כל מה שחשוב ויפה
הנסיכה, דיסני פלוס
הנסיכה, דיסני פלוס

השנה היא 2022 ובדיסני+ נסיכות עדיין צריכות לערוף ראשים ולהשתמש בחרבות

סרט האקשן ״הנסיכה״ משקף את רוח התקופה שבה כל אחת יכולה להיות נסיכה, אבל האם לא הגיע הזמן שנתקדם מהתפיסה שאישה חזקה רק אם יש לה מיומנויות ״גבריות״? ובמילים אחרות: למה נסיכה חייבת לדעת להשתמש בחרב כדי להשיג את מה שהיא רוצה?

דמיינו את משחק המחשב הבא: הדמות שלכם היא נסיכה יפיפייה שהתעוררה אזוקה בראש מגדל גבוה. על הממלכה שלה השתלט מנהיג מרושע, שרוצה להרוג את משפחתה ולהתחתן איתה. המשימה שלכם היא לרדת מראש המגדל ולהגיע אל חצר הארמון, כדי לשחרר את בני המלוכה הלכודים ולהרוג את המנהיג המרושע. בדרך עליכם להילחם עם חייליו, כשעם כל קומה שיורדים הם נהפכים לגדולים יותר ורבים יותר. 

זו עלילת הסרט החדש שעלה לדיסני פלוס בחודש שעבר, ״הנסיכה״. את דמותה של הנסיכה משחקת ג׳ואי קינג (דוכן הנשיקות, הפשע: ג׳יפסי רוזי) שאמורה להתחתן עם ג׳וליוס, בנו המרושע של דיפלומט מלכותי, בכיכובו של דומיניק קופר (קפטן אמריקה, מאמה מיה! Here we go again). אך הנסיכה מסרבת לחתונה ברגע האחרון ובורחת מהחופה.

ג׳וליוס תאב־הכוח חוזר יום לאחר מכן עם צבאו, לוכד את הנסיכה במגדל גבוה כדי להתחתן איתה, וכולא את משפחתה. מה שהוא לא יודע זה שהנסיכה התאמנה מגיל צעיר להילחם בחרב כדי להגשים את חלומה להיות אבירה. בעזרתה של המאמנת שלה וחברתה הטובה לין (ורוניקה נגו, מלחמת הכוכבים: אחרוני הג׳דיי, משמר האלמוות), הנסיכה מחליטה להילחם בג׳וליוס וצבאו כדי להציל את משפחתה ואת ממלכתה.

הסרט נותן משקל רב לסצנות הקרב וקטעי אקשן. המצלמה עוקבת רוב הזמן אחרי הנסיכה והמקום שבו היא נלחמת בצורה מעגלית, כך שרוב הזמן היא נמצאת במרכז בזמן הקרב, מה שנותן תחושה של סצנות הלקוחות ממשחקי מחשב בעלי גרפיקה חדה.

הנסיכה בסרט תעשה הכל ותילחם בכולם כדי להציל את משפחתה: היא דוקרת את אחד מחייליו של ג׳וליוס בעזרת הקרניים שעל קסדתו, יורה חצים מטווח אפס בחייל שני, ושורפת למוות את השלישי. ואם היא כבר לא יכולה להילחם היא תקפוץ מגובה רב מקומה אחת של המגדל לאחרת, תזחל בביוב, ותיתלה מאדן חלון גבוה כשלמטה מחכים לה רק סלעים וים סוער.

אוניברסליות חד־ממדית השוללת כל חוזק נשי אחר

לאורך כל הסרט קינג מוצגת אך ורק בתור ״הנסיכה״. אפשר להגיד שהמהלך הזה מסמל אוניברסליות לסיפור; שכל אחת יכולה להיות הנסיכה: להילחם עם חרבות, למרוד, לשבור מוסכמות ולהיות אבירה כמו הנסיכה שלנו בסרט. אבל האם נסיכה חייבת בהכרח לערוף ראשים כדי להיחשב מורדת? האם נסיכה חייבת לדעת להשתמש בחרב כדי להשיג את מה שהיא רוצה? 

דמותה של קינג אמורה להציג דמות נשית חזקה, והצגתה ככזו היא חלק ממגמה גדולה יותר של סרטי נסיכות שבהן במקום שהאביר יציל אותן, הן הופכות לאבירות בעצמן ולפעמים אף מצילות את האביר. אבל המגמה הזו מבטלת את כל החוזקות שהיו לנסיכות הקדומות יותר של דיסני.

להילחם עם חרבות, למרוד, לשבור מוסכמות ולהיות אבירה כמו הנסיכה שלנו בסרט. אבל האם נסיכה חייבת בהכרח לערוף ראשים כדי להיחשב מורדת? האם נסיכה חייבת להשתמש בחרב כדי להשיג את מה שהיא רוצה?

אחת הנסיכות שיש עליהן ביקורת רבה על כך שהיא מחכה רק לנסיך שיציל אותה היא סינדרלה. הבעיה היא שזו ביקורת ללא בסיס: סינדרלה רצתה ללכת לנשף כדי ליהנות קצת, ובכלל לא חשבה עליו. כשרואים אותה בסרט (1950) נכנסת לאולם הנשפים, היא מוקסמת מהמראה היוקרתי של אולם הנשפים והארמון ולא מביטה לכיוון הנסיך; הוא היה צריך לעמוד לה מול הפנים כדי שתבחין בו. כך, סינדרלה מעולם לא חיכתה שהנסיך יציל אותה, והחוזק שלה טמון במקום אחר, ובסיפור שנוטים להתעלם ממנו.

אמה החורגת של סינדרלה מתייחסת אליה ברשעות והופכת אותה למשרתת. האם היא יכלה לפעול אחרת? אמה נאלצה להתחתן פעמיים, ובפעם השנייה לא רק שאיבדה את בעלה, אלא נשארה עם ילדה נוספת לדאוג לה. בתקופה שבה נשים לא ממש יכלו לעבוד, והביטחון שלהן תלוי בנישואין שלהן, אפשר להבין את הדרך שבה פעלה.

היא כבר אישה זקנה, עם שלוש בנות, אין הרבה אנשים שירצו להתחתן איתה שוב. הדרך היחידה שבה היא יכולה להבטיח עתיד טוב לבנות שלה היא בעזרת שידוך טוב. ומה היא כנראה רואה בסינדרלה? רק נטל נוסף שעליה לדאוג לו.‭ ‬את כל הדברים האלו דיסני ניסו להדגיש בגרסה החדשה יותר לסיפור (2005) אבל אין צורך בגרסה נוסף, רק להקדיש מעט יותר מחשבה על הסרט ישן. 

החוזק של סינדרלה נמצא בהבנה שלה את המצב וביכולת להישאר אופטימית. היא מתייחסת בטוב לב אל אחיותיה ואמה החורגת, ולא מבקשת הרבה חוץ מללכת לנשף (עם שמלה שהיא תפרה, כך שאין צורך שיוציאו עליה כסף רב שממילא כנראה אין להן). היא מאמינה שהחלומות שלה הן משאלות לב שיתגשמו.

היא אפילו סולחת להן על כל מעשיהן, ובאחד מסרטי ההמשך (2002) היא גם מנסה לעזור לאחותה למצוא אהבה. היא חזקה בגלל שהרבה אנשים אחרים היו בוחרים לנתק קשר עם אמה ואחיותיה, ואולי גם היו מנצלים את מעמד הכוח החדש שלהם כדי להתעלל בהן חזרה. אבל היא מראה עוצמה דרך החמלה שבה.

birds

דוגמה נוספת לנסיכה חזקה היא בסרט של היפה והחיה (1991): בל לא ממש יודעת איך להילחם בנשק, אבל האם זה עוצר אותה מלעמוד נגד החיה כשהוא פוגע בה? ממש לא. כשהוא צועק עליה על כך שנאלץ להילחם בזאבים ולהיפצע בגללה, היא צועקת עליו בחזרה שאם הוא היה שולט במזג רוח החם שלו, היא לא הייתה בורחת ומציבה את שניהם בסכנה. בל משתמשת במילים שלה כנשק העוצמתי ביותר שיכול להיות לה; הרבה פעמים היא גם מנצחת בוויכוח, והחיה מתנצל בפניה על שפגע בה. 

בל גם מסכנת את חייה שלוש פעמים כדי להציל את האנשים שהיא אוהבת. בפעם הראשונה היא יוצאת לטירה של החיה כדי לשחרר את אביה. בפעם השנייה היא יוצאת להציל אותו מידיו של גסטון. בפעם השלישית היא רוכבת אל הטירה של החיה כדי להציל אותו ממות. ואת כל זה היא עושה כשאין לה כישורי לחימה או נשק, רק רצון להגן עליהם.

רפונזל משתמשת במחבת כדי להילחם באנשים המנסים לפגוע בה. הכלי שכנראה מזוהה עם נשיות מבחינת הפטריארכיה משמש אותה כנשק. הוא כל כך יעיל שבסוף הסרט צבא הממלכה הקים פלוגה של חיילים שהנשק שלהם הוא מחבתות. מעבר לכך, היא לוכדת גנב בשם פלין ומשחדת אותו לעזור לה לברוח מהמגדל שלה ולהגשים את חלומה. היא הופכת סוס עצבני ובעל תחושת צדק עמוקה לחבר של פלין הגנב, וכשהיא מגלה את האמת על חטיפתה, היא נלחמת בגוטל כדי להישאר חופשיה. 

חשוב לציין ש״הנסיכה״ הוא סרט אקשן ולא אנימציה, כמו סרטי נסיכות אחרים בדיסני. עובדה זו מדגישה עוד יותר את המגמה המציגה לנו שאישה חזקה רק אם יש לה מיומנויות גבריות. ובגלל שזה סרט אקשן, לא מציגים לנו צדדים נוספים של הנסיכה, מעבר לכך שהיא יודעת להילחם ולא מוכנה לסבול זלזול מצד אף אחד.

לכן אנחנו לא יכולים לראות מעבר לקשיחות שלה ולהעריך חוזקות נשיות אחרות שיש בה, בניגוד לנסיכות כמו מולאן או מרידה שיודעות אף הן להילחם בחרב, אבל עדיין מצילות את המצב בעזרת מיומנויות ״נשיות״. מולאן וחבריה לובשים ומשתמשים בבגדי נשים כדי להציל את הסולטן, ומרידה תופרת את שטיח הקיר של אמא שלה שנהרס כדי לשבור את הכישוף שהוטל על אימה.

בסופו של דבר, כש״הנסיכה״ טוען לאוניברסליות חד־ממדית של נשיות אחת חזקה, הוא שולל כל חוזק נשי אחר. נסיכות יכולות למצוא דרכים אחרות להילחם על הדברים היקרים להן בלי צורך בשימוש בנשק, ואותן דרכים הן לא פחות אפקטיביות ומעוררות השראה. אז אולי כדאי שנתקדם מהשלב שבו אישה חזקה היא אישה שצריכה להשתמש במיומנויות ״גבריות״ כדי להשיג את רצונה, ונעבור לשלב שבו נוכל לראות גם דמויות אחרות של נשים חזקות בדרכן הנשית והייחודית להן.


הנסיכה

בימוי: לה-ואן קיט
Original Film, ארצות הברית 2022, 94 דק׳
3 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden