כל מה שחשוב ויפה
הפנתרה השחורה עם התכשיטים של צורי גואטה, מתוך ״הפנתר השחור: וואקנדה לנצח״
הפנתרה השחורה עם התכשיטים של צורי גואטה, מתוך ״הפנתר השחור: וואקנדה לנצח״

וואקנדה לנצח: היקום הקולנועי של מארוול עם התכשיטים של צורי גואטה

בסרט החדש של מארוול עונדת ״הפנתרה השחורה״ את התכשיטים של המעצב צורי גואטה, שגם הפעם עבד עם טקסטיל וסיליקון, בהשראה אפריקאית שבטית ועולמות החוף והים

המעצב צורי גואטה, שחי ועובד בפריז כבר 20 שנה, חגג לאחרונה השג אמנותי נוסף, עם צאתו לאקרנים של ״הפנתר השחור: וואקנדה לנצח״: את התכשיטים שעונדת דמות הפנתרה השחורה בסרט הוא עיצב. הסרט נכתב ומבוים על ידי ראיין קוגלר, ומככבים בו לטישה רייט, לופיטה ניונגו, דנאי גורירה, מרטין פרימן, וינסטון דיוק ואנג׳לה באסט ששבים לגלם את דמויותיהם בשלב הרביעי ביקום הקולנועי של מארוול.

את דמות הפנתרה השחורה משחקת לטישה רייט, שהיתה מועמדת לפרס אמי לשחקנית משנה על תפקידה בסדרה מראה שחורה. באותה השנה היא זכתה להכרה עולמית על גילומה של שורי בסרט הפנתר השחור כחלק מהיקום הקולנועי של מארוול, תפקיד שהיא שבה לגלם בסרטים ״הנוקמים: מלחמת האינסוף״, ״הנוקמים: סוף המשחק״, וכעת בסרט ״הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח״. זהו הסרט הראשון ביקום הקולנועי של מארוול שהדמות הראשית שלו היא אישה (האלמנה השחורה הופיעה עד כה רק בתפקידי משנה, הראשון שבהם היה בסרט ״איירון מן 2״ בשנת 2010).

צורי גואטה בתהליך העבודה בסטודיו. צילומים: מ״ל

צורי גואטה בתהליך העבודה בסטודיו. צילומים: מ״ל

גם עבור גואטה זו לא טבילת האש ההוליוודית הראשונה. גואטה, בוגר המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, עבד בעבר עם בתי אופנה מובילים כמו טיירי מוגלר, טד לפידוס וקוג׳י טצונו – המקום שהיווה לדבריו את נקודת המפנה בחייו המקצועיים. בתחילת דרכו המקצועית עבד בסטודיו מקומי שבו עיצב הדפסים ופיתח בדים עבור מותגים מקומיים כמו גוטקס וקמרון.

לאורך כל השנים שמר על קשריו בפריז ובשנת 2000 עזב סופית לעיר האורות, ופתח שם סטודיו עצמאי. התכשיטים שלו נכנסו בקלילות אל עולם אופנת הקוטור ומככבים בקביעות על מסלולי בתי האופנה החשובים ביותר בעולם, בהם שאנל, איסי מיאקי, ז׳אן פול גוטייה, כריסטיאן לקרואה, טיירי מוגלר, כריסטיאן דיור, ג׳ורג׳יו ארמאני, בלנסיאגה, לואי ויטון, קרל לגרפלד ועוד.

תעשיית הקולנוע עברה משבר גדול, התקופה של אולפני הקולנוע הגדולים כבר לא קיימת והקורונה סייעה למעבר לעולמות הדיגיטל. זה עצוב במידה מסוימת כי הרבה בעלי מקצוע כבר לא נדרשים יותר לתעשייה הזו

״יש לי היסטוריה מקצועית בתעשיית הקולנוע״, הוא מספר. ״עיצבתי בעבר לסרטים גדולים ומצליחים כמו היפה והחיה, שלושת המוסקטרים ועוד. עם הבמאי הצרפתי לוק בסון עבדתי בהפקה הגדולה של סרטו ׳ולריאן ועיר אלף הכוכבים׳, שעבורו עיצבתי בגדים בהשראת שבט אפריקאי שחי על הים ועושה שימוש בטקסטורות שקיימות בים ובחופיו״.

והפנתרה השחורה?

״לטובת עיצוב התכשיטים לדמות הפנתרה השחורה נפתח סוג של מכרז; הגשתי את הרעיונות שלי ונבחרתי לתפקיד. קיבלתי מגוון רחב של אילוסטרציות שמהן יצאתי לעיצוב התכשיטים. הדמויות של מארוול מבוססות על דמויות של סרטי אנימציה שנוצרו כבר לפני מספר רב של שנים. גם הפנתרה השחורה היא דמות שנוצרה כבר לפני יותר מעשור, ונדרשתי להתאים לה בשלב הזה של חייה גם את התכשיטים.

״גם אם מסתכלים על קינג קונג ואיך נראה לפני מספר עשורים, צריך להפעיל דמיון כדי לעצב אותו בהתאם ל מראה שלו כיום. כך גם פעלתי כאן. התייחסתי לזמן שחלף מאז נוצרה הדמות של הפנתרה השחורה ולדרך שבה היא נראית כיום. עבדתי בחומרים שאיתם אני יוצר בדרך ככל – טקסטיל וסיליקון״.

birds

והכל קרה בתקופת הקורונה? איך זה עבד?

״אין ספק שתעשיית הקולנוע עברה משבר גדול. התקופה של אולפני הקולנוע הגדולים כבר לא קיימת. תקופת הקורונה סייעה למעבר לעולמות הדיגיטל. זה עצוב במידה מסוימת כי הרבה בעלי מקצוע כבר לא נדרשים יותר לתעשייה הזו, וזה שינוי מאד גדול. יש על כך ביקורת אבל עדיין יש צורך באמנים שיוצרים את הדברים עצמם. לשמחתי בתחום שלי חיפשו אמן יוצר ולא הסתפקו בפתרון אחר.

״למרות הקורונה, התזמון היה מצוין. זה העסיק אותי באותה התקופה. העבודה אמנם נעשתה מרביתה בזום, אבל היא נמשכה כשנה וחצי. יצרתי 28 עיצובים שונים, אבל עד הרגע האחרון לא ידעתי בכמה ישתמשו. בסופו של דבר השתמשו רק ב־20% מהם. גם הפעם ההשראה היתה אפריקאית שבטית ולקוחה מעולמות החוף והים״.

כמה אנשים עבדו יחד איתך על הפרויקט הזה?

״יש ארבעה אנשי צוות שעובדים איתי באופן קבוע. כולם באים מעולמות העיצוב. אני מכשיר מעצבים צעירים שממשיכים ועובדים איתי גם בהמשך. גם מהארץ מגיעים אלי סטודנטים משנקר להתמחויות שונות״.

לסיום מספר גואטה שהוא עובד לקראת תערוכה רחבת הקף במוזיאון הטבע בתל אביב (אוצרות: נגה סוקולובר ולימור מרגוליס). התערוכה, שתעסוק בשוניות האלמוגים, היא המשך למקור השראה ותוכן ליצירותיו ועיצוביו, שבא לידי ביטוי בעבר בשיתופי פעולה עם מותגי האופנה המובילים בעולם, ביניהם שאנל, איסיי מיאקי, ז׳אן פול גוטייה, כריסטיאן לקרואה, טיירי מוגלר, כריסטיאן דיור, ג׳ורג׳יו ארמני, בלנסיאגה, לואי ויטון וקרל לגרפלד.

״שוניות האלמוגים הם עולם שקרוב לליבי עוד מהיותי סטודנט במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. אני עובד על מספר תערוכות, חלקן בינלאומיות, אבל ההתרגשות הגדולה היא התערוכה במוזיאון הטבע״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

5 תגובות על הכתבה

  1. עוקבת אחרי מארוול

    תכשיטים מהממים אבל זו הפנתרה השחורה, האלמנה השחורה זה סרט אחר של מארוול .. כדאי לדייק בעובדות

  2. עוקבת אחרי מארוול

    מדובר בפנתרה השחורה, האלמנה השחורה זה סרט אחר של מארוול בו משחקת סקרלט ג׳והנסון .. נא לא לערבב מידע וכדאי גם לדייק בעובדות.

    1. yuval saar

      אופס. צודקת.
      תיקנו, תודה על תשומת הלב

  3. דיקלה ל.

    צורי אלוף, ומעל הכל בן אדם. התכשיטים שיצר לסרט מהממים ביופיים.

    1. דורי צנגרי

      ברכות על העבודה המדהימה . ישר כח וחיבוק מתל אביב

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden