כל מה שחשוב ויפה
קול קורא

קול קורא: שבוע העיצוב ירושלים 2022

פורטפוליו News: שבוע העיצוב ירושלים יתקיים בתאריכים 23-30 ביוני 2022 בבית הנסן תחת התמה ״זמן ההווה״. מעצבים.ות, אוצרים.ות ויוצרים.ות מכלל הדיסציפלינות מוזמנים להגיש הצעות לעבודות קיימות או חדשות

שבוע העיצוב ירושלים, האירוע השנתי של בית הנסן ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד ירושלים ומורשת, יעסוק השנה בשאלת זמן ההווה, ויתקיים בשנתו ה־11 בתאריכים 23-30 ביוני 2022 בבית הנסן, ירושלים.

מנהלי שבוע העיצוב, סמדר צוק ורן וולף; המנהלת האמנותית, ענת ספרן; והאוצר ראשי, טל ארז – קוראים למעצבים.ות, אוצרים.ות ויוצרים.ות מכלל הדיסציפלינות להגיש הצעות לעבודות קיימות או חדשות תחת התמה השנתית ותתי הנושאים שבה היא מתעסקת. קנה המידה של העבודות גמיש – עבודות בודדות, פרויקטים רחבים, מיצבים, תערוכות, פרפורמנס, עבודות חוץ ועוד.

עבודות נבחרות יוזמנו להמשך דיון עם האוצרים. עבודות שיוצגו בשבוע העיצוב יזכו למימון. יכולים להגיש יוצרים.ות בודדים.ות או קבוצות.הגשות יתקבלו עד לתאריך 20.2.22. מעצבים.ות המעוניינים.ות לשמוע את הצגת התמה מפי צוות שבוע העיצוב, להשתתף בדיון ולהעלות שאלות לקראת הגשה לקול קורא – מוזמנים למפגש זום ביום שלישי 25.01.2022 בשעה 18:00.

התמה השנתית

אם איינשטיין צדק והזמן והמרחב קשורים זה בזה בעבותות, או אז כי להווה יש כיום כוח כבידה הדומה לחור שחור. האצה טכנולוגית, רעידות אדמה חברתיות ואי ודאות אקולוגית הופכים את העתיד בלתי ניתן לחיזוי, בעוד אותן סיבות בדיוק הופכות את העבר לבלתי ניתן לשימור. כך, כל מבט קדימה נדמה אי ודאי וכל מבט אחורה – בלתי מוסרי. במובן זה, מגפת הקורונה הופיעה כמעין ״אל מן המכונה״ הממסגרת ומאיצה תופעה מתמשכת זו, בועת זמן בתוכה אנו כלואים.

בעוד העננה של משבר אקלימי מטילה צל הולך וגובר על העתיד, הדינמיקה של מלכודת ההווה אינה שמורה לסוגיות אקלימיות. העתיד לוט בערפל לא רק מתחושת החירום השורה עליו, אלא גם, למשל, מהאופן בו הוא משמש ככלי כלכלי בידי חברות טכנולוגיה, המנסות לבסס את שליטתן בו – החל מהאופן בו נתנייד על פני כדור הארץ וכלה באופן בו נחיה מחוצה לו.

בינתיים, פוליטיקת הזהויות דורשת עריכה מחודשת של העבר בהיקפים חסרי תקדים, עריכה שבוחנת את ההיסטוריה תחת הפריזמה הערכית והמוסרית הנהוגה כיום. האימה מפני הקטסטרופה האקלימית של העתיד נמתחת גם היא כקו ישר אל העבר ומשמשת הוכחה נוספת שאין להישען עליו, אלא יש לערער על יסודותיו.

בתווך, מתהווה מעין ״הווה עבה״, הווה שאינו נקודה סינגולרית המחברת בין עבר לעתיד, אלא שכבה רחבה שבתוכה אנו פועלים. בהווה זה, שבו העתיד והעבר קצרים וקרובים, הזמן המדיד והיעילות מקבלים משקל רב מאי פעם, וניצול נכון של דקות האימון, זמן המדיטציה, שעות המסך וזמני הנסיעה הופכים למשימת חיינו.

כאדם התועה בערפל ואינו יכול כמעט לראות מלפניו ומאחוריו, כוח הכבידה של ההווה מייצר תכנון שלא יכול להיות אלא לטווח קצר, שיתוק מהערכות אל עומק העתיד, בניה מחדש של העבר והתמכרות אל קבועי הזמן המדידים והמיידיים.

בישראל זהו מצב קיומי. הנרטיבים של העבר נתונים תדיר לדיון וארגון מחדש – פוליטית, חברתית ותרבותית – והעתיד משווק תמיד כנמצא תחת צילה של סכנה קיומית ומלחמה ממשמשת. כך, המציאות המוכרת היא של הווה שנמצא במהפכה מתמדת, שבו רעיון הטווח הארוך כמעט ואינו קיים

בישראל זהו מצב קיומי. הנרטיבים של העבר נתונים תדיר לדיון וארגון מחדש – פוליטית, חברתית ותרבותית – והעתיד משווק תמיד כנמצא תחת צילה של סכנה קיומית ומלחמה ממשמשת. כך, המציאות המוכרת היא של הווה שנמצא במהפכה מתמדת, שבו רעיון הטווח הארוך כמעט ואינו קיים.

בעיצוב, שתפקידו היסודי הוא להדהד, לפעול ולשרת את הצייטגייסט, קבועי הזמן הקצרים של הווה מתמשך דורשים התייחסות מחודשת, בייחוד כאשר הם מזווגים עם אחראויות שלא ניתן להתעלם מהם יותר. שכן זמניותו של עיצוב ויכולתו להתעדכן נמצאת בבסיס הדיסציפלינה, אולם היא גם מקור הביקורת המרכזי כלפיה – מגדרית, כלכלית, טכנולוגית, חברתית ואקולוגית.

לכמה זמן אוביקט קיים לפני שהוא הופך ללא רלוונטי וכיצד מתכננים אובייקטים ברי חלוף? כיצד מייצרים ספקולציות לעתיד הקרוב? כיצד עיצוב מתמודד עם ההתמכרות המוחלטת שלנו לזמן הנמדד, ועם הדחייה שלנו מהזמן הסירקדי? וכיצד עיצוב משמש כלי להתאמת העבר לסטטוס קוו של ההווה?

שבוע העיצוב ירושלים 2022 מבקש לבחון את זמניותו של העיצוב ועיצובה של הזמניות במציאות של הווה מתמשך, ושואל כיצד ניתן לרתום את הזמן ככלי להשתמש בו, לא להימנע ממנו, כדי להשפיע לטובה במרחב חסר ודאות.

שבוע העיצוב ירושלים 2021. צילום: דור קדמי

שבוע העיצוב ירושלים 2021. צילום: דור קדמי

דגשים עבור הקול הקורא

שבוע העיצוב ירושלים יבקש להציג את זמניותו של העיצוב ואת עיצובה של הזמניות. באופן ספציפי יותר, שבוע העיצוב מבקש להתמקד בשאלת ההווה המתמשך תחת סדרת פרקים הבוחנים את:

  1. האופן שבו העבר מאורגן בכדי להתאים לנרטיבים עכשוויים באופן תדיר והכלים בהם הוא מעוצב מחדש.
  2. הקושי בתכנון לטווח ארוך במרחב של אי ודאות, והאופן שבו עיצוב יכול להציע גישות חדשות להסתכלות על עתיד מעורפל – בין אם בתכנון תשתיות, בין אם בפיתוח מנגנונים לתכנון לטווח קצר וספקולציות לעתיד הקרוב, בין אם במנגנונים הבוחנים את זמני התגובה של עיצוב ועוד.
  3. האופן שבו עיצוב משמש ככלי לשליטה בזמן ובתחושת הזמן בקני מידה שונים, וההבטים הפיזיולוגיים הקשורים לכך. בתוך כך, התייחסות למונח ״זמן אמת״ (REAL TIME) על שלל הבטיו הפרפורמטיביים, טכנולוגיים וחושיים.
  4. ההתמכרות הגוברת ליעילות, לזמן המדיד ולניצולו המיטבי, והגישות האלטרנטיביות להגיון עכשווי זה.
  5. עיצוב בר חלוף, ומיקומו של קריטריון הזמן בבריף העיצובי, במשך הקיום של אובייקט אל מול זמן השימוש בו, זמן ייצורו וזמן התכלותו. על סעיף זה יינתן דגש מיוחד במסגרת הקול הקורא והצוות האוצרותי מבקש הצעות המתייחסות למחזור השימוש אל מול מחזור החיים של הפרויקט כדגש המוביל של הבריף העיצובי (ובהתייחסות לתמה הכללית של שבוע העיצוב) בדגש על כמה קבועי זמן ספציפיים: פרויקט לחמש דקות, פרויקט לשעה, פרויקט ל־7 שעות, פרויקט לשבוע, פרויקט לנצח.

בעוד פרקים אלה מהווים את ליבת שבוע העיצוב, הצעות שונות הנוגעות לסוגיות שהתמה מעלה ושלא זכו להתייחסות כאן יתקבלו בברכה. שבוע העיצוב קורא למעצבים.ות ואוצרים.ות מכלל הדיסציפלינות להגיש הצעות בקני מידה מרמת המוצר/דימוי דרך האירוע/מיצג וכלה במיצב/תערוכה.

אנו מציעים לקחת לתשומת לבכם.ן כדגש כללי בבניית ההצעות את היות בית הנסן מתחם בעל חללים מגוונים מסוגים שונים, ומרחבי פנים וחוץ בעלי אופי מובהק. במידה וקנה המידה של הצעתכם.ן הוא מרחבי, אנו מציעים הכרות בסיסית עם מרחבי בית הנסן (ניתן לראות כאן אסופה של תמונות רלוונטיות).

מה לשלוח

  • הצהרת כוונות המעצב ותיאור הפרויקט המוצע, עד 400 מילה.
  • דימויים ומידע טכני להמחשת הפרויקט:
    • לפרויקט קיים: צילומים, מידות, חומרים, תנאי תצוגה במידה ויש, מתי ואיפה הוצג.
    • לפרויקט חדש: סקיצות, הדמיות, פירוט טכני והערכת תקציב.
  • קורות חיים של המעצב.ת/מעצבים.ות המגישים.ות ולינקים רלוונטיים.
  • תיק עבודות (עד 5MB) עם דוגמאות רלוונטיות.

לוחות זמנים

הגשות יתקבלו עד לתאריך 20 בפברואר 2022.
עבודות רלוונטיות יוזמנו לדיון נוסף עם אוצרי שבוע העיצוב במהלך חודש מרץ.
לאחר פיתוח נוסף, ייבחרו העבודות לתצוגה בשבוע העיצוב.

נא לשלוח הצעות למייל [email protected] בקובץ PDF אחד המרכז את כל החומרים.

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden