כל מה שחשוב ויפה
רונן זן, נוף קדוש; הגלריה לאמנות אום אל פחם
רונן זן, נוף קדוש; הגלריה לאמנות אום אל פחם

הרשימה המשותפת // 26.1.23

ארבע תערוכות יחיד בגלריה לאמנות אום אל פחם; אשכול תערוכות חדש במוזיאון רמת גן; קרן ציטר בגלריה נגא; אורן אליאב בגלריה ברוורמן; HOMECOMING בגלריה II; מיצב סאונד רב תחומי בפירמידה בחיפה

ארבע תערוכות יחיד בגלריה לאמנות אום אל פחם

מקבץ חדש ובו חמש תערוכות יחיד ייפתח בשבת (28.1) בגלריה לאמנות באום אל פחם. הראשונה, ״רות שלוס: מאה שנה להולדתה״ (אוצרת: נורית טל־טנא), מציגה מבט רטרוספקטיבי על גוף עבודותיה של שלוס שעוסק במערכות כוח בין חזקים ומוחלשים בחברה הישראלית. היא מתמקדת במבטה ההומני והנוקב באופן שבו שלוס ראתה את המציאות באמירתה הפוליטית האמיצה והברורה בנוגע לפלסטינים; אלה החיים איתנו כאן. עמדתה זו הובילה אותה באופן טבעי לשנים רבות של שיתוף פעולה עם סעיד אבו שקרה והגלריה באום אל פחם.

ב״צד הדרך״, תערוכת יחיד ליורם אפק (אוצרת: רותי חינסקי אמיתי), יציג האמן יצירות מכמה מחזורי עבודה מהשנים האחרונות. העבודות מחברות בין חומרים השייכים לאמנות גבוהה ובין חפצים שסיימו את תפקידם הפונקציונלי, שאסף מצדי דרכים והביא לסטודיו שלו. ״רעש ירוק״, תערוכת יחיד לרונן זן (אוצרת: לאה אביר), תיציג עבודות מהשנים האחרונות שממשיכות את עיסוקו של זן במנגנונים ובסימנים של צילום, של זיכרון, של נוף ושל זהות. שאלות ועמדות ביחס לנוף המקומי ולחברה הדרוזית הן מניע מרכזי בעבודות שלו. ״שזירה, צלילים מישראל ופלסטין״ – עבודת אודיו של ריימונד ווטסון, אמן יליד בלפסט – נהגתה והוקלטה בזמן שהותו של ווטסון במהלך ארבעה שבועות בגלריה אום אל־פחם בשנים 2018-2019. במהלך תקופה זו הוא טייל רבות בישראל ובגדה המערבית והקליט צלילים של חיי היומיום.

רות שלוס, עציר. צילום: יגאל פרדו

רות שלוס, עציר. צילום: יגאל פרדו

יורם אפק, תנומה, עץ ושטיח. צילום: יגאל פרדו

יורם אפק, תנומה, עץ ושטיח. צילום: יגאל פרדו


אשכול תערוכות חדש במוזיאון רמת גן

אחרי שהגיעו להסכם עם נציגי האמנים, ייפתח הערב (26.1) אשכול שיכלול שלוש תערוכות חדשות במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. הראשונה, ״על שפת הסף״ (עדייה פורת ורויטל סילברמן גרין) מבקשת להציג את המוזיאון כמרחב ביניים פיזי ותודעתי ובוחנת את השינויים המתחוללים בתודעה ובחוויית הצופה, במעבר מהמציאות היומיומית־השגרתית אל תוך החלל המוזיאלי שהוא בד בבד עולם סימבולי ומרחב התרחשות דינמי, הטומן בחובו פוטנציאל של השפעה רגשית, פיזית ומנטלית.

״הגוף האינסופי״ (אוצרת: עדייה פורת) היא תערוכה קבוצתית שמתבוננת על מושג הגוף בעולמות הווירטואליים, ועוקבת אחר מסעו והשתנותו של הגוף האנושי על רקע טשטוש הגבולות בין העולם הווירטואלי ובין העולם הממשי. התערוכה הקבוצתית ״א־הא!״ (אוצרת: רויטל סילברמן גרין) מפנה מבט לתופעה אנושית של מודעות לרגע שבו רעיון מפציע, מבליח פתאום ללא הכנה, באקראי ובמפתיע. חווית א־הא היא התגובה הרגשית המתרחשת ברגע של תובנה פתאומית. בתערוכה יוצגו עבודות מיצב, וידיאו, סאונד, פיסול, ציור ורישום של אמניות ואמנים ישראלים, שרובן נוצרו במיוחד לתערוכה. הן מבטאות רגעי הפצעה שונים: בריאה מתוך פירוק, חצייה דרך פצע כתנאי להתחדשות, היעלמות והתכנסות המאפשרים היווצרות של החדש.

נחמה גולן, ממוארת

נחמה גולן, ממוארת

לורן לי מק׳ארתי, מתוך הגוף האינסופי


קרן ציטר בגלריה נגא

״שאריות״, תערוכת יחיד לקרן ציטר, תפתח מחר (27.1) בגלריה נגא, ובה יוצגו עבודת וידאו ורישומים מהשנתיים האחרונות. רבות מעבודותיה של ציטר עוסקות בחיי היומיום ובסביבתה האישית, או במקומות המבוימים ככאלו. היא מתמקדת בנושאים של ניכור חברתי, ייצוג שפה ותפקודם של יחידים במערכות תרבותיות קבועות מראש.

בעבודותיה עורכת ציטר דקונסטרוקציה: היא מפרקת, מפרידה, מפצלת, קוטעת ומחברת. ניירות צמודים מחוברים כיחידה אחת ויוצרים מערך של דימויים (חפצים, דיוקנאות, טבע ונוף) המוטמעים במרחב אניגמטי ודחוס, ומהדהדים שכבות של התבוננות, זיכרונות ואסוציאציות. הריאליזם נפגש עם הפואטי, הדמיוני עם היומיומי ומלווה במילים וברמיזות טקסטואליות. תחושת הנרטיב הקטוע מתעצמת בעת תנועת המבט בחלל בין רישומים יחידים שעל הקירות לבין רישומים הפרוסים על גבי השולחנות, המורכבים מפרגמנטים שאינם מתחברים לחלוטין. מה שמתהווה הוא הלך רוח, מהלך נפשי אסוציאטיבי שדוחה כל ניסיון לחיבור לכיד.

קרן ציטר, Diagonal Table

קרן ציטר, Diagonal Table

קרן ציטר, Bad Words

קרן ציטר, Bad Words


birds

אורן אליאב בגלריה ברוורמן

From Mount Zero to Lake One, תערוכת יחיד לאורן אליאב, תפתח הערב (26.1) בגלריה ברוורמן. בתערוכה מפגיש אליאב 21 ציורים משני מחזורי עבודה המוצגים בישראל בפעם הראשונה: Mount Zero ו־Lake One. דרך ציור, מחפש אליאב את מה שבין דימוי לדמיון, בין ראייה לבין ידיעה. מציורים איטלקיים מהמאה ה־14 ועד דימויים מסונתזים, הוא ממשיך לשאול מה קורה לדימוי כשמנסים לצייר אותו.

אורן אליאב, Curve. צילום: אלעד שריג / גלריה ברוורמן

אורן אליאב, StoneFlower Three. צילום: אלעד שריג / גלריה ברוורמן

אורן אליאב, StoneFlower Three. צילום: אלעד שריג / גלריה ברוורמן


HOMECOMING בגלריה II

HOMECOMING – תערוכה קבוצתית של אמנים בינלאומיים וישראלים – תפתח הערב (26.1) בגלריה II ברחוב משה מאור 2 בתל אביב (אוצרות: שרון גולן, אתי מרק ואלינורה לפידות). החוט המקשר בין כל העבודות הוא ניסיון האמנים לבחון את התחושות והחוויה של החזרה הביתה – בין אם חזרה פיזית אל בית או מולדת, ובין אם חזרה לקהילה, שייכות תרבותית וחברתית, והמחשבה על בית כרעיון קונספטואלי – לא רק כמקום אלא גם כרגשות, כאנשים, כחפצים ועוד.

26 העבודות של 18 האמנים המשתתפים בתערוכה עוסקות במגוון פרשנויות של שיבה הביתה. עבור חלק, שיבה הביתה היא הלך רוח; עבור אחרים, שיבה הביתה היא מילולית ומשמעותה עליה לארץ, או לחילופין, זוהי חזרה למקום מוכר, כמו גינה, חוף, סטודיו. חלק מהאמנים רואים את השיבה הביתה כחזרה לבית הקולקטיבי והקונקרטי שלנו, אדמת כדור הארץ, או לבית המטאפורי שהוא אנושיותנו המשותפת. עבור אחרים, הבית הוא עבודתם, הסטודיו שלהם ואפילו פעולת הציור או היצירה עצמה.

Joseph Munyau Baraka. צילומים: מ״ל

Joseph Munyau Baraka. צילומים: מ״ל

מריק לכנר

מריק לכנר

Wonder Buhle

Wonder Buhle


מיצב סאונד רב תחומי בפירמידה בחיפה

FILED AND FILETR, מיצב סאונד רב תחומי ורב משתתפים, מוצג בחלל הפירמידה שבחיפה. המיצב הוא שיתוף פעולה של האמן והאוצר שחר דור ואמן הסאונד אלעד שניידרמן, עם 18 תלמידי מגמת מוזיקה דיגיטלית בבית ספר התיכון ליאו באק בחיפה. המיצב מתחקה אחר הדינמיקה שבין הפילטר והשדה, ומצייר תמונה אישית־חברתית. מגוון הקולות הייחודים, הקונפליקטים האנושיים, הדינמיקה בין האישי והחברתי וכל מה שהיוצרים התקשו להגיד – מזוקקים דרך ובאמצעות עבודות הסאונד, ובעזרת עיצוב ייחודי שחולש על פני הבניין.

פילד אנד פילטר. צילום: שהם אפרתי

פילד אנד פילטר. צילום: שהם אפרתי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden