כל מה שחשוב ויפה
תערוכת הסלון בקוביה. צילום: נועה בכנר
תערוכת הסלון בקוביה. צילום: נועה בכנר

המסלול הבינתחומי החדש בקוביה: לימודי אמנות בהתאמה אישית

פורטפוליו Promotion: בית הספר הקוביה בירושלים משיק תכנית חדשה ומותאמת אישית ללימודי אמנות, שבה הסטודנטים יכולים לבחור ממגוון הקורסים הקיימים במקום, ולזכות לליווי ומעטפת מהצוות המקצועי

רישום, ציור, קרמיקה, פיסול, וידאו – כל אלה יחד מתאגדים יחד לידי מסלול חדש ומותאם אישית בבית הספר לאמנות הקוביה בירושלים תחת השם ״המסלול הבינתחומי לאמנויות״. הקוביה, מרכז של המחלקה לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים, פועלת בשכונת ניות מאז שנת 2010. היא מוכרת ונתמכת על ידי משרד התרבות ומציעה מגוון גדול של קורסים עם מורים שהם כולם אמנים.ות פעילים ומובילים.

מטרתו של המסלול החדש היא להשתמש בכל השפע שמציעה הקוביה ולאגד אותו לידי תכנית של לימודי תעודה ששמה את התלמיד במרכז. ״העולם הולך לכיוון הבינתחומי״, מסבירה האמנית רחלי רוטמן גרג׳י, מנהלת הקוביה. אני, לדוגמה, קרמיקאית בוגרת המחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל אבל העבודות שאני מציגה הן עבודות וידיאו־ארט. אנחנו מאפשרים לכל התלמידים לבנות את המסלול שלהם כמערכת מודולרית שאפשר לפרוש על פני שלוש שנים, עם המורים הטובים ביותר, שיעורים ברמה הגבוהה ביותר וליווי של הקוביה״.

צילום: נועה בכנר

צילום: נועה בכנר

מתוך השיעור של שולמית ניר. צילום: מ״ל

מתוך השיעור של שולמית ניר. צילום: מ״ל

צילום ניסים יצחק

צילום: ניסים יצחק

מתוך הקורס ציור מודל בהנחיית רעיה מנובלא. צילום: מ״ל

מתוך הקורס ציור מודל בהנחיית רעיה מנובלא. צילום: מ״ל

רחלי רוטמן גרג׳י. צילום: שלי פדן לורבר

רחלי רוטמן גרג׳י. צילום: שלי פדן לורבר

רחלי רוטמן גרג׳י: אחד היעדים שהצבנו לעצמנו לשנה הקרובה הוא לכוון לסינרגיה יותר הדוקה בין הגלריה לבית הספר, וזה כולל בין השאר לשתף את התלמידים גם מהמסלול הבינתחומי באירועים ותערוכות כך שבית הספר יציג את עצמו

התכנית, מסבירה האמנית והאוצרת מאיה ישראל, המנהלת האמנותית של הקוביה, מתאימה לסוגים שונים של תלמידים: ״אנחנו בונים את התכנית לפי מידת הניסיון של אנשים והשאיפות שלהם. יש כאלה שמגיעים מיד אחרי צבא, שירות לאומי או טיול במזרח, בין אם הם בוגרי מגמות אמנות בתיכון או לא. אלה אנשים שלא רוצים בשלב הזה להכנס למסלול אקדמי אינטנסיבי וכאן הם מקבלים מענה.

״כל אנשי הצוות הם אמנים ואמניות, יוצרות ויוצרים, שעוטפים את התלמידים בכל רגע נתון, זמינים לשאלות, מחשבות משותפות. יש גם תלמידים שמגיעים אחרי שלמדו במסלולים אקדמיים ורוצים להמשיך ולפתח את עצמם אבל במסלול פחות אינטנסיבי״.

מה ההבדל בין התכנית הזו לתכניות רב־תחומיות ובינתחומיות אחרות?

״בכל מוסדות לימוד האמנות יש היום התייחסות בינתחומית״, אומרת ישראל, ״בטח בתכניות לתואר שני. אבל אנחנו משתמשים במה שכבר קיים בקוביה ופותחים את אותם הקורסים לטובת בניית המסלול הזה שמותאם אישית. וגם, מדובר בקבוצות קטנות שמגיעות לכל היותר ל־14-15 סטודנטים בקבוצה. זה מאפשר יחס אישי הרבה יותר. אנחנו עובדות עם מה שהמקום תמיד הציע אבל בתוכו פותחות דלת חדשה״.

״הקורסים שלומדים הסטודנטים במסלול הבינתחומי הם כאלה שאפשר להירשם אליהם גם בלי להיות במסלול״, מסבירה רוטמן גרג׳י. ״מה שמייחד את האנשים שבמסלול הוא שהם מקבלים מעטפת, סדנה רעיונית שהם מחויבים אליה ובזה נבדלים מכל השאר. הם גם מקבלים אופציה לעבודה עצמאית בחללי הקוביה חצי יום בשבוע״.

מתוך הרזידנסי חדר זוגי. צילום: מיכל קנדל ופולינה קיטייניק

מתוך הרזידנסי חדר זוגי. צילום: מיכל קנדל ופולינה קיטייניק

מתוך הקורס של לאוניד גוסין. צילום: תמר בנין

מתוך הקורס של לאוניד גוסין. צילום: תמר בנין

מאיה ישראל. צילום: יעקב ישראל

מאיה ישראל. צילום: יעקב ישראל

מאיה ישראל: אנחנו בונים את התכנית לפי מידת הניסיון של אנשים והשאיפות שלהם. כל אנשי הצוות הם אמנים ואמניות יוצרות ומלמדות שעוטפות את התלמידים בכל רגע נתון, זמינות לשאלות, מחשבות משותפות. יש גם תלמידים שמגיעים אחרי שלמדו במסלולים אקדמיים ורוצים להמשיך ולפתח את עצמם אבל במסלול פחות אינטנסיבי

מה כוללת הסדנה הרעיונית?

״הנחיה של מרצים, פגישות עם אוצרים, נסיעות לסיורי גלריה״, אומרת ישראל. ״זה המקום שבו הם יכולים לאסוף את כל הקורסים שבחרו וליצור עבודה חדשה שמייחדת את השפה שלהם. הם יכולים גם לקחת תרגילים שעשו במסגרת הקורסים ולהעמיק בהם את התוכן, את החשיבה העמוקה – אולי כזו שפחות מאפיינת אנשים שמגיעים לקורס אחד אחת לשבוע״.

איך משתלבת הגלריה שבמקום בתוך כל זה?

״הקוביה היא מבנה ייחודי שכולל חלל מרכזי שהוא הגלריה וכיתות שכולן נפתחות ממנו״, מסבירה ישראל. ״הגלריה היא גם בזיקה חזקה לשכונה והקהילה, והמטרה של כולנו בצוות היא לארח פה תערוכות, אמנים ואוצרים שגם הם בעלי זיקה למקום וגם בעלי זיקה לפדגוגיה. הרעיון הוא לייצר תהליך של קריאת אמנות, הבנה שלה והנגשה שלה בצורה הכי טובה לקהל הרחב. אנחנו כל הזמן גם במחשבה על המשולש המעניין של מורה־אמן־אוצר״.

״התלמידים הם הקהל הטבעי״, מוסיפה רוטמן גרג׳י. ״הם נחשפים, אפילו באופן לא מודע, לכל מה שקורה בגלריה. אחד היעדים שהצבנו לעצמנו לשנה הקרובה הוא לכוון לסינרגיה יותר הדוקה בין הגלריה לבית הספר, וזה כולל בין השאר לשתף את התלמידים גם מהמסלול הבינתחומי באירועים ותערוכות כך שבית הספר יציג את עצמו״.

בסוף חודש אוקטובר, במקביל לתחילתה של השנה האקדמית, יתחילו הקורסים השונים בקוביה וזו גם ההזדמנות לבנות מסלול בינתחומי שמורכב מתמהיל שלהם. בין הקורסים אפשר למצוא קורס רישום עם אלכס קרמר, קורס ציור עם ליאוניד בלקלב, סלון ציור עם אלה כהן ונסובר, רישום עם אירית חמו, ציור עירני עם שי יחזקאלי, ציור במים עם רחל קיני, אבניים עם הדר עמית, קורס למתקדמים באבניים עם עירית אבא, פיסול קרמי עם אווה אבידר, וידיאו עם הדסה גולדוויכט ועוד.


המסלול הבינתחומי לאמנויות בקוביה
יהושע ייבין 13, ניות, ירושלים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden