כל מה שחשוב ויפה
ירין לידור. צילום: מ״ל
ירין לידור. צילום: מ״ל

ירין לידור מאמין ש־AR זה הדבר הכי חם ומעניין, ״הרבה יותר מ־AI״

הדרך של ירין לידור (״טכנולוג קריאייטיבי״) מהכולי עלמא ו״איזה חומוס אתה״ לשנתיים רצופות בדירוג עשרת האפקטים הטובים של Meta Spark, הסטודיו של חברת מטא (פייסבוק) ליצירת אפקטים של מציאות רבודה

חצי שעה לתוך הפגישה שלנו, ירין לידור מראה לי באייפון שלו את אפקט הסוכה שיצר חודשיים קודם לכן לסוכה הריקה שעמדה בהדסון־יארדס בניו יורק. כל מי שנכנס לסוכה יכול היה לסרוק קוד QR שאפשר לו לקשט אותה, ״זה היה ממש שלומית בונה סוכה בתוך הסוכה״, הוא אומר בהתלהבות. ״מדובר בסוכה הידידותית הראשונה במטאוורס: לאחר סריקת תמונה נחשף קיר סוכה שמעליו ענפי סכך.

״לחיצה על המסך מאפשרת לעצב אותו עם קישוטים שונים, כשבכל פעם שלוחצים תו אחד מתוך ׳שלומית בונה סוכה׳ מנגן. הצלילים מתחוללים במנוע הפנימי של אינסטגרם וזהו פיצ׳ר חדש ומתקדם, ובנוסף לסריקת התמונה אפשר גם להושיט יד למצלמה ולהחזיק את ארבעת המינים״. 

זה מקסים איך אתה בן 42 ומתלהב מהדברים האלו כמו ילד.

״אני חי בשביל הדברים האלו. לקחת את המורשת שלנו ולהכניס אותה ל־AR (מציאות רבודה), זה למתוח את הגבולות של מה שאני יכול לעשות. לשבת בבית ולעצב קישוטים לסוכה בספארק, מבחינתי זו חוויה הוליסטית. זו היסטוריה שחוזרת על עצמה: מילד שבונה קישוטים לסוכה מתחת לבית בבני ברק, לילד בן 42 שבונה קישוטים בספארק בניו יורק״.

my sukkah

my sukkah

Bastille

Bastille

Bastille

Bastille

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yarin Lidor (@yarinlidor)


את פילטר הסוכה יצר לידור בעזרת Meta Spark, הסטודיו של חברת מטא (פייסבוק לשעבר) ליצירת אפקטים של מציאות רבודה, או כפי שהם מכונים בשפת היום־יום: פילטרים (זה כמו שהיינו אומרים פלאפון וטלפון סלולרי. השם התקני הוא אפקט, בארץ רובנו מכירים את זה כפילטרים״).

אלו כבר מזמן לא רק מסכות ״מגניבות״ שאפשר לשים על הפנים ברשתות החברתיות, או טקסטורות צבעוניות לתמונות הפרופיל. הם האופן שבו קהילה שלמה של יוצרים מביאים לידי ביטוי את הצד היצירתי שלהם, ושמאפשר להם גם להתפרנס ממנו.

בשנתיים האחרונות – 2021 ו־2022 – שני אפקטים שיצר לידור נכנסו לדירוג עשרת האפקטים הטובים של Meta Spark. בשלוש השנים האחרונות הוא יוצר פעיל בפלטפורמה הזו, חבר בקבוצת הבטא הסגורה של הפלטפורמה, ועם לקוחותיו נמנים כמה מהמותגים המוכרים בעולם – ובהם רד בול, יוניברסל ונייקי. מספר אפקטים שיצר לאחרונה בשיתוף אמנים ומוזיקאים מפורסמים כמו Bastille (אפקט שמאפשר סריקה של שלושה אלבומים ואינטרקציה וידאו הסבר של הלהקה) או פילפלד (אפקט שהביא לחיים ציור קיר שמוקם בתוך התדר בבית רומנו) זכו להצלחה מסחררת.

וכששואלים אותו מה הוא עושה, לאחרונה החל לענות ״טכנולוג קריאייטיבי״. ״אני מאוד בקריאייטיב ומאוד בטכנולוגיה. אם אתה צולל פנימה לעבר שלי, אני מפיק, די.ג׳יי, לשעבר בכולי עלמא ואיש מרקטינג, אוהב חתולים וחומוס״. 

יהיו חתולים במטאוורס?

״כבר עכשיו יש חתולים במטאוורס״.

איזה מגניב, מאיפה זה

לידור גדל בבני ברק למשפחה חילונית ומגדיר את עצמו כאוטודידקט, כמעט בכל תחום. ״הלכתי ללמוד html וג׳אווה־סקריפט, אבל זהו. במטא ספארק אתה לא חיב לדעת קוד, תהיה יצירתי ורעב ותעשה מה שאתה רוצה. במקום לבזבז את הזמן בחופשים על יציאות, התשוקה גרמה לי לצלול עוד יותר עמוק. אני הולך לפי תחושות הבטן שלי וזה מוביל אותי למקום הנכון״. 

זה היה ככה גם כשהיית ילד?

״תמיד הייתה לי משיכה לטכנולוגיה, לחדשנות, עם סקרנות לפרק כל דבר, וכבר בגיל 12 החלה דרכי הגיקית. איכשהו גם תמיק הייתי אחרי שהייתי מפרק הייתי מצליח להרכיב בחזרה.

״במקביל התפתחה אצלי האהבה למוזיקה, להיות דיג׳יי וליצור. התחלתי לתקלט כבר ב־1996, לא היו את הטכנולוגיות שיש היום, לא היה טיימקוד, וכשזה רק התחיל לא הייתי מהבומרים שאומרים ׳עזוב אותך מכל החרא של הדיגיטל׳. הייתי מאוד פתוח. כל עולם היצירה השתנה גם הוא מציוד אנלוגי לדיגיטלי, כשהכל קורה בתוך המחשב. זה היה call to action, שאתה יכול להיות חלק מהדבר הזה״.

אני מאוד בקריאייטיב ומאוד בטכנולוגיה. אם אתה צולל פנימה לעבר שלי, אני מפיק, די.ג׳יי, לשעבר בכולי עלמא ואיש מרקטינג, אוהב חתולים וחומוס

בשנים 2014-2019 הוא היה חלק מהצוות שניהל את הכולי עלמא בתל אביב, ״ברנד מנג׳ינג, יחסי ציבור מול חו״ל, ניהול מותג, בוקינג״, וקודם לכן (2008-2013) התעסקתי במרקטינג בעולם המוזיקה, ביצירת מוזיקה לפרסומות, בעולמות יצירה ובתוכן מוזיקלי, יעוץ של קריאייטיב לכל מני מותגים: אן.אם.סי, ביט אינטראקטיב, קשת אינטראקטיב ועוד; עשיתי דיגיטל 360 בעיקר לעולמות המוזיקה.

ואז הגיעה הקורונה: ״מצאתי את עצמי יושב בבית, ואני מאוד אוהב את הבית, ובלי נטפליקס היה לי את וולט, את מטא ספארק ואת החתולה שלי. הייתי רווק, יכולתי להיכנס לזה״. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Yarin Lidor (@yarinlidor)

sound surface

sound surface

את ספארק הוא גילה, איך לא, באינסטגרם. ״יום בהיר אחד ראיתי אפקט שהחליף לך את הפנים למשהו ממש מגניב, התחלתי לחפש אפקטים ולשמור אותם, כמו ילד שמתלהב ויודע מה מגניב לפני כולם. התחלתי להעלות גם אני, ואנשים היו אומרים ׳איזה מגניב, מאיפה זה׳. התחלתי להיגנב על העולמות של הדבר הזה. היה לי גם קצת פוקימון גו והתלהבתי מהקונספט של AR.

״ואז התחלתי לחפש בגוגל וגיליתי עולם שלם. בקורונה החלטתי להיכנס לזה עמוק יותר. שם היה הקליק האמיתי, ההתאהבות. הדבר הראשון המורכב שעשיתי היה ליצור חמישה ערוצים של סיקוונסים בלי שום AR, שמאפשרים לך ליצור טראק בתוך הסטורי. שחררתי את זה בקהילת פייסבוק מאד מבעבעת. ישר 200 ומשהו לייקים, אנשים מתלהבים.

״אני בודק סטטיסטיקות, יום אחרי זה שני מיליון חשיפות. יום אחרי שלושה מיליון חשיפות. יום אחרי מישהו מאינסטגרם כותב לי ׳אנחנו אוהבים את זה אבל עברת על החוקים שלנו והשתמשת בטקסט סטטי; אתה יכול לעשות את זה דינמי?׳. ברור שכן. ארבעה ימים של טירוף, מצלמה קדמית ואחורית, זה יצא שבוע אחרי והיה אחד הסטורי הכי מטורפים שהעליתי. מבחינתי, כשעובד של ספארק אומר לי אהבנו את מה שעשית. זה הכל בשבילי״.

מצאתי את הנישה שלי, מוזיקה ואודיו. יש כאלו שמתמחים באפקטים של תלת ופרחים. כמו בעולם האמנות, יש מקום לכולם. הקריאייטיב והרעיונות תמיד גוברים על הטכנולוגיה

איך מגיעה אליך עבודה? איך מרוויחים מזה?

״כמו כל יוצר, כדי שיגלו את האמנות שלך, אתה צריך להשתמש בפלטפורמה המתאימה, ובשבילי זה בעיקר אינסטגרם. אנשים רואים ופונים אליך – חברה שאומרת יש לי מותג ואני רוצה לעשות משהו שיעזור לעוקבים שלי להתחבר עם המותג יותר. לקוח שאומר יש לי בריף, אנחנו משיקים מוצר חדש, יש לך רעיון לחווית AR? יש כאלו שנותנים תקציב ואומרים תביא משהו יפה. ולכל סניף של מטא יש קריאייטיב שופ, שמשדכים יוצרים ללקוחות.

״אני מצאתי את הנישה שלי, מוזיקה ואודיו. יש כאלו שמתמחים באפקטים של תלת ופרחים. כמו בעולם האמנות, יש מקום לכולם. הקריאייטיב והרעיונות תמיד גוברים על הטכנולוגיה וזו פלטפורמה מאוד סוציאלית – כל המהות שלה זה לייצר קרבה בין אנשים. אפילו אפקטים דביליים כמו שהיה עם הבולען – זה יכול להיות רעיון טוב שלוקח 10 דקות לבצע ומביא מיליון חשיפות. בסוף הכל זה רעיון״. 

זה לא מסובך לעשות את האפקטים?

כל הזמן מתווספים עוד פיצ׳רים, אבל היום אתה צריך לישון מתחת לסלע כדי לא להבין מה רוצים ממך. המטאוורס קורה ומטא ספארקס נותנת כלים לכל סוגי הרמות, גם אם אתה לא יודע 2d  או 3d – אתה יכול להיות ספץ. יש שם משהו מאוד אינטואיטיבי.

״אנחנו בתקופה שקל יותר מתמיד ליוצרים שיש להם רעב ומבינים סושיאל מדיה, זה הזמן שלהם להיכנס לזה, להתמקצע בכלים האלו, כי אנחנו בדרך למטאוורס. עכשיו יותר מתמיד קל לקבל מידע, מי שעכשיו יכנס לזה ירוויח בענק״. 

music kit

music kit

איפה נכנסת לזה הבינה המלאכותית?

״היא תעזור ליוצרים ליצור דברים, לזרז תהליכי עבודה, אבל היא לא תחליף לגמרי את היוצרים. היא יכולה לגרום לכלים להיות יותר פשוטים וליותר אנשים להיכנס לזה״. 

אתה אופטימי.

״מאוד. הטכנולוגיה לא באה להחליף את הבן אדם. היא הולכת להקל לך על החיים, ולגרום לך להתעסק יותר ברעיון ופחות בבנייה ובהרכבה. אני ממילא כל הזמן חושב במונחים של פילטר: זה יכול להיות פילטר, זה לא יכול להיות. חוץ מזה AR זה הדבר הכי חם, הכי מעניין, הרבה יותר מ־AI״.

מה הלאה?

״הפילטר הראשון שעשיתי היה ׳איזה חומוס אתה׳: פול, מסבחה, גרגירים, טחינה, פטריות. ותראה איזה יופי: התחלתי בפילטר של איזה חומוס אתה והגעתי לאפקט של סינתיסייזר שאתה יכול לשחק בו שעתיים ולא תהיה קרוב למצות את האפשרויות שיש בו.

״הזמינו אותי לכנס AR בניו יורק שמטא ארגנו עם 40 יוצרים מכל העולם, במשך שלושה ימים אינטנסיביים הראו לנו מה הולך לקרות. יצא לי לפגוש מקרוב את האנשים שבונים את מה שאני מכור לו בשלוש שנים האחרונות. אתה רואה אנשים עם תשוקה ורצון לשפר ושהדבר הזה יצליח במקסימום.

״זו הייתה אחת החוויות המקצועיות המדהימות שהיו לי. פגשתי יוצרים שהם האלוהים שלי ואני שותה איתם בירה ועושה איתם צחוקים. זה מסוג הדברים שאם הייתי  מספר לי לפני שלוש שנים לא הייתי מאמין״. 

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. עדי

    תמיד היה ותמיד יהיה הכי מוכשר.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden