כל מה שחשוב ויפה
עמרי דביר. צילום: Gloat
עמרי דביר. צילום: Gloat

עמרי דביר יכול לעזור לכם.ן לתכנן את הקריירה

״זה חצי נטפליקס חצי טינדר״ מתאר עמרי דביר, ראש תחום עיצוב מוצר ב־Gloat, את המוצר של החברה. ״אתה מקבל המלצות מנטפליקס על סרטים, אנחנו ממליצים לך על אפשרויות להתקדם. ואם יש סוויפ רייט משני הצדדים אז יוצאים לדייט...״

האתגר המשמעותי שעומד בפני עמרי דביר, ראש תחום עיצוב מוצר ב־Gloat, הוא העובדה שקהל המשתמשים שלו לא *חייב* להשתמש במוצר של החברה, שמבוסס על בינה מלאכותית שמנתחת את מסלולי הקריירה האפשריים בכל חברה, ועוקבת אחר ההשגים והיכולות של עובדיה. מי שיבחרו להשתמש במוצר יוכלו להזין לדוגמה את הכישורים שלהם, החוויות המקצועיות וההשגים שצברו, ולאחר מכן לקבל באופן יזום הזדמנויות שונות לפיתוח הקריירה: מפרויקטים זמניים, דרך חיבור למנטור ועד לתפקידים חדשים.

״אנחנו לא כלי עבודה הכרחי, אנשים לא חייבים להשתמש במוצר שלנו״, מדגיש דביר, ״ולכן האתגר שלנו הוא איך לעודד שימוש כשאין חובה להשתמש. לכן, בגלל שזה לא כלי עבודה, ולא כלי שאנשים חייבים להשתמש בו, אנחנו מתבססים על העיצוב, החוויה והתחושה, בדומה לכל אפליקציה אחרת שאם לא תהנה ממנה לא תשתמש בה״.

״החוויה שאנחנו מייצרים היא לא ׳נייס טו האב׳. היא הדבר שיגרום למוצר להצליח או לא, אנחנו רוצים להיות ׳גרייט טו האב׳. זו הסיבה שהעיצוב תמיד בחזית: אני יודע שכולם אומרים את זה, אבל ההצלחה שלנו חייבת להיות מבוססת על מוצר שאנשים אוהבים. אין לנו את הפריבילגיה לא להיות שם״.

איך עושים את זה?

״מכיוון שמסלול קריירה יכול לכלול המון שלבים, ויכולים להיות כמה מסלולים באורך שונה, אנחנו נותנים יותר מידע על הצעד הראשון; עד שתגיע לצעד 5 ו־6 יש עוד זמן. לדוגמה, אם הצעד הראשון הוא להפוך מג׳וניור לסניור, ובשביל זה חסרות לך ארבע מיומנויות, הנה מה שחסר ומה אתה צריך לעשות. אנחנו עובדים כמובן פר חברה, לא נמליץ לך על מסלול ל־VP Design בחברה שאין משרה כזו. 

החוויה שאנחנו מייצרים היא לא ״נייס טו האב״. היא הדבר שיגרום למוצר להצליח או לא, אנחנו רוצים להיות ״גרייט טו האב״. זו הסיבה שהעיצוב תמיד בחזית

״ומבחינת האני מאמין שלנו, כל אחד יכול להיות מה שהוא רוצה. אתה מעצב ורוצה להיות מהנדס? הכל אפשרי, בוא תגיד לאן אתה רוצה להגיע. זה יכול להיות נורא ממוקד: יש מעצבים שאומרים שהם רוצים יום אחד להיות בפרודקט או להתחזק בדיבור מול קהל. פיתוח קרירה לא הולך בכיוון אחד, יש דברים מהצדדים שמחזקים את מה שאתה עושה היום. אני רוצה להתחזק בניהול זמנים; זה מחזק אותך כעובד וכבן אדם״.

מה יגרום לאנשים להשתמש במוצר?

״החיבור של שתי השאלות: לאן אני יכול להגיע ואיך. זה המקום שבו אני מנסה לעזור להם. מי מאיתנו לא עבד פעם בחברה והרגיש חסר מוטיבציה? זה הרגע שבו הם מנסים לחפש את הדבר הבא מחוץ לחברה. כשאין להם תשובות, התשובה שלהם זה לעבור לחברה אחרת. ואז, הנה הצעדים שאתה יכול לעשות, שם אנחנו עוזרים לאנשים; הצורך הוא לא עסקי, הוא אנושי״.

מהעולם כרגע לאיך אנחנו בונים את העתיד 

דביר, בן 37, למד עיצוב גרפי באוניברסיטת מידלסקס בצפון לונדון, ״אוניברסיטה קלאסית: המון טיפוגרפיה, תפרתי ספרים, רשמתי בפחם״. לאחר הלימודים הוא לאט לאט נשאב לעולם המוצר וה־UX, וצבר את נסיונו המקצועי בעבודה עם כמה מהחברות הגדולות בעולם, ביניהן סוני, מאזדה, טורקיש איירליינס ועוד.

לאחר עשר שנים באנגליה חזר לתל אביב ״בשנת 2014 קיבלתי אימייל מפייסבוק משום מקום, מה שהתחיל את תהליך הרילוקיישן חזרה לישראל״. הוא הצטרף לסניף המקומי והיה חבר בצוות שבנה את פייסבוק לייט, גרסת פייסבוק למדינות מתפתחות. לאחר מכן עבר למיקרוסופט וניהל את צוות העיצוב של Cortana, העוזרת האישית החכמה של החברה.

״העבודה על פייסבוק לייט הייתה סופר מעניינת: יוזרים אחרים, מגבלות טכנולוגיות – שבוע בברזיל, שבוע בהודו – להתחבר לאנשים אחרים ממני. ממדינות העולם השלישי עברתי לקורטנה – ה־Voice AI של מיקרוספוט. זה היה מעבר ממשהו שהוא מאוד העולם כרגע, לאיך אנחנו בונים את העתיד, במקביל למעבר לניהול שזו מיומנות חדשה שהייתי צריך ללמוד״.

בינואר 2021 הצטרף לגלואט, וכראש תחום עיצוב מוצר הוא מנהל צוות של שמונה עובדים. החברה, שהוקמה לפני שש שנים, התחילה את דרכה כפלטפורמה לגיוס, חיבור בין מועמדים לחברות, ״טינדר סטייל של גיוסים. לפני שנתיים נעשה השיפט לאיך לעשות את החיבורים בתוך החברה.

״כשאנחנו חושבים על חברות ענק, עם מאות אלפי עובדים, זה אקו סיסטם משל עצמו. ׳כח העל׳ שלנו הוא לנתח אנשים, את היכולות שלהם, ולחבר אותם להזדמנויות בתוך החברה – עם מנטורים, קורסים, משרות פנימיות. איך לנהל את הקריירה בתוך החברה, איך עוזרים לאנשים להתפתח ולהתחזק, וליצור מוביליות, לעבור בין משרות, פרויקטים וצוותים, במטרה גם לחזק את האינדיבידואל וגם את החברה״. 

למה קרה השיפט?

״זה התחיל כשהבנו שאנחנו מכירים אנשים מאוד טוב ואנחנו מכירים חברות מאוד טוב. אנחנו מכירים את כל העץ ההיררכי של כל חברה, והבנו שאנחנו יכולים לבנות כדור בדולח שאומר היום אני פה, ואיפה אני יכול להיות בעוד עשר שנים.

״איך אנחנו פורסים בפני מישהו מסלול ברור שמכיל המון מידע ושקל לנווט בו? מצד אחד אתה נותן השראה, עוד עשר שנים אתה יכול להיות מנהל העיצוב, אבל אוקי, מה אני עושה מחר. היה לנו את האיזון הזה, איך מנגישים אותו בצורה קלה וברורה שמחזיקה את המשתמש צעד צעד״.

״כח העל״ שלנו הוא לנתח אנשים, את היכולות שלהם, ולחבר אותם להזדמנויות בתוך החברה – עם מנטורים, קורסים, משרות פנימיות. איך עוזרים לאנשים להתפתח ולהתחזק, וליצור מוביליות, לעבור בין משרות, פרויקטים וצוותים, במטרה גם לחזק את האינדיבידואל וגם את החברה

איך זה עובד?

״זה חצי נטפליקס חצי טינדר. מה שה־AI שלנו יודע לעשות זה לקחת בן אדם ולנתח אותו לרמת האטומים: איזה מיומנויות יש לך, במה אתה חזק, מה מעניין אותך, ואז אנחנו פורסים בפניך סוג של חנות פנימית. כמו שאתה פותח נטפליקס ומקבל המלצות על סרטים, אנחנו ממליצים לך על אפשרויות להתקדם. וזה חצי טינדר, כי אני יכול להגיד הנה פרויקט שאני יכול להתחבר אליו, ומי שמנהל את הפרויקט מקבל המון הצעות, ואם יש סוויפ רייט משני הצדדים אז יוצאים לדייט…

״מצד שני, אם אני רואה שיש צוות שמחפש עובד ואני רוצה להצטרף – האם המנהל שלי רואה שאני רוצה לעבור צוות? המנהל השני ילך וידבר איתו? זה לא רק לקנות באמזון, יש פה המון פסיכולוגיה אנושית. ברגע שתעשה את הפעולה הזו, אנחנו תמיד מנסים להסביר מה המשמעות שלה, מי הולך לדעת את זה, מה הדבר הבא שהולך לקרות.

״זה מעבר ל־UX שיהיה לך ברור מה המסך הבא. איך הדבר הדיגיטלי שאתה עושה הולך להשפיע על החיים שלך עכשיו? זה לא טינדר שאתה רק מקווה לטוב, פה אנחנו מבינים שזו החלטה יותר גדולה אז אנחנו מחזיקים לך את היד ועוזרים לך להבין את המשמעות״. 

לאן זה עוד יכול ללכת?

״הרבה מהפוקוס שלנו עד סוף 2021 היה לעצב לעצמי, להגיע לעבודה ולהגיד בוא נראה את הקריירה שלי. התחלנו להסתכל על עוד סוגי משתמשים – מנהלים לדוגמה – שיכולים לתכנן ןלהניע קריירה של עובד. אם אני מנהל מחלקה של 30 אלף איש, איך אני מבין במה המחלקה שלי חזקה. 

״ויש המון אנשים שלא עובדים עם מחשב – כמו בוולמארט: נהגים, קופאים, שליחים. איך הכלים שלנו יכולים לעזור להם להתקדם בקריירה שנראית מאוד שונה מהקריירה שלי ושלך. זה ספקטרום מאוד רחב של משתמשים, אז אנחנו מציעים את השירות שלנו גם בווב וגם במובייל שהולך ומתחזק״.

birds

בפרספקטיבה על הקריירה שלך, מה השתנה ומה נשאר אותו דבר?

״מה שבטוח לא השתנה הם הדברים שתורמים להצלחה של כל אחד, בכל רמה: לימוד פנימי, התפתחות אישית ומערכות יחסים. לא משנה באיזה גודל מערכת וחברה, כשמשקיעים במערכות יחסים העבודה יותר טובה, מבעלי מניות ועד למנהל מוצר שאתה עובד איתו.

״כשמשקיעים בדברים האלה קל לקחת אופנות בפרספקטיבה. היתה תקופה שדיזיין סיסטם היה הדבר הכי חשוב. זה חשוב, אבל בוא נעבור לדבר הבא. טרנדים זה חשוב, אבל הבסיס, הקראפט, זה לעבוד על עצמך ולעבוד עם אנשים. זה לא ישתנה בעתיד״.

גם בעידן המטאוורס?

״אנחנו אחרי שנתיים ומשהו של קורונה ועדיין לא פגשתי פיזית חצי מהאנשים בעבודה שלי. אני מגייס אנשים שהפעם הראשונה שאני פוגש אותם פיזית זה חודש אחרי שהם התחילו לעבוד. אנחנו משתמשים בכלים דיגיטליים כדי לתחזק את מערכות היחסים האלו, אבל חשוב ליצור את הקרבה הזו. זה מה שבונה מוצרים, זה לא האפס והאחדים, וגם לא הפיסקלים. זה הצוות והאנשים שאתה עובד איתם״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden