כל מה שחשוב ויפה
נינה, מתוך גוף עבודות שעוסק ביחסי הכוחות בין צלם למצולמת. צילומים: אורי ברקת
נינה, מתוך גוף עבודות שעוסק ביחסי הכוחות בין צלם למצולמת. צילומים: אורי ברקת

האתיקה המעשית של צילום בני אדם

״היצירה לא חשובה כמו החיים״: האמן והצלם אורי ברקת על כללי האצבע של איך להתנהל בסשן צילומי ומה צריך לקרות לפני, תוך כדי ואחרי

מתחת לכותרת ״האתיקה המעשית של צילום בני אדם״ נמצאים הצורך והרצון שלי לדבר על איך להתנהל מול בני אדם, ונשים בפרט, בסשן צילום, מתחילתו ועד סופו; סוג של אני מאמין שאני מנסח עם השנים והולך ומתחדד לי עם הזמן. לצערי לא חסרים טריגרים בעולם האמיתי שיגרמו לנושא הזה להיות רלוונטי. לשמחתי, זה מאפשר לי להשתפר כל הזמן ולבחון את עצמי מול זה.

המסמך הזה נכתב מתוך ניסיון. יש פה לא מעט תובנות שהגעתי אליהן רק אחרי שטעיתי ולא התנהגתי בהתאם אליהן. אני בטוח שבעתיד יצטרפו סעיפים נוספים כי סף הרגישות והדיוק כל הזמן עולה וטוב שכך. יש לי מידי פעם סשנים שאי אפשר, פשוט אי אפשר, לקיים הכל ב־100 אחוז. לפעמים אני גם מגלה רק בדיעבד שלא הצלחתי לעמוד בכל מה שכתבתי פה והיו נקודות ששגיתי בהן. אני מנסה לשאוף כמה שיותר קרוב לשם. 

ברובד עמוק יותר אני גם שואל את עצמי מה זה אומר שרוב נושאי הצילום שלי הן נשים. האם אני לא מקבע איזשהו עיוות ומבט גברי בכך? האם יש דרך ״נכונה״ שבה גבר יכול לצלם אישה, והאם כל צילום בהכרח הופך את מושא הצילום לאוביקט? אלו שאלות שאני מתעסק איתן המון, בטקסט ודרך דימויים שאני מייצר. לרוב אין לי תשובות, אבל התהליך חשוב ומרתק בעיני.

אז הנה: המסמך נכתב בלשון צלם־זכר ומצולמת־נקבה, פשוט כי זו הסיטואציה שאני לרוב נמצא בה. כמובן שזה נכון לכל המגדרים והתפקידים.

פנייה למצולמת

אם אתה לא מכיר אותה אישית ויש לכם חברים משותפים כדאי לפנות דרך חברה משותפת ולבקש ממנה שתבדוק איתה בשמך את הרצון הראשוני. תציג את עצמך כמו שצריך, תדאג שיהיה לך תיק עבודות או חשבון פייסבוק ואינסטגרם שמציג את העבודות שלך.

תן לה זמן לענות או לחשוב על ההצעה שלך. אחרי פרק זמן מסויים אפשר לבדוק איתה שוב, בנימוס ובעדינות, מה היא חושבת, אבל קח גם בחשבון שייתכן והיא לא מעוניינת ופשוט לא נעים לה להגיד לא.

היא לא חייבת לך כלום ואתה זה שמבקש לצלם אותה. תתייחס בכבוד אליה, אל הזמן שלה ואל המאמצים הנדרשים ממנה. אל תיקח כמובן מאליו את ההסכמה שלה.

ענבל

ענבל

מטרה ורעיון

תהיה ברור עם המטרה והרעיון שלך, קודם כל לעצמך. אלו יכולים להיות צילומים לכיף ולחדוות היצירה, להרחבת תיק העבודות, לתערוכה או צילומים מסחריים לחברת ענק. כל עוד תהיה ברור וכנה מול המצולמת וכל עוד יש רצון, הבנה והסכמה הדדית, כל מטרה ורעיון הם לגיטימיים. 

מותר לשאול הכל – כל עוד אתה מוכן לקבל כל תשובה. תעשה את זה בעדינות, עם טקט ורגישות, אחרי שכבר דיברתם והצגת את עצמך והיא נתנה את הסכמתה העקרונית להצטלם עבורך. ובעיקר, קבל את התשובה שלה. אם התשובה היא לא וזה פוגע בחזון שלך זה לגיטימי לגמרי, תודה לה על הנכונות ותמשיך לחפש.

אל תעשה משא ומתן על התשובה שלה ואל תלחץ עליה. אם זה מתאים, תן לה להיות חלק מהתכנון, להציע רעיונות ולהביע מחשבות. אתה מצלם אותה בזכות מי שהיא, ומי שהיא לא מסתכם אך רק במראה החיצוני שלה, אלא גם בדעות ובמחשבות שלה.

נוחות ואווירה

באחריותך לדאוג שלמצולמת נוח ונעים. תאפשר לה להביא עוד חברה או אדם נוסף איתה אם היא רוצה ותתאים את עצמך לקצב שלה. גם אם הצילום עצמו הוא מורכב או קשה פיזית, תבדק שנוח לה לבצע אותו, ותאפשר לה להפסיק בכל רגע שהיא מעוניינת.

תדאג שהמקום בו אתה מצלם מסודר ונקי, שיש לה מקום להחליף בגדים בפרטיות, שהטמפרטורה בו נעימה ובכלל, לדאוג לכך שהתנאים הם אופטימליים ביותר שאפשר. תדאג לכיבוד ותן לה לבחור את המוזיקה שהיא אוהבת.

היא לא חייבת לך כלום ואתה זה שמבקש לצלם אותה. תתייחס בכבוד אליה, אל הזמן שלה ואל המאמצים הנדרשים ממנה. אל תיקח כמובן מאליו את ההסכמה שלה

רגישות

כשאתה מצלם מישהי אתה מצלם אותה עם כל ההיסטוריה הרגשית, הטראומות, הפחדים והפגיעות שהיא נושאת איתה כמו גם הדימוי העצמי שלה והאופן בו היא מרגישה כלפי הגוף שלה. בזמן הצילום זה באחריותך לנהוג בה ברגישות וכבוד. גם אם זה אומר שזה מאט את הסשן, פוגע ברעיונות מסויימים או אפילו מבטל אותו לגמרי.

שום צילום לא חשוב יותר מתחושת הבטחון והאמון שלה. היצירה לא חשובה כמו החיים. זה מבאס שרעיון שהשקעת בו זמן ומשאבים לא יוצא לפועל, אבל יותר מבאס לפגוע במישהי כדי להוציא אותו לפועל.

תחשוב פעמיים לפני שאתה מבקש משהו שעלול להיות לא נעים או רגיש וחשוף והאם הוא באמת נחוץ. לא תמיד היא תרגיש בנוח להגיד לא. לפעמים היא תקפא, תחשוש לאכזב אותך או לפגוע במאמץ שהשקעת, או שהיא הסכימה קודם אבל עכשיו זה כבר לא מתאים לה.

תאפשר לה להתחרט בלי להרגיש אשמה. תהיה ערני. אם אתה מזהה בעצמך אי נוחות תעצור, תשאל אותה אם היא בסדר, ותן לה אפשרות לחזור למצב בו נוח לה. תהיה זהיר עם המילים והמעשים שלך. זה לא הזמן להומור גרוע, הערות על הגוף שלה או אמירות מיניות.

דנה

דנה

רשות ותקשורת

בשום מצב, גם אם גורל הפריים תלוי בכך, אל תגע במצולמת בלי שביקשת מראש והסברת מה אתה הולך לעשות. אם זה משהו שהיא יכולה לסדר בעצמה ולא צריכה עזרה, תבקש ממנה לסדר את זה לפני שאתה מבקש רשות לסדר את זה בעצמך.

כשאתה צריך להתקרב מאד למצולמת או לצלם מזווית חריגה, לדוגמה לעמוד מעליה או להתקרב לסופר קלוז־אפ, תגיד מראש מה אתה הולך לעשות, חכה לתשובה שלה ורק אם היא מסכימה תעשה את זה. אל תפתיע אותה ואל תחדור למרחב האישי שלה ללא אישור. באופן כללי, תהיה בדיאלוג עם המצולמת, תסביר לה מה קורה עכשיו ומה הולך לקרות בהמשך, תהיה סבלני לשאלות ופתוח להצעות.

 סשן צילום יכול להיות מאיים ומלחיץ, הרבה ציוד, הבזקים ופעולות שהמצולמת לאו דווקא מבינה. ככל שתסביר לה יותר מה קורה זה פחות ילחיץ אותה. אם היא לא מעוניינת בהסברים – היא תגיד. וגם אם היא זו שיזמה את הסשן, הכוח והשליטה עדיין אצלך והיא מפקידה את הנראות שלה וגם את הביטחון האישי שלה בידייך.

אחרי הסשן

נכון, התמונות הן שלך. אבל הזהות, הפנים והגוף של מי שמופיעה בהן הם של המצולמת. תשתף אותה בתמונות מהסשן, תן מקום גם לשיקול דעתה והעדפותיה, תאפשר לה להשתמש בהן אם וכשזה אפשרי, תבקש אישור לפני שאתה משתמש בתמונות, תוודא שזה בסדר להעלות את התמונות ולאן.

אל תשלח תמונות רגישות לאחרים מבלי אישור מפורש של המצולמת. אם המצולמת מבקשת למחוק תמונה, בין אם זה מפרסום פומבי או מהכונן שלך, תהיה קשוב לזה וככל שזה אפשרי תעשה את זה, ואם זה לא אפשרי או שבחרת שלא תסביר לה למה.


אורי ברקת הוא צלם ואמן, עוסק, בין היתר, בצילום אנשים ובמחקר על יחסי הכוחות בין הצלם למצולם

birds

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden