כל מה שחשוב ויפה
קובי הלפרין. צילום: ארז סבג
קובי הלפרין. צילום: ארז סבג

מעצב האופנה קובי הלפרין ישן ומעצב בניו יורק, חי ונושם את ישראל

מעצב האופנה קובי הלפרין, אחד המעצבים הישראלים המובילים בעולם, מתחזק מותג משלו ובמקביל פועל תחת בית האופנה הצרפתי אונגרו. ״הרצון שלנו להיות קוּל לפעמים מכשיל אותנו״, הוא אומר

״אני לא מחפש את התואר של המעצב הכי מוכשר, כי אני כנראה לא. אני כן רוצה להיות מעצב חכם״, אומר המעצב קובי הלפרין, ממעצבי האופנה הישראלים הבכירים בתעשייה העולמית, שחי ופועל בניו יורק בהצלחה כ20 שנה. ״אני תמיד חושב איפה אני יכול להתבלט. אני לא עסוק בלפרוץ תקרות זכוכית, אני יודע במה אני טוב ומתקדם בנתיב הזה״.

הלפרין מספר שבתחילת הדרך היתה לו דילמה – האם להיות פסיכולוג או מעצב אופנה. ״אני מאמין שהעבודה עם אנשים היא המענה לכישורים הפסיכולוגיים שלי״, הוא מחייך. ״נולדתי בנתניה בבית דתי אבל מודרני ומאפשר. מעולם לא הייתי ילד רגיל. כשכולם רצו לצאת החוצה ולשחק, אני חיפשתי להתעסק באסתטיקה. אמא שלי, חנה, עד היום דמות מפתח בחיים שלי, היא זו שאחראית לבחירה שלי באופנה.

״האירוע המכונן שבעקבותיו החלטתי את זה היה בגיל 12, כשביקרתי בסטודיו של המעצב יהודה דור ז״ל. ברגע שראיתי אותו פורש בד – הבנתי שמזה אני רוצה להתפרנס. עד הביקור הזה העיסוק שלי באופנה היה באמצעות ציור בלתי פוסק על דפי גמרא ובספרי התנ״ך. תמיד סלחו לי על זה כי אמרתי שזה מסייע לי ללמוד. ציירתי בגדים ואת הדמויות שלובשות אותן ועוד לא הבנתי שאני מצייר אופנה – אבל זה מה שזה היה״.

אחרי השרות הצבאי התקבל הלפרין ללימודים בשנקר, וכבר עם תחילתם הוא הוריד את הכיפה. ״את ההחלטה לא להיות דתי קיבלתי כנראה כבר כשהייתי בן ארבע אבל בפועל זה קרה רק אז. ויתרתי על הרבה טקסים שכרוכים בדת, אבל גם היום אני לא מנותק ממנה. טוב לי בדרך שלי״.

היחסים הקרובים שלו עם שנקר נמשכים עד היום, כשהוא מגיע בכל שנה לביקורות סטודנטים. הוא מעיד שהוא נהנה מזה הנאה צרופה. ״החיבור שלי עם שנקר הוא חיבור אבהי. אני מתייחס לסטודנטים כמו אל ילדים צעירים שזקוקים להכוונה. הביקור השנתי בשנקר הוא הרגע שאני הכי נהנה ממנו בשנה״.

קובי הלפרין, חורף/סתיו 2022. צילומים: ריקרדו ביס

קובי הלפרין, חורף/סתיו 2022. צילומים: ריקרדו ביס

עם סיום לימודיו בשנקר נסע הלפרין לרומא לעבוד בבית אופנה שעסק בהלבשה תחתונה. בזמן עבודתו שם
הגיעה למקום נציגה של אוסקר דה לה רנטה, שחיפשה מעצב צעיר שישתלב בקו הלאנז׳רי של המותג,
והציעה לו לבוא איתה לניו יורק. ״הייתי בטוח שזה לתקופה מסוימת ואז אחזור לאיטליה״, אבל בניו יורק
פגש מורה משנקר שחיברה אותו למעצב אלי טהרי, ישראלי שפועל כבר שנים רבות בעיר.

13 שנים נמשך הפרק של הלפרין אצל טהרי – הוא התחיל אצלו כאסיסטנט ובתוך שלוש שנים הפך להיות המעצב הראשי של המותג. ״אני מרשה לעצמי להגיד שביצעתי שינוי משמעותי בבית האופנה של טהרי. הבאתי את ה־די.אן.איי המובהק שלי למותג, שהיה לא פחות מהבייבי שלי״.

במהלך העבודה אצל טהרי הצטרפה אל עסקיו של הלפרין שגית, שאותה הכיר עוד מהשרות הצבאי. הם
נישאו ונולדו להם שתי בנות. ״מאז ששגית הצטרפה היא מנהלת את האימפריה״, הוא אומר ומחייך. ״היא זו
שאמונה על הקשר עם הלקוחות, למה שמתרחש בשטח. שנינו יחד כנראה יודעים לעשות היטב את העבודה״.

אני מרשה לעצמי להגיד שביצעתי שינוי משמעותי בבית האופנה של טהרי. הבאתי את ה־די.אן.איי המובהק שלי למותג, שהיה לא פחות מהבייבי שלי

סיום העבודה אצל טהרי קרה באופן מפתיע. ״מדובר בסיום של קשר אז היה אבל, ועדין יש, אבל הדרך שלי להבין ולהתגבר היא בזכות ההבנה שהנשמה של מה שעשיתי שם נשארה איתי. בחרתי להמשיך הלאה ובחרתי לפני הכל להיות בן אדם טוב ובעל אתיקה. אני גאה בהחלטה הזו ובטוח שהיא הנכונה והמתאימה לאישיות שלי״.

לאחר מספר חודשים החל לעבוד הלפרין כמעצב הראשי של בית האופנה קנת׳ קול, שם עבד במשך שלוש שנים. העבודה, לדבריו, היוותה עבורו השראה גדולה וסייעה לו להתמקצע גם בתחום האקססוריז. ״זה היה סוג של תיקון עבורי. מדובר במעצב מאד אינטליגנטי שמבין במסחר ושיווק, וזה התאים לי בשלב ההוא״.

מתי נולד המותג ״קובי הלפרין״?

״בתחילה, התוכנית היתה להקים את המותג יחד עם קנת׳ קול. אבל זה לא צלח. חיפשתי משקיעים אחרים וכך הגעתי לשותפים הנוכחיים שלי – קבוצת סיינט רוטשילד, שאיתה הקמתי לפני שבע שנים את המותג. זו קבוצה שתומכת במותגי אופנה נוספים כמו דונה קארן ניו יורק, רייצ׳ל רוי, פרנץ׳ קונקשן ואחרים״.

מפזר אבקת קסמים

״כשהקמתי את ׳קובי הלפרין׳ היה לי מאוד ברור מה אני *לא* רוצה להיות ומה לא לעשות מבחינה מסחרית. לא רציתי להתחרות בג׳יבנשי, בסלין או באיב סאן לורן. רציתי להיות יותר עניו וצנוע; לעשות את זה לפי הנוסחה שאני יודע ובעיקר גאה לעשות. הבנתי שאני אוהב את הלקוחות שלי כמו שהן ומהמקום הזה היה לי ברור שאני חייב להמשיך ולהציע להן את מה שאני יודע לעשות עבורן. החלום שלי לא היה המותג קובי הלפרין, אלא להמשיך ולשרת את הלקוחות שלי״.

חשוב לך שיאהבו אותך?

״כן. אני דואג שיאהבו אותי ומכאן כנראה בחרתי להיות נאהב על ידי הלקוחות שלי. מדובר במערכת יחסים של אהבה הדדית. אני לא מתיימר לקבל את האהבה הזו מאנשים שיאהבו אותי לרגע, ואחרי יעברו הלאה. אני רואה איך הלקוחה שלי נראית כשהיא מביטה על עצמה בראי בזמן שהיא מודדת בגד שלי – היא מחייכת ומפגינה אושר. אני מרגיש כאילו פיזרו עליה אבקת קסמים. זה קורה לי בטבעיות וזה אולי ההסבר שלי למה זה להיות מעצב אופנה חכם.

אני מנסה ליצור בגדים יפים, שנשים ייראו בהם יפה. אני לא מנסה לעשות משהו שעוד לא עשו או ראו. אני מתחיל קולקציה ממש כמו שהייתי עושה כשהייתי סטודנט בשנקר – מדף חלק שהוא דף ההשראה שלי

״אחת השיטות שלי לשמר את הקשר עם הלקוחות הן הנסיעות הרבות של שגית ושלי והמפגש איתן בשטח עם ראשי חנויות ואנשי המכירות. הם הלקוחות שלי, או לפחות השגרירים שמתווכים אותי ללקוחה הסופית״.

איך אתה מתחיל קולקציה?

״הגיל והניסיון סייעו לי לחשוב פשוט יותר. אני מנסה ליצור בגדים יפים, שנשים ייראו בהם יפה. אני לא מנסה לעשות משהו שעוד לא עשו או ראו. אני מתחיל קולקציה ממש כמו שהייתי עושה כשהייתי סטודנט בשנקר – מדף חלק שהוא דף ההשראה שלי. איכשהו עולמות ההשראה שלי תמיד מגיעים או מתחברים לבית ולילדות, לטיולים שלנו, ולמוטיבים שלקוחים ממשפחות אצולה. כי אני בטוח שאני שייך לאצולה ובעצם עדיין מחפש את הקשר״ הוא צוחק.

אונגרו. חורף/סתיו 2022. צילומים: ראלף וניג

אונגרו. חורף/סתיו 2022. צילומים: ראלף וניג

לפני כשנה עשה הלפרין צעד משמעותי נוסף כשהתמנה למעצב הבית של בית האופנה הצרפתי אונגרו – זאת במקביל למותג הפרטי שלו, עבורו הוא מעצב קולקציות בנפרד. כשהגיע לבית האופנה הוא כבר לא היה בשיא האופנה שלו. אבל, אחרי שבוע האופנה האחרון בפריז, בו הציג הלפרין את קולקציית חורף 23  (הקולקציה השנייה שלו למותג) הוחלט שעיצוביו ישווקו מעתה בכל העולם ולא רק בארצות הברית. ההשראה לקולקציה הגיעה מביקור בפורטוגל, שם נתקל באריחי קרמיקה המאפיינים את התרבות המקומית.

״הלקוחה של אונגרו היא יותר אירופאית, יותר מתלבשת, יותר שיקית. היא שונה מהלקוחה של קובי הלפרין שהיא יותר אקלקטית, יותר ישראלית, פחות מחויטת. השילוב של הסגנונות השונים עושה לי טוב ונעים. על אף השוני בין הקולקציות, העיקרון הפרקטי והנוח הוא זה שמכתיב ומסייע ללקוחות שלי להראות שיקיות״.

אתה מוכר גם בארץ?

״בוודאי, אני מוכר בבוטיק של הלגה בכיכר המדינה, זה חשוב לי יותר מכל עניין מסחרי. כשאני מגיע לביקור אצל הלגה ורואה את המותגים שלי לצד כל מותגי העל שהיא מציעה, אני מתמלא בגאווה. תביני, אני ישן בניו יורק ועובד בניו יורק, אבל במהות שלי אני חי בישראל. אני חי ונושם את מה שקורה בארץ, החברים שלי ישראלים, אני צופה בטלוויזיה הישראלית, מגיע כל שנה לארץ יותר מפעם אחת. לא השתחררתי מזה״.

birds

אתה עובד קשה?

״ממש לא. בעבר עבדתי קשה מאוד. יש לי פריבילגיה גדולה שהחיים המשפחתיים שלי מאפשרים לי להתרכז בעבודה. שנינו, שגית ואני, מתרכזים בעבודה ויש לנו הרבה עזרה כדי שזה יתאפשר״.

הבנות שלך ימשיכו אותך?

״מיקה הבכורה אמרה לי לפני כמה שנים: ׳בעתיד אולי אציע אותך לראיון בתוכנית הטלוויזיה שלי׳ כך שהיא לא בכיוון. גלי הצעירה בהחלט מראה כישורים בכיוון, אבל אני ממש לא בטוח במה תבחר בסופו של דבר.

״אני מבין היום שעולם האופנה בכלל לא תלוי בכישרון ובידע שלך כמעצב. יש סוג של משבר בעולם הזה. מה שחשוב היום זה האם אתה קוּל, ואם יש לך יכולת לגרום לנו להראות קוּל. פעם לגיל ולניסיון היה משקל, היום זה חסר ערך. הידע והניסיון הפכו כמעט למיותרים״.

חזרתי משבוע האופנה בפריז, ומי ישב בשורה הראשונה בתצוגות? לא מעצבי אופנה או עורכי אופנה ותיקים, אלא צעירים, ״משפיענים״ כמו שהם נקראים. אני לא יודע מה הם יודעים או מבינים באופנה, הם לבושים מוזר ובעיקר שונה, ובעוד שנה־שנתיים הם כבר לא יהיו, יהיו אחרים

העולם שייך לצעירים?

״כן. תראי מה קורה במותגים המובילים, הם הביאו מעצבים צעירים בסביבות גיל ה־30, מעסיקים אותם שנתיים שלוש ואז מחפשים את המגניבות החדשה ועוברים הלאה. הרצון שלנו להיות קוּל לפעמים מכשיל אותנו. גם אני נופל בזה. אני חושב שמסוכן לי לאבד את זה, אבל מנגד אני מוטרד מזה.

״עכשיו חזרתי משבוע האופנה בפריז, ומי ישב בשורה הראשונה בתצוגות? לא מעצבי אופנה או עורכי אופנה ותיקים, אלא צעירים, ׳משפיענים׳ כמו שהם נקראים. אני לא יודע מה הם יודעים או מבינים באופנה, הם לבושים מוזר ובעיקר שונה, ובעוד שנה־שנתיים הם כבר לא יהיו, יהיו אחרים. יש איזה חוסר הבנה וחוסר ידע והמלך הוא עירום. אני מעצב 12 קולקציות בשנה לארבע עונות שונות. זה אינטנסיבי מספיק בכדי לא לרוץ אחרי טרנדים ברי חלוף״.

מה אתה חושב על אופנה ישראלית?

״אני חושב שיש המון אנשים מוכשרים בארץ. בתי הספר לאופנה מוציאים הרבה מעצבים טובים, לצערי לא כולם מצליחים לא בארץ ולא בעולם. אבל בכל מה שקשור לאופנת ערב ושמלות כלה האופנה הישראלית מאוד מצליחה בעולם (וגם בארץ). אלו הם כנראה מעצבים ספציפיים שידעו במה הם טובים, היו נחושים וחרוצים והצליחו. כל מי ששורד ומצליח בארץ – אני מוריד בפניו את הכובע״.

ומה מכאן? אתה תישאר מעצב אופנה לנצח?

״ברור. המקצוע שלי הוא ההובי שלי ואני בר מזל. אני אוהב גם לצלם ואני אוהב ללמד. אז שנקר – תתכוננו״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden