כל מה שחשוב ויפה
עידו מרקוס, השידה של לוסי; מתוך ״בתוך הבית פנימה״. צילום: ליבי קסל
עידו מרקוס, השידה של לוסי; מתוך ״בתוך הבית פנימה״. צילום: ליבי קסל

הרשימה המשותפת // 28.4.22

הדר ראובן בגלריה מנשר; תערוכות חדשות בגלריה ND; רונית קרת במכון ויצמן (וגם בביאנלה בוונציה); תערוכה קבוצתית שעוסקת בפנים הבית בגלריה לאמנות בקרית טבעון; אדווה דרורי בגלריה נולובז; האמן המנוח ידיד רובין בתערוכה משותפת בגלריה גורדון ובחלל הרזידנסי של גלריה שלוש

בתוך הבית פנימה בגלריה לאמנות קרית טבעון

בשבת הקרובה (30.4) תפתח בגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בקרית טבעון התערוכה הקבוצתית ״בתוך הבית פנימה״ (אוצרת: ענת גטניו). התערוכה מבקשת להיכנס אל חללי הפנים הפרטיים המקודשים לאדם. העבודות עוסקות בנושא המסורתי תפנים (Interior) – נושא שגור בתולדות האמנות המערבית.

פנים הבית מיוצג בתערוכה בתחומי יצירה שונים:  ציור, קולאז׳, פיסול, מיצב, אנימציה ועיצוב עכשווי, כשהגבולות ביניהם מטושטשים. ניתן לראות ביצירות ייצוגים קונקרטיים של המרחב הביתי – מראה חללי המגורים, פרטי אדריכלות, ריהוט ואובייקטים אחרים הממלאים את הבית. בני הבית נעדרים מן הרוב המוחלט של העבודות, אך הפרטים הדוממים מאפשרים לצופה לפלס דרך אל המצבים המנטאליים העולים בהן. משתתפים.ות: איה גנור, סטודיו ג׳נקשן, זיוה ילין, טל אמיתי לביא, נורית גור לביא (קרני), דבורה מורג, עידו מרקוס, סטודיו פלונטר, מיה מוצ׳בסקי פרנס, רותם עמיצור, שיר שבדרון

זיוה ילין, מתוך הסדרה אור בחלונות. צילום: סופי ברזון מקאי

זיוה ילין, מתוך הסדרה אור בחלונות. צילום: סופי ברזון מקאי

מיה מוצ׳בסקי פרנס, באה והולכת. צילום: דוד מוצ'בסקי

מיה מוצ׳בסקי פרנס, באה והולכת. צילום: דוד מוצ'בסקי


הדר ראובן בגלריה מנשר

בשבת הקרובה (30.4) תפתח ״כל כך הרבה יער״  – תערוכת יחיד של האמנית הדר ראובן בגלריה מנשר (אוצרת: גילי סיטון). התערוכה היא מיצב גדול שמתפרש בחלל הגלריה בדמות יער עירום, המורכב מפעולות קולאז׳יות גדולות ממדים שמשלבות פרגמנטים של גוף ונוף. היער, במהותו, מכיל פרטים רבים שתחומים באזור מוגדר וחוברים למערכת שלמה של יערות. הוא צמח בין גבולות הגוף הפיזי, חבר אל חלל הגלריה וגולש אל המציאות שמחוצה לה.

דמות מרכזית בתוך היער היא התנשמת, שמסמלת בתרבויות רבות את המוות הקרב. במיצב, מופיעה התנשמת כחלק מהיער; היא נטמעת לתוכו, מבליחה ממנו, מסתתרת בו וגם נוכחת בו כישות עצמאית. התנשמת והיער מגלמים גם את תסמונת ״הרגישות־הגבוהה״ שאיתה מתמודדת ראובן – מצב תודעתי שבו נחווה הקלט החושי בעוצמה מוקצנת ומוביל לתחושת הצפה בעת המפגש עם החוץ.

הדר ראובן, מתוך כל כך הרבה יער

הדר ראובן, מתוך כל כך הרבה יער

הדר ראובן, מתוך כל כך הרבה יער

הדר ראובן, מתוך כל כך הרבה יער


תערוכות חדשות בגלריה ND

בשבת הקרובה (30.4) ייפתחו בגלריה ND ברמת גן תערוכות חדשות. ב״מציאות פנטסטית״ – תערוכת יחיד לאמנית פאני הורוביץ (אוצר: אריה ברקוביץ) – תציג האמנית סדרת קולאז׳ים מהשנתיים האחרונות, שבהם היא משלבת בין גזירים ממגזיני עיצוב וגזרי ציורים שלה מתקופות שונות מהעבר. הקולאז׳ים מדמים מעין חללי פנים לא שגרתיים המורכבים מחיבורים של אלמנטים ביתיים ותרבותיים יחדיו. פעולות החיבור של הורוביץ מצליחות לערער על מושג המקום ולייצר מציאות פנטסטית שמתרחשת אמנם בשום מקום אך גם בכל המקומות במקביל.

״הפאון המשוכלל״ – תערוכת יחיד לאמנית רוז בר־נור (אוצרת: רונית רוט חדד), שבה תציג סדרה חדשה של רישומים שמייצרת מבט המשלב בין הרקע האדריכלי של האמנית, לאיזכורים מתוך תולדות האמנות, ביחד עם הביוגרפיה האישית שלה. לצד שתי התערוכות יוצג קיר אמן של אורי אבירם (אוצרת: רונית רוט חדד) ו״סרט לילה״ – סדרת עבודות וידיאו של חגית אונמני רובינשטיין (אוצר: דורון פישביין).

פאני הורוביץ, חדר המדרגות

פאני הורוביץ, חדר המדרגות

רוז ברנור

רוז ברנור


birds

ידיד רובין בגלריה גורדון וגלריה שלוש

במלאת עשר שנים למותו, תערוכה לאמן המנוח ידיד רובין תפתח הערב בשתי גלריות במקביל – גלריה גורדון ורזידנסי האמנים של גלריה שלוש ויפו העתיקה. רובין (1939-2012) כונה ״הצייר הארץ ישראלי האחרון״. עבודותיו מוכרות בזכות השימוש הרבה שעשה בצבע וההתענגות שלו על הפן הדקורטיבי – מה שנחשב לכמעט פסול לאורך שנים רבות באמנות הישראלית. הציורים שלו חושניים, מרהיבים ועשירים בהמצאות ציוריות.

ידיד רובין. צילום: אברהם חי

ידיד רובין. צילום: אברהם חי

ידיד רובין. צילום: אברהם חי

ידיד רובין. צילום: אברהם חי


רונית קרת במכון ויצמן ובביאנלה בוונציה

האמנית רונית קרת מציגה בימים אלה שתי תערוכות במקביל: הראשונה, TEARS במכון ויצמן למדע (אוצר: יבשם עזגד) והשנייה, Personal Structures 2022 שמוצגת בחלל Palazzo Mora במסגרת הביאנלה לאמנות בוונציה שנפתחה בשבוע שעבר (אוצרת: ורה פלפול). בשני המקרים מציגה קרת מיצבים גדולים תלויי מקום ועבודות וידאו, העוסקים במשברים האקולוגיים על פני כדור הארץ. התערוכות מתרכזות בקרחוני העד והסכנות הצפויות מהינמסותם, החל מהצפות ובצורות ועד לאפשרות שמיליוני פליטי אקלים יאלצו לעזוב את מקום מושבם. במקביל היא מקיימת דיאלוג עם תולדות האמנות ועם החוויה האמנותית.

קרת  משתמשת בקלקר, או בשמו המדעי, פוליסטירן מוקצף – חומר בלתי מתכלה, הקשור כל כולו לתעשייה ולסחר הבינלאומיים, שהם מן המקורות העיקריים לזיהום כדור הארץ. זהו פולימר המיוצר באופן מסחרי מנפט גולמי, ומשמש, בין השאר, למארזים ולבידוד תרמי. היא מעניקה לקלקר הילה וייחודיות, ובוחנת את החומר, את צורתו ואת החלל שהוא יוצר, והופכת אותו לחומר פלסטי־אמנותי.

רונית קרת. צילום: אבי חי

רונית קרת. צילום: אבי חי

רונית קרת. צילום: אבי חי

רונית קרת. צילום: אבי חי


אדווה דרורי בגלריה נולובז

בגלריה נולובז תפתח מחר (שישי 29.4) ״בושה!״ – תערוכת יחיד לאמנית אדווה דרורי (אוצר: ברק אביעם). מדובר במיצב/מיצג שבו מתערבבת האמנות עם הפוליטיקה, האישי מתערבב עם הציבורי והקולקטיבי מתערבב עם האינדיבידואלי. גוף העבודות נוצר במהלך הסגרים ובהשראת המחאה בבלפור, כשחלק מהעבודות אפילו נוצרו בתוך ההפגנות באמצעות אפייה, כתיבה, סריגה, צריבה ותפירה, ולעיתים גם בשיתוף פעולה עם הקהל.

חקירתה של דרורי מתבצעת באמצעות שזירת חוטי ביוגרפיה וזיכרונות ילדות וחיים למאורעות חברתיים ופוליטיים. שפת היצירה היא שפה נשית, עמלנית וסיזיפית, שמייצרת מרחב מחקרי של נוכחות ושהייה בחלל בה מובאת הפרספקטיבה של האמנית לתהליכים חברתיים ופוליטיים.

אדווה דרורי, מתוך ״בושה!״. צילום: דימה ולרשטיין

אדווה דרורי, מתוך ״בושה!״. צילום: דימה ולרשטיין

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden