כל מה שחשוב ויפה
תקרת קרוואג׳יו בווילה אורורה. צילום מסך מאתר המכירה הפומבית

לה דולצ׳ה וילה: לישון עם קרוואג׳יו תמורת חצי מיליארד אירו

ציור הקיר היחיד בעולם של קרוואג׳יו מעלה את מחירה של ״וילה אורורה״ ברומא, שעומדת למכירה פומבית בעקבות מאבק ירושה

״המכירה הפומבית של המאה״, ״הצילו, תרבות למכירה״, זעקו כותרות העיתונים באיטליה ומעבר לה, שסיפרו על המכירה הפומבית של וילה בונקומפני לודוביסי, הידועה יותר בשם ״וילה אורורה״ (Villa Aurora). הווילה העתיקה – טירה עירונית במושגים של היום – היא בית בן שש קומות החולש על שטח פארק של 2,800 מ״ר, סמוך לוויה ונטו ברומא. שוויה מוערך ב־471 מיליון אירו (כ־533 מיליון דולר) – מה שהופך אותה לווילה ההיסטורית היקרה ביותר בעולם שהוצעה אי פעם למכירה.

אך לא הבית ולא השטח במיקום יוקרתי ברומא הביאו להערכת השווי היוצאת דופן. את מחירה האסטרונומי הווילה חבה בעיקר לנכס נדיר שחבוי באחד מחדריה: ציור תקרה יחיד מסוגו של אמן הבארוק האיטלקי הגאון מיכאלאנג׳לו מריסי קראווג׳יו, מי שנחשב לגדול ציירי הבארוק ואחד הפרובוקטיביים שבהם.

הווילה נבנתה במאה ה־16 על ידי הקרדינל פרנצ׳סקו מריה דל מונטה, ונמצאת מאז 1621 בבעלותה של משפחת האצולה בונקומפני לודוביסי; משפחה עתיקה, שאי שם במעלה השושלת המפוארת שלה נמצא האפיפיור גרגוריוס ה־13, מי שעל שמו נקרא לוח השנה הגריגוריאני. דל מונטה הזמין את הציור מקראווג׳יו, אמן צעיר, שעבד באותם הימים ברומא עבור הוותיקן כמו גם עבור משפחות אצולה שונות – כך מספר אלסנדרו זוכרי, פרופ׳ להיסטוריה באוניברסיטת ספיינזה ברומא, שפיקח על הערכת השווי של ציור התקרה – על פי הפרסומים כ־310 מיליון אירו.

לדבריו, הציור שהתגלה רק בשנת 1969 הוא יצירה יוצאת דופן, והיה קשה במיוחד להעריך את שוויו, בייחוד לנוכח העובדה שאין מקור להשוואה, כיוון שככל הידוע זהו ציור הקיר היחיד שצייר קראווג׳יו. לפי הערכתו של זוכרי, קראווג׳יו צייר את הציור כשהיה בשנות העשרים שלו, בשנים 1597-1598 ככל הנראה, ושכרו עמד על שלוש ספרות בלבד.

הפתעה בחדר האלכימיה

על אף שאפשר לזהות את הציור כפרסקו, הוא נעשה בטכניקה שונה מהמקובל בציורי קיר. קראווג׳יו בחר לצייר בשמן על גבי הטיח ולא בצבעי מים, כנהוג בציורי פרסקו. הציור משתרע על תקרת ״חדר האלכימיה״, תחום שהיה אהוב על הקרדינל דל מונטה. רוחבו כשלושה מטרים ואורכו כשני מטרים. הוא מציג את האלים יופיטר, נפטון ופלוטו, ומעוטר בסימני גלגל המזלות והעולם במרכזו.

הבחירה במושאי הציור הללו נוגעת לחיבתו של בעל הבית לאלכימיה: יופיטר מייצג את האוויר, נפטון את המים, ופלוטו את האש. הדמויות מלוות על ידי בעלי החיים האופייניים לכל אחד מהאלים על פי המיתולוגיה: יופיטר מזוהה על ידי נשר; נפטון על ידי היפוקמפוס – בעל חיים מיתולוגי שחלק גופו העליון בדמות סוס וחלקו התחתון גוף דג; ופלוטו מיוצג על ידי סרברוס, הכלב בעל שלושה ראשים, שומר שערי השאול. פניהם של שלושת האלים הם כולם פניו של קראווג׳יו, בציורי דיוקן עצמי.

וילה אורורה. צילומים: ויקימדיה קומונס

וילה אורורה. צילומים: ויקימדיה קומונס

בציור יופיטר מנסה להזיז את הכדור השמימי – והקשר לאסטרונומיה ניכר, בייחוד לאור הידידות ששרתה בין דל מונטה לגלילאו גליליי, שהיה אורח קבוע בווילה. בשנים הבאות נראו בה אורחים מכובדים לא פחות, כצ׳ייקובסקי, וולפגנג פון גתה, הנרי ג׳יימס, גוגול ואף הסופר הצרפתי סטנדל, שתאר את גני הווילה מהיפים בעולם.

קראווג׳יו הוא לא פיסת ההיסטוריה או האמנות היחידה המצויה בווילה. הנכס שוכן באתר שמיוחס למקום משכנו של יוליוס קיסר. את הגנים מעטרים פסלים יווניים ורומיים, שחלקם נרכשו זה מכבר על ידי ממשלת איטליה והועברו למוזיאון הלאומי ברומא. בקדמת הבית אפשר לזהות את פסל האל פן של מיכלאנג׳לו הרב אמן. המדרגות הספירליות ושלוש הקומות העליונות עוצבו על ידי ארכיטקט הבארוק קרלו מודרנו, מי שעיצב גם את החזית של בזיליקת סנט פטרוס בוותיקן.

birds

שמה של הווילה ניתן לה על שם עבודת אמנות נוספת, תקרת פרסקו של אמן הבארוק ג׳ובאני פרנצ׳סקו ברבריני, הידוע יותר בכינוי גוארצ׳ינו (Guercino). יצירה זו שנמצאת בכניסה לווילה, מתארת את אורורה אלת השחר במיתולוגיה הרומית רוכבת במרכבתה. בווילה חבוי פרסקו נוסף שלו, La Fama, אלגוריה של התהילה.

בין המוצגים ההיסטוריים במקום אפשר למצוא גם פריטים נדירים פעוטים יותר, כמו טלסקופ שניתן במתנה למשפחה מגלילאו גליליי, או קופסת עור עם הקדשה, המודה למשפחת לודוביסי, שאיפשרה לאנשי הצלב האדום להשתכן בווילה במשך שנתיים אחרי מלחמת העולם השנייה.

האלה אורורה בתקרת פרסקו של אמן הבארוק גוארצ׳ינו

האלה אורורה בתקרת פרסקו של אמן הבארוק גוארצ׳ינו

משפחת האצולה בונקומפני לודוביסי רכשה את הווילה במאה ה־17, והיא שימשה עבורם בית ציד (casino). עשרות שנים הייתה סגורה לציבור, עד 2010, אז נפתחה לאחר שיפוץ מאסיבי. דווקא בעשור האחרון התקרב הקהל לנכס, כשבשנים 2010-2018 ביקרו במקום סטודנטים להיסטוריה וקבוצות פרטיות אחת לחודש. אך לאחר מותו של הנסיך ניקולו, בעליה האחרון, בשנת 2018, החל מאבק משפטי בין אשתו השלישית לשלושת בניו מנישואיו הראשונים, וסכסוך הירושה הוא שהוביל להחלטת בית המשפט להעמיד את הווילה למכירה.

נסיכה אמריקאית ברומא

מנקודת מבטה של האלמנה, הנסיכה ריטה בונקומפני לודוביסי, הסיפור מתחיל בהיותה בגיל 16 – נערה אמריקאית מטקסס – שביקרה לראשונה ברומא והשליכה מטבע בפונטנה די טרווי המפורסמת, במשאלה שיבטיח את חזרתה לעיר. אך לדבריה, היא לא שיערה שתזכה לשוב בזרועותיו של נסיך איטלקי אמיתי.

הנסיכה, בשם נעוריה ריטה קרפטנר, הייתה בעלת עבר עשיר עוד טרם המפגש עם הנסיך ניקולו. בשנת 1978 היא תוארה על ידי הוושינגטון פוסט כאחת מארבע הנשים הדינמיות ביותר בבירה האמריקאית. היא הייתה נשואה לאיש קונגרס לפרק זמן קצר; שיחקה בכמה סרטים ומיני סדרות; למדה בבית הספר לעסקים של הרווארד; כתבה שלושה ספרים ואף הצטלמה פעמיים למגזין פלייבוי.

בתקופה מאוחרת יותר בחייה חיה ועבדה בניו יורק בתחום הנדל״ן, והייתה אחראית בין השאר למכירתו של בניין ג׳נרל מוטורס לדונלד טראמפ, בשנת 1998. בתחילת שנת 2003 היא נקראה לרומא לצורך עסקת נדל״ן שהנסיך היה מעורב בה, והשאר היסטוריה.

היא מספרת, כי כשהיא והנסיך ניקולו נפגשו, לפני כ־20 שנה, הייתה המומה מהמצב המוזנח של הווילה, ושכנעה את הנסיך להתחיל בעבודות רסטורציה, בכדי לאפשר לציבור הרחב ליהנות גם כן משכיות החמדה. במהלך הרסטורציה התגלו 150 אלף מסמכים, השופכים אור על ההיסטוריה המרתקת של הווילה, ביניהם חלופות מכתבים בין מארי אנטואנט ולואי ה־16, לואי ה־14, האפיפיור גרגוריוס ה־8 ועוד. המסמכים נסרקו ונמצאים כעת בארכיון הדיגיטלי של הווילה.

בצוואתו, הנסיך ניקולו העניק לנסיכה את הזכות להמשיך ולגור בווילה עד סוף ימיה, ובמידה ותימכר – הרכוש יתחלק שווה בשווה בינה לבין שלושת בניו מנישואיו הקודמים. הבנים מתנגדים לזכותה של האלמנה להישאר בווילה, והחלו בהליכים משפטיים, שהובילו בסופו של דבר למכירה הפומבית.

למרות האטרקטיביות של הנכס והכותרות שעשתה, המכירה שיצאה לדרך ביום שלישי שעבר נחלה כישלון, ולא קיבלה הצעות. הסיבוב הבא נדחה ל־7 באפריל, ועל פי ההערכות המחיר יופחת ב־20%. בנוסף לעלות הווילה, מי שירכוש אותה יתחייב לשיפוצים ולהליך רסטורציה נוסף, שמוערכים ב־11 מיליון אירו.

אז אם חלמתם אי פעם להתעורר ולהביט בציור של קרוואג׳יו על תקרת חדר השינה שלכם – עדיין לא מאוחר. על פי השמועות וההדלפות תצטרכו להתמודד בהתמחרות מול מולטי מיליארדרים כמו ביל גייטס, סולטן ברוניי או מי מעשירי סין ואיחוד האמירויות. אך בינתיים באיטליה התעוררה תקווה – מגובה בעצומה שעליה חתומים עד כה כ־38 אלף אזרחים – שממשלת איטליה תקצה לבסוף את המשאבים הנחוצים לרכוש את הווילה, ותמנע את העברתה לידיים פרטיות, שעלולות לחסום את הגישה של הציבור לעבודות האמנות הנדירות.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. זוהר

    הלוואי הלוואי והלוואי שהמדינה תרכוש ותתחזק את הוילה הזו כך שנוכל לרכוש כרטיס כניסה ולבוא לראותה.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden