כל מה שחשוב ויפה
Gabriela Jaramillo, אקדמיה די בלה ארטי, רומא. צילומים: אלטרומא

נצנצים וקיימות בשבוע האופנה ברומא

שבוע האופנה בבירה האיטלקית, שמטרתו לתת ביטוי למעצבים צעירים, מציג מגמות אופנתיות כמו רב־תרבותיות, מגדר וסביבה. דור גבאי ביקר בו וחזר כדי לספר (ויש גם נציגות ישראלית, כמובן)

עשרות מעצבים ובתי ספר לעיצוב הציגו את הקולקציות החדשות שלהם על מסלולי התצוגה בשבוע האופנה ברומא, שהתקיים לפני כשבועיים (11-15.7). את האירוע מארגנת חברת ״אלטרומא״, שמטרתה לקדם מעצבים צעירים ועולים, בעיקר כאלה המבוססים ברומא. בראש החברה עומדת מעצבת האופנה האגדית סילביה ונטוריני פנדי, העומדת גם בראשו של מותג העל ובית האופנה היוקרתי פנדי.

שבוע האופנה הציג מספר מגמות מעניינות ומרכזיות ועסק ברובו בקידום מעצבים צעירים ומוכשרים והבאתם לקדמת הבמה של עולם האופנה. כחלק מהאג׳נדה, נראו על המסלול תצוגות אופנה של לא פחות מעשרה בתי ספר לעיצוב אופנה ברומא. בנוסף, נערכו תחרויות מעצבים צעירים והופקו שלוש תצוגות ייעודיות בשם ״Rome Is My Runway״ הכוללות כל אחת מספר מעצבים מבטיחים וחדשים שחוברו לכדי תצוגה אחת.

gretel z

antonio martino

casa preti

אחד האירועים המרכזיים של שבוע האופנה, אם לא המרכזי שבהם, היה תחרות המעצבים הצעירים, תחת הכותרת Who Is On Next. התחרות כללה תצוגות אופנה של 11 מעצבים מוכשרים שנשפטו על ידי בכירי התעשייה, ביניהם סילביה ונטוריני פנדי בעצמה, אלסנדרו מיקלה, מנהל הקריאייטיב של גוצ׳י, עורכי מגזין ווג האיטלקי ועוד. התצוגה התקיימה ב״פיאצה דל קמפידוליו״ על רקע עתיקות רומא, והצליחה להוות גשר מעבר בין ההיסטוריה והעתיקות לבין האופנה המודרנית שהוצגה על המסלול.

בין הצורך להסתיר לרצון לחשוף

אפשר היה לשים לב שהמעצבים בתחרות ובכלל התצוגות של שבוע האופנה עסקו במספר מגמות וסוגיות זהות שחזרו על עצמן מתצוגה לתצוגה: אחד הדברים הבולטים היה מיניות נשית וגברית כאחד, שהתבטאה דרך חשיפת הגוף והדגשתו, לצד משחק מתוחכם של גזרות ופרופורציות שרובו עסק בתווך שבין הצורך להסתיר לבין הרצון לחשוף.

לדוגמה, חלק מפריטי הלבוש בתצוגות של המעצבים הצעירים, בוגרי בתי הספר ובפרט בית האופנה קאסה פרטי, עוצבו במיוחד על מנת שיהיה אפשר להדגיש אזורים מסוימים. חלקם אפילו עוצבו כך שאפשר יהיה לחשוף מתוכם את האיברים המוצנעים. כידוע, לאופנה יש מערכת יחסים רגישה אך בלתי נמנעת עם גוף האדם, שעם השנים השתנתה והתפתחה. המגמה הזו, כמו שאפשר לראות ברשתות החברתיות, בקמפיינים ובתצוגות נוספות בעולם – רק הולכת וגוברת.

אם בעבר עולם האופנה לקח השראה מעולם הפאנק וניסה לאמץ לעצמו מראה גותי, שחור והיפסטרי יותר, כיום הוא הולך לכיוון קלישאת ה״פרחה״, והפעם באופן מודע

מגמה נוספת היא ״המגמה המנצנצת״- תחייתם מחדש של האלמנטים האקסטרווגנטיים: הנצנצים, הפאייטים, הנוצות ושלל הפריטים הנוצצים. המגמה לא מסתכמת רק בנצנצים, אלא משפיעה באופן ישיר גם על הגורם החברתי בעולם האופנה. שם נוסף שאפשר לתת למגמה זו הוא ״שובה של הפרחה״. אם בעבר עולם האופנה לקח השראה מתרבות הפאנק וניסה לאמץ לעצמו מראה גותי, שחור והיפסטרי יותר, כיום האופנה נוטה לכיוון קלישאת הפרחה, מראה עממי וכאילו זול באופן מודע.

בתצוגותיהם של המעצבים אלברטו אודנינו, אנטוניו מרטינו וגרטל Z בלטה המגמה הזו במיוחד. מעצבים אלו מאמצים לעצמם את הנצנצים, הזהב והשמלות המוגזמות ובכך מערערים על ההבנייה החברתית שלפיה צריכה אותה פרחה להתלבש ולהתנהג. אותם מעצבים בעצם עושים ריקליימינג לדמות הפרחה המוכרת ונותנים מקום לנשים להתלבש בצורה זו מבלי לפחד מהגדרות חברתיות שונות.

mokoo

Antonio Martino

canaku

מתוך עשרת קולקציות הבוגרים שהוצגו על המסלול, המעניינות ביותר היו של בתי הספר המפורסמים לעיצוב ואמנות – Costume & Moda ו־Accademia di belle arti di Roma. שני בתי הספר הצליחו למשוך אליהם עניין רב, וזה הורגש במיוחד בתצוגות שלהם שבהם נראו מספר רב של עיתונאים ומבקרי אופנה שבאו לסקר את הכשרונות החדשים.

סיפוריים אישיים ותרבויות שונות

כמו בהרבה בתי ספר לעיצוב, הסטודנטים לעיצוב אופנה בחרו ליצור אופנה אחרת ומיוחדת, המושתתת על יסודות העיצוב היצירתי והיציאה מתבניות האופנה הקלאסית והמקובעת. בשתי תצוגות האופנה אפשר היה לראות את ההשראה ששאבו הסטודנטים מעולמם הפנימי. רבים מבוגרי בתי הספר הללו מגיעים ממדינות שונות בכל העולם על מנת ללמוד את רזי עיצוב האופנה האיטלקי. על כן, בקולקציות הגמר המגוון היה רב ביותר והסטודנטים הצליחו לשלב סיפורים אישיים ותרבויות שונות.

כחלק משבוע האופנה, הציגו גם שני מעצבים ישראלים שהצליחו לתת פרספקטיבה שונה וחדשנית לאופנה הישראלית אל מול האיטלקית. הראשונה, רומי שקד, בוגרת בית הספר Costume & Moda שפתחה את תצוגת האופנה, הציגה קולקציה קונספטואלית המורכבת ממסיכות פנים עגולות נפוחות וגדולות, שכמעט וכיסו את פניהם של הדוגמנים לחלוטין. על גבי המסיכות, שמזכירות במעט קסדות אסטרונאוט, הודבקו מעין תווי פנים חייזריים, המבטאים את רוח הקולקציה הנושאת את השם No Longer Human. למסיכות שודכו מערכות לבוש הכוללות חומרים לא שגרתיים, כמו גבס או בד המדמה כדורי צמר.

שבוע האופנה של רומא מכוון עבור מעצבים צעירים ומבטיחים שנועדו לקדם את האופנה בעיר, ודווקא מעניין לראות איך מעצבים שאינם איטלקים עושים את זה – מה שמעלה שאלות בנוגע לשייכות, תרבות ולוקאליות

הישראלי השני, ירדן מיטרני, שהציג את הקולקציה שלו Ocean במסגרת תצוגת Rome Is My Runway, התייחס למגמת הקיימות, מגמה רחבה שרק הולכת וגדלה בתוך תעשיית האופנה ובכלל. הקולקציה של מיטרני שואבת השראה משוניות האלמוגים בים ונוצרה בהתייחסות לעובדה שאם לא תיעשה פעילות נרחבת – 99% משוניות האלמוגים ייעלמו מהטבע עד שנת 2050. הקולקציה עצמה עשויה מחומרים ידידותיים לסביבה ובאה לתמוך בתנועת שינויי האקלים. היא כוללת בדים קלילים ונושמים, צבעי פסטל וחייטות קלה.

רומי שקד

ירדן מיטרני

ירדן מיטרני

ישראלים המנסים את מזלם בתעשיית האופנה הבינלאומית הוא לא דבר חדש. במשך השנים האחרונות אפשר לראות מעצבים ישראלים רבים שמציגים קולקציות בשבועות האופנה ברחבי העולם ומלבישים כוכבות בינלאומיות. אבל הפעם זה שונה במעט: שבוע האופנה של רומא נועד עבור מעצבים צעירים ומבטיחים שנועדו לקדם את האופנה בעיר, ודווקא מעניין לראות איך מעצבים שאינם איטלקים עושים את זה – מה שמעלה מספר שאלות מהותיות בנוגע לזהות, שייכות, תרבות ולוקאליות.

birds

שבועות אופנה אחרים בעולם, כמו אלה של מילאנו או פריז, לרוב מאגדים בתוכם מספר רב של מעצבים בינלאומיים, ככל הנראה בגלל שהם כבר לא רק מקומיים אלא ידועים בכל העולם. זה מה שמתחיל לקרות גם ברומא. הניסיון להכניס את רומא למפת שבועות האופנה העולמית, יחד עם הרצון לקדם מעצבים צעירים איטלקים, מתנגש במעט ויוצר תהייה וסקרנות לראות לאן יתקדמו אירועי שבוע האופנה ברומא בעתיד.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden