כל מה שחשוב ויפה
ליעד שירן, חדר בריחה בגלריה פוסט
ליעד שירן, חדר בריחה בגלריה פוסט

הרשימה המשותפת // 22.12.22

ליעד שירן בגלריה POST; פאולה עליון ונטלי קוסקי בגלריה בגליל; גבריאלה קליין בגן הבוטני בירושלים; דנה לב לבנת בגלריה באורנים; יואב בן דב בגלריה אשכילה; אמנות ישראלית 2022 בבנק הפועלים

ליעד שירן בגלריה POST

״חדר בריחה״, תערוכת יחיד לליעד שירן, תפתח הערב (22.12) בגלריה POST ברמת השרון (אוצר: יובל סער). בפרויקט הגמר במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (2020) יצר שירן את ״ארקדיה״, מיצב אינטראקטיבי של איור, סאונד ואנימציה בעל שני עולמות (יום ולילה), עם נוף דמיוני שמשתנה כתוצאה מפעולות המבקרות והמבקרים. במרכז החלל הוא הציב לוח מקשים פשוט ואינטואיטיבי, שלחיצה עליהם מפיקה צלילים שונים ומשנה את האיור בזמן אמת.

שנתיים לאחר מכן הוא חוזר אל המיצב, בוחן אותו במבט חדש ומרחיב אותו לעולמות נוספים. לצד הצגת אחורי הקלעים של המיצב – לוחות השראה, תהליכי עבודה, סקיצות ידניות ועוד – שירן בוחן כיצד הטכנולוגיות החדשות של הבינה המלאכותית היו משפיעות על האופן שבו נוצר הפרויקט, לו היו זמינות עבורו. תוך שימוש בתוכנת מידג׳רני, והאכלת המכונה בפרומפטים שמתארים את העולמות שיצר לפני שנתיים, הוא מנסה לבנות מחדש את חדר הבריחה שלו, ושואל בתוך כך מה מקומו של האמן והמעצב בעידן החדש, שבו כלים אלה מאיימים להחליף את היוצר ולשנות את התפיסה האנושית של מושג היצירתיות.


פאולה עליון ונטלי קוסקי בגלריה בגליל

״ארץ מולדת״, תערוכה משותפת לאמניות פאולה עליון ונטלי קוסקי, מוצגת בגלריה בגליל במכללה האקדמית גליל מערבי (אוצרת: הגר רבן). התערוכה מציבה במרכזה את שאלת הזהות כשאלה הקשורה במרחב, בנוף ובמקום, וכן באספקט התיעודי והצילומי המתלווה אליה. דרך מגוון עבודות פרטניות ומשותפות, האמניות מבקשות לתהות על אודות סיפורי ההגירה האישיים שלהן, החורגים מן המסגרת הפרטית וחושפים את ההוויה של החיים בישראל כחברת מהגרים.

לקראת התערוכה הנוכחית חברו שתי האמניות לעיסוק משותף במוטיב הצבר. במשך חודשים ארוכים הן חקרו את הצמח, את סגולותיו, ואת התכונות המיוחסות לו בתרבות: עמידות, איתנות ואחיזה עיקשת בקרקע. במסגרת התערוכה, מבקשות קוסקי ועליון לפרום מעט מהמיתוס המבוצר שנוצר סביבו, ולבחון את נוכחותו דווקא כאלמנט מטושטש, מתעתע, שקוף לעיתים. באמצעות שימוש בטכניקות לא שגרתיות של הדפסי שמש, הקרנות והדפסה על ניירות אפיה, מקבל דימוי הצבר כשהוא מעורפל, מעורער ולא החלטי. בכך, דרך הבחינה המחודשת של המוטיבים המקומיים האלו, הכמעט מובנים מאליהם בחברה הישראלית, עליון וקוסקי מציבות לפנינו אפשרות של זהות מקומית נזילה ומורכבת, הניזונה מתחושה מעורבת של שייכות וזרות, נוכחות והיעדר.

פאולה עליון ונטלי קוסקי בגלריה בגליל. צילום: טל ניסים

פאולה עליון ונטלי קוסקי בגלריה בגליל. צילום: טל ניסים


גבריאלה קליין בגן הבוטני בירושלים

NOON, תערוכת יחיד לגבריאלה קליין, מוצגת בגלריה שבחממה הטרופית בגן הבוטני בירושלים (אוצרת: גבי המבורג פימה). התערוכה עוסקת בפער בין מה שאנו רואים ובין מה שאנו יודעים ומגדירים, בין חוויית ההתבוננות האינטואיטיבית, הראשונית והפשוטה ובין חוויית העיבוד המערבת מיון וקטלוג של חלקיקי העולם לקופסאות קטנות של מונחים והגדרות. העבודות בתערוכה הן ביטוי להתבוננות בכוחו של הזמן לשנות את פני השטח.

נקודת המוצא של התערוכה היא זיכרון של רגע בזמן האישי. קליין, כנערה צעירה, שרועה על מיטתה, רגליה חשופות, וקרני האור והצללים, הבוקעים בשעת צהריים מחלון חדרה, מלטפים את עורה החשוף, משוטטים עליו, כשהיא בוהה בצורות ובמחול האור הנרשם ונעלם. רגעי ההתבוננות והבהייה של קליין הנערה בכתמי האור המשתנים וחולפים מוצאים את ביטויים בציורי הצבע, ציורי הקיר, הדפסי המשי והקולאז׳ים של קליין האישה, האמנית,המוצגים בתערוכה. בעבודותיה משתמשת קליין בפרקטיקות סוריאליסטיות. היא מתקרבת בהגזמה אל מושאי הציור, ובכך מרחיקה אותם ממהותם הבסיסית, הופכת אותם לכתמים וצורות שהופשטו מצורתם, ממשמעותם ומהגדרתם המילולית.

גבריאלה קליין בגן הבוטני בירושלים. צילומים: מ״ל

גבריאלה קליין בגן הבוטני בירושלים. צילומים: מ״ל


birds

דנה לב לבנת בגלריה באורנים

״lifeinthedorms#״, תערוכת יחיד לדנה לב לבנת, תפתח ביום שלישי (27.12) בגלריה אורנים שבמכללת אורנים (אוצרת: שחר מרנין־דיסטלפלד). בשנת 2013 עזבה לבנת את ישראל ויצאה למסע מתמשך בעולם ובלי לתכנן החלה בפרויקט הצילומי Permanent Vacation שהוא Life Art Project (ובעברית: פרויקט אמנותי שהוא החיים עצמם). לבנת היא נוודת המשוטטת במקומות שונים ללא כוונת השתקעות. היא אינה מהגרת במובן המקובל של המילה, אך המבט המתבונן שלה ברגעי היומיום בעולם זר ואחר דומה למבטה של המהגרת. כל שעתיים היא מעלה דימוי מ־24 השעות האחרונות לאינסטגרם, שהוא, למעשה, הסטודיו שלה.

בתערוכה דיירים על מיטה סתורה, בודדים או בחברה, עייפים או שיכורים מחופש – את כולם צילמה אי שם במעונות ובהוסטלים המבקשים להיות בתים לרגע עבור אלה המתארחים בהם. שם, מתערבבים תרבויות ומנהגים ונוצרות אסתטיקות יומיום חדשות. בנוסף מוצגים גם הדפסים צילומיים שיצרה לבנת במיוחד לקראת התערוכה בסדנת ההדפס באורנים.

דנה לב לבנת בגלריה באורנים

דנה לב לבנת בגלריה באורנים


יואב בן דב בגלריה אשכילה

״סינדרום ירושלים״, תערוכת יחיד ליואב בן דב, תפתח הערב (22.12) בגלריה אשכילה ביפו (אוצר: איתי גבאי). בתערוכה חושף בן דב עבודות המבקשות לפרק את מושג המציאות, ומזמין את הצופה להרכיבה מחדש. חלל הגלריה יהווה מרחב חקירה של תודעת האדם דרך דימויים מתעתעים בתפיסת המרחב והמבט.

התערוכה חוקרת את התפר שבין המציאות והדמיון ומנסה להתחקות אחר מנגנון השיפוט האנושי. בתערוכה זו מוחו ודעתו של הצופה היא כלי לשינוי והרחבה. לאחר שנים רבות של חקירה האמן מנסה ליצור מבט חדש – ניטרלי מתפיסות וציפיות של השכל האנושי המושפע מסביבתו ונגוע בהטיות. הדימויים בתערוכה מתכתבים עם ההפרעה הנפשית ״סינדרום ירושלים״ ומנסים להכניס את האדם לחקירה פעילה עימה. הצד החשיבתי של הצופה הוא הבמה של התערוכה. הדימויים משחקים עם תפיסת הראיה והמרחב של המתבונן.

יואב בן דב בגלריה אשכילה. צילומים: אסנת בן דב

יואב בן דב בגלריה אשכילה. צילומים: אסנת בן דב


אמנות ישראלית 2022 בבנק הפועלים

תערוכת ״אמנות ישראלית 2022״ בחסות בנק הפועלים למען נוער בסיכון תפתח במוצ״ש (24.12) בבניין ההנהלה של בנק הפועלים בתל אביב. תערוכת האמנות הישראלית ה־22, שמצדיעה לאמנים ישראלים צעירים, תוקדש השנה להעלאה לסדר היום את הנוער הנמצא בסיכון וללא תמיכה. בנק הפועלים, באמצעות המרכז לבנקאות חברתית וקרן פועלים בקהילה, בחר עמותות המטפלות בנוער בסיכון, ביניהן עמותת עלם, עמותת אותות ופרויקט מבשלים עתיד ממפעלות הרב גרוסמן, שלהן ייתרמו ההכנסות מהמכירות בתערוכה. בתערוכה יוצגו כ־500 עבודות של אמנים מובילים בישראל לצד אמנים צעירים בתחילת דרכם על גבי שש הקומות של בניין ההנהלה של בנק הפועלים בתל אביב.

גיל הלר, סירות מפרש. צילומים: מ״ל

גיל הלר, סירות מפרש. צילומים: מ״ל

מרגריטה נאות, קיץ ישראלי

מרגריטה נאות, קיץ ישראלי

זיו קורן, ללא כותרת

זיו קורן, ללא כותרת

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. יעל סדן

    שלום
    מעוניינת לבקר. מהן שעות הפתיחה של הגלריה?
    יעל

    1. yuval saar

      הי יעל, אנחנו לא יודעים לאיזו גלריה את מתכוונת – ובכל מקרה עדיף תמיד לפנות לגלריה אצמה ולא אלינו, המידע העדכני נמצא אצלן

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden