כל מה שחשוב ויפה
מיכל קליסקי. צילומים: קלי בן ציון
מיכל קליסקי בגלריה P8. צילומים: קלי בן ציון

הזדמנות אחרונה לראות // מיכל קליסקי: מכבסה יפהפיה שלי

בתערוכה/פרפורמנס ״90 שעות״ בגלריה P8 מיכל קליסקי הופכת עבודה שחורה לאמנות. עד 5.8; בגלריה אלמסן טלי נבון עוסקת בזמן, זיכרון וארכיון. עד 14.8

מה צריך לדעת לפני שבאות

מיכל קליסקי נכנסה לגלריה P8 בתחילת השבוע שעבר עם מעט מאוד פריטים מוכנים מראש, והתחילה לספור 90 שעות – כשם התערוכה. בין המוצגים: מתלה כביסה מתוחכם, קרש גיהוץ ומכונת כביסה ביתית, שרוטטת בחדווה כשהיא מתמלאת בכבסים, שוטפת, סוחטת, מתרוקנת, בפעולה מחזורית. אלא שבמיצג של קליסקי הכביסה נכנסת למכונה לבנה ויוצאת ממנה שחורה.

קליסקי, בתפקיד עצמה, היא האמנית והפועלת, היוזמת והמטפלת. מכבסת, תולה, מבוקר ועד ערב בגלריה. היא האם המאכילה ומכילה, ומכונת הכביסה הפכה למעין חיה שצריך להאכיל אותה עוד ועוד, ולפנות את החומרים שהיא פולטת. כמו בחיים. פעולת ההשחרה היא הטרנספורמציה שבלב העבודה, והיא משתפת את הקהל, שמוזמן להביא בגדים, מפות, או סדינים לבנים, שתחת ידיה יהפכו שחורים וימסרו בחזרה לבעליהם בסוף התערוכה, ביום שישי, 5.8.

למה כדאי להתאמץ

״לפני שנים קראתי יחד עם הבן שלי את הספר ׳מצוינים – ממה עשויה הצלחה׳ של פרופ׳ מלקולם גולדוול, והוא טוען, שאם רוצים להצטיין במשהו צריך לעשות אותו במשך 10,000 שעות. הוא נותן את הדוגמה של הביטלס – שניגנו 10,000 שעות בהמבורג, במועדונים נידחים ובחדרי חזרות מעושנים, לפני שחזרו לאנגליה והפכו לגיבורי תרבות. לדבריו, אם השקעת 5,000 שעות אולי תהיי מורה ואם השקעת פחות מזה – אולי תהיי חובבנית.

״חשבתי על עשרות אלפי השעות שהשקעתי בעבודות היומיום בבית, הסעתי ילדים לחוגים, עזרתי בשיעורי בית, ניקיתי ובישלתי וכיבסתי – ואני מומחית בזה. בתור נערה תמיד חשבתי שאני הרבה יותר פמיניסטית, ובסוף מצאתי את עצמי במקום מאוד דומה לדור הקודם.

״הרבה זמן רציתי לעשות את המכבסה הזאת, שיש בה אמירה על שגרת העבודות בבית, שנעשות בחינם לכאורה, ולעומתן על הערך של עבודות אמנות, שהוא ערך תלוי שוק והכרה. יש בזה אספקט של אקולוגיה ומיסגור מחדש – של העבודה הפיזית ושל הפריטים שמשתתפים בה, הצבע מחזיר דברים לחיים, מוחק כתמים אבל גם משחיר במובנים נוספים״.

ערימות הפריטים הלבנים מצד אחד והשחורים מהצד השני מעניקים ממד מוחשי לשעות העבודה. היא ״טווה קש לזהב״ כדברי האוצר אבשלום סולימן, שליווה את הפרויקט, ומכבסת באור השמש את העבודות השחורות – אלה שזכו לכינוי היפה ״עבודות שקופות״, שלא סופרים אותן בכלכלת הבית והמשפחה. גם ערכה של עבודת האמנות שקוף ובלתי מורגש, עד שמישהו רוצה בה ומעריך אותה. השילוב בין שני שדות המשמעות הללו מספק תובנות משעשעות ועצובות.

birds

על קירות הגלריה תלויות מספר עבודות שלה, שבהן היא משלבת באופן מבריק את שפת הפופ ארט שלה עם הערות על מודרניזם ואמנות קלאסית – מגיגית הכביסה דרך זר הפרחים התלוי מעל ראשה כשהיא מגהצת, ועד לריבוע השחור של מלביץ׳. גרביים עם עיטור M של מקדונלד׳ס הפכו תחת ידה ל״ממנטו מורי״, זכרון המוות ותוגעת הזמן החולף – מרכיב יסוד במרשם להכנת עבודת אמנות כהלכתה.

בכניסה לגלריה סל שוק פשוט ובו ״נס הלחם והדגים – הנס הפרטי שלי, שבמשך 30 שנה הצלחתי להאכיל חמש נפשות, יום יום״, היא צוחקת. מהקיר משקיפות עליה עיניה הטובות של לואיז בורז׳ואה, בתמונה משולבת רדי מייד. ״קליסקי מעירה על המושגים מַטָּלָה, עבודה, פריון וכדאיות״, כותב סולימן. ״היא פועלת בתוך מסורת מושגית מפוארת של אמניות שעבדו מתוך עמדתן כנשים בעולם״ ובורז׳ואה ביניהן.

אם אתן כבר בסביבה

הזמן המוחשי והסימבולי מעסיק גם את טלי נבון, שמציגה בגלריה אלמסן ביפו את התערוכה ״ארכיב של זמאן־הזה שהולך״ (עד 14.8). העבודות של נבון כולן בשחור, רישומים, פיסול וציור רגיש ופואטי – מקשת של מקורות השראה ורפרנס, הנעה מכאן ועד התרבות המינואית בכרתים.

זוהי תערוכת המשך במעין־טרילוגיה שהחלה במוזיאון פתח תקוה והמשיכה בבית ביאליק, ובכולן היא עוסקת בזמן, בזיכרון ובארכיון. לצד ארכיונים קיימים נוצרו בתערוכות ארכיונים מומצאים, שמציעים נקודת הסתכלות חדשה. התובנות שעולות מהמבט הרב־זמני מתייחסות למקום של היחיד בקהילה, בתרבות ובחברה, בעולם ובאנושות בכלל, מתוך חיפוש אחר מכנה משותף.

טלי נבון בגלריה אלמסן. צילום: טל ניסים

טלי נבון בגלריה אלמסן. צילום: טל ניסים

טלי נבון. צילומים: נועם נבון

טלי נבון. צילומים: נועם נבון


מיכל קליסקי / 90 שעות, ליווי אוצרותי: אבשלום סולימן. גלריה P8, רחוב הפטיש 1, תל אביב. אירוע נעילה: שישי, 5.8 10:00-14:00. עד יום חמישי בערב המבקרים.ות מוזמנים.ות למסור פרטי לבוש וטקסטיל לבנים או בהירים, ולקבל אותם שחורים באירוע הנעילה.

טלי נבון / ארכיב של זמאן־הזה שהולך
גלריה אלמסן, רחוב הפנינים 1, יפו, נעילה: 14.8.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden