כל מה שחשוב ויפה
תמר אודנהיימר, ביקור בספארי. צילומים: איתמר גינזבורג
תמר אודנהיימר, ביקור בספארי. צילומים: איתמר גינזבורג

PosTourisma: מציאות רבודה כמרחב האולטימטיבי ליצירה

מלונות נטושים בסיני, חיות הבר שחזרו לערים, התחממות גלובלית ומבצר צבאי שהפך למוקד תיירות: ים מטרסו ושלומי יוסף מקולקטיב האנימציה תוהו אצרו תערוכה פיזית עם ממד וירטואלי בכיכר ספרא בירושלים

יובל: בוקר טוב ים, בוקר טוב שלומי. מה שלומכם בימים אלו של תחילת הקיץ?

ים: בוקר טוב יובל 🙂 אנחנו בסדר גמור, שנינו במהלך שנה א׳ של תואר שני בבצלאל ומתכוננים לסוף הסמסטר. אני עושה תואר בעיצוב טכנולוגיה ושלומי עושה תואר באמנות

יובל: נייס. ואיך התחברתם לפוסטוריזמה (PosTourisma) וקולקטיב תוהו? תעשו לנו רגע תקציר הפרקים הקודמים

ים: שלומי ואני חלק מהמקימים של תוהו, קולקטיב יוצרי אנימציה שכולל במאים ואמנים עצמאיים. הקמנו את תוהו ב־2018 בירושלים ביחד עם חברים מהתואר הראשון באנימציה (גם הוא בבצלאל), ומאז הוא ממשיך להשתכלל. אנחנו משתפים פעולה הרבה שנים ביחד

יובל: אנימציה כלומר המחלקה לאמנויות המסך, נכון? מתי סיימתן שם?

שלומי: נכון, אני סיימתי ב־2016 וים סיימה ב־2017

שלומי יוסף, אזהרת מסע

שלומי יוסף, אזהרת מסע

ים מטרסו, כשהמים יעלו

ים מטרסו, כשהמים יעלו

קובי ווגמן, דוד

קובי ווגמן, דוד

תמר אודנהיימר, ביקור בספארי

תמר אודנהיימר, ביקור בספארי

יובל: אז מה זה פוסטוריזמה? מה קורה שם?

שלומי: פוסטוריזמה היא תערוכת מציאות רבודה במרחב הציבורי בכיכר ספרא בירושלים. התערוכה משלבת גם ממד וירטואלי וגם עבודות מקוריות הממסוגרות בקופסאות אור. העבודות מפוזרות ברחבי הכיכר כדי ליצר חווית שיטוט וגילוי

ים: התערוכה כוללת ארבע עבודות בסגנונות אנימציה שונים, של קובי ווגמן, תמר אודנהיימר, שלומי ושלי. היא נוצרה סביב התמה של תיירות אחרי משבר, נושא שהעסיק אותנו הרבה במהלך תקופת הקורונה גם באופן אישי

יובל: איך זה בא לידי ביטוי? תוכלו לספר מה קורה בעבודות ולהרחיב איך משתלב בכל אחת מהן הממד הווירטואלי?

שלומי: באופן כללי העבודות הדו־ממדיות משמשות מעין שערים לממד הווירטואלי. כשנכנסים לשכבה הווירטואלית אלמנטים מתוכה משתלבים על גבי העולם האמיתי. העבודה של תמר, לדוגמה, מדברת על חזרת חיות הבר למרחבים שנשלטים על ידי בני אדם בעקבות הסגרים הראשונים: היא הלבישה דמויות מקסימות על גבי בניין אגף החניה היפה.

העבודה של ים עוסקת בחופי הים במציאות אחרי ההתחממות הגלובלית, והיא מציפה את המסדרון של כיכר צה״ל במים ובכסאות כתר פלסטיק ומטביעה את הצופה. קובי יצר קולאז׳ שמפרק את האתוס של פסל דוד המלך שבמוזיאון מגדל דוד בעיר העתיקה: מבצר צבאי שהפך למוקד תיירות. ואילו אני עסקתי בתופעת המלונות הנטושים בסיני, פרויקט שאני עובד עליו במשך תקופה: בניתי מעין מגדלי בבל שמתלבשים על הארכיטקטורה של כיכר ספרא

יובל: אני רואה ששניכם עוסקים במים ובחופים, אם זה התחממות גלובלית או מלונות נטושים (בסיני). מאיפה זה נובע?

שלומי: נחשפתי לתופעת המלונות הנטושים בזמן הביקור הראשון שלי בסיני. ביצירות שלי אני מחפש להגזים את המציאות ולצאת מהמוכר. המלונות הקסימו אותי כחזיונות סוריאליסטים בחוף מדברי, אסתטיקה נפוצה בתיאורי פוסט־אפוקליפסה ומדע בדיוני; גם כי הם יצגו עבורי מתח בין היקסמות ופאר לבין זרות ופחד, שקיימת בחווית התיירות בסיני

ים: העבודה שלי נבעה מתוך מסע שעשיתי באיסלנד. הצטרפתי לספינה של אקטיביסטים שעושה משלחות לקוטב ובוחנת את השינויים שעוברים על הים הארקטי. טלטל אותי לראות באיסלנד קרחונים, ולהבין שהדבר הזה בתהליך הכחדה מואץ.

כשחזרתי לישראל החמה הרגשתי שהקשר בין שני המקומות הרחוקים האלה סמוי אבל גם הדוק מאי פעם. והפורמט של המציאות רבודה נתן לי את הפלטפורמה לקצר את המרחק וליצור מן פורטל שמנכיח ״פיזית״ את המקום הרחוק הזה פה

קובי ווגמן, דוד

קובי ווגמן, דוד

ים מטרסו, כשהמים יעלו

ים מטרסו, כשהמים יעלו

שלומי יוסף, אזהרת מסע

שלומי יוסף, אזהרת מסע

תמר אודנהיימר, ביקור בספארי

תמר אודנהיימר, ביקור בספארי

יובל: אז אני רוצה לשאול על ההבט הטכנולוגי – גם מה הוא נותן לכם? מה הקהל מקבל ממנו? ואיך זה עובד

שלומי: בקולקטיב תוהו הגדרנו לעצמנו מטרה משותפת של פריצת גבולות האנימציה – גם ברמת התוכן וגם ברמת המדיום. מתוך זה אנחנו מחפשים דרכים חדשות לחשוב על חווית הצפיה או יציאה מהמסך. כך הגענו לעסוק בין השאר בזירת ה־AR – כטכנולוגיה חדשה ומתפתחת היא זירה טובה לאופי החוקר והנסיוני של היצירה שלנו. החזון שלנו היה ליצור רובד שממש יתלבש על הסביבה הפיזית ויאפשר תנועה וגילוי של יצירות בזמן שיטוט

ים: זאת טכנולוגיה מתפתחת שהולכת להיות דומיננטית בעתיד הקרוב, למרות שמבחינות רבות היא עדיין בחיתולים. בשביל ליצור את הפרויקט שיתפנו פעולה עם חברת Resonai, שמשתמשת בטכנולוגיית סריקה תלת־ממדית ביחד עם זיהוי תמונה, מה שאיפשר לנו להתייחס ממש לטופוגרפיה של כיכר ספרא בצורה די מדוייקת.

המציאות הרבודה היא בהרבה מובנים המרחב האולטימטיבי ליצירה; תאורטית, אפשר לעשות בה הכל, החל מתמונה, וידאו, גרפיקה, פסל או מודל אימרסיבי. במהלך העבודה על הפרויקט ממש ניסינו לדחוף את מה שה־AR מסוגל לעשות. חלק מהכיף לעבוד על פרוייקט כזה הוא להגיע לטריטוריה יצירתית חדשה ולבדוק באופן חלוצי איך אפשר להשתמש בה

birds

יובל: יפה. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד שלא אמרתם לפני שנפרדים?

ים: היו לנו שותפים מעולים ליצירת הפרויקט הזה, החל מאגף תרבות של העירייה שנתנו לנו המון חופש אמנותי, קולקטיב סירה החיפאי שמיכל נר דוד מתוכו הייתה המפיקה שלנו, רזונאי שהלכו איתנו אל הלא נודע וכל החברים והשותפים בתוהו. אז נרצה להגיד תודה

שלומי: וגם התערוכה מוצבת עד להודעה חדשה. כיכר ספרא היא מקום מרכזי עם הרבה תנועה של אנשים שלא תמיד נעצרים להשתהות בו. אנחנו מקווים שהתערוכה תגרום לאנשים לראות אותו בעיניים חדשות


PosTourisma
ניהול אמנותי: ים מטרסו, שלומי יוסף
כיכר ספרא, ירושלים
משתתפים: קובי ווגמן, תמר אודנהיימר, ים מטרסו, שלומי יוסף

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden