כל מה שחשוב ויפה
אנדרס גורביץ, מתוך הסדרה רזידנסי במאדים. צילום: ArtScan
אנדרס גורביץ, מתוך הסדרה רזידנסי במאדים. צילום: ArtScan

הביאנלה לרישום בירושלים: ריבוי שעולה על סך חלקיו

כשהאוצרת אירית הדר לעבוד על הביאנלה לרישום בירושלים שתפתח במוצ״ש, היא ידעה שהיא רוצה לעסוק בסדרות ומקבצים, בקשר ובהבדל ביניהם. עם העבודה על התערוכות היא הבינה שהעניין הוא הריבוי - שנוכח גם בסדרות וגם במקבצים

״אני רציתי ביאנלה לרישום שהמוצגים בה הם רישום״, אומרת אירית הדר, האוצרת הראשית של הביאנלה השמינית לרישום בירושלים שתפתח במוצאי שהת (26.10). מי שביקר בביאנלה בשנים האחרונות יודע שבחלק ניכר מהתערוכות הוצגו עבודות שאולי יצאו במקור ממקום של רישום, אבל היו גם עבודות פיסול, מיצב ואפילו וידיאו. ״אני חושבת שרישום הוא תחום עשיר ומעניין דיו. אפשר תמיד לנסות להרחיב את ההגדרה, אבל אני רציתי לחזור לעבודות שהן רישום ולדון בכל דבר דרך רישומים״.

הביאנלה לרישום הפכה במהלך שנות הצגתה לאחד מאירועי האמנות המשמעותיים בירושלים בפרט ובארץ בכלל. המוקד שלה, כמו בכל שנה, יהיה גם הפעם בבית האמנים, ובמקביל יוצגו עוד חמש תערוכות בחללים נוספים – המפעל, גלריה כורש 14, סדנת ההדפס, גלריה ברבור ובית טיכו. נושא הגג שבחרה הדר השנה הוא ״יותר מאחד״, ומתייחס לעבודות שנעשות בסדרות או במקבצים.

הרישום הוא אולי המדיום האמנותי הכי עתיק אבל הוא גם עדיין זה שעד היום מתלבטים בהגדרות שלו. ההגדרות של הרישום לא קבועות ואף אחת מהן לא מאגדת את כל המופעים שלו

״כבר תקופה שאני מתעניינת בנטייה להציג עבודות שהן יותר מאחד״ מסבירה הדר, ״גם בתחום ההדפס, שם זה עניין יותר מקובל, וגם באופנים שבהם מיישמים סדרות ברישום. הבנתי עם הזמן שיש לא רק סדרות, אלא גם מקבצים. אלה יכולות להיות עבודות ישנות יותר של אמן מסוים ולצידם כאלה חדשות יותר שנוצר ביניהם הקשר.

״בניגוד לסדרה שעובדים עליה ברצף, ההקשר הוא קצת יותר אידיוסינקרטי, או שהוא פחות נענה לנושא כללי. מספיק שלאמן זה יתחבר, פחות הכרחי שנראה שבכולם יש דימוי אחד שחוזר על עצמו״.

איך בא לידי ביטוי ההבדל בין סדרה למקבץ?

״סדרות הן תהליך מודע ומכוון שיש משהו שמצית או מניע אותו. יש קו מנחה שיכול להיות מובנה באמצעות חזרה, וריאציה או רצף של נרטיב שנמצא בכל העבודות. מקבץ הוא הגדרה רופפת יותר: מקבצים יכולים להתאגד לטובת תערוכה ספציפית ולהתקיים רק בקשר של פרק זמן נתון.

״בסדרות יש את הרצון לשמור על השלמות שלהן, להציג או אפילו למכור אותן יחד. במקבץ זה לא בהכרח ככה – הוא יכול להיות אחר. הוא הטרוגני יותר ויכול להתקבץ באופן שונה בזמנים שונים״.

דוד דובשני. צילומים: מ״ל

דוד דובשני. צילומים: מ״ל

טליה ישראלי

טליה ישראלי

יעל אזולאי

יעל אזולאי

אירית הדר

אירית הדר

הנושא הראשי של הביאנלה הוא גם הנושא של התערוכה המרכזית בבית האמנים שאצרה הדר בעצמה. ״התערוכה מאגדת סדרות ומקבצים שמתוכם עולים המון נושאים: כל רבדי החיים, תחושות אישיות, מצבים אישיים, התנהלויות חברתיות ועוד. כשכתבתי את הקול הקורא לתערוכה ביקשתי סדרות ומקבצים, ובאופן קצת דידקטי גם הסברתי שאני מתכוונת לרישומים עצמאיים שהצירוף וההסמכה זה לזה או הרצף מכוננים יחד איזשהו שלם. השלם הזה, כאופיו של רישום, הוא לא משהו מוחלט או מונומנטלי. הוא לא אחד שמסכם הכל, אלא דווקא מראה שהדברים הם יחסיים – שהם גם ככה וגם ככה וגם כולם יחד.

״לתומי חשבתי שהעיסוק המרכזי בתערוכה יהיה ההבחנה בין סדרות ומקבצים, בין חשיבה ליניארית שיש בה נרטיב ומייצרת עוד ועוד מהדבר הידוע ובין משהו שהוא קצת יותר מולטי־ליניארי, שמשלב ישן וחדש וגופי עבודה שונים. אפילו דמיינתי איך אציב אותם – את הסדרות בצורה מסוימת ואת המקבצים בצורה אחרת, חשבתי שהבידול יהיה העניין.

״ואז התקבלו 600 הגשות לקול הקורא. התחלתי לעבור עליהן ברגע שהן התקבלו ולא הייתי צריכה לעבור על 600 הצעות בבת אחת אלא טיפין טיפין, אבל בכל זאת היה לי הרבה לבחור ממנו. בסופו של דבר נבחרו 80 אמנים.ות להציג בביאנלה כולה, מתוכם 40 בתערוכה בבית האמנים. השאר הוצעו לגלריות השונות והן בחרו מתוכם״.

הריבוי הוא לב העניין

כשהדר התחילה לעבור על ההצעות, היא נוכחה יותר ויותר שההבחנה הזו בין סדרות ומקבצים היא לא כזו חדה כמו שחשבה. ״הבנתי שגם בסדרות וגם במקבצים העיסוק הוא בריבוי. סדרות יכולות לדבר על ריבוי ולהתנהג קצת כמו מקבץ, למרות שהן כן הובנו וכן יש להן סדר ליניארי ואני כן צריכה לזכור בתלייה לא לשים את עבודה מספר 2 לפני עבודה מספר 1 וכן הלאה. אבל, הן עדיין מתנגחות באופן מסוים במה שצפוי להיות ליניארי. הן משבשות את הסדר הזה.

״הבנתי שהריבוי הוא לב העניין. יש ריבוי שעולה מתוך התנגשות או התחככות עם הגבולות של הסדרה ויש ריבוי שהוא מלכתחילה ריבוי. ההבנה הזאת הביאה לשינוי של הדגש עליו מבוסס הדיון בתערוכה. הדגש החדש עוסק בריבוי כאופן שבו אנחנו פוגשים את העולם, ובדרך שהוא בא לידי ביטוי באיכויות של הרישום, שהוא אולי המדיום האמנותי הכי עתיק אבל הוא גם עדיין זה שעד היום מתלבטים בהגדרות שלו. ההגדרות של הרישום לא קבועות ואף אחת מהן לא מאגדת את כל המופעים שלו. התערוכה מנסה לבדוק עד כמה הריבוי הזה ינזול גם מעצם הרישום״.

הילה שפיצר

הילה שפיצר

יהודית סספורטס. צילומים: אלעד שריג

יהודית סספורטס. צילומים: אלעד שריג

קארן דולב

קארן דולב

תומר רוזנטל. צילום: סטודיו שוקי קוק

תומר רוזנטל. צילום: סטודיו שוקי קוק

את כל הדיון הנ״ל ניסתה הדר להפוך למהלך חווייתי בתערוכה בבית האמנים, שנפרשת על פני כל הגלריות שבחלל ללא סדר ליניארי – אפשר להתחיל את הצפייה בה בכל אחד מהחללים ולהמשיך לבאים. ״יש בתערוכה סדרות שרואים בהן את הסדר באופן מובהק. לדוגמה, הילה שפיצר שמתארת ביותר מ־50 רישוים את הדרך היומיומית שהיא עושה מהבית שלה לבריכה. היא מוצגת כך שבכל פנייה בדרך הפיזית יש פנייה גם בדרך המצויירת על הקיר, כל שהסדרה מתעקלת על הקיר. תומר רוזנטל מציג סדרה של מחברות שבתוכן הוא מצייר בגיר פסטל ואז סוגר אותן לזמן מה, כך שהדימויים מכפילים את עצמם והדימוי הסופי מכיל את ההכפלה ומתייחס אליה.

״יעל אזולאי מציגה סדרה של רישומים של דחפור הורס מבנה באחד הפארקים שהיו שייכים למשפחתה. קארן דולב מציגה סדרה של עבודות שבהן ניחוחוות שונים של עצי ריח למכוניות דרכם היא עוסקת במתח שבין המלאכותי והטבעי. רוב העבודות בתערוכה הן כאלה חדשות – שנעשו במיוחד או שעדיין לא הוצגו בעבר. אבל במקבצים, כמו למשל בעבודות של יהודית סספורט, יש גם עבודות קודמות״.

birds

לצד התערוכה המרכזית בבית האמנים יוצגו תערוכות נוספות, גם הן תחת הנושא ״יותר מאחד״, רק שכל אחת בחרה לעצמה כיוון אחר לעסוק בו. ״בגלריה כורש התערוכה מתמקדת בנושא הזמנים השונים שמובאים דרך הריבוי; בגלריה ברבור שמו דגש על מצבים שבין חלום למציאות, בין עולם מוכר לעולם זר; במפעל קשרו לנושא גם מצבים טראומתיים לצד הסיפור של הבניין שבו פועל המפעל והמשפחה שחיה בו ונאלצה לעזוב; בסדנת ההדפס עוסקים בשוני בין סדרות רישומיות לסדרות בהדפס.

״התערוכה בבית טיכו, של האדריכל מוניו גיתאי וינרוב, נראית מבחוץ אולי כמו נטע זר במקבץ התערוכה הזה, אבל גם היא בעצם עוסקת בפונקציה של רישום ייחודית – רישומי הכנה למבנים אדריכליים שבזמנו היו האמצעי להציג את הרעיונות הראשוניים בתכנון. היא מביאה הבט אדריכלי לכל הנושא, משהו שלא קיים באף אחת מהתערוכות האחרות״.


רשמים VIII – יותר מאחד | הביאנלה השמינית לרישום בירושלים
אוצרת ראשית: אירית הדר
בית האמנים, המפעל, גלריה ברבור, סדנת ההדפס, גלריה כורש 14, בית טיכו
26.11-25.2

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden