כל מה שחשוב ויפה
מעיין פז, קולקציית קיץ 2022. צילומים: אסף עיני
מעיין פז, קולקציית קיץ 2022. צילומים: אסף עיני

מעיין פז מעצבת עם אצבע על הדופק

בשקט ומתחת לרדאר הפכה מעיין פז לאחת המעצבות הפעילות בסצנה המקומית. עכשיו היא משיקה קולקציה חדשה, עסוקה בקיימות ומעצבת ללהקת מחול. ״אין לי שאיפות למכור בחו״ל״ היא אומרת

על מעצבת האופנה מעיין פז נאמר לא פעם שהיא צנועה ונחבאת אל הכלים, וחבל שכך. פז מודעת לעניין, ומשיבה ב״זו אני, ואין דרך אחרת״. היא פועלת בנוף המקומי כעצמאית כבר יותר מעשר שנים, משתי חנויות, האחת ברחוב בזל בתל אביב והשנייה בכפר ויתקין, הסמוכה לסטודיו ולמקום מגוריה. היא בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר משנת 2012, ועתה משיקה את הקולקציה ה־25 במספר של המותג העצמאי שלה.

גם הפעם היא מעצבת בשפתה המובהקת של קווים נקיים, צבעוניות עדינה ופריטים קלאסיים שאותם אפשר לכנות ״על־זמניים״. כ־40 פריטים במגוון דגמים, בדים וצבעים: שחור קלאסי, כחול, גווני פסטל משולבי דפוס ובדי דנים. פז מקפידה על שימוש בחומרים טבעיים כמו כותנה, ויסקוזה ופשתן. הקולקציה כוללת חולצות, שמלות, מכנסיים, אוברולים, כובעים וגם תיקים. פריט אחד שהולך ותופס מקום משמעותי בקולקציה הוא הטי־שירטים. ״טי־שירטים הם היום פריט מיינסטרים שמשתלב עם פריטים מכל סגנון אחר, גם יותר אלגנטי״. ההדפסים על הבדים שבהם היא משתמשת הם אקסקלוסיביים לה, כשאת רובם היא רוכשת ביפן ובאיטליה.

מעיין פז. צילום: אביעד זיסמן

מעיין פז. צילום: אביעד זיסמן

אחריות סביבתית, נושאי הקיימות ואיכות הסביבה הפכו חשובים לפז גם בחייה האישיים וגם באלה המקצועיים. ״הרצון לא לבזבז בדים או לייצר פחות כדי לא להישאר עם כמויות עודפות מעסיק אותי. זה מחייב אותנו לייצר עם אצבע על הדופק, תוך הבנה מה הם צרכי השוק. לא להגזים בכמויות ומנגד לא לייצר חוסר. אין ספק שרכישת הבדים במדינות שאינן ישראל לעיתים מקשה על דרך הפעולה שלנו״.

אני מקפידה לייצר רק במקומות שפועלים על בסיס סחר הוגן. זה מייקר את המוצר הסופי – עובדה שאני מתמודדת איתה על בסיס יומיומי

בניגוד לרכישת הבדים, פז מייצרת, מעצבת ותופרת רק בארץ. ״אני מקפידה לייצר רק במקומות שפועלים על בסיס סחר הוגן. זה מייקר את המוצר הסופי – עובדה שאני מתמודדת איתה על בסיס יומיומי״. פז מספרת שיעל גורן, מנהלת הסטודיו שלה ויד ימינה, היא זו שמאזנת אותה: ״היא מאוד רציונלית ומצליחה ליישר אותי כל פעם מחדש. ויחד אנחנו יוצרות קולקציות פרקטיות ומותאמות לצרכי הלקוחות שלנו, ובמקביל גם כאלה שמתאימות לנו ולעקרונות שלנו״.

מה טווח המחירים?

״טווח המחירים בקולקציה נע מ־240 ועד 900 שקלים. חשוב לי להצליח להלביש את הלקוחה שלי וליצור עבורה קולקציה שלא תצריך קנייה של הרבה פריטים כדי להעמיד מלתחה. כשאני פוגשת לקוחה יותר קשובה, אני משתדלת להסביר לה איך אפשר לעשות שילובים ומראה לה את הוורסטיליות של הקולקציה, כדי שיהיה לה נעים ללבוש את הפריטים שלי במשך שנים רבות״.

מיהי הלקוחה שלך?

״נשים בטווחי גילים שונים ובמנעד רחב של מבני גוף. יש לנו לקוחות בנות 80 וגם לקוחות בנות 30. מה שמאפשר את הטווח הזה הם עיצובים קלאסיים, שילובים מעניינים ושפה מובהקת שמתפתחת עם השנים. בקולקציות החדשות תמיד יתווספו פריטים שיש בהם קיק עכשווי, אבל הקלאסיות נשמרת״.

ודמוגרפית? למי את מוכרת?

״לצערי אני עדיין מוכרת בעיקר ללקוחות ממרכז הארץ, ואני רוצה לפרוץ את הגבולות האלו. באמצעות האתר שעובד מצוין אני מקווה שאצליח לחצות את קו גדרה־חדרה״.

מזון לנשמה

אחד הפרויקטים המרגשים מבחינתה של פז בימים אלה הוא עיצוב קולקציות ללהקת מחול. זו הפעם החמישית שהיא מעצבת קולקציית בגדי ריקוד ללהקת GEM dance – להקה שרוקדת בלט קלאסי עם אלמנטים מודרניים ופרוגרסיביים. בימים אלה היא מעצבת עבור יצירת מחול חדשה שלהם שנקראת Waggle Dance. ״מדובר בתהליך שאני עוברת יחד עם הלהקה. מאחר שכבר יש בינינו היכרות, הם מגיעים לתהליך עם ראש פתוח וסומכים עלי. זה כיף גדול, כמו מזון לנשמה.

״בצעירותי חייתי את עולם המחול (בגרות בריקוד, לדוגמה) ולכן קל לי להבין את המגבלות הרבות בתלבושות מסוג זה – גם מבחינה טכנית וגם מבחינת הניראות. זה תהליך ארוך ומספק של יצירת קונספט, בשיתוף עם עיצוב הבמה והיצירה עצמה. הבגדים מקבלים פן אמנותי ונוצר שילוב של תחומי יצירה שונים לקבלת משהו אחיד ושלם״.

מעיין פז ללהקת מחול GEM. צילום אוה קרזוצ'קה

מעיין פז ללהקת מחול GEM. צילום אוה קרזוצ'קה

צילום: יובל קדמון

בואי נחזור רגע אחורה. מי את מעיין פז? מעבר להיותך אחת המעצבות הוותיקות שפועלות כאן בנוף בשקט יחסי?

״קשה לי עם ראיונות. גם בנייה של מערכות יחסים עם הלקוחות לא קלה לי. אני משתדלת להגיע לחנות בתל אביב לפחות שלוש פעמים בשבוע כדי לפגוש את הלקוחות ולנהל איתן דיאלוג שבסופו של דבר מפרה אותי. אבל פתיחות יתר היא לא מה שמאפיין אותי.

״נולדתי בקיבוץ נען ואבא שלי קיבוצניק גם כן, מקיבוץ יגור. בהמשך עברנו לנתניה, שבה גדלתי, אבל הווייב נשאר היה קיבוצי והומני. אני בת למשפחה של ארבעה ילדים – רופאת שיניים, ארכיטקטית ובמאי קולנוע. אני הקטנה מביניהם. איכשהו כולם נוגעים ביצירה. כשהייתי צריכה לבחור מסלול לימודים התכוונתי בכלל ללמוד ביו־אינפורמטיקה ומדעי המחשב. אמא שלי היא זו ששכנעה אותי לא לעשות את זה והציעה לי לנסות עיצוב אופנה. בשונה מהקולגות שלי, לא שיחקתי בבובות ברבי. תמיד ציירתי, והיו לי ידיים מאד טובות, אבל לא הייתי בכיוון של עיצוב. אני טיפוס עם נטיות מאוד ריאליות, אבל אמא הציעה – אז אמרתי שאנסה. אם אתקבל אז סבבה. וכך היה״.

מה היה בתיק עבודות?

״שום דבר שקשור לאופנה. נדרשנו להכין דגם אופנה אחד שאכן הכנתי, אבל כל השאר היו כל מיני עבודות אחרות שעשיתי מחומרים שונים. ולמרות זאת התקבלתי. אני חייבת להודות שלאורך השנים די זרמתי עם הלימודים. לא נכנסתי לטרללת שכל כך מאפיינת את הסטודנטים שם. כן, אני סוג של טיפוס רגוע״.

הרשתות החברתיות הן מנוע שיווק מרכזי היום. אני קונטרול פריק ומתישהו הבנתי שבמקום לתת הוראות כמו ׳תחליף את התמונה הזו ותשנה את הכיתוב הזה׳ – עדיף שאני אעשה את זה בעצמי

עם סיום הלימודים עבדה פז כחצי שנה ב״גרטרוד״ ובמקביל עיצבה עבור ״בנקר״, חנות תל אביבית שהחזיקה פריטי אופנה של מעצבים מקומיים. בהמשך קיבלה פניה גם מ״רזילי״ ואז הבינה שהיא רוצה להיות עצמאית והשיקה מותג משלה. ״הבנתי שככה נכון לי לפעול, על אף האחריות הגדולה שמגיעה עם מותג משלך. זו אחריות מיניסטריאלית, תוך ירידה לפרטי הפרטים, וזה גם עניין שנהיה קשה יותר עם השנים. המותג חוגג כבר 12 שנה. בת מצווה. העצמאות חוגגת עשר.

מתוך קולקציות קודמות של מעיין פז. צילומים: דור שרון

״עם השנים השוק ושיטות השיווק השתנו. בתחילת הדרך, לדוגמה, לא ייצרנו קולקציות בדרופים. גם הרשתות החברתיות הם מנוע שיווק מרכזי היום. אני קונטרול פריק ומתישהו הבנתי שבמקום לתת הוראות כמו ׳תחליף את התמונה הזו ותשנה את הכיתוב הזה׳ – עדיף שאני אעשה את זה בעצמי. זה כמובן מרחיב את תחומי העשייה שלי אל מעבר לעיצוב״.

birds

בצוות של פז עובדות היום שש נשים. את החנות בעמק חפר פתחה לפני שנה והיא צמודה לסטודיו. היא עצמה מתגוררת במושב צור משה בעמק חפר, לשם עברה לאחר שנים שהתגוררה בתל אביב, סמוך לחנות ברחוב בזל. בן זוגה עוסק בעריכת קולנוע, ולשניים שני בנים.

מה דעתך על המעצבים הצעירים שפועלים כאן?

״אני חושבת שהרמה מאוד עלתה. יש פה המון מעצבים מוכשרים וזה משמח. בין הוותיקים והצעירים כל אחד תפס לעצמו נישה ומצליח לייצר שפה עצמאית ושונה, וכל זה על אף השוק הקטן״.

מה את רוצה לעשות כשתהיי גדולה?

״אם אוכל להתקיים בצורה נאותה – שזה כבר עניין מאתגר בימינו – אהיה מאושרת. אם יהיו לי שתי חנויות ואתר אינטרנט שעובדים טוב – דיינו. אני עושה את מה שאני אוהבת. אין לי שאיפות למכור בחו״ל ולהגיע לגדלים מפלצתיים. בשנים האחרונות עשיתי סוויץ׳ בראש. בצורה טבעית בהתחלה יש רצון לגדול כמה שיותר. אבל באיזשהו שלב הבנתי שכדי לעשות הכל כמו שאני אוהבת, אני צריכה להיות עמוק בתוך העניין ובמקביל אני גם רוצה להיות אמא טובה. הלידות שינו אותי. כשהבן הבכור שלי נולד הצבתי לעצמי כמה גבולות. אני משתדלת בכל יום בצהריים להיות בבית בשביל הילדים ואני לא עובדת בסופי שבוע. אני שלמה עם זה״.

צילומים: אסף עיני

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden