כל מה שחשוב ויפה
המזח של קולקטיב הסירה בחיפה. צילומים: מ״ל
המזח של קולקטיב הסירה בחיפה. צילומים: מ״ל

מה הולך // תחנת עיצוב חיפאית, מיצב אודיו־ויזואלי

חנות חדשה שהיא גם פלטפורמה למעצבים, מאיירים יוצרים מקומיים בחיפה; תערוכה חדשה בגלריה Room 25 שמורכבת מתשעה ערוצי סאונד ויצירת וידאו מרחבית

המזח הצפוני

מיכל נר־דוד וארז שמח, ממייסדי קולקטיב הסירה, השיקו לאחרונה את מזח – חנות עיצוב חיפאית, פלטפורמה למעצבים ומעצבות מקומיים, מקום שבו נוצרים ומוצגים תוצרים וחיבורים מעניינים בין עיצוב, איור ואמנות.

נר־דוד היא יוצרת, מפיקה ויזמית, שחתומה על פרויקטים המשלבים אמנות רב־תחומית במרחבים ציבוריים, קהילתיים ועירוניים. ארז שמח (המוכר בשם EREZOO) הוא מעצב גרפי, מאייר, אמן רחוב ויזם חברתי, שיוצר פרויקטים אמנותיים ומשלב בין אמנות לחברה. את קולקטיב הסירה הקימו לפני כשנתיים, בתחילת תקופת הקורונה, יחד עם יוצרים נוספים, מתוך רצון לייצר מפגש בין יוצרים עצמאיים ולפתח קהילה יצירתית, תומכת ומגובשת בחיפה.

איה אורבך

איה אורבך

ליר בר

ליר בר

סרגיי איסקוב

סרגיי איסקוב

דור כהן

דור כהן

בחנות החדשה ״מזח״ כל התוצרים והמוצרים ייחודיים, מיוצרים בסדרות קטנות על ידי אמנים ומעצבים מקומיים, חלקם בעבודת יד. המקום נוצר כפלטפורמה שנועדה לחשוף יוצרים מקומיים וישראלים, להוות עוגן לקידום עשייה יצירתית ולחבר בין אמנות, עיצוב ואיור. במקביל להיותו פלטפורמת חשיפה ומכירה, מזח משמש כמקום לבוא לשהות בו, להחליף בו מחשבות על אמנות, עיצוב ותרבות.


החדר האינטימי שלי

Room 25 הוא חלל אמנות שנפתח בתל אביב טרום הקורונה. החלל פתוח 24/7 ולאחר שנכנסים אליו הוא מאפשר מפגש קרוב ואינטימי עם היצירה המוצגת. מאחוריו עומדת חגית אמה ורנר, אוצרת ואדריכלית, שמאמינה ״שאמנות צריכה להיות חלק מהיומיום ויכולה ליצור מרחבי בריחה והאטה בתוך העיר הסואנת״.

״לקח זמן עד שהפעולה בחלל התגבשה והפכה להיות הפורמט שהיא היום״, אומרת ורנר. ״התהליך הזדקק, בין היתר דרך המודל של ׳אוצרות מאזינה׳ שפיתחתי במסגרת עבודת התזה שלי, שמתפקדת עבורי כמצפן מתודולוגי לעבודה עם סאונד בהקשר של אמנות חזותית. לתערוכות שהוצגו נכנסו עד כה אלפי מבקרים וזו עבורי אינדיקציה שאמנות יכולה לפנות לקהלים מגוונים מבלי להתפשר על איכותה, וחשוב מכך – שיש קהל שמחפש סוג כזה של חוויה״.

birds

גודלו של החלל 10 מ"ר והוא עובד כמו קפלת אמנות אינטימית. אין אף אחד בדלפק הקבלה, וכדי להיכנס אליו צריך קוד למערכת צ׳ק־אין עצמית שפותחת את הדלת באופן אוטומטי. אחרי הכניסה המבקרים יכולים לשבת ולחוות את היצירות כשהם לגמרי לבד בחלל.

״Room25 אינו רק חלל אמנות, הוא גם עונה על הצורך לברוח מהרעש ומהאגרסיות של חיי העיר. הוא מציע מרחב שבו אפשר להאט, לשנות תדרים רגשיים ופיזיים ולהתכייל מחדש, מבלי להתפשר על איכות האמנות המוצגת בתוכו. בתערוכות שמוצגות בו יש תמיד מרכיב של סאונד. הרבה מהמקרים מדובר במוזיקאים שמשתפים פעולה עם אמנים חזותיים, לרוב אמני אור. העבודות נוצרות במיוחד לחלל ותמיד מתוך דיאלוג מלא״.

גיא פליישר ונטע־לי פלדסמן, השדה. צילום: דניאל חנוך

גיא פליישר ונטע־לי פלדסמן, השדה. צילום: דניאל חנוך

צילום: איציק מור

צילום: איציק מור

בימים אלה מוצגת במקום התערוכה השישית – השדה – מיצב אודיו־ויזואלי של גיא פליישר (סאונד) ונטע־לי פלדסמן (ויזו׳אל). המיצב בנוי מתשעת ערוצי סאונד ויצירת וידאו מרחבית. יסודות היצירה הם בסביבות הטבעיות ששני האמנים אוספים: פליישר אוסף הקלטות שטח ופלדסמן אוספת סרטוני ארכיון ישנים, מתוך שאיפה לאתגר מצבי האזנה והתבוננות.

העבודה על המיצב נעשתה תוך דיאלוג והפרייה הדדית. לאחר המחקר ועבודת ההכנה האישיות נכנסו האמנים לחלל התצוגה ובנו את יצירתם תוך ניגון משותף בחלל, פליישר על הסאונד ופלדסמן בווידיאו, בניסיון להתיך את שתי הסביבות לאחת ולברוא שדה אודיו־ויזואלי ייחודי, מוכר וזר, שמזמין אותנו לשקוע בו.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden