כל מה שחשוב ויפה
מלך ברגר, מתוך התערוכה ״התנאי לשגשוג האנושות״ במוזיאון תל אביב. צילום: מ״ל
מלך ברגר, מתוך התערוכה ״התנאי לשגשוג האנושות״ במוזיאון תל אביב. צילום: מ״ל

פותחים את המועדון: אאוטסיידרים והאמנות הישראלית

פורטפוליו Promotion: קורס חדש ייפתח בשבוע הבא בבית לאמנות ישראלית ויוקדש לאחד הנושאים החמים בעולם האמנות הבינלאומי - אאוטסיידרים ואינסיידרים

״אמנות של משוגעים״ הוא שם המפגש הראשון, שיפתח בשבוע הבא (10.5) את סדרת ההרצאות בבית לאמנות ישראלית, בהובלת האוצרת הבכירה רותי דירקטור. המושג, שהיה שגור במאה ה־19 ובתחילת המאה ה־20, מתייחס לאמנות שיצרו אנשים שהיו מאושפזים בבתי חולים לחולי נפש, או אנשים שנתפשו כחריגים ולא נורמטיביים.

פרדינאן שבאל (1836־1924), לדוגמה, היה דוור צרפתי שהעביר 33 שנים בבניית ״הארמון האידיאלי״ בחצר ביתו. בגיל 43, תוך כדי הליכה במסלול חלוקת הדואר היומי שלו, הוא מעד על אבן וחווה רגע של הארה: מהאבן הזאת, ושכמותה, הוא יבנה ארמון מפואר. למחרת היום חזר לאותה נקודה, החל לאסוף אבנים מיוחדות ובנה בהדרגה את המבנה הייחודי שנחשב היום למופת של אדריכלות נאיבית. אנדרה ברטון ופבלו פיקאסו עלו אליו לרגל, וב־1969 הכריז אנדרה מאלרו, שר התרבות הצרפתי, על ה״פלה אידיאל״ כאתר מורשת תרבותי.

ביל טריילור, מתוך התערוכה ״במעגלי אמנות אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, מוזיאון חיפה. צילום: מ״ל

ביל טריילור, מתוך התערוכה ״במעגלי אמנות אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, מוזיאון חיפה. צילום: מ״ל

גבריאל כהן, מתוך התערוכה ״במעגלי אמנות אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, מוזיאון חיפה. צילום: מ״ל

גבריאל כהן, מתוך התערוכה ״במעגלי אמנות אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, מוזיאון חיפה. צילום: מ״ל

ולרי ביקובסקי, מתוך התערוכה ״במעגלי אמנות אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, מוזיאון חיפה. צילום: מ״ל

ולרי ביקובסקי, מתוך התערוכה ״במעגלי אמנות אחרים: אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, מוזיאון חיפה. צילום: מ״ל

המושג ״אמנות אאוטסיידרים״ הופיע לראשונה ב־1972, כתרגום לאנגלית של המונח הצרפתי ארט ברוט. בשנים האחרונות מעוררת אמנות אאוטסיידרים, לסוגיה השונים, עניין גוברת והולך בזירת האמנות הבינלאומית, כפי שאפשר ללמוד גם מהביאנלה בוונציה שנפתחה זה עתה. סדרת ההרצאות  תעסוק באמנות שנוצרה ומתקיימת מחוץ לסדרים המקובלים, ובאופן שבו היא נאספת לחיק עולם האמנות. הקורס ידון ביחסים המורכבים בין אאוטסיידריות, על מגוון הופעותיה, ובין עולם האמנות הממסדי. ההרצאות יציגו את התנועה של השוליים אל המרכז ואת המרכז שמחבק את חגורות הפריפריה שלו: הגיאוגרפיות, המגדריות, האתניות והמנטליות.

מהילמה אף קלינט ועד מלך ברגר

דירקטור עוסקת רבות באמנות אאוטסיידרים בתהליכי האוצרות שלה. לפני שנתיים אצרה תערוכה של מלך ברגר בן ה־94 במוזיאון תל אביב לאמנות, אמן שפעל במשך עשרות שנים מחוץ למעגלים המרכזיים של עולם האמנות. עבודותיו משנות ה־70 ועד לשנות האלפיים, עשויות מחומרים מהטבע כמו גרעינים, זרעים, זרדים או נוצות ומשקפות ערכים אנושיים, אזרחיים ופוליטיים.

ב־2013 אצרה במוזיאון חיפה לאמנות את התערוכה ״במעגלים אחרים. אאוטסיידרים, נאיבים, אוטודידקטים״, תערוכה קבוצתית רבת היקף שהביאה לראשונה לארץ עבודות של אמנים אאוטסיידרים קלאסיים (מושגים סותרים לכאורה, שמבהירים את מורכבות התחום), ביניהם הנרי דארג׳ר, אלואיז קורבז, קרלו זינלי, ביל טריילור, ויליאם הוקינס, סם דויל, וגם מיני אוונס, שמוצגת עכשיו בביאנלה בוונציה.

הילמה אף קלינט, מתוך התערוכה ״יש עידן חדש: על הרוחני באמנות״, מוזיאון תל אביב. צילום: מ״ל

הילמה אף קלינט, מתוך התערוכה ״יש עידן חדש: על הרוחני באמנות״, מוזיאון תל אביב. צילום: מ״ל

מלך ברגר, מתוך התערוכה ״התנאי לשגשוג האנושות״ במוזיאון תל אביב. צילום: מ״ל

מלך ברגר, מתוך התערוכה ״התנאי לשגשוג האנושות״ במוזיאון תל אביב. צילום: מ״ל

האמנית השוודית הילמה אף קלינט (1862־1944) היא דוגמה נוספת לאמנית שפעלה בשוליים, מחוץ לרדאר של עולם האמנות, וזוכה היום לעדנה עצומה. גם אותה הציגה דירקטור, בתערוכה ״יש עידן חדש: על הרוחני באמנות״ במוזיאון תל אביב לאמנות, ב־2019. בצוואתה ביקשה אף קלינט שציוריה יוצגו רק 20 שנה לאחר מותה, כי האמינה שהיא מציירת לדורות הבאים. לאור העניין העצום בה בשנים האחרונות, מסתבר שצדקה. היום מכירים באף קלינט כאחת מחלוצות המופשט למרות שבחייה לא הציגה ולא זכתה להכרה.

אמנים שבהם ידון הקורס הם אדולף וולפלי, מרטין רמירז, אלואיז קורבז, מורטון ברטלט, הנרי דארג׳ר, סראפין, סבתא מוזס, מאיר אגסי, שלום מצפת, גבריאל כהן, משה אלנתן, שמשון למברגר, עובדיה אגסי, ניסים קחלון, עפיה זכריה, אולגה קרבצ׳נקו, ועוד. כל אחד מהם מייצג פן אחר של אאוטסיידריות, או היבט אחר של יצירה מחוץ לדרך המלך של עולם האמנות.


המועדון הסגור מקבל חברים חדשים: עולם האמנות והשוליים שבפנים
10.5-19.7
11 מפגשים בימי ג׳, 17:00־18:30
מרצה: רותי דירקטור. אורחים: עידית טולידאנו, ד״ר נעה לאה כהן, ד״ר אמיתי מנדלסון, ארנה קזין.
למידה היברידית: בבית לאמנות ישראלית (המכללה האקדמית ת״א־יפו) ובמקביל משודר בפלטפורמת zoom.
לפרטים והצטרפות >>

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden