כל מה שחשוב ויפה
תמר בר זאב, ציור על ציור. צילומים: יהודית שרייבר
תמר בר זאב, ציור על ציור. צילומים: יהודית שרייבר

תמר בר זאב משתמשת בציורים של עצמה כרקע לעבודות

פורטפוליו Promotion: תערוכת יחיד תפתח ביום חמישי לאמנית תמר בר זאב בפרימיטיב & דיזיין. ״גם כשאני מתחילה ציור חדש, אני קודם כל ממלאת אותו בכתמי צבע. מורחת אותו בצבעים שונים, ורק אז מתחילה לייצר עליו דימוי״

תמר בר זאב מציירת כבר עשרות שנים, אבל לא מרבה להציג את העבודות שלה. השבוע, באופן יוצא דופן, היא תעשה את זה במסגרת תערוכת יחיד שהיא גם תערוכת מכירה, שתפתח ביום חמישי (12.5) בחנות העיצוב התל אביבית Primitive & Design.

בתערוכה, ששמה ״ציור על ציור״, היא תציג עבודות מתקופות שונות לאורך השנים, אבל מה שמשותף לכולן הוא העובדה שכולן, כשמן הן – ציורים על ציורים. ״הדבר שהכי מפחיד אותי הוא הדף או הבד הלבן הריק״, היא אומרת, ״לכן גם כשאני מתחילה ציור חדש, אני קודם כל ממלאת אותו בכתמי צבע. מורחת אותו בצבעים שונים, ורק אז מתחילה לייצר עליו דימוי״.

בשנים האחרונות, מכיוון שהצטברה אצלה בסטודיו שבמרתף ביתה כמות גדולה מאוד של עבודות – היא אפילו לא צריכה למרוח את כתמי הצבע האלה. היא פשוט עובדת מחדש על עבודות קיימות, כשהציור עצמו משמש כמצע שלה. לפעמים היא רק מוסיפה, משפצת, משדרגת, ולפעמים היא מתחילה ציור חדש לגמרי על גבי ציור קיים.

לא פשוטים, לא מחייכים ולא שמחים

בר זאב למדה במדרשה לאמנות ואחר כך בבית הספר לעיצוב פארסונס בניו יורק. במשך השנים עסקה בעיקר באיור ספרי ילדים. ״אני לא חושבת שהייתי מאוד טובה בזה״, היא צוחקת, ״זה תחום מאוד מגביל כי אתה אף פעם לא מרגיש שזה לגמרי שלך. לכן גם לא עשיתי את זה הרבה. אבל לצייר תמיד ציירתי״.

היצירות שלה עסקו מאז ומעולם בשני נושאים מרכזיים: הראשון הוא פורטרטים והשני הוא טבע דומם. בר זאב לא מציירת ציורים ריאליסטיים, היא לא מנסה להישאר נאמנה למציאות, אבל מצליחה, בעיקר בציורי הפורטרטים, להביא לידי ביטוי הבעות, רגשות ומחשבות שכולנו יכולים להזדהות איתם.

כשאיירתי ספרי ילדים הרגשתי מחויבת ליצור דימויים קונקרטיים. בציורים שלי יש חגיגה: אני לא מציירת אף כוס, פרח או צנצנת בצורה נכונה. בסופו של דבר זה מה שאני אוהבת

״הדיוקנאות שלי הם לא פשוטים, לא מחייכים ולא שמחים. אם יוצאת לי למשל מישהי נורא יפה או חייכנית, זה מרגיש לי לא מעניין״ היא אומרת. ״אני לא מנסה להעביר איזה רגש במודע, אבל בסוף רוב הדמויות שלי נראות קצת מהורהרות״.

את מציירת אנשים אמיתיים?

״לא. מעולם לא יכולתי לצייר מהתבוננות וגם לא מצילום. אני מניחה שאני לפעמים מושפעת מדמויות חזקות או משמעותיות בחיים שלי, ואפילו בלי להיות מודעת לזה יוצאות לי דמויות שמזכירות בהבעה או בתנוחה את אבא שלי או את הבנות שלי, לדוגמה. אבל האנשים שאני מציירת הם לא אנשים ספציפיים. אין אצלי חיבור מודע בין המוח ליד – היד מציירת מה שהיא מרגישה״.

גם בציורי הטבע הדומם שלה היא לא מרגישה מחויבת להישאר נאמנה למציאות, נהפוכו: ״יש לי בעיית פרספקטיבה״ היא אומרת, ״ופתרתי אותה קצת כמו שסזאן פתר אותה – אני פשוט עושה מה שיפה בעיני. זה הוריד ממני את כל הלחץ שהיה לי באיור. כשאיירתי ספרי ילדים הרגשתי מחויבת ליצור דימויים קונקרטיים, ברורים. בציורים שלי יש חגיגה. אני לא מציירת אף כוס, או פרח, או צנצנת בצורה נכונה – ובסופו של דבר זה מה שאני אוהבת״.

לכסות, להוסיף, לשנות

בר זאב מציירת על בד או על עץ, ומשתמשת בצבעי שמן, אקריליק וגם בעיפרון. ברבות מהעבודות שלה היא משלבת בין סוגי הצבע – לדוגמה צבעי שמן עם עיפרון. הטכניקה שאימצה לעצמה במהלך השנים, של ציור על ציור, מייצרת עבודות בעלות רבדים רבים. גם אם לא מודעים לתהליך שמאחורי יצירתן, אפשר להבחין ברוב העבודות בשכבות ובהשתקפויות שהן יוצרות על גבי הבד או העץ.

את השכבות הקודמות אפשר לראות גם מבין קווי הדימוי – בין אם זה דיוקן או טבע דומם, ברבות מהעבודות ״מציץ״ הרקע ולפעמים גם גונב את ההצגה. ״כשאני מסיימת ציור אני כותבת מאחוריו את התאריך בו סיימתי אותו, אבל זה לא אומר הרבה״ היא צוחקת, ״כי כמעט תמיד אחרי כמה שנים אני עובדת עליהן שוב״.

למה?

״או שאני מרגישה שהעבודה לא מספיק טובה, או שאני מרגישה שחסר בה משהו ויש בה דברים אחרים שאפשר לעשות. העבודה הקיימת הופכת לרקע, ועבודה שעשיתי לפני עשר שנים היא רקע מעולה בשבילי. הרבה יותר קשה לי להתחיל משהו חדש מההתחלה. העובדה שיש לי תערוכה גרמה לי בחודש האחרון לעבור עבודה־עבודה ולשדרג אותה. לכסות, להוסיף, לשנות. אני ממש נהנית מזה. אני שמחה לחזור לעבודות ישנות ולחשוב מה אני עושה עם החומר הקיים״.

ניסית פעם לצייר דברים אחרים? נוף? מופשט?

״ניסיתי מופשט, ואני קצת עושה את זה כחלק מהתהליך כשאני יוצרת את כתמי הצבע על הבד או על הדיקט. אבל אני לא נעצרת שם. אני תמיד מציירת עליהם אחר כך משהו נוסף, קונקרטי יותר. אני אוהבת מופשט ואני יכולה ללכת לתערוכה של ציור מופשט ולאהוב את זה מאוד, אבל אני לא אלך הביתה אחר כך ואעשה את זה בעצמי. בציורי נוף אני בתחושה שיש ציירים אחרים שעושים את זה כל כך יפה, ואין לי שום סיכוי להתחרות בהם. בנוף עצמו בכלל אין לי מה להתחרות, אז אני אפילו לא מנסה״.


ציור על ציור I תמר בר זאב
פרימיטיב & דיזיין, יהודה הלוי 77, תל אביב
פתיחה: 19.5; נעילה: 19.6
שעות פתיחה: ראשון עד חמישי 10:00-19:00, שישי 10:00-15:00

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden