כל מה שחשוב ויפה
פריפריה אימפריה. צילומים: YES
פריפריה אימפריה. צילומים: YES

פריפריה אימפריה: עצמאות כערך עליון אל מול המרוץ לאידיאל היופי

הסדרה החדשה של אורנה בן דור מאתגרת את הצופה ומעניקה מבט חשוב על חייהן של נשים כיום, בפריפריה בפרט ובישראל בכלל

את סדרת הדוקו־ריאליטי ״פריפריה אימפריה״, שעלתה לאחרונה ב־yes, יצרה אורנה בן דור. בן דור היא גם זו שאמונה גם על שלוש העונות של תכנית הריאליטי ״מעושרות״ (2011־2014), הסדרה שהכניסה לתודעה הישראלית את ניקול ראידמן (ונשים נוספות המשתייכות לעשירון העליון).

כעשור לאחר מכן, בן דור בוחרת להתמקד שוב בנשים, הפעם מערי הפריפריה – רמלה, אשקלון, אשדוד ומושב מצליח. אבל ההדר והפאר שליוו את חייהן של ה״מעושרות״ לא נעלמים מעין הצופה גם הפעם. כל כוכבות הסדרה עוסקות בעולם הביוטי והאופנה: נשות משפחת מנשרוב – דליה (מעצבת שמלות כלה), בנותיה קים (שמנהלת את העסק המשפחתי) וסינדי (מאפרת), בעלה אלירן (מעצב שיער) ובתם איימי; אוריה עזרן (מעצבת אופנה); אורטל בניסטי (מעצבת איפור ושיער) ונעמה מריומה.

הצילום שבו נפתחת הסדרה חושף את הכתובת ״רמלה עיר עולם״ שמתנוססת על מגדל גבוה. הכתובת הזו כמו מניחה את היסודות למתח שנבנה בשיח לאורך הסדרה בין תל אביב לפריפריה – אותו ויכוח שעומד במרכז ההוויה הישראלית.

כבר בפרק הראשון מצהירות המשתתפות בגאון שהפריפריה היא היא המרכז, המקום שבו נשים מכתיבות את צו האופנה ועוטות על עצמן לבוש שיקי ומוקפד. מנגד, ההקבלה של אורטל בניסטי בין אשדוד למיאמי, וגם השמות הלועזיים של חלק מהדמויות (קים, סינדי, איימי, וריי – בנה של אוריה), מלמדים אותנו שהן אולי לא בעניין של תל אביב, אבל בהחלט מעוניינות לחיות עם ניחוח של חו״ל.

ההקבלה בין אשדוד למיאמי וגם השמות הלועזיים של חלק מהדמויות (קים, סינדי, איימי, וריי), מלמדים אותנו שכוכבות הסדרה אולי לא בעניין של תל אביב, אבל בהחלט מעוניינות לחיות עם ניחוח של חו״ל

דליה מנשרוב וביתה סינדי

דליה מנשרוב וביתה סינדי

הסדרה עמוסה בסצנות שמתעדות את הכוכבות מתלבשות, מתאפרות ומתעדות את עצמן ואת חייהן לרשתות החברתיות. ניכר כי יש בה רגעים מתוסרטים, ולאורך הצפייה ניכרת גם תחושת חוסר הנוחות כשהכוכבות נאלצות להתפקד לקו העלילה הזה. אבל אם נניח את הציניות והביקורת על ז׳אנר הריאליטי בצד, נבחין שהסדרה מעניקה לצופה הישראלי.ת מבט לנושאים משמעותיים בחיי האישה בישראל כיום.

להיות אמא זה לא מספיק 

הנושא הראשון הוא החשיבות שבעצמאות כלכלית. כל הכוכבות מוצגות ככאלה שבנו את הקריירה שלהן מאפס, ושעומדות כיום בראש עסק עצמאי. אורטל בניסטי, מאפרת מוכרת בתחום (שמאפרת נשים מפורסמות, כמו לדוגמה השחקנית אוולין הגואל שמתועדת בסדרה), לוקחת את אחת מבנות משפחת מנשרוב לשכונת הקרוואנים באשדוד שבה גדלה, ומתארת איך גדלה כשנחשים וחולדות שכנו מתחת למיטתה.

אוריה עזרן, מעצבת אופנה, נשואה ואם לילד, לוקחת את בנה לסיבוב בשכונת הקרוואנים שבה גדלה בבת ים. לטענתה, חשוב לה שבנה יבין שלא הכל מגיע בקלות. היא מספרת למצלמה שכשהייתה נערה, הבינה שהיא חיה מתחת לקו העוני, וכששיתפה את חברתה – השתיים צחקו. היא מוסיפה ואומרת שבתור ילדה שגדלה עם מעט, היא הבינה שהיא ״לא רוצה להיות ילדת ביטוח לאומי״, ושהיא חייבת שיהיה לה משהו משלה.

דברים אלו עומדים בניגוד לדמותה של נעמה מריומה, שבטייטל שלה בסדרה היא מוגדרת כ״אם לחמישה״. מריומה, שהתחתנה בגיל צעיר, מודה בפני עזרן שהיא נסמכת על בעלה לחלוטין מבחינה כלכלית (או כפי שהיא מנסחת זאת בכנות מאלפת: ״יואל תביא לי כסף״). היא מספרת שאמה שנפטרה היתה זו שדחפה אותה ללכת ללמוד ולנסות להשיג משהו משל עצמה. בדיאלוג המשמעותי הזה, מריומה משתפת שהכל היה לה קל ו״בגלל זה לא הייתי שאפתנית לעצמי״.

בעולם שבו נשים נמדדות באמצעות שילוב בין מראה, הצלחה כלכלית, הצלחה בקריירה ובחיי המשפחה, היא מודה שלהיות אמא – זה לא מספיק. בכך, היא גם חושפת קושי שנשים אחרות מתמודדות איתו אל מול המצלמות, וגם שוברת את הסטריאוטיפ של האישה הפריפריאלית שנשארת לגדל את הילדים בבית.

סוגיית הבחירה עומדת בסימן שאלה, בסצנה שבה אלירן מעצב את שיערה של ביתו איימי (שניכר שלא חגגה אפילו יום הולדת עשר) לקראת סרטון שהיא מצלמת לחשבון הטיקטוק שלה. איימי מזילה דמעות ואומרת ״לא אין לי בעיה, פשוט זה ממש כואב״

אוריה עזרן ונעמה מריומה

אוריה עזרן ונעמה מריומה

בני משפחת מנשרוב מצלמים לאיימי סרטון לטיקטוק

בני משפחת מנשרוב מצלמים לאיימי סרטון לטיקטוק

מבחינה ויזואלית, הצילומים מעמתים את הצופה עם נושאים מורכבים באמצעות אסתטיקה אגרסיבית. הנשים כולן מאופרות, עוסקות באיפור למחייתן או מתועדות מתאפרות במהלך הפרקים. על אף שכאישה אני תוהה איך הן מצליחות לשאת (פשוטו כמשמעו) את שכבות האיפור הרבות בחום הישראלי, אני גם מכבדת את אורח החיים שהן בוחרות לעצמן.

סוגיית הבחירה עומדת בסימן שאלה, בסצנה שבה אלירן מעצב את שיערה של ביתו איימי (שניכר שלא חגגה אפילו יום הולדת עשר) לקראת סרטון שהיא מצלמת לחשבון הטיקטוק שלה. איימי מזילה דמעות ואומרת ״לא אין לי בעיה, פשוט זה ממש כואב״.

בשביל להיות יפה צריך לסבול?

אחת הסצנות החשובות מתקיימת בפרק הראשון, שבו לאחר תצוגת האופנה של המותג של עזרן, היא מקבלת זריקת הורמונים מבעלה כחלק מטיפולי פוריות. האמת, באותו הרגע נשמטה לי הלסת. טיפולי פוריות מבוססים בין השאר על הזרקות הורמונים ברמה יומיומית (שגם יכולות לסכן את האישה משלב מסוים).

אני לא מתיימרת לנסות ולעקוב אחרי המהלך של בן דור, והאם היא רק צופה מהצד או שהסדרה כולה נצמדת לתסריט. אבל הבחירה שלה להציג את הסצנה הזו היא מהותית, שכן הקשיים להיכנס להריון (אצל גברים ונשים יחד) נתפסים עדיין ככישלון, וככאלה זוכים גם למעט ייצוג טלוויזיוני (לפחות בז׳אנר הדוקו / ריאליטי). מדובר באקט לא פשוט, גם עבור עזרן וגם עבור בן זוגה, שאינו מוסתר גם מילדם (שלו הם מסבירים ש״אבא צריך לעשות לאמא דגדוגים בבטן״).

בסצנה המדוברת, המצלמה ניצבת מאחורי ריי, הילד של בני הזוג, כשהוא צופה באביו מזריק לאמו הורמונים לגוף. תצוגת האופנה של אוריה בדיוק נגמרה, היא מאופרת ולבושה באופן חגיגי, אבל זה לא מבטל את הכאב היומיומי שעליה לשאת בכדי להיכנס להריון. הסצנה הזו, יחד עם סצנת עיצוב השיער של בת ה־10 שלפניה, טומנות בחובן את האמת הכואבת: נשים מתמודדות עם כאב פיזי כחלק מחיי היומיום.

בעוד שעזרן מקבלת החלטה מודעת לעבור טיפולי פוריות בתור אישה בוגרת, האם איימי באמת בוחרת לשאת את הכאב בשביל להיות יפה? כנראה שלא. בכך מוגבר הדיסוננס שבין העצמאות כערך עליון, אל מול המירוץ להשגת אידיאל היופי שמשועתק בין האימהות לבנותיהן.

גם חיים, בעלה של עזרן, משתף שהזרקת ההורמונים לא קלה עבורו. בהקשר הזה, גם מודל הגבריות מפתיע עם הגילוי הכן והפגיע הזה, או במקביל עם דמותו של אלירן שמתגלה כנותן הטון האופנתי בבית משפחת מנשרוב.

אוריה עזרן ובעלה חיים לאחר תצוגת האופנה

אוריה עזרן ובעלה חיים לאחר תצוגת האופנה

birds

בסצנה אחרת מתקבצות כוכבות הסדרה עם בני זוגן כדי לדון בתצוגת אופנה עתידית. כשבני הזוג נותנים את דעתם, מבהירות הנשים שההחלטה תתקבל בלעדיהם. מיד אחר כך ממהר מיכאל, בעלה של דליה, להצהיר שהגברים הם אלה שמקבלים את ההחלטות בבית, אבל בפריים שקוטע את הסצנה, מספר אלירן למצלמה ש״מיכאל תמיד מגבה את אשתו״.

הסדרה מציעה מבט מורכב על נשיות בישראל 2022 – כזו שאינה נענית באופן בינארי לסטריאוטיפים; כזו שמקפלת בתוכה מנעד רחב של נשיות המורכבת מקריירה כערך עליון לביטוי העצמי, לצד התעסקות יומיומית ובלתי מתפשרת במראה החיצוני; כזו שלא מוותרת על חיי משפחה, אבל גם תובעת את מקומה של האישה בתא המשפחתי.

וזו בדיוק החשיבות שלה – לא תצוגת האופנה (המתוסרטת או לא) המשותפת שהכוכבות מארגנות יחד, אלא האופן שבו היא מאתגרת את הצופה הישראלי.ת (ובמיוחד הצופה הישראלי) והדעות הקדומות שטבועות בחברה. הנשיות בישראל בכלל, ובפריפריה בפרט, מוצגת כמורכבת, בעלת דיסוננסים, ואולי אפילו כמייצגת של מודל נשי ישראלי; ואם יורשה לי, מודל מזרחי נשי ישראלי חדש.

לעצמנו, אנחנו לא צריכות להוכיח כלום. אבל בחברה הישראלית, שרגילה לראות את האישה המזרחית בפרסומות לחומרי ניקוי, מסתמן שיש עוד דרך.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden