כל מה שחשוב ויפה
רננה אלדור בבית האמנים ירושלים. צילומים: אלעד שריג
רננה אלדור בבית האמנים ירושלים. צילומים: אלעד שריג

בית האמנים ירושלים: תערוכות דצמבר 2021 - פברואר 2022 

פורטפוליו Promotion: תערוכות חדשות לרננה אלדור, חיה רוקין ברקמן, ינון אביאור ותום מאור בבית האמנים ירושלים

רננה אלדור / 25 סימנים 

זוכת הפרס לאמנות חזותית ע״ש מירון סימה לשנת 2021
אוצרת: הדס מאור

במוקד התערוכה של רננה אלדור, זוכת הפרס לאמנות חזותית על שם מירון סימה לשנת 2021, נמצאת הספרייה שבבניין ההיסטורי של מכון ון ליר בירושלים. הספרייה, שהוקמה בשנות ה־70 של המאה ה־20, ועיצובה לא השתנה מאז, מרכזת בתוכה ספרות, העוסקת במדעי החברה ורוח. היא מופיעה בעבודתה של אלדור באמצעות מודלים שונים של ייצוג, כלבירינת מרחבי, רעיוני ורגשי.

בעבודת הווידיאו מופיעה הספרייה כמרחב רפאים מרוקן, דומם, שרק דמות הספרנית נעה ופועלת בתחומו. באמצעות תנועה זולגת, המשכית, אינסופית נחשף מרחב הספרייה, אך בד בבד נבנה מתח עצור, תחושה מבשרת רע. תנועה זו מייצרת, בתורה, גם תנועה בין סוגות קולנועיות שונות, ומתעתעת באופן הקריאה המתבקש ביחס לעבודה. 

המיצב, המפוצל בין שני חללי התערוכה הנוספים, יוצא מן הספרייה הספציפית ובוחן אופנים של ארגון ידע כאשר האלמנטים המרכיבים אותו נדמים כמודולריים וחזרתיים. כך, לא זו בלבד שהתערוכה עוסקת במושג הספרייה, היא אף בנויה מאותיות, ממילים וממשפטים, החוברים יחדיו ומתפזרים בחלל, נבנים ומתפרקים חליפות.

מפגש גלריה: יום שבת 22.1.22 בשעה 12:00

רננה אלדור, 25 סימנים

רננה אלדור, 25 סימנים


חיה רוקין ברקמן / שֶבִּן לַיְלָה

אוצר: טל ברויטמן

תערוכת היחיד של חיה רוקין ברקמן מציעה מבט על אמנות, שנוצרה במרחב הביתי והאישי. האוביקטים והרישומים המוצגים טעונים בחוויות פרטיות, וכך הופך חלל הגלריה לסביבה אינטימית. העבודות מנכיחות דמות נשית, שבאמצעותה צף ועולה עיסוקה של האמנית בשאלות אוניברסליות על אודות מקור ומשמעות.

הנרטיב והסימבוליות המגולמים בעבודות, מהותיים יותר מן העיסוק בחומר. האסתטיקה והחומריות המשתנה הן נגזרות של מיידיות ושל זמינות חומרי גלם שונים, המתפקדים בראש ובראשונה כפתרון דחוף להגשמת הדימוי. נוכחות העבודות בחלל מעלה על הדעת שיירים של פעולות יומיומיות, תוצר של מלאכות יד מוכרות, כגון רקמה, קליעת צמה, אריגה בשתי וערב, תפירה וכדומה.

מלאכת היד קושרת ביוגרפיה אישית לסיפורים מקראיים, לזיכרונות ילדות, לחוויות אינטימיות ולאמונות תפלות. משאלות לב וחרדות אופפות את העבודות. הן האנרגיה שברקע התערוכה.

מפגש גלריה: יום שבת, 12.2.22 בשעה 12:00

חיה רוקין ברקמן, שֶבִּן לַיְלָה

חיה רוקין ברקמן, שֶבִּן לַיְלָה


ינון אביאור / מערומים

אוצר: בר ירושלמי

זרע וזיעה, דמעות לצד שתן, ריח עלים מתים, המקננים בתוך מטליות חיטוי וניירות טואלט. עבודותיו של ינון אביאור הן עדות לבליל החומרים, שבהם הוא מתפלש ומתוכם הוא מגיח. באדיקות של פתולוג משפטי הוא מעביר אותם לשולחן העבודה, שם הם נפרשים על גבי לוחות זכוכית, שמקורם במכונות צילום מקולקלות, משכפל ומדפיס אותם מחדש כקולאז׳ צילומי.

עיסוקו הנקרופילי אינו מסתכם בפעולת הצילום, אלא נמשך בפעולת חניטה טקסית של החומר הצילומי עצמו. לצד גופי הצילום מוצגת סדרת רישומים, שנוצרו על גבי נייר תרמי, המשנה את צבעו במפגש עם חום וזוכר את פעולת הרישום; תצריב ישיר של גוף האמן, שהותיר את חותמו על גבי הנייר. תערוכה זו היא עדות משומרת לגוף הנושם, הבוחן, הטועם, המלקק בחדווה ובכאב את זוהמת חומר החיים, שממנו הוא עצמו עשוי, ואליו גם ישוב. 

מפגש גלריה: יום שבת, 8.1.22 בשעה 12:00

ינון אביאור, מערומים

ינון אביאור, מערומים


birds

תום מאור / משפך

תערוכה בסדרת נדבך 23
אוצרת: איילה לנדאו 

באמצעות חיבורים של חפצים ביתיים מוכרים, תום מאור חושף אותנו בו זמנית לתנועה ולפעולה התוקעת אותה. לפתע הופכים האוביקטים המוכרים כל כך לזרים ואף מאיימים. נקודת המוצא לתנועה הראשונית היא תנועתו הטבעית, הפרקטית והפונקציונלית של כל אובייקט, ואליה מתווספת פעולה, אשר מייצרת מבט נוסף, החושף חוסר שליטה, סירוס ותקיעוּת.

תנועה מעגלית, רפטטיבית, המעלה תחושות מתח ואי נוחות ולעתים אף מצביעה על סכנה קלה, האופפת את החלל. החפצים נותרים מרוקנים ממשמעות הווייתם המקורית והופכים למונומנטים ביתיים אישים, קסומים ונוגעים ללב. 

מפגש גלריה: יום שבת, 5.2.22 בשעה 12:00


בית האמנים ירושלים
שמואל הנגיד 12, ירושלים
נעילה: 26.2.22

תום מאור, משפך

תום מאור, משפך

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden