כל מה שחשוב ויפה
אלה אמיתי סדובסקי ב״אוצרות טבע״. צילום: קרן ויסהוז
אלה אמיתי סדובסקי ב״אוצרות טבע״. צילום: קרן ויסהוז

אוצרות טבע בגלריה העירונית לאמנות ראשל״צ

פורטפוליו Promotion: ייצוגי טבע בטקסטיל בתערוכה חדשה בגלריה העירונית לאמנות, בית גורדון־לונדון, ראשון לציון

במהלך השנתיים האחרונות חווינו דיסוננס בין בית לחוץ, בין הסתגרות ליציאה מסגר, בין הצורך לעטוף את עצמנו ולהתגונן מפני איום מגיפה לבין הכמיהה למגע רך ומנחם. כך כותבות ורה פלפול, אפי גן וקרן ויסהוז, אוצרות התערוכה ״אוצרות טבע״, שעוסקת בייצוגי טבע בטקסטיל, ומוצגת בימים אלה בגלריה העירונית לאמנות בראשון לציון.

הטקסטיל במהותו עוטף וחוצץ – על צבעיו ומרקמיו הוא מדמה ומתכתב עם הטבע. כסותם הטבעית של בעלי החיים, הצמחייה, הנוף, משמשים בסיס להשראה, חיקוי, יצירת דגמים, קישוט, הסוואה וגם כמקור כוח והשפעה. בראיון למגזין LIGHT אמרה כוהנת הטרנדים לי אדלקורט: ״בתחילת הזמנים הכל היה עשוי טקסטיל. אנשים גרו באוהלים, תינוקות נולדו בטקסטיל, אנשים נקברו בטקסטיל. טקסטיל היה חלק בלתי נפרד מחיינו. עכשיו, הוא משתלב בהם מחדש ואני אף מאמינה שהוא החומר של המאה ה־21 ושאדריכלות, תחבורה, גשרים, בריאות, אמנות, עיצוב ואופנה – הכל יהיה עשוי מטקסטיל לסוגיו״.

יובל עציוני (מימין), נדיה עדינה רוז. צילום: ורה פלפול

יובל עציוני (מימין), נדיה עדינה רוז. צילום: ורה פלפול

נגה יודקביק עציוני (מימין), אנה מילמן. צילום: קרן ויסהוז

נגה יודקביק עציוני (מימין), אנה מילמן. צילום: קרן ויסהוז

הטקסטיל הוא הגורם שהניע את גלגלי המהפכה התעשייתית הנחשבת כערש המודרניזם והובילה טכנולוגיה עד למהפכת המחשוב של המאה הקודמת כמו גם הגלובליזציה בעקבותיה. שדה הטקסטיל הוציא את העבודה מן הבית ועבודת האמן אל המפעל והתעשייה – והאמנים מחזירים את מגע היד לטקסטיל, מבייתים אותו מחדש. הצופה נשאר עם האפשרות לבחון מהו דימוי הטבע המזדקק מהעיסוק והמחקר הזה. שדה האמנות הוא המקדים והמלווה למהפכות ורושם את גלי ההדף שלהן.

כוונת התערוכה הקבוצתית, המציגה עבודות של 18 אמנים.יות, היא להציע עמדה המתייחסת למתח ולחיבור שבין טבע לטקסטיל, כפי שהוא נתפס על ידם. חלק מהאמנים.יות עושים שימוש בטכניקות מסורתיות של טקסטיל ומייצרים סימולציות של טבע הממחישות את הרווח שבין הטבע למעשה ידי אדם. חלק אחר לוקח את הטכניקות והפרקטיקות של טקסטיל ומעביר אותם אל עולמות אחרים של חומר. באופן זה ממחישה התערוכה מהלך סימולקרטיבי: ראשית אלה אנחנו מול המקור או הטבע, אחר כך מתרחשת סימולציה המחקה את המקור באמצעות טקסטיל, ובסופו של דבר הסימולקרה הורגת את המקור ומחליפה אותו במעשה אמנותי חדש, שהוא הדבר עצמו.

דליה פיש בנארי. צילום: מ״ל

דליה פיש בנארי. צילום: מ״ל

ברכה גיא. צילום: עמי טפלר

ברכה גיא. צילום: עמי טפלר

birds

בעבודות של ביאנקה ספריינס, לידה שרת מסד מריה מרפלד, עמליה פרנק ודליה פיש בנארי נעשה שימוש בחומר שמחליף את הטקסטיל ומנסה להידמות לו. אצל יובל עציוני יש שימוש בפועל בטקסטיל בתוך העבודות, ועם זאת הטקסטיל חורג מתפקודו. אצל אילנה אפרתי הוא משמש כמצע לפעולות המאיצות את תהליכי הטבע. אצל יובל עציוני פיסות חקלאיות מיוצגות על ידי חלקי שטיח.

אצל גלי כנעני יש עיסוק בסיב ובמרכיבי היסוד של טקסטיל ואריגה. אל הטקסטיל חוברת הרקמה כפרקטיקה מרכזית בעבודות של ברכה גיא ואיתמר שגיא. באמצעות צמר יצרה אנה מילמן עולם כשמיכה חובקת וכתמונת נוף עדכנית של טבעי ומתועש. אנדי ארנוביץ משתמשת בטקסטיל באמירה חברתית ביקורתית על כסות בהקשר מגדרי. טל שוחט מנתקת את השטיח ממקומו הטבעי והופכת אותו לרקע המנתק את העץ מהנוף שסביבו.

נדיה עדינה רוז משתמשת באפן פואטי בתכונותיו הרכות והביתיות של הטקסטיל ופורצת באמצעותו אל נוף טבע חיצוני הנקשר אל חוויות אישיות. נגה יודקוביק עציוני מנכיחה טבע מאיים באמצעות יצירת ״עור שני״ בבד. העבודות של אריה ברקוביץ ורותם פינצי. גם העבודות של אלה אמיתי סדובסקי מתחברות אל החיה באמצעות הדיגום על הטקסטיל תוך ניסיון לתירבות את הפראי.

ביאנקה ספריינס, לידה שרת מסד (ברקע). צילום: קרן ויסהוז

ביאנקה ספריינס, לידה שרת מסד (ברקע). צילום: קרן ויסהוז

הטקסטיל עבר מהלך של פריצת הגבול, יציאה מהחומרים הרכים, סיביים טבעיים וסינתטיים אל סיבי המתכת והקרמיקה. הטכניקה והפרקטיקה הורחבו ומשלבים חומרים לא שגרתיים כמו סיבי מתכת, פורצלן, זכוכית ואחרים שמשמרים את המראה ובמקביל לוקחים את הטקסטיל לעולמות חדשים. התערוכה מציגה מטמורפוזות אמנותיות השואבות השראה מיופיו ופתיינותו של הטבע, באמצעות טכניקות של תפירה, רקמה, סריגה ואריגה. האם זהו טבע פסטורלי? האם הוא מאיים או רגע לפני הכחדה? האם נותרה רומנטיזציה במהלך ובדימוי עצמו או שמא הטקסטיל מקבל ביטוי קיצוני, צבעוני, עמלני, דשן? ואולי הטבע חף מכל אלו ואף קמל?

משתתפים.ות: נגה יודקוביק־עציוני, ביאנקה ספריינס, מריה מרפלד, נדיה עדינה רוז, יובל עציוני, אילנה אפרתי, אנה מילמן, לידה שרת מסד, טל שוחט, דליה פיש בנארי, רותם פינצי, אלה אמיתי סדובסקי, ברכה גיא, איתמר שגיא, אנדי ארנוביץ׳, אריה ברקוביץ׳, גלי כנעני, עמליה פרנק


אוצרות טבע
אוצרת: ורה פלפול, אפי גן, קרן ויסהויז
הגלריה העירונית לאמנות, בית גורדון־לונדון, אחד העם 8, ראשון לציון
נעילה: 28.7

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden