כל מה שחשוב ויפה
Sun and Sea (Marina) ביתן ליטא בביאנלה בוונציה 2019. צילום: Andrej Vasilenko
Sun and Sea, ביתן ליטא בביאנלה בוונציה 2019. צילום: Andrej Vasilenko

פורטפוליו לייב בפסטיבל ישראל

יובל סער, העורך הראשי של פורטפוליו, במפגש לייב עם צוות הניהול האמנותי החדש של פסטיבל ישראל והיוצרות והיוצרים של המופע Sun and Sea מליטא ומוונציה, 600 הייווי־מאן ו״הווה מוחלט״. שבת 17.9 ב־20:30, רחבת תיאטרון ירושלים; הכניסה חופשית

יובל סער ופורטפוליו שטים לפסטיבל ישראל: במוצאי שבת (17.9) יקיים העורך הראשי של פורטפוליו שיחה עם אמני הפסטיבל והמנהלים האמנותיים שלו, בתוך המיצב החדש של האמן הלל רומן, ״שקיעה״. 

הפסטיבל שיתקיים השנה בפעם ה־61 יפתח ביום חמישי (15.9). הוא יכלול השנה 17 עבודות שונות, 11 מתוכן עבודות מקור שפותחו במיוחד עבור הפסטיבל, חמש עבודות בכניסה חופשית (ובהן ״סאן אנד סי״ המדוברת וזוכת הפרסים). לפסטיבל יגיעו אמניות ואמנים מליטא, טורקיה, מרוקו, צרפת, יפן, ארצות הברית, אוקראינה ורוסיה. זו השנה הראשונה של הפסטיבל בניהולם האמנותי של מיכל ואעקנין ואיתי מאוטנר, שישוחחו עם סער על הדגש ששמו השנה: היותו של הפסטיבל ״פסטיבל יוצר״ ולא רק ״פסטיבל אוצר״.

מיכל ועאקנין ואיתי מאוטנר, מנהלים אמנותיים של פסטיבל ישראל. צילום: יאיר מיוחס

מיכל ועאקנין ואיתי מאוטנר, מנהלים אמנותיים של פסטיבל ישראל. צילום: יאיר מיוחס

 המופע המרכזי של הפסטיבל הוא האירוע הבינלאומי המדובר והמבוקש Sun & Sea, עבודת אמנות רב תחומית ופורצת דרך, זוכת פרס אריה הזהב בביאנלה ונציה 2019. הפרפורמנס האופראי המתאר עולם שוקע וחולה, הוא יצירתן של רוגילה ברדג׳וקייטה, וייבה גרייניטה ולינה לפליטה. העבודה שזיכתה את הביתן הלאומי של ליטא בפרס הראשון, הפתיעה גם את היוצרות עצמן בפופולריות שלה – שמשכה לאתר הנידח שבו התקיימה אלפי אנשים בכל יום. אלה עמדו בתורים מתארכים, והמתינו במשך שעות לחזות בפלא.

דרך עיסוק במשבר האקלים היצירה קוראת לתשומת לב לחיי הנוחות וההתעלמות של האנושות מסכנות ומהרס עצמי. ״באלגנטיות, בערמומיות ומתוך רצון לחולל שינוי מציעה היצירה המרתקת הזאת דרך חדשה להתחבר לדיון על המשבר הגדול, ומצליחה להיות מהנה, ספקטקולרית ואפקטיבית בעת ובעונה אחת״, אומרים ואעקנין ומאוטנר.

אל היוצרות של Sun & Sea יצטרפו היוצרים של ״600 הייווי־מאן״, קבוצת תיאטרון עצמאית אמריקאית, שמגיעה לפסטיבל עם הטרילוגיה ״1,000 דרכים״, שנוגעת וחוקרת את המושג אינטימיות כחומר גלם ומנסה להבין כיצד אפשר להיפגש בעידן שלא היה אפשר להיפגש בו; ואיתי זבולון ודניאל קורן, שיציגו בפסטיבל את ״הווה מוחלט״, מופע המשלב נוכחות, הומור, מוזיקה ואת כל מה שקורה עכשיו.

אביג׳ייל ברודי ומייקל סילברסטון, 600 הייווי־מאן. צילום: טיי בלואו

אביג׳ייל ברודי ומייקל סילברסטון, 600 הייווי־מאן. צילום: טיי בלואו

דניאל קורן ואיתי זבולון. צילום: מ״ל

דניאל קורן ואיתי זבולון. צילום: מ״ל

המפגש ייערך ברחבת תיאטרון ישראל בתוך המיצב החדש של האמן הלל רומן, ״שקיעה״. רומן, שלמד אמנות במדרשה לאמנות בית ברל, ספרות באוניברסיטת תל אביב ותואר שני באמנות בגולדסמית׳ס, אוניברסיטת לונדון, יוצר במגוון טכניקות, החל ברישום וציור, דרך פיסול ותחריט, ועד בניית מצפי כוכבים.

״בלב ירושלים, עיר של אבן, מול התיאטרון, שוקעת לה ספינה טרופה. המפרשים שמתרפקים ממנה צבעוניים ונורות הסיפון עדיין דולקות. ובינתיים – אפשר עוד לטפס עליה, להשקיף סביב, לחפש מגדלור או סתם אור בקצה של איזו מנהרה. מי שייבחר לשבת על המדרגות, בתוך הספינה, יוכל להסתכל על היכל התרבות מבחוץ ולהפוך, ולו לרגע, לחלק מן המחזה, לדמיין שהוא חלק מהשקיעה. ואפשר גם סתם לשבת. לשוחח. להעביר את הזמן. להרהר. לערער. לשמוע מוזיקה. לשתות. להקשיב. לצוף.

ובסוף, זה עניין של בחירה: או שנמתין בצד, בלתי מעורבים ונחכה שהספינה תשקע, תגווע, תצלול אל המצולות או, שמא, עלינו לעשות מעשה: לשקם, לבנות, לכוון לאופק חדש ולהפליג הכי רחוק שאפשר… לעבר השקיעה״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden