כל מה שחשוב ויפה
ג׳קרנדה קורי, הֵיעָשוּת פְּלַסְטִיק. צילום: אילן עמיחי
ג׳קרנדה קורי, הֵיעָשוּת פְּלַסְטִיק. צילום: אילן עמיחי

ג׳קרנדה קורי, אלון גיל וחורחה קרליק בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: שלוש תערוכות חדשות בבית בנימיני: הֵיעָשוּת פְּלַסְטִיק - ג׳קרנדה קורי / מזרקות – אלון גיל / חשיפה – חורחה קרליק. פתיחה: 8.7

הֵיעָשוּת פְּלַסְטִיק / ג׳קרנדה קורי

אוצרת: אילת זהר

התערוכה היא מיצב שעוסק בתהליכים הקשים העוברים על כדור הארץ, המורכב מ־27 גופים קרמיים צבעוניים העשויים בטכניקות של קדרות, פיסול ותבניות קרמיות שתלויים מהתקרה. המיצב תלוי בין השמים לארץ, בין התקרה לרצפה, ונותן תחושה של ציפה או אפשרות של התבוננות אל היצורים הצפים מנקודת מבט תוך־מימית, שמאפשרת התנתקות מהקיומי והיומיומי לטובת הבנה ממוקדת בשאלת הקיום.

המיצב עוסק בתהליכים הדיסטופיים העוברים על הפלנטה בתקופת האנתרופוקן – מעולם מלא תקווה ורצון לקידמה, בשנים האחרונות הולכת ומתבררת הטרגדיה הגדולה של כדור הארץ: חומרי הפליטה של דלקים, זיהום אוויר ותעשיית הפלסטיק. אלו הם המזהמים הגדולים והקשים ביותר של הסביבה הטבעית, והם יגרמו בסיכומו של דבר לחורבן המאזן העדין שעל פני הפלנטה שלנו.

המושג ״היעשוּת פלסטיק״(Becoming Plastic) שואב את השראתו מן הכתיבה של ג׳יל דלז ופליקס גואטרי. הדברים נמצאים בתהליך של שינוי מתמיד, והשתנות זו היא מה שהם כינו הֵיעָשוּת, כשהשניוי מוביל בכל פעם למצב קיומי חדש.

קורי הופכת את היוצרות ומנכסת את הקרמיקה באכזריות כדי שתיעשה לפלסטיק. היא אינה חסה עלינו, ואינה שותפה לחגיגת הטבע והחזרה לאדמה. קורי עושה שימוש בחומר הקרמי ויוצרת ממנו את מה שכולנו עתידים לעשות לו: להפוך אותו לפלסטיק. זוהי עמדה דיסטופית, כזאת המבקשת להנכיח את תהליכי האובדן בתוכם אנחנו חיים ואת את ההרס הגלום בכל צעד שלנו. ההיעשות לפלסטיק עובדת כנגד הדמיון הפופולרי וההנחה הרווחת בדבר איכויותיה של הקרמיקה ומטרותיה. ההפיכה של הקרמיקה לפלסטיק, תוך שימוש באביזרי פלסטיק שונים כדי ליצור יציקות וחלקי גוף, היא הקו המנחה ממנו פועלת קורי. השילוב בין יציקות חימר, טכניקות מתכלות, צבעים בוהקים אך מתקלפים, שימוש בכלי פלסטיק כמקור ליציקות או חלקים מתוכן – יושב בלב העשייה של קורי.

ג׳קרנדה קורי, הֵיעָשוּת פְּלַסְטִיק. צילום: אילן עמיחי

ג׳קרנדה קורי, הֵיעָשוּת פְּלַסְטִיק. צילום: אילן עמיחי


birds

מזרקות / אלון גיל

אוצר: עופר ללוש

אלון גיל חי ויוצר בכליל, ישוב מיוחד בו מתנהלים החיים בהרמוניה עם הטבע. ללא חשמל וללא תאורת רחוב, מקום בו הבתים הצנועים מסתתרים מאחורי בוסתנים ירוקים. על הרקע הזה, המזרקות של גיל מקבלות משמעות מיוחדת. זיכרון של גן עדן אבוד בו החיים מתנהלים באיטיות, בקצב של צלילי המים הזורמים מתוך פיהן של ציפורים מפוסלות בעדינות לרגלי דקלים מפוארים.

מזרקות עשויות מחומרים שונים, כגון אבן מתכת ובטון. המזרקות בתערוכה מתכתבות עם מסורת זו, אבל הן עשויות כולן מחומר קרמי שרוף המאפשר שימוש בצבעי זיגוג ייחודיים ועזים. בעבודות קיים שילוב של מספר מסורות ומיומנויות קרמיות – החל במלאכת הקדרות הגדולה, הגברית והמאסיבית, המתבטאת דווקא בכלי הקיבול הנשי של המים, וכלה במסורת מיניאטורות הפורצלן המופיעות בראש המזרקה. המזרקה משמשת כאן גם כדימוי המספר סיפור אוניברסלי, מקומי ואישי. הדימויים הפיסוליים (חיות, צמחים, דמויות אדם ועוד) מזמינים את הצופה לקחת חלק בחוויה אמנותית וטקסית, מעין גן עדן של מטה.

אלון גיל, מזרקות. צילום: נעם דהאן

אלון גיל, מזרקות. צילום: נעם דהאן

אלון גיל, מזרקות. צילום: נעם דהאן

אלון גיל, מזרקות. צילום: נעם דהאן


חשיפה / חורחה קרליק

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

בתערוכה מציג קרליק שתי סדרות של גופי עבודה שונים. הראשונה היא סדרה העוסקת בדיוקן עצמי, גוף עבודות שיצר לפני מספר שנים ומעולם לא נחשף. הדיוקנאות עשויים מיציקת גוף עצמית כשכל דיוקן מקבל טיפול צבעוני, טקסטורלי ומלבוש שונה, המאפשרים לצופה נקודת מבט רחבה על עבודתו והתבוננות חשופה על הלך הרוח שלו מול עצמו ומול אחרים בסיטואציות שונות של החיים. הדיוקנאות נוצרו מתוך תפיסה שאנחנו רבי פנים ולובשים את עצמנו באופן אחר בסיטואציות שונות.

הסדרה השנייה היא מערך של גופים אמורפיים ותלת ממדיים, שבפעולת גריעה של החומר יוצר בהן קרליק הבלטות טופוגרפיות ורב שכבתיות העוטפות את הגוף מכל צדדיו. השכבות חושפות רבדים שונים בגופים, חלקם חשופים וחלקם עדיין מוסתרים. הגופים מחופים בצבעוניות עזה, מגוונת ושכבתית. הסדרות המוצגות יחד בתערוכה מצביעות על התפיסה האמנותית של קרליק לעסוק בחיפוש תמידי אחרי צורות חדשות, צבעוניות חזקה ושכבתית ומוטיבים בעלי אופי איורי, המצליחים כל אחד בדרכו לבטא חלק אחר מהקונספט איתו יצא לדרך לכדי סיפור שלם.


בית בנימיני
פתיחה: 8.7; נעילה: 27.8

חורחה קרליק, חשיפה. צילום: גבריאל בהריליה

חורחה קרליק, חשיפה. צילום: גבריאל בהריליה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden