כל מה שחשוב ויפה
אהוד פקר צילומים אבי אמסלם
אהוד פקר בבית האמנים תל אביב. צילומים: אבי אמסלם

״אהוד פקר - קנה המידה״ בבית האמנים בתל אביב

פורטפוליו Promotion: פיסול וציור גיאומטרי מינימליסטי של האמן משנות השיא של יצירתו, בתערוכה שתיפתח בבית האמנים תל אביב ב־17.3, אוצרת: אירית לוין

ביום חמישי תיפתח בבית האמנים תל אביב תערוכה מעבודותיו של האמן אהוד פקר (1928-2016). פקר שהיה מהנדס בניין בהכשרתו מלימודיו בטכניון, עסק באמנות, בשירה ובמוסיקה, והתקרב לסצנת האמנות של תל אביב בשנות ה־60 וה־70.

״אהוד פקר נמנה עם אותו אוונגרד בארץ, המבקש להיאחז באמצעים ובחומרים חדשים, כדי ליצור יחידה ויזואלית חדשה; לזכותו יש להדגיש שהוא מצטיין ברגישות רבה ובכוח ניתוח אינטלקטואלי, שאפשרו לו למצוא אופני הבעה שונים ואף נוגדים״. כך כתב גבריאל טלפיר על אהוד פקר, ב״גזית: ירחון לאמנות וספרות״ בשנת 1973.

הוא היה מבאי ביתו של האמן רפי לביא, איש המדרשה לאמנות והמורה הדגול, שסביבו התהוותה אסכולה ישראלית המזוהה יותר מכל עם דלות החומר. בוגר ממורו ביותר מעשור, פקר למד ועבד בחברת אמנים צעירים כמו תמר גטר, אפרת נתן, נחום טבת ומיכל נאמן. הוא יצר פיסול גיאומטרי ובחן את הגופים בדו ממד ובתלת ממד, מההיבט המושגי והפיסי כאחד. מרבית היצירות הגאומטריות המינימליסטיות שלו משנים אלו לא נשמרו, לעיתים נותרו רק דגמים.

באמנות ראה ככל הנראה נדבך משלים ורוחני להבנה ההנדסית מתמטית של העולם: ״בעבודות אלו יש להתמודד עם בעיות של הגדרה שבמהלכן אתה נתקל במושגים של נקודה, קו, משולש, תיבה, מנסרה; קווים יוצרים, כבידה, מתח, קמט, ביתור וחיבור; נפחים שליליים, תיחום ואכלוס, האפס והאין־סוף, שפה ומגבלותיה, סדר וכאוס, נסתר וגלוי״.

גטר ששימשה אסיסטנטית שלו לתקופה קצרה, סיפרה: ״רפי מאוד האמין בו, הוא נפתח דרכו לאמנות מודרנית. הקשר שלו למוזיקה גם חיבר ביניהם. הייתה הערכה והבנה שהוא אדם מיוחד, מאוד עצמאי, מקורי ודק־רגש. אדם בעל עדינות רוחנית״.

באותן שנים זכה להכרה והציג בתערוכות קבוצתיות, ועבודותיו בלטו וזכו לחשיפה נרחבת בעיתונות התקופה. לאחר מכן חדל להציג, אך המשיך כל העת לעבוד וליצור. בשנת 2014 שחזר את פסלו ״הגדרת הפירמידה״ ותרם אותו למוזיאון תל אביב. הפסל הוצג לצד עבודה נוספת שלו בתערוכת האוסף הישראלי של המוזיאון.

בתערוכה שאצרה אירית לוין בבית האמנים תל אביב, מוצגים אובייקטים פיסוליים ומקטים בדיקט משנות ה־70, בדו־ממד ובתלת־ממד, המעבירים את הלכי הרוח של היצירה המינימליסטית המוקדמת של פקר. לצד אלה יוצגו עבודות נייר, ספרי סקיצות ויומנים של האמן, וחומרים תיעודיים המאירים גם שנים מאוחרות בחייו, שבהן עסק ברישום ובציור גאומטרי/ פיגורטיבי/ סוריאליסטי ובדיוקנאות עצמיים.


אהוד פקר I קנה המידה, 1928-2016
אוצרת: אירית לוין
בית האמנים תל אביב, אלחריזי 9, ת״א. פתיחה: 17.3, נעילה: 9.4.
שיח גלריה והשקת קטלוג: יום רביעי, 6.4.2022, בשעה 18:00.

אהוד פקר. צילומים: אבי אמסלם

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden