כל מה שחשוב ויפה
לירו ברייר דנציגר במקום לאמנות בקריית המלאכה
לירו ברייר דנציגר, פרידה. מקום לאמנות בקריית המלאכה

הרשימה המשותפת // 9.6.22

לירון ברייר דנציגר ותערוכות קבוצתיות במקום לאמנות; מבטים על אמנות ישראלית במשכן לאמנות עין חרוד; קולקטיב בוש במרכז אדמונד דה רוטשילד; שמעון פינטו, מאיה ז״ק, צבי לחמן ושי עבאדי במוזיאון נחום גוטמן

לירון ברייר דנציגר ותערוכות קבוצתיות במקום לאמנות

במקום לאמנות ייפתחו הערב (9.6) שלוש תערוכות. הראשונה, ״פרידה״ – תערוכת יחיד לאמנית לירון ברייר דנציגר (אוצר: יאיר ברק), שליוותה את שנותיה האחרונות של סבתה. ברייר דנציגר צילמה אותה במהלך מספר שנים המקבילות להידרדרותה המנטלית והפיזית. בתערוכה מוצגים דיוקנאות, צילומי טבע דומם, סדרה טיפולוגית אחת, מספר טקסטים קצרצרים ושלושה מונטאז׳ים. זוהי פעולת פרידה מתמשכת, מפויסת אך כואבת, מלאת אהבה אך טעונה בתודעת מוות. זהו אם תרצו מסע של פרידה, בזמן אמת. תרגול של היעדר בעודו נוכח.

השנייה, ״בא־מת״, תערוכה קבוצתית (אוצר: יונתן אולמן) שמציגה מבחר עבודות שמתקיימות במרווח הטקסי שבין מה שבא לסטודיו לבין מה שמת שם. משתתפים.ות: שי אריק, ליאור גריידי, נגה יודקוביק־עציוני, טובה פסח, יעל פרנק, גבי קריכלי, חיה רוקין־ברקמן.

השלישית, ״אפור על גבי לבן״, תערוכה קבוצתית (אוצרת: קרן בר־גיל) שבה מוצגות עבודות של אמנים.יות שהרישום מהווה פעולה מרכזית במכלול עבודתם. לא מדובר ברישומי הכנה, לקראת עבודת ציור אלא ברישום מיומן ויסודי, שמפגין מיומנות רישומית וירטואוזית. משתתפים.ות: יפעת בצלאל, גיא גולדשטיין, אילנה דותן, נטע ליבר שפר, רן אלמליח.

יעל פרנק. צילום: תום בוקשטיין

יעל פרנק. צילום: תום בוקשטיין

ליאור גריידי. צילום: ניצן קרי

ליאור גריידי. צילום: ניצן קרי


מבטים על אמנות ישראלית במשכן לאמנות עין חרוד

במשכן לאמנות בעין חרוד ייפתח מחר (10.6) אשכול התערוכות ״בת קול: מבטים על אמנות ישראלית״, שמספק מסע לגילוי זהותה של האמנות המקומית, דרך שאלות על מרכז ופריפריה, קאנון ואלטרנטיבה, כאב והדחקה, רציפות ומרד. הוא יכלול כמה תערוכות שונות.

הראשונה, ״אסיפה/אוצר״ – תערוכת יחיד לאמן דוד וקשטיין (אוצר: יניב שפירא), שחושפת לראשונה ובחסות מוזיאלית את פרויקט השיחות של דוד וקשטיין עם אמנים. במרכזה יוקרן הסרט ״אסיפה כללית״ (2010) שבו שיחות שקיים וקשטיין עם 53 אמנים על פעולת של ציור. וקשטיין מקיים שיחות מצולמות עם אמנים מאז ראשית שנות ה־90 של המאה ה־20 וברשותו מאגר הכולל כ־1,000 שיחות המאפשרות הצצה אל אחורי הקלעים של האמנות המקומית, בפרספקטיבה של מספר דורות.

השנייה, ״קינת הקאנון/אוצרים״, תערוכה קבוצתית של חמישה אמני ״חממת פיס״ שהתמודדו עם סוגיית הקאנון באמנות הישראלית מנקודת מבט אישית (אוצרים: אלעד ירון ויניב שפירא). התצוגות של אייל אסולין, שירה גפשטיין, ישי שפירא קלטר, ניצן סט וליאב מזרחי התגבשו בשנה האחרונה כתולדה ממפגשים ושיחות שקיימו עם אוצרים, חוקרים ואמנים מקומיים.

התערוכה השלישית, ״הבחירות של ברטה אורדנג״ (אוצרים: רונית שורק ויניב שפירא, בשיתוף מירי לאופר), מציגה מקבץ עבודות איכותיות שהגלריסטית שמרה לעצמה, ביניהן כאלה המוצגות לראשונה ומשקפות את בחירותיה, בדגש על אמנות מופשטת ומושגית משנות ה־70.

אייל אסולין, מוטי. צילום: מ״ל

אייל אסולין, מוטי. צילום: מ״ל

שירה גפשטיין, הלב אחרי רובין. צילום: מ״ל

שירה גפשטיין, הלב אחרי רובין. צילום: מ״ל


קולקטיב בוש במרכז אדמונד דה רוטשילד

במרכז אדמונד דה רוטשילד תפתח הערב (9.6) ״מרחב־זמן״, תערוכה קבוצתית של קולקטיב בוש (אוצרות: פאינה פייגין ונגה אור ים). המושג מרחב־זמן שאול מעולם הפיזיקה, ומהותו שזירת המרחב והזמן לכדי יצירת מימד חדש שבו הגבולות בין זמן למרחב נהיים נזילים כשהמפגש בין האלמנטים יוצר כיפוף וגמישות של התפיסות המקובלות. חברות קולקטיב בוש לאמנות קווירית־פמיניסטית גיבשו חממת יוצרות למחקר אישי וקבוצתי שמבקש להפגיש את הזהות והיומיום של קהילות הקולקטיב עם הפריזמה שמבקשת לפרק ולהרכיב מחדש את מרחב הזמן בו אנו חיות ופועלות.

המגוון הקבוצתי מבטא את עושר הקיום הקווירי־פמיניסטי ומאפשר עיסוק בתמות שונות, כגון: הגירה כמעבר בין מרחבי זמן, תנועת הגוף הקווירי במרחב הציבורי, המרחב הטכנולוגי והיעדר הפיזיות שלו ותפיסות רוחניות. בחלל התערוכה יתקיימו מופעי פרפורמנס ובמקביל יושק הגיליון השלישי של כתב העת של קולקטיב בוש, שעוסק באותה התמה. משתתפים.ות: יקירה אמנט, יובל נאור, חנן אופנר, ניב פרידמן, נעה שחף שמחיוף, דניאל ליברמן, אפרים ווסה, לובנא עוידאת, איתי מתן, נטע מוזס, אלינה יקירביץ׳, לי שלו.

יובל נאור

יובל נאור

לובנא עוידאת

לובנא עוידאת


birds

שמעון פינטו, מאיה ז״ק, צבי לחמן ושי עבאדי במוזיאון נחום גוטמן

מוזיאון נחום גוטמן משיק חדר פרויקטים חדש שייפתח עם ״ציפור דעה״ – תערוכת יחיד לאמן שמעון פינטו (אוצרת: מוניקה לביא). המדבר סביב ערד, עיר הולדתו של שמעון פינטו, הופך בציוריו למרחב צלול וצחיח המתמלא בחזיונות. בציוריו פינטו חוזר אל המדבר המקיף את העיר, מתמקם מול מרחבי החלום ולנגד עיניו עולים חזיונות על אודות מלאכים, בני אלוהים, ציפורים, עצים יבשים ונחשים. המבט המדברי החד מתמזג אצל פינטו עם המבט של הצייר, עד שאין לדעת מי יצר את מי: המבט את הצייר או הצייר את המבט.ֿ

במקביל תפתח בחלל המוזיאון ״פאול צלאן/69/ביקור״ – תערוכה משותפת למאיה ז״ק, צבי לחמן ושי עבאדי (אוצרת: שלומית ברויר). התערוכה היא תולדה של סדנת עבודה ששותפים בה חוקרים, מתרגמים ואמנים ישראלים, שהתאספה סביב שנת ה־50 לביקורו של המשורר פאול צלאן בישראל. הקבוצה חקרה את שפת השירה של צלאן ושוחחה על התרגום, על משלבי העדות ולשון הקינה, על דמות האם ושמות האב של שירתו, ועל העיוורון – צורות הראייה הקודרות המסתמנות בכתביו. הסדנה הלכה גם בעקבות ביקורו בירושלים, על קווי התפר של ישראל/פלסטין, ושאלה על החומות, הגבולות, והזיקות בין העברית לערבית.

שי עבאדי, אבשלום II , צילום לנה גומון

שי עבאדי. צילום: לנה גומון

מאיה זק. צילום: מ״ל

מאיה זק. צילום: מ״ל

שמעון פינטו. צילום: מוניקה לביא

שמעון פינטו. צילום: מוניקה לביא

צבי לחמן. צילום: אברהם חי

צבי לחמן. צילום: אברהם חי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden