כל מה שחשוב ויפה
רוני לנדה, מתוך הסדרה פוסט פרומיס. צילום: נעה קדמי
רוני לנדה, מתוך הסדרה פוסט פרומיס. צילום: נעה קדמי

תערוכת בוגרי המסלול לאוצרות בבית לאמנות ישראלית

פורטפוליו Promotion: תערוכת הסיום של בוגרי המסלול לאוצרות עכשווית בבית לאמנות ישראלית עוסקת בשיבוש, במצבי ביניים ובסדק שנפער במציאות בעקבות משבר הקורונה. אוצרת מלווה: תמי כץ־פרימן

לראשונה בבית לאמנות ישראלית, המכללה האקדמית תל־אביב-יפו: תערוכת הסיום של בוגרי תכנית יונה פישר ללימודי אוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה תיפתח ביום חמישי (7.7) במוזיאון יפו העתיקה, עם עבודות של 22 אמנים.ות באוצרות של הסטודנטים/ות ובליווי של האוצרת תמי כץ־פרימן. התערוכה, ״בטנת הנשגב״, נוצרה בשלהי תקופת הקורונה, לאחר שווירוס חלחל ושיבש את מה שנתפס בטבעיות כדרכו של עולם.

הבידוד, החולי וההסתגרות, חושפים סדק במציאות הפרטית והחברתית. תחושת הערעור, אי הוודאות וחוסר השליטה, הביאו את הסטודנטים לבחון מחדש את המושג ״בְּזות״ של החוקרת והפסיכואנליטיקאית ז׳וליה קריסטבה, שהפך לנגד עינינו מתיאוריה פילוסופית לחלק מהחיים. התערוכה נאצרה בהנחיית כץ־פרימן שחזרה לישראל לאחר שהות של למעלה מעשור בארצות הברית.

יעל מאירי, אבנר. צילומים: מ״ל

יעל מאירי, אבנר. צילומים: מ״ל

תמה גורן, גופות בשדה

תמה גורן, גופות בשדה

שני רועה, אישה על עץ

שני רועה, אישה על עץ

״כמנחת הפרויקט היה לי ברור שהשנתיים האחרונות שחווינו בתקופת הקורונה חייבות להשתקף בתערוכה, אומרת כץ־פרימן. ״בתהליך פדגוגי מרתק, מאומץ קצר ואינטנסיבי הגענו אל קו הגמר עם תערוכה חזקה שמדברת על מה שהתערער בעקבות המשבר״.

מרבית העבודות שיוצגו בחלל המוזיאון – ציור, פיסול, רישום, צילום, מיצב ווידאו – נוצרו בשלוש השנים האחרונות והן מתמקמות בהלך רוח של ערעור היציבות ומצבי ביניים: היברידיות קווירית, פעולה פולחנית, ערעור מגדרי, לאומי וחומרי. באמצעות שעטנז חומרי, זליגות, קריעות ושבירה של דיכוטומיות מתאפשרת הצצה אל הנשגב והבזוי. עוד מבקשות העבודות לערער על תפיסות מקובעות של נשיות, כשעבודותיה של האמנית ביאנקה אשל גרשוני הן טבור, עוגן וציר מרכזי של התערוכה שכל העבודות נעות ממנו ואליו.

תמר הירשפלד, הפייטה

תמר הירשפלד, הפייטה

תמר לדרברג, ללא כותרת

תמר לדרברג, ללא כותרת

birds

קבוצת הסטודנטים בתכנית עסקה בכל היבטי הקמת התערוכה: משלב הידוק הנושא, בחירת העבודות המשתתפות, יצירת הקשר עם האמנים, כתיבת הטקסטים, הפקת התערוכה ועד לתלייתה בחלל. לדברי כץ־פרימן, בשונה מעשייה אוצרותית סטנדרטית, תהליך האוצרות עם קבוצת הסטודנטים היה עבורה ״סוג של אוצרות על סטרואידים. אוצרות בתערוכה לימודית זה תהליך שהוא שונה ומרתק, כי הפוזיציה של האוצרות עצמה הופכת לעבודת צוות. אל התערוכה הם מגיעים לאחר שנת לימוד עיונית ומעשית בשיתוף עם מיטב האוצרים ובעלי תפקידים בכירים בשדה האמנות הישראלית, בהנחייתה של ד״ר אסנת צוקרמן רכטר, היועצת האקדמית ומנהלת שותפה לתכנית יונה פישר״.

סטודנטים.ות/אוצרים.ות: ייני אהרון, חלי אוחנה עמוס, רינת אלדמע טֵר, מלחם בדר, נאטאלי בן ארי, אהוד בקר, שירלי ברלב, מור ברק ריבלין, אורלי גל, שלומית דיויניסקי לבנה, שיר ויזל, נעה טאוב, מריה מלאך, מיכל מודריק, מיכל מרקוביץ׳ רוט, נילי נאור, פנינה נוימן, ירין ספינקו, טל עמרם, יובל עציוני, תום פימה, אולגה קרמר, עדי שבתאי פפו, יעל שוסטר, מרים שפירא.

אמנים.ות משתתפים.ות: חנאן אבו חוסיין, ריקי אלקיים, מורן אסרף, ביאנקה אשל גרשוני, יעל בן שלום, שמואל גולדשטיין, תמה גורן, תמר הירשפלד, טמיר חן, שחר יהלום, תמר לדרברג, רוני לנדה, יעל מאירי, דבי מרגלית, אסי משולם, אמיר נוה, תמר ניסים, אמי ספרד, סימה קירשנר, שני רועה, טל שושן, ליאור שטיינר.


בטנת הנשגב 
תכנית יונה פישר ללימודי אוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה, בית לאמנות ישראלית
מוזיאון יפו העתיקה, טיילת מפרץ שלמה 10, יפו
ליווי אוצרותי: תמי כץ־פרימן
פתיחה: 7.7; נעילה: 16.7

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden