כל מה שחשוב ויפה
באנג אנד אולפסן, מערכת סאונד SHAPE. צילומים: מ״ל
באנג אנד אולפסן, מערכת סאונד SHAPE. צילומים: מ״ל

רונן ברקוביץ, יבואן באנג אנד אולפסן: ״החוויה האנושית, הרגשית והאסתטית, קודמת לכל״

פורטפוליו Promotion: המותג הדני B&O שמורכב מעיצוב משובח, איכות סאונד וקיימות, שותל טכנולוגיות מתקדמות במוצרים אייקוניים. חדשנות עם היסטוריה של 95 שנה

בשנה שעברה חגג מותג האודיו Bang & Olufsen מדנמרק 95 שנים להקמתו, ואת מניין השנים המכובד בחרו בחברה לציין בדרך מקורית: 95 פטיפונים מדגם Beogram, בעיצובו של מעצב־העל הדני ג׳קוב ינסן, שיוצרו ב־1970, אותרו ברחבי העולם ועברו ״מיחדוש״. לצד שימור המראה המקורי הותקנו בתוכם טכנולוגיות עכשוויות ש״יודעות״ לתמוך ב־WiFi.

הבחירה בפטיפון האיקוני, שחגג יובל ואף נכלל באוסף העיצוב הקבוע של מוזיאון ה־MOMA בניו יורק, לא הייתה רק רעיון יצירתי שהבזיק במוחו של מי מאנשי השיווק או הקריאייטיב, אלא ביטוי המגלם את תפיסת העולם של המותג, שעיצוב העומד מעבר לזמן הוא אחד מערכיו הבסיסיים.

פטיפון Beogra, באוסף העיצוב של MOMA

פטיפון Beogram, באוסף העיצוב של MOMA

מערכת סאונד LEVEL

מערכת סאונד LEVEL

המותג הוותיק, שמתמחה בפיתוח וייצור מוצרי אודיו ומערכות סאונד, החל את דרכו בשנת 1925 כששני מהנדסים צעירים, פטר באנג וסוונד אולופסן, החליטו לבנות את הרדיו הראשון בעולם שיתחבר לרשת החשמל. את הפיתוח הם עשו בעליית הגג בבית הוריו של אולפסן, בעיר Struer שבדנמרק, ומאז הכול היסטוריה. המותג, שהפך לאמירה של איכות ועיצוב, צועד בבטחה לעבר 100 שנות פעילות, ובמוזיאון שמוקדש לו בעיר הולדתו אפשר התרשם מהגלגולים שעבר מאז ועד היום.

מטבע הדברים, איכות סאונד מיטבית היא לב העניין של כל מותג אודיו, אבל במקרה של באנג אנד אולפסן, זו מגיעה ״עם כוכבית״ – בד בבד עם חתירה בלתי מתפשרת למצוינות בתחום הסאונד, המותג חרת על דגלו אני מאמין גורף בערכי עיצוב ואסתטיקה, כחלק בלתי נפרד מה־DNA שלו. ״התפיסה המוצהרת של המותג היא שהחוויה האנושית, הרגשית והאסתטית, קודמת לכל, והיא זו שמנתבת את כלל פעילותו, ובכלל זה את מהלכי הפיתוח של מוצרים חדשים״, אומר רונן ברקוביץ, מנכ״ל חברת ביקונקט, יבואנית מוצרי אלקטרוניקה וזכיינית באנג אנד אולפסן, שלפני כשנתיים השיקה לראשונה בארץ את הסניף המקומי שלו.

לברקוביץ עצמו יש זיכרון חווייתי בהקשר זה, שנודד שנים אחורה, לילדותו: ״אני זוכר בבהירות את היום שאבא שלי החליט לרכוש מערכת סטריאו. אחי ואני הצטרפנו אליו נרגשים לנסיעה לתל אביב, ושם נתקלתי לראשונה במערכת של באנג אנד אולפסן. היא הייתה אחרת מכל המערכות שראינו והעיצוב שלה שבה אותי. בסופו של יום לא קנינו אותה, אבל האימפקט שהנראות שלה הותירה עלי המשיך לקנן אצלי״.

לחיים, כך נראה, יש דרכים משלהם לסגור קצוות, וכך, שנים אחרי אותו יום וכשהוא כבר בעל חברה בתחום, נסיעה עסקית לדנמרק סימנה סוף טוב לקינון של ברקוביץ, והביאה להחלטה על פתיחת חנות המותג בארץ.

״היו לי קשרי עבודה עם החברה ובמהלך הפגישה פשוט שאלתי למה אין, ומעולם לא הייתה, חנות מותג בישראל. נראה שהשאלה שלי גרמה גם לאנשי החברה לשאול את עצמם את אותה שאלה, ומשם הדברים התגלגלו״, הוא מספר.

רונן ברקוביץ. צילום: עמית שטראוס

רונן ברקוביץ. צילום: עמית שטראוס

מערכת סאונד BALANCE

מערכת סאונד BALANCE

במרוצת השנים נהגו אנשי באנג אנד אולפסן להפקיד את עיצוב מוצריה בידי מעצבים מובילים, וגם היום, המוצרים מגלמים את האסתטיקה הנורדית בפשטותם הנקייה ובשימוש חומרי שהוא לעולם ״הדבר האמיתי״ – עצים משובחים, אריגים ועורות באיכות מיטבית, ואלומיניום כתחום מומחיות מיוחד. המותג מחזיק מפעל ייעודי המתמקד בעבודות עם החומר ונודע בביצועיו הגבוהים, מהם שמתבצעים בעבודת יד עמלנית.

״כל מוצר שמתווסף להיצע הקיים מתחיל מהעיצוב שלו, ורק אחרי שהקונספט העיצובי מושלם מתאימים לו את הטכנולוגיה ו/או מפתחים בעבורו טכנולוגיה ייעודית״ מוסיף ברקוביץ. ״באותה מידה ששמים דגש על העיצוב, אין פשרות על האיכות הטכנולוגית ועל הנגשה ידידותית למשתמש, במונחים של פשטות שימוש וקלות התקנה ללא מורכבויות מיותרות. הרעיון המנחה הוא שהמוצר צריך לשרת את משתמשיו בצורה הטובה ביותר ומכל הבחינות, כחוויה שלמה״.

12 שנים של עיצוב

מהלך ההתאמה הטכנולוגית לעיצוב חדש, ולעתים אף צורך לפתח כזאת ייעודית בעבורו, מתברר כמה שהופך לעיתים לתהליך ארוך מאד. אחד המוצרים המרתקים שמגלם זאת היטב היא המערכת SHAPE; מערכת סאונד ביתית שפורצת את גבולות המוכר בתחומה ומשלבת איכות קול מיטבית עם נראות של אלמנט אמנותי לכל דבר ועניין.

תהליך פיתוחה הטכנולוגי של Shape, שעל עיצובה חתום המעצב הדני המוכשר אווניד אלכסנדר סלאטו, ארך לא פחות מ־12 שנים, והתוצאה מדברת בעד עצמה, במערכת המיועדת להתקנה על הקיר ומציעה ״שלושה באחת״; במצבי השמע שהיא מאפשרת (פיזור צלילים, מרכוזם, או מצב סטריאופוני ׳רגיל׳), במופעה הדקורטיבי שמבוסס על מעין ״אריחים״ משושים מחופי טקסטיל, ובגמישות שהיא מעניקה למשתמש ליצור לעצמו כל קומפוזיציה צורנית רצויה.

״המערך הבסיסי של Shape נשען על שש יחידות – שני רמקולים, מגבר, קופסת קישוריות (המוח של המערכת) ושתי יחידות המכילות צמר אקוסטי, אך אפשר להרחיבו עוד ועוד; להוסיף יחידות, לבחור את צבעי הבדים והגימורים ואף להחליף אותם במידת הרצון או לשנות את אופן סידור היחידות על הקיר כיד הדמיון הטובה, מסביר ברקוביץ.

birds

לצד מנעד מוצרים אישיים, כאוזניות או רמקולים נישאים, המוצרים המיועדים למרחב הביתי מספקים מענה מגוון. יש ביניהם שמופעם האסתטי נועד להשתלב בעיצוב הבית, יש שמאופיינים במינימליזם שמבקש להימנע מהכבדה על העיצוב הקיים, ולחלופין יש כאלה המקפלים בתוכם סוג של טוויסט מפתיע, שנועד להעשיר את חווית החלל.

כך לדוגמה, הרמקול הנייד A9, שאף הוא נושא את חתימתו של סאלטו, משלב ״פלטה״ עגולה ושלוש רגליים הנושאות אותה תוך יצירת נראות של פריט ריהוט מעודן. בדומה לכך, גם הרמקול הנייד Balance, ״שיודע״ לפזר את הצליל בהתאם למיקומו בחדר ושעל עיצובו חתום המעצב הבריטי המוביל בנג׳מין הוברט, מדמה בחזותו פריט נוי קלאסי ומסוגנן, שלא מסגיר את היותו מוצר אודיו.

הפתעה הרמונית

מוצר אחר, שדווקא מבקש להיעלם במרחב, הוא ה־Stage Sound Bar, מעין אלמנט קופסתי מלבני וצר שנועד להתקנה על הקיר מתחת לטלוויזיה, או להנחה עצמאית על מזנון/מדף. למרות חזותו התמימה והנעלמת, הסאונד בר מכיל בתוכו 11 רמקולים מסוגים שונים, המיטיבים להפיץ במדויק את כל מנעד הצלילים ומעניקים חווית שמע באיכות אופטימאלית.

בגזרת המוצרים המפתיעים, מרשימה במיוחד היא הטלוויזיה Harmony, שמעניקה אפקט וואוו עם מה שמכונה בז׳רגון של המותג ״תנועת הקסם״: כשהיא סגורה המסך כמעט נושק לרצפה ומחופה בחזיתות מעוצבות בגריד של אלומיניום ועץ; ואילו עם הפעלתה, המסך מתרומם לגובה צפייה והחזיתות, שמוסטות לצדדים כעין כנפיים שנפתחות, מתיישרות בתחתיתו. לדברי המעצב טריסן ואלר, שאחראי לתנועת הקסם, העיצוב של הרמוני הוא מחווה לרהיט הטלוויזיה של פעם, כמו גם רצון למתן את נוכחותה הדומיננטית בחלל כשהיא אינה פועלת, ותוספת של רובד משחקי מלבב שלעולם עושה את שלו.

טלוויזיה Harmony

טלוויזיה Harmony

בד בבד עם עיצוב מוצרים חדשים, וכחלק מתפיסה מקיימת, שהינה מורשתו ונחלתו משנים, המותג אינו זונח מוצרים ותיקים. ברקוביץ: ״המטרה היא שהמוצרים ישרתו את המשתמשים לאורך זמן, ובדומה לסיפור הפטיפונים, אפשר ׳להחליף להם את המוח׳ ולהתאים אותם לעידן הטכנולוגי העכשווי. ככלל, יש מוצרים שהפכו עם הזמן לאייקונים וממשיכים להיות רלוונטיים ומבוקשים גם היום. באירופה קיים אפילו שוק יד שנייה משגשג, שמושך קהל לא קטן של מכורים למותג״.

אש וקרח

בנוסף, מידי תקופה יוזם המותג סדרות מוגבלות, שמהוות מעין ״טייקים״ על מוצרים קיימים, דוגמת הסדרה Nordic Ice שנולדה בעקבות המגיפה, ומבקשת להביא תחושות של נחמה ורכות עוטפת בשילוב גוונים של קרח קפוא עם ניואנס של ורדרד ענוג, ולוגו חרוט שמטופל בליטוש מבריק. סדרות מוגבלות מעין אלה מושקות גם כחלק משיתופי פעולה שהמותג מקיים עם בתי עיצוב מובילים מתחומי האופנה והלייף סטייל, כשילוב זרועות בין יכולות ומסורות.

בין אלה אפשר לציין סדרה משותפת לבאנג אנד אולפסן ולמותג העור ברלוטי, מותג צרפתי ותיק ונחשב, שיצקה את מיומנויות הידע של ברלוטי בעבודה ידנית בעור לעיצובם של שישה ממוצריה הקיימים של החברה, כששילבה בהם עור ונציה יוקרתי בצביעה ידנית. שיתוף פעולה אחר, עם המעצב מתיאו ווילסון, מנהלו האמנותי של מותג האופנה היוקרתי ג׳יבנשי, ובעליו של המותג ALYX9SM 1017, העניק לדגם של אוזניות קיימות זהות של אביזר שיקי; האוזניות וקופסת הטעינה עוטרו בגרפיקה מתכתית, כשאת הקופסה אפשר לתלות על החגורה.

כך, בין אם מדובר במערכת סאונד ביתית ובין אם בטלוויזיה, ברמקול נייד, באוזניות ואפילו בנרתיק שנועד לנשיאתן, כל אובייקט מבית המותג מבית באנג אנד אולפסן הוא תוצר של תשוקה לחדשנות ולפשטות מינימאליסטית כאחד, וסוג של אלכימיה המשלבת עיצוב חוצה זמנים, איכויות קול מיטביות, וחוויית משתמש לכדי שלם שערכו עולה על ערך סך מרכיביו. או, אם להשתמש במילותיו של מתיאו וילסון כשהתייחס לשיתוף הפעולה עם המותג, ״אמונה באבולוציה, לא ברבולוציה״.

באביב הקרוב תעתיק חנות המותג את מקומה מקניון TLV לקניון רמת אביב, וגם במקרה זה העיצוב הוא המוביל. ״לכל חנויות המותג בעולם יש חזות זהה, והאלמנטים שמייצרים את העיצוב נשלחים אלינו בקונטיינר, עד אחרון הפרטים שאמורים להשתלב בחלל״, אומר ברקוביץ. ״הדבר היחיד שהפעם נרכש בארץ הוא הפרקט, וגם זה קרה רק לאחר דיבור ארוך ווידוא מדוקדק שמדובר בסוג העץ ובגוון המדויקים. כמו בעיצוב ופיתוח המוצרים, כך גם כשמדובר בפרקט לעיצוב החנות – אין שום פשרות״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden