כל מה שחשוב ויפה
טל מסלבי, המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר. צילומים: רפי דלויה
טל מסלבי, המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר. צילומים: רפי דלויה

בוגרים 2022 // עיצוב אופנה, שנקר

לחזור ולהרגיש: המלכים החדשים של עולם הטק, חוויות ASMR, מוטציות של לבוש - בין הנושאים שהעסיקו את בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. 7 פרויקטים בולטים

נראה שהכל מאחורינו ואנחנו לגמרי בחזרה על המסלול. זו היתה התחושה אמש (יום א׳) בתצוגת הגמר של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. 31 סטודנטים הציגו את עבודות הגמר שלהם, שהיוו פרץ של יצירתיות בועטת. לצד בולטות של קולקציות בגדי גברים ופריטים רבים שהם ג׳נדרלס – כיאה לתקופה – זו היתה תצוגה שאפיינה את דור הבוגרים שחיים ברשתות החברתיות, מושפעים מהן ולוקחים אותן בחשבון כבר במהלך היצירה. הקולקציות עסקו בסוגיות חברתיות, בתודעה האנושית, באינדיבידואל, במגדר ועוד.

למרות שעל המעצבים שבגרו אמש מוטלת המשימה לעצב את התרבות של המחר, התצוגה אמש לא היתה חפה מהשפעת הטרנדים, אבל כנראה שבלתי אפשרי להימנע מכך: קראפטיות רכה לצד דגמי עור נוקשים, טולים לצד בגדי דנים. הסטודנטים מביעים את עצמם כמי שהם, ומביאים לידי ביטוי את המטען היצירתי שלהם. רק חבל שבדרך הבימוי של התצוגה, קשה היה לקשר את הקולקציה הצועדת על המסלול, עם הסטודנט שעיצב אותה. 


טל מסלבי // תגובת מצהר חושית עצמאית (ASMR)

ASMR הוא מונח המשמש לתיאור תגובה פיזית המאופיינת בעקצוץ ונגרמת בדרך כלל כתוצאה מגירויים טקטילים וקוגניטיביים. אנו חיים על התווך בין הממשי לווירטואלי; בין היכולת לגעת ולחוש ובין אי היכולת לעשות זאת. החומרים שאיתם אנחנו באים במגע הופכים יותר ויותר חלקים וחסרי משישות.

בקולקציית הגמר שלו עסק טל מסלבי בשאלות על הצורך האנושי במגע, אינטראקציה, ואולי אפילו אחיזה במציאות, מתוך התבוננות בקלות שבה הפקענו את חושינו במעבר לחיים הדיגיטליים. השפה הוויזואלית של הקולקציה שואבת השראה מיוצרי התוכן של ״הסרטונים המספקים״, המציפים את הרשתות החברתיות ומציעים לצופה חווית ASMR סינתטית.

הדוגמנים שהציגו את הקולקציה נעלו נעליים שחורות  מעוצבות כאילו ניתן בקצה כל נעל ביס. אי אפשר היה להתעלם מהחן של הנעליים שתמכו באתגר שאיתו התמודד מסלבי בפרויקט, שבו פריטי לבוש מוכרים הועברו למרחב ספקולטיבי שבדק מחדש חומרית, צבעונית ושימושית. לצד הנעליים, פריט נוסף בקולקציה היתה גופיה עשויה מחומר אכיל, והדוגמן שלבש אותה חילק לצופים חתיכות ממנה.

התוצאה היא קולקציית גברים אוונגרדית עם מבט הומוריסטי וביקורתי המבקש מהלובש לחזור ולהרגיש. בכדי להשיג את התוצאה עשה מסלבי שימוש בחומרים טקסטילים כגון ג׳ינס ועור לצד סיליקון, שוקולד וציפורניים מלאכותיות. הצבעוניות נעה על מנעד שבין הגנרי והמוכר לפנטסטי וההיפר מפולטר.

טל מסלבי // תגובת מצהר חושית עצמאית (ASMR)

טל מסלבי // תגובת מצהר חושית עצמאית (ASMR)


דולב אלרון // מערבולת מקרית 

ג׳ינס חמישה כיסים, חולצת טי, ג׳קט פרפקטו, גופיית סבא, חולצת משבצות: פריטי לבוש אלו ואחרים, שהם בין קלאסיקה לקלישאה, הפכו מסמל של תת־תרבות מרדנית ורדיקלית במאה ה־20 לבגדים גנריים לחלוטין, עד שלאורך הזמן נשחקו אותם פריטים ממשמעותם. 

דולב אלרון מנסה בפרויקט הגמר שלו להזריק בפריטים האלו משמעות חדשה, להחזיר אותם להיות יוצאים מהכלל ובעזרת שיבוש דיגיטלי של פריטים ארכיטיפיים ממלתחת הגברים, נוצרו מוטציות של לבוש, ״וריאנטים״ אופנתיים. התוכנות הדיגיטליות יצרו אפקטים מפתיעים, בפריטי לבוש צפויים.

העיצוב חותר תחת הפונקציונליות של הבגד, הוא מפריע ומשבש אותו על מנת לחשוף את מהותו. חומרים שכיחים כמו ג׳ינס, עור וכותנה מרכיבים מערכות לבוש המבקשות לבלבל את הצופה, ומזמינות אותו להסתכל על הרגיל בפרספקטיבה חדשה. הקולקציה משבשת קלישאות של גבריות, ומציגה אשליה אופטית של נורמטיביות.

דולב אלרון // מערבולת מקרית 

דולב אלרון // מערבולת מקרית


יול מעודד // סבא פלאות

הקולקציה של יול מעודד היא מחווה לסבא שלה – נגר שיצר צעצועי עץ, שדרכו למדה על עבודת כפיים וחדוות היצירה. מעודד רואה ערך רב בבעלי מלאכה, זן של אנשים ההולך ונעלם, היודעים את תהליכי החומר והבנייה בדרך ליצירת מוצר. מעודד חקרה את מלאכת הנגרות והעץ, והתייחסה למערכת היחסים בין בעל המלאכה לחומר, ואל התוצר הסופי. בתרגום עיצובי לעולם האופנה שבו היא הפגישה בדרכים שונות בין החומר הגולמי אל התעשייתי בעיקר בצמר וכותנה, וכן בעיבודי טקסטילים החושפים את מקור החומר בדרכים שונות, לצד העץ.

בהשראות מעולם הטקסטורות של העץ ועולם בגדי העבודה של סבה, לצד אלמנטים הלקוחים מסוס נדנדה שהוא התוצר הסופי, עיצבה מעודד ויצרה קולקציית בגדי נשים הנעה בין היומיומי אל האוונגרדי והחולם. 

יול מעודד // סבא פלאות

יול מעודד // סבא פלאות


שחר פארי // מלוכה 4.0

פרויקט הגמר של שחר פארי בוחן שתי תקופות בתולדות הלבוש הגברי – אמצע המאה ה־18 וכיום – בדגש על לבוש המלכים האירופאיים ומנהיגי עולם הטק – ״המלכים החדשים״. בדומה ללואי ה־16 וג׳ורג ה־3, המלכים האירופאיים טרום המהפכה התעשייתית, פארי אומרת שלסטיב ג׳ובס, מארק צוקרברג ודומיהם יש השפעה מכרעת על תרבות, כלכלה, פוליטיקה וכמובן גם על אופנה. אולם, בניגוד לקודמיהם, אלו מציגים פרסונה אופנתית בסיסית כאילו היו אחרוני ילדי הקולג׳ העובדים בחוות השרתים שלהם.

פארי לקחה את הדיסונס הזה שהיווה ההשראה המרכזית לפרוייקט הגמר שלה: היא לקחה את האסתטיקות המנוגדות ובחנה כיצד לערבב בינהן. כך נוצרה קולקצית בגדי גברים עדכנית והומוריסטית, שמשלבת טכניקות לואו־טק כמו אריגה ידנית ושזירת חרוזים, לצד טכניקות היי־טק כמו צריבת לייזר, רקמות ממוחשבות, דפוסים דיגיטליים ועוד.

שחר פארי // מלוכה 4.0

שחר פארי // מלוכה 4.0


גל יוסף // עקבות

אחד הנושאים המעסיקים את האדם מהרגע שבו הבין שחייו אינם חיי נצח הוא הטבעת חותמו בעולם. ההבנה כיצד הגוף מטביע את חותמו על בגד הובילו את גל יוסף לעצב ולבצע קולקציית בגדי גברים מחויטים בהתאמה אישית, bespoke, שבה התאים את העיצוב לגוף הלובש ובנה גזרה תוך הדגשה, הבלטה או העצמה של חלקים מסוימים בגוף. 

מוטיב עיצובי נוסף שהוביל את הקולקציה היה המחשבה כיצד אפשר להוציא פריטים, שבדרך כלל מוסתרים על ידי שכבות תחתונות כך שיטביעו את חותמם על מערכת הלבוש החיצונית.

גל יוסף

גל יוסף


שביט לקח // מנקר עיניים 

בסביבה שבה גדלה שביט לקח לאסתטיקה לא הייתה משמעות וגנדרנות נחשבה מנקרת עיניים. לעומת זאת, הבית שבו היא גדלה היה מאופיין באסתטיקה מקסימליסטית, פנטסטית, מרובת פרטים, קיטשית – לא מתיימרת או מתנצלת. 

בפרויקט עסקה לקח בפערים אלה – בין התכליתיות לקישוטיות חסרת התכלית, בין צבעי הספיה לצבעוניות הנועזת, בין השאיפה לאחידות לריבוי הפרטים והעומס. היא שאבה השראה מגזרות ובדים של שנות ה־50-60 של הקיבוץ – שבדי כותנה וסריגים, משבצות ופסים וצבעי החאקי והספיה, ומנגד טקסטילים צבעוניים מרובי פרטים ושכבות, שילוב חומרים וטכניקות כגון רקמה, סריגה, קולאז׳ ושיבוץ אבנים.

שביט לקח // מנקר עיניים 

שביט לקח // מנקר עיניים


לי דדון // Hashem I'm Ready For You  

כחילונית החיה בישראל וקרובה אל הדת כל חייה הרגישה לי דדון צורך להבין היכן היהדות פוגשת אותה בשנת 2022? כיצד היא באה לידי ביטוי בחיי החילוניים? איך היא משתלבת בזהות שלה? 

ביהדות האורתודוכסית, הלבוש מסמן את יהדותך באשר היא, ודדון ביקשה למצוא את המקום הזה אצל היהודי החילוני ובעזרת שילוב אלמנטים שתמיד אפיינו את היהדות כמו הלבוש היהודי לאורך ההיסטוריה שתמיד הבדיל יהודים מהשאר, דפוסים העשויים מאותיות ומילים ובמטרה לפשט את המילה, את התפילה ולהתחבר אליהם דרך הרגש והמקום המוכר לנו. בנוסף, מתן מקום לדמויות יהודיות מרכזיות שאנו מכירים מסיפורים מסורתיים.

כל אלה יחד עם צבעוניות עזה ומגוונת המנוגדת לשחור־לבן הקלאסי בלבוש האורתודוכסי יוצרים את ה״סטרייט־וור היהודי״, קולקציית READY-TO-WEAR לגברים שבאה לחגוג את היהודי החדש!

לי דדון // Hashem I'm Ready For You  

לי דדון // Hashem I'm Ready For You

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. א. ארן

    ברצוני לדעת מהו המייל של המגזין פורטופוליו.
    תודה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden