כל מה שחשוב ויפה
יוסף קריספל בגלריה כורש 14
יוסף קריספל בגלריה כורש 14

הרשימה המשותפת // 19.5.22

יוסף קריספל בגלריה כורש 14; טבע בטקסטיל בגלריה העירונית ראשל״צ; טמיר חן וכרמית חסין בגלריה מאיה; קרן ברגר ורוני אלמגור בגלריה הוראס ריכטר; אילה נצר בגן הבוטני בירושלים; אביגדור אריכא במשכנות שאננים

יוסף קריספל בגלריה כורש 14

בגלריה כורש 14 לאמנות עכשווית בירושלים תפתח בשבת (21.5) ״מסך שבור״ – תערוכת יחיד לאמן יוסף קריספל (אוצרת: ורד חד[א]ד). בתערוכה יציג קריספל (שהוא גם ראש המחלקה לאמנות בבצלאל) שלוש סדרות חדשות של עבודות על נייר העוסקות בגילוי ובהסתרה, בחשיפה ובציפוי ונעשו באמצעים של ריסוס, הדבקה והדפסה – אמצעים שהאמן משתמש בהם באופן כמעט אקסקלוסיבי בעבודתו בשנים האחרונות.

שתי סדרות המוצגות בתערוכה, מתדיינות עם עולמות שקריספל מבקר בהם באופן עקבי לאורך שנות היצירה שלו – העולם המצרי והעולם היווני. במהלכים של וריאציות ובמניפולציות ציוריות שונות, קריספל יוצר חיץ ציורי המפריד ומאחד בין דימויים שנגזרו מספרים ומתעכב על המרחב של האובייקט המצולם דרך משטחי צבע. בסדרה נוספת האמן עוסק בשכבות של מסכי צבע החושפות רבדים שנקברו תחתם.

יוסף קריספל בגלריה כורש 14

יוסף קריספל בגלריה כורש 14


ייצוגי טבע בטקסטיל בגלריה העירונית ראשון לציון

בגלריה העירונית ראשון לציון מוצגת התערוכה הקבוצתית ״אוצרות טבע״ (אוצרות: ורה פלפול, אפי גן, קרן ויסהוז). התערוכה מציגה מטמורפוזות אמנותיות השואבות השראה מיופיו ופתיינותו של הטבע, באמצעות טכניקות של תפירה, רקמה, סריגה ואריגה, כמו גם חומרים חדשים שהופכים את הטקסטיל לאתר מחקרי, ייצוגי וסימבולי.

התערוכה מציעה עמדה המתייחסת למתח, כמו גם לחיבור שבין ייצוגי טבע לטקסטיל, כפי שהוא נתפס על ידי 18 יוצרים.ות. חלק מהאמנים.יות עושים שימוש בטכניקות מסורתיות של טקסטיל ומייצרים סימולציות של טבע הממחישות את הרווח שבין הטבע למעשה ידי אדם. חלק אחר לוקח את הטכניקות והפרקטיקות של טקסטיל ומעביר אותן אל עולמות אחרים של חומר.

משתתפים.ות: נגה יודקוביק־עציוני, ביאנקה ספריינס, מריה מרפלד, נדיה עדינה רוז, יובל עציוני, אילנה אפרתי, אנה מילמן, לידה שרת מסד, טל שוחט, דליה פיש בנארי, רותם פינצי, אלה אמיתי סדובסקי, ברכה גיא, איתמר שגיא, אנדי ארנוביץ׳, אריה ברקוביץ׳, גלי כנעני, עמליה פרנק

גלי כענני, אוצרות טבע בגלריה העירונית ראשון לציון. צילום: יגאל פרדו

גלי כנעני, אוצרות טבע בגלריה העירונית ראשון לציון. צילום: יגאל פרדו

ביאנקה ספריינס, אוצרות טבע בגלריה העירונית ראשון לציון. צילום: סיגל קולטון

ביאנקה ספריינס, אוצרות טבע בגלריה העירונית ראשון לציון. צילום: סיגל קולטון

אריה ברקוביץ, אוצרות טבע בגלריה העירונית ראשון לציון. צילום: אבי אמסלם

אריה ברקוביץ, אוצרות טבע בגלריה העירונית ראשון לציון. צילום: אבי אמסלם


טמיר חן וכרמית חסין בגלריה מאיה

בגלריה מאיה ייפתחו הערב (19.5) שתי תערוכות יחיד. הראשונה, ״תל״, תערוכת יחיד לטמיר חן (אוצר: אברהם קריצמן) כוללת גוף עבודות של רישום־קולאז׳, ציור ופיסול. העבודות בנויות באופן של הצטברות והסתרה אך בו זמנית מבקשות לחשוף את הפְנים שלהן אל הצופה ולשתף אותו.ה במרחב הקבור שנוצר בתהליך העבודה.

עבור חן, העבודות בתערוכה הן תולדה של מפגש בין שתי מהויות: ״ציפור״ ו״אבן״. הציפור היא החי, תנועה פורצת גבולות וכן השבריריות שבחיים. האבן לעומתה היא הקיפאון, התגבשות איטית, תהליכים ארוכי טווח וכן המניפולציה שמופעלת על החומר. המתח שבין מהויות אלה הוא שמחולל את פעולות הסטודיו של חן ונוכח בעבודותיו.

השנייה, ״מערום״, תערוכת יחיד לכרמית חסין (אוצר: ציבי גבע), שמורכבת מקבוצה של גופים פיסוליים, נפחיים, שנראים כחלקי גוף או כגושי סלעים גולמיים, עומדים על רגלי נירוסטה מסועפות שחלקן מחוברות בתחתיתן לגלגלים. הצורות הגופניות שבפסלים נוצרו מתוך מחשבה על גופים מחוברים שמאוחדים לכדי מסה שיוצרת תנועה המשכית. צבעוניות החומר מעבירה תחושה של גוף עירום, נקי וכנה. כמו כן, התנועתיות של לחיצות היד מורגשת ונותנת מראה אנטומי, בלתי מזוהה, מתעגל, גמיש ובו בזמן מראה סלעי, איתן, כזה שיודע להתגבר ובעל מסה מוצקה.

טמיר חן בגלריה מאיה. צילום: דניאל חנוך

טמיר חן בגלריה מאיה. צילום: דניאל חנוך

כרמית חסין בגלריה מאיה. צילום: דניאל חנוך

כרמית חסין בגלריה מאיה. צילום: דניאל חנוך


קרן ברגר ורוני אלמגור בגלריה הוראס ריכטר

בגלריה הוראס ריכטר ביפו העתיקה תיפתח הערב (19.5) ״כמיהה״ – תערוכה זוגית משותפת לאמניות קרן ברגר ורוני אלמגור (אוצרת: רעות ברנע). זו ההזדמנות המשמעותית הראשונה להיחשף לגוף עבודות נרחב של שתי האמניות, שעליו הן עובדות במשך שנים: ברגר מציגה סדרה של אוביקטים קרמיים, שנבנים בבניית יד, ללא אבניים וללא תבניות, אלא כאלה שנותנות לחומר להכתיב בעצמו את אופי האובייקט הסופי. העבודות מציגות את החומר הקרמי במלוא תפארתו הכמעט גופנית.

אלמגור מציגה סדרה של ציורי שמן על בד, רובם בעלי דימויים של דגי זהב וקוי בבריכות עירונית. תהליך העבודה שלה מאופיין במשחק עם מצע הציור, ציור בשכבות והרכבת קומפוזיציות מאוסף של דימויים. בעבודות של שתי האמניות בולט העיסוק המשמעותי בתנועה: אם זהו ניסיון לתפוס תנועה באמצעות החומר או באמצעות הדימוי. שתיהן כמהות לתפוס את התנועה ולהעניק לה ייצוג ויזואלי, מבלי למשטר אותה או להציב לה גבולות. התנועה נוצרת על ידי החומר ועל ידי הדימוי, כשקבלת ההחלטות של האמניות שמאחוריהן הופכות לעניין משני תוך כדי תהליך.

רוני אלמגור בגלריה הוראס ריכטר. צילום: מ״ל

רוני אלמגור בגלריה הוראס ריכטר. צילום: מ״ל

קרן ברגר בגלריה הוראס ריכטר. צילום: מ״ל

קרן ברגר בגלריה הוראס ריכטר. צילום: מ״ל


birds

אילה נצר בגן הבוטני בירושלים

בגן הבוטני תפתח מחר (20.5) ״בהעדר מניע אחר, יופי הוא סיבה לחיות״ – תערוכת יחיד לאמנית אילה נצר (אוצרת: גבי המבורג פימה). התערוכה מתחזה לתערוכה בוטנית ומוצגת בקפידה מאחורי זכוכית בארשת פנים רצינית. הציורים מוצגים כממצאים קפואים בזמן שבה בעת מתארים גם רגעים חולפים: צמחים שהיו זמינים לנצר, שחלפו בראשה או שגילמו רגשות ותחושות רגעיות. קצב המעברים בין דימוי לדימוי בעבודת הווידיאו מזכיר דפדוף במחברת. הדפדוף מלווה בפס קול מלנכולי, שבו האמנית מקריאה קטעים מתוך יומנה האישי.

הציורים עתירי הצבע משדרים קלילות, חיות, תשוקה, מיניות ואהבה, ומנגד זועקים מהם הכאב והבדידות. העבודות בתערוכה עוסקות בכישלון של האמנית, פעם אחר פעם, להתחבר לאחרים, ואילו הציורים מצליחים לפעול כמתווכים בדיאלוג אינטימי עדין ואילם בינה ובין מושאי הציור שלה. תחת ידיה מוסוות הדמויות המתחלפות, נכנסות ויוצאות מחייה, מחופשות לזן כזה או אחר מעולם הצומח. השיחה שחסומה והקִרבה שאליה כמהה נצר מתאפשרות באמצעות הציורים.

אילה נצר בגן הבוטני בירושלים

אילה נצר בגן הבוטני בירושלים

אילה נצר בגן הבוטני בירושלים

אילה נצר בגן הבוטני בירושלים


אביגדור אריכא במשכנות שאננים

בגלריה דואק שבמשכנות שאננים בירושלים מוצגת ״על הקו״ – תערוכת יחיד של האמן המנוח אביגדור אריכא, אחד האמנים החשובים בהיסטוריה של האמנות הישראלית (אוצרת: דנה גולן מילר). העבודות בתערוכה הן כולן מתוך אוסף דורון סבג, או.אר.אס. בע״מ ומוצגים בה ציורים, הדפסי אבן ורישומים של דיוקנאות עצמיים, דיוקנאות של חברים ואנשי תרבות, ושל בת זוגו המשוררת האמריקאית, אן אטיק.

לצידם מוצגים ציורים ורישומים של נופי תל אביב, פריז וירושלים, הערים שביניהן חילק את זמנו. אריכא עסק בעיקר בציור ואייר ספרים רבים, שעם הטקסטים הספרותיים שלהם חש הזדהות (כלב חוצות מאת ש״י עגנון, כתבי חיים נחמן ביאליק ועוד). הוא התוודע לסופרים ולמשוררים רבים, ביניהם המחזאי והסופר האירי סמואל בקט שהיה לו לחבר קרוב, ואת דיוקנו רשם במספר הזדמנויות.

אביגדור אריכא במשכנות שאננים. צילום: אברהם חי

אביגדור אריכא במשכנות שאננים. צילום: אברהם חי

אביגדור אריכא במשכנות שאננים. צילום: אברהם חי

אביגדור אריכא במשכנות שאננים. צילום: אברהם חי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden