כל מה שחשוב ויפה
תומר מורן. צילום: מיכל טיומקין

תומר מורן עושה לשידורי הספורט מה שיוטיוב עשתה לווידאו

תומר מורן, מנהל מוצר בתחום חוויית משתמש בחברת הספורט־טק Pixellot, עוזר לשדר מדי חודש למעלה מ־150 אלף משחקים, ביותר מ־20,000 מגרשים מ־67 מדינות ברחבי העולם - בעזרת בינה מלאכותית וללא צוות במגרש

לפני כשנתיים התקבלה בחברת הספורט־טק Pixellot ההחלטה להרחיב את הקהל שאליו פונה החברה, ולפנות גם לבני נוער ולילדים. עד אז, המוצר של החברה פנה בעיקר לארגונים גדולים בעלי תקציב, כמו מועדוני הספורט הגדולים בשוק שעובדים איתה כיום – ריאל מדריד, באיירן מינכן, בנפיקה ליסבון, סאות׳המפטון ומכבי תל אביב. ״אבל חלק מהסיפור של פיקסלוט הוא ההנגשה, או הדמוקרטיזציה של הספורט; שידורי הספורט לכולם״, מספר תומר מורן, מנהל מוצר בתחום חוויית משתמש (UX Product Manager) בחברה.

״אם עד פיקסלוט יכולת לראות חצי אחוז מאירועי הספורט שקורים בעולם, בגלל התקציבים הגדולים שזה כרוך בהם, אנחנו רצינו לפתוח אותו לליגות נשים, נוער, כולם. מה שיוטיוב עשתה לווידאו, אנחנו עושים לשידורי הספורט״.

כיום פיקסלוט היא חברת הפקות הספורט הגדולה בעולם, המשדרת אלפי משחקים ביום מרחבי העולם בעזרת בינה מלאכותית וללא צוות במגרש. החברה פיתחה שוק של אירועי ספורט שלא זכו עד כה לשידור טלוויזיונית ומעניקה אלטרנטיבות בנות השגה לצוות הפקה המסורתיים וניידות השידור.

החברה, שנוסדה ב־2013, מספקת מערכות צילום המוצבות או מותקנות במרכז המגרש ובעזרת אלגוריתמים של בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת מספקות לצופים באופן אוטומטי חוויית צפייה הכוללת שידור העוקב אחרי המתרחש במגרש, תקצירים אוטומטיים, פרשנות מרחוק/מקומית, לוח תוצאות, סטטיסטיקות מתקדמות, גרפיקה מקצועית ופרסומות. כל זאת באיכות HD וללא מפעילים אנושיים במגרש או באולפן.

מצלמה של פיקסלוט במגרש. צילום: שי פרדו

מצלמה של פיקסלוט במגרש. צילום: שי פרדו

״בני נוער משחקים במגרשים לא קבועים, אבל הם עדיין רוצים את הווידאו, ללמוד ממנו או להראות למשפחה ולחברים. הם רוצים שיראו אותם, זה חלק מהגאווה שלהם. כדי לפנות לבני נוער היינו צריכים פתרון זול ונייד יותר״.

ומה הפתרון?

״הפתרון לשוק החובבני מבוסס על מצלמות ניידות. ה־Air של פיקסלוט מותאמת למגרשים גדולים, לתנאי מזג אוויר משתנים, לשעות הקלטה רבות ולמגוון רחב של סוגי ספורט, בעוד שה־Action, שמתבסס על מצלמות צד שלישי כגון גו פרו, נועד לאולמות ומגרשים קטנים יותר.

״ההורה או המאמן ממקמים ומפעילים את המצלמה בתחילת האימון או המשחק, והווידאו עולה לענן דרך האפליקציות של החברה. פלטפורמת ה־You שלנו מפיקה אוטומטית סרטום שיכול לכלול תקצירים ותיוגים על גבי הווידאו ומאפשרת צפייה, עריכה ושיתוף מכל מקום״.

בני נוער משחקים במגרשים לא קבועים, אבל הם עדיין רוצים את הווידאו, ללמוד ממנו או להראות למשפחה ולחברים. הם רוצים שיראו אותם, זה חלק מהגאווה שלהם. כדי לפנות לבני נוער היינו צריכים פתרון זול ונייד יותר

והפתרון לשוק המקצועני?

״הפתרון לשידור החי מכוון לשוק הספורט המקצועני יותר. כאן מדובר במערכות ה־Show המבוססות על התקנה קבועה במגרש והתקנות רבות לכל לקוח. המערכות האלו כיום הם בשימוש של ליגות, פדרציות, מוסדות חינוך, חברות הפקה, גופי שידור, וארגוני גג. קבוצות מקצועיות מהליגות הראשונות עושות שימוש במערכות לניתוח אימונים ושיפור ביצועים״. 

כמה זה עולה?

״החל מ־200 שקלים בחודש לחבילה המתבססת על צילום ממצלמת גו פרו, ניתוח והפקה, ועד פתרון הפקה מלא אוטומטי בשידור ישיר בעלות של אלפי דולרים בודדים״.

להכניס חווית משתמש לדי.אן.איי של החברה

מורן, בן 43, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בצלאל (2006), החל את דרכו המקצועית כמעצב גרפי ב״ענני תקשורת״, בזמן תהליך ההקמה של אתר החברה. ״במקור חשבתי ללמוד תקשורת חזותית, אבל אחרי שביקרתי בתערוכת הבוגרים התערוכה של עיצוב תעשייתי נראתה לי מעניינת במיוחד. זה היה משהו שפחות הכרתי לפני שהגעתי לבצלאל, אז החלטתי ללכת בכיוון הזה; בסוף הכל התאחד״.

תוך כדי הלימודים הוא התחיל לבנות אתרים, והמשיך לעבוד גם אחרי הלימודים בעולמות הפרסום: שיווק, דיגיטל, שלטי חוצות, אתרי מכירות, דפי נחיתה, קמפיינים (״הכל מהכל״). כשהרגיש תחושת מיצוי התחיל לבסס את הקריירה שלו בעולם הטק: בניית משחקים בתחילת ימי חנויות האפליקציות, מעצב מוצר במחלק המובייל בקונדואיט (2011-2014), מיזם בתחום של טכנולוגיה לבישה. בסוף 2017 הצטרף לפיקסלוט.

״החברה הייתה אז בעיקר B2B, עם מנעד של לקוחות – מהכי גדולים ועד לחברה שרק התחילה לחדור לשוק בתי הספר בארצות הברית והיום שולטת בשידורי התיכונים, אבל התחום של ה־UX לא היה מאוד מפותח. הם הגיעו למסקנה שהגיע הזמן לייצר פלטפורמה איכותית יותר לצפייה, להכניס חווית משתמש לדי.אן.איי של החברה. כשנכנסתי להוביל את התחום היו משהו כמו 100 איש בחברה, מאז שילשנו את עצמנו. 

״אנחנו מדברים על אירועי ספורט שמעולם לא שודרו לפני כן. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לשדר בשידור חי את המשחקים, בעלות נמוכה ובאיכות גבוהה ללא מגע יד אדם. פיקסלוט עובדת עם בתי ספר, מועדונים, ליגות ופדרציות ברחבי העולם וכיום היא משדרת למעלה מ־150 אלף משחקים בחודש, בלמעלה מ־20,000 מגרשים מ־67 מדינות ברחבי העולם״.

איך זה עובד?

״אנחנו יודעים לצלם מגרש עם תמונה פנורמית ברזולוציה יחסית גבוהה, ולזהות תוך כדי משחק את נקודות העניין ולעקוב אחריהן, אחרי האקשן, ובסוף ליצור הפקה סמי טלוויזיונית בעלות מינימלית. אתה רק שם את המצלמה שלך, שמצלמת, מייצרת שידור ודוחפת אותו לאן שצריך כמעט בלי התערבות. המצלמה מתחברת לשרת, מחשב מקומי שעושה את כל העיבוד והניתוח של הווידאו, ואם מדובר בשתיים או ארבע מצלמות הן יודעות לחבר את התוצר לפנורמה אחת גדולה.

״יש אלגוריתמיקה של זיהוי אנשים, זיהוי תנועה, לדעת לעקוב – זה קיים בתחום של סקיוריטי וגם בתחום המשחק. החברה שלנו חלוצה בתחום הספורט־טק: לקחנו טכנולוגיה שיודעת לזהות אנשים והתחלנו לבנות על הבסיס הזה כל מיני לוגיקות שיודעות להגיד זה גול, זה סל, איפה האקשן קורה, כל מה שמעניין בתוך המשחק.

״במצלמות החדשות הכל קורה בענן. אם עד היום היה לנו מחשב כבד ומסורבל והתקנה קבועה, יצרנו משהו שכל מה שאתה צריך לקחת למגרש זה מצלמה וחצובה, ואתה יכול לצלם בכל מקום. הכל עולה אלינו ואתה מקבל את התוצר״.

החברה שלנו חלוצה בתחום הספורט־טק: לקחנו טכנולוגיה שיודעת לזהות אנשים והתחלנו לבנות על הבסיס הזה כל מיני לוגיקות שיודעות להגיד זה גול, זה סל, איפה האקשן קורה, כל מה שמעניין בתוך המשחק

מה אני מקבל?

״ברוב סוגי הספורט אנחנו יודעים לספק תקציר משחק, בכדורסל אנחנו ממש יכולים לספר לדוגמה על הקליעות של שחקן מספר 5 ולייצר הייליטס. ואתה יכול גם לייצר לעצמך – ליצור קליפ, לארוז אותו עם מוזיקה והכל. שחקן משלם היום 400 דולר לעורך, אנחנו נותנים לו את זה בחינם; זה אולי לא סופר מקצועי, אבל בהחלט ברמה טובה מאוד.

״חוץ מזה יש פלטפורמה שלמה של אימונים, שם אתה יכול להבין מה קרה במהלך המשחק – עיבוד מקצועי של heatmaps, נקודות העניין, איפה השחקנים מתגבשים יותר, איפה נקודות החולשה של ההגנה, סטטיסטיקות מאיפה קולעים – גם בקבוצות נוער״. 

מאמנים? הורים? שחקנים? למי אנחנו פונים?

מה אתה עושה?

בדרך כלל בחברות הייטק יש תחומים – או מנהל מוצר או מעצב מוצר. אפשר להגיד שיצרתי לעצמי את התפקיד. מה שהיה חסר לי בתחום ה־UX היה הבנייה האסטרטגית של המוצר, הפיצ׳רים, העבודה עם הלקוחות, ממש להגדיר את העתיד שלו. בעולם של UX אתה מקבל את זה הרבה פעמים טחון ולעוס ואז אתה פחות מעורב בחזון או ביסודות.

״לי היה חשוב לעשות שיפט לעולם של ניהול מוצר. היום 60 או 70 אחוז מהעבודה שלי הם לא העיצוב עצמו אלא לתכנן מוצרים, טכנולוגיה חדשה, שירותים נוספים. יוצא לי להתעסק בתכנון ובעיצוב הממשקים והפלטפורמות. עד השנתיים האחרונות עבדתי לבד, היום יש לנו מעצבת נוספת שעובדת איתי באוקראינה, ועוד מעצב בארצות הברית. יש לנו המן ממשקים וסגמנטים של פעילות. הנגיעה שלי בכל הממשקים שאנחנו בונים״.

אתה יכול לתת דוגמה?

כשבנינו את הפלטפורמה שלנו, מכיוון שאנחנו חלוצים בתחום ובונים דברים שלא קיימים, אתה לא יודע מי יהיה השוק שלך, מי ישתמש בו. אחת השאלות הגדולות שלנו הייתה שלא היה ברור מי הלקוח שלנו – המאמנים, ההורים, השחקנים? למי אנחנו פונים?

״התחלנו לגבש פנייה דרך המאמנים, שגם מנהלים את הקבוצה ואת התקציב. ועדיין שאלנו למי הפלטפורמה פונה, מי ואיך צורך את התוכן. יש פלטפורמה של אימון ויש פלטפורמה לצפייה, אתה לא יודע איפה הלקוח יושב. נסעתי לארצות הברית, ישבתי עם מאמנים שיש להם מועדונים גדולים של 20/30 קבוצות נוער. 

״אנחנו מייצרים כלים של אנגייג׳מנט, שיתוף, בעתיד גם אינטראקציה, ואנחנו עדיין לומדים איפה כל לקוח רוצה להיות – ברמת האנליזה הספציפית של שחקן או רק לראות ולשתף. אנחנו עדיין מפתחים תרחישים שיתאימו לכולם – זה הסיפור של הפלטפורמה שלנו, היא פונה לכולם. אתה לא רוצה להכביד או למנוע פונקציונליות״.

מצלמת PIXELLOT AIR. צילום: מ״ל

מצלמת PIXELLOT AIR. צילום: מ״ל

מה הדברים החשובים בתהליך העיצוב? 

״אם בעבר היית מתכנן את המוצר שלך שנה קדימה והכל היה מוגדר מראש, בעולם הטכנולוגיה הדיגיטלית הדברים מאוד דינמיים. דברים משתנים כל הזמן. אנחנו צריכים להרגיש את הדופק של השוק, לצאת עם משהו קטן, ללמוד ולשפר אותו, ואז לייצר את הדבר הבא. הדרישות משתנות, השוק משתנה, הם רואים שמתחרה עשה משהו והם רוצים גם.

״עוד אתגר זה השילוב בין חומרה לתוכנה. יש מגבלות שקשורות למערכת הפעלה, לסוג מכשיר, לתהליך התחברות למצלמה. לשילוב הזה יש אתגרים משלו, אתה צריך להבין איך אתה בונה את המוצר שלך.

״זה אחרת מגוגל שמייצרת לעצמה מוצר. יש דברים שנראים טריוויאליים כמו להתחבר לוויי־פיי. כשאתה נכנס לפלואו כזה אתה מבין כמה הדבר הזה מורכב ברגע שאתה מדבר על חומרה. מספיק שמישהו התרחק עם המצלמה ופתאום אין לך תקשורת״.

birds

מה אתה יכול להגיד על התחום מהפרספקטיבה שלך?

״יש לי את הפריבילגיה להיות מחלוצי התחום. כשהתחלתי לעבוד לא היו אפליקציות, לא היה סמארטפון, לאט לאט הדבר הזה התגבש. כשאתה עובד היום ורוצה למצוא איך עושים משהו, יש לך רפרנסים ועל מה להסתכל. כשהתחלתי לא כל כך היה. זה התחיל די גרוע, המוצרים הראשונים היו ממש על הפנים. אתה מתגבש עם התחום, זה מעניין.

״גם הטכנולוגיה כל הזמן משתנה ומתפתחת. אתה מוגבל על ידי מה שהטכנולוגיה מאפשרת לך – יכול להיות שבעוד ארבע/חמש שנים מה שנפיק ינגוס בכל שוק ההפקה המקצועית. אם מסתכלים על המטאוורס, אני לא יודע כמה זה יתפוס או לא. זה עולם חדש שאתה צריך להגדיר, שעוד לא נוצרו ממשקים חדשים שאתה צריך להתאים לסביבה חדשה. עבורי זה היה עולם המובייל.

״ועוד דבר שמאוד השתנה בשנתיים האחרונות זה העבודה מרחוק. תיאורטית היום אני יכול לעבוד מאיפה שאני רוצה, זה פותח לי אפשרויות – אם בעבר נסעתי להיפגש עם מאמנים בארצות הברית, היום אני יכול לנהל שיחות וידאו שבועיות עם מאמנים בכל רחבי העולם. זה משהו שהיה פחות מקובל לפני שנתיים״. 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden