה לא נופתע מהכיוון שאליו הסרט יגיע בהמשך, דמותו של אביה מוצגת ככזאת שלא מעורבת כמעט בכלל בחייה של ביתו. ״יום אחד הבת שלי תהיה עשירה כל כך, שהיא תקנה לי יאכטה״, מצטטת קים קיימן את אביה של ספירס, כהחלפת המילים היחידה שהיא זוכרת בינהם כמנהלת השיווק של חברת התקליטים של ספירס, ג׳ייב רקורדס.

בהתאם לחוקי תרבות הפוליטקלי קורקט העכשווית, הסרט מציג את האופן הסקסיסטי והמיזוגיני שבו התייחסה התקשורת אל הזמרת, עם שאלות חוזרות על הופעתה ומיניותה, או יותר נכון האם היא פעילה מינית, ועל מערכת היחסים שלה עם ג׳סטין טימברלייק, שמוצג ונתפס כיום כדוש האולטימטיבי לאחר הפרידה המתוקשרת, אבל בזמנו כקורבנה המסכן של הכוכבת המתירנית.

בשמיעה ראשונה זה נשמע כמעט הזוי שהשאלות החודרניות והישירות שספירס הצעירה נשאלת התקבלו כלגיטימיות; בשמיעה שנייה מבינים שאולי לא השתנה פה עד כדי כך. רק לפני חודשיים בילי אייליש דיברה בראיון מה קרה לאחר שהצטלמה לשער של ווג במאי האחרון, בבגדים חשופים בהרבה מאלה שלבשה עד אז; ״איבדתי 100 אלף עוקבים רק בגלל הציצים שלי״, כך סיפרה אייליש בת ה־19.

 

בהמשך, מצטרפים לחגיגה צלמי הפפרצי שסוקרים את התקופה שבה נדמה שספירס עוברת מסקנדל אחד למשנהו: הגירושים מקווין פדרליין, מאבק המשמורות, מכוני הגמילה, וכמובן הקרחת המפורסמת. בעקבות כל אלה ספירס נכנסה לאשפוז כפוי, מה שהוביל להחלטת בית המשפט למנות את אביה כאפוטרופוס שלה – מהלך שהוביל לשליטה מוחלטת שלו בכל הקשור לחייה האישיים וענייניה הכספיים. זו הסיבה שבגללה הניו יורק טיימס מבקש להפריד את הדוקו מעוד דיווח צהוב של TMZ, כשהדיון העיקרי עוסק בשאלה המוסרית במינוי אפוטרופסות, ובקשיים החוקתיים של אלה המבקשים לבטל אותה.

מעבר לעניין שיש לעולם בספירס כשלעצמה, זו הנקודה החשובה שעולה מהסרט ומהסיפור של הכוכבת, שלא ירד מהכותרות לאורך כל 2021. ספירס היא אישה עשירה, מאוד, מפורסמת אפילו יותר, שהצליחה להגיע אל פסגת החלום האמריקאי עוד לפני גיל 20. ולמרות זאת היא מצאה את עצמה מאבדת שליטה על חייה, כמעט בלי יכולת להיאבק בכך. לצופה מהצד נשאר לחשוב על האנשים השקופים באמת, שלא מתהדרים בחשבון אינסטגרם של עשרות מיליוני עוקבים. 

birds

בתוך כל כאוס הסקנדלים והאפוטרופסות, לא נראה שהמוצר שנקרא ״בריטני ספירס״ מוריד לרגע את הרגל מהגז. ב־2007 היא מוציאה את האלבום החמישי שלה Blackout, ומופיעה בטקסט פרסי ה־VMA בערב שבו נחקק לנצח הדימוי שלה ככזאת ששרה עם פלייבק. שנה לאחר מכן היא מוציאה את האלבום המצליח Circus, יוצאת לסיבוב הופעות בין־לאומי, משתתפת כשופטת בתוכנית הריאליטי אקס פקטור, ובשנים 2013-2017 היא מופיעה במופע קבוע בלאס וגאס, כשמיד אחריו היא יוצאת לסיבוב הופעות באמריקה ואירופה. 

נשמע מעייף? ב־2019 נראה שגם ספירס חושבת כך. כשהיא שווה 60 מיליון דולר, עדיין תחת אפוטרופסות מלאה של אביה, ספירס מבטלת במפתיע סבב הופעות נוסף בלאס וגאס, מודיעה שהיא לוקחת הפסקה בגלל מצב בריאותי קשה של אביה, ומתאשפזת בבית חולים לבריאות הנפש. 

בשנתיים שלאחר מכן היא, או יותר נכון נוכחותה ברשתות החברתיות, הופכת לדיווח קבוע במדורי הרכילות. כשהיא מעלה פוסטים תמוהים, וצילומים שלה רוקדת ברחבי ביתה בשיער פרוע ואיפור מרוח, נדמה שספירס איבדה את זה סופית. אולי. במקביל קמה תנועה ברשת בסימון ההשטאג #FreeBritney, שפועלת לביטול האפוטרופסות ושחרורה של ספירס מהשליטה של אביה, שפועל לפי הטענות בניגוד לרצונה. 

התנועה הקונספירטיבית מקבלת חיזוק כשמתגלה שלמרות הדיווח בזמנו שספירס אושפזה בהסכמה, בפועל הדבר נעשה בכפייה ובהוראתו של אביה. הסיבה לכך היא כנראה כתגובה למה שנראה כשימוש בנשק היחיד שיש לזמרת – הסירוב לחזור לעבוד עד לביטול האפוטרופסות. אם לחזור רגע לסרטונים התמוהים של בריטני, למרות שלא ברור עד כמה ואם בכלל יש לזמרת שליטה על דמותה ברשתות החברתיות שלה, המעריצים בטוחים שהיא בכלל מחביאה רמזים בנוגע למצבה. 

@thenailaddict

FREE BRITNEY PART 2… I have sooo many more you guys… like for a part 3.. #freebritney #britneyspears #woke #staywoke #foryou #foryourpage

♬ original sound – NAILZ BY DEV

התנועה הקונספירטיבית מקבלת חיזוק כשמתגלה שלמרות הדיווח בזמנו שספירס אושפזה בהסכמה, הדבר נעשה בכפייה ובהוראת אביה. הסיבה לכך היא כנראה כתגובה למה שנראה כשימוש בנשק היחיד שיש לזמרת – היא סירבה לחזור לעבוד עד לביטול האפוטרופסות.

אם לחזור רגע לסרטונים התמוהים של ספירס, למרות שלא ברור עד כמה ואם בכלל היה לזמרת שליטה על דמותה ברשתות החברתיות, המעריצים היו בטוחים שהיא מחביאה רמזים בנוגע למצבה. כאקט של מחאה ועידוד, עשרות מהם התייצבו בכל דיון בבית המשפט, חמושים בדגלים ורודים ומשדרים בלייב למיליוני המעריצים מרחבי העולם עדכונים והתפתחויות דרך הרשתות החברתיות. במקביל, ההשטאג #FreeBritney צבר תאוצה, ואין פק שהפופולריות שצבר המאבק ברשתות החברתיות הובילה גם את התקשורת לסקר את הנושא.

בחודש יוני השנה המאבק החצי קונספירטיבי של מעריציה של ספירס קיבל ביסוס אמיתי וכמעט מלא לכל טענותיהם, כשהתפרסמה עדותה של הזמרת בדבר מצבה: היא חשפה שהיא נאלצה לעבוד בניגוד לרצונה, שאין לה שליטה או גישה לכספיה, או למצבה הבריאותי – ושמותקן לה התקן תוך־רחמי בניגוד לרצונה. חודשיים לאחר מכן הורה בית המשפט להשעות את אביה של ספירס מתפקידו כאפוטרופוס, וחודש לפני שהיא חגגה את יום הולדתה ה־40, בנובמבר האחרון בית המשפט הורה לבטל את האפוטרופוסות לחלוטין.

בזמן שעבר מאז ספירס הספיקה להתארס לבן זוגה סם אסגרי, להכריז שהיא רוצה להיכנס שוב להריון, להודות בפומבי לכל מי שתמך במאבקה, להצהיר בגלוי שהיא רוצה ומתכננת להיכנס באמא של כל בני משפחתה, ולהמשיך להעלות פוסטים קרינג׳יים בצרורות. 14 שנים אחרי, נדמה שהתקשורת ואולי קצת כולנו נזכרנו להקשיב לזה שאמר לנו כבר ב־2007, פשוט לעזוב אותה בשקט.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden