כל מה שחשוב ויפה
קובי לוי לשופרא, מתוך התערוכה Heelusion. צילום: שי בן אפרים
קובי לוי לשופרא, מתוך התערוכה Heelusion. צילום: שי בן אפרים

הזדמנות אחרונה לראות // קובי לוי: Heellusion

Heellusion, תערוכת יחיד של המעצב קובי לוי, מוצגת בגלריה פריסקופ. נעילה: 18.3

מה צריך לדעת לפני שבאות 

מאז סיים את לימודיו בשנת 2001 בבצלאל, המעצב קובי לוי יוצר בסטודיו שלו נעליים שנמכרות בהזמנה, בסדרות ממוספרות. נעליו מפארות אוספי מוזיאונים ואוספי אמנות פרטיים מסביב לעולם, וננעלו על רגליים מפורסמות כמו רגליה של ליידי גאגא, נטע ברזילי, וופי גולדברג, פרגי (Black Eyed Peas) ועוד. בתערוכה הוא מציג דגמים איקוניים ותיקים לצד חדשים מהשנה האחרונה.

למה כדאי להתאמץ

נעליים הן מוצר צריכה בסיסי, חפץ יום־יומי, טעון ונחשק, המייצג מארג של משמעויות, סמלים, הקשרים, קונפליקטים ודחפים, כותבת האוצרת עדי יניב. ״על קו התפר הזה שבין פנטזיה ותשוקה לבין שימוש וצריכה פועל המעצב קובי לוי – אומן קראפט מיומן המעבד כל נעל באופן ידני, מקפיד על כל תפר ועל כל פרט, בלי לוותר על אפשרות השימוש בתוצר הסופי.

״דרך שימוש בסמלים איקוניים ורעיוניים, המושתתים על מנהגים ודפוסי חיים, הצפוי הפך לבלתי צפוי והשגרתי הפך למפתיע. יצירותיו של לוי מעוררות מנעד רחב של תחושות, המבוססות על זיכרון אישי מזה ותודעה תרבותית קולקטיבית מזה״.

קובי לוי, Heelusion בגלריה פריסקופ. צילומים: אביעד זיסמן

קובי לוי, Heelusion בגלריה פריסקופ. צילומים: אביעד זיסמן

״לוי שואב את השראתו משיטוט יום־יומי במרחב ומציע בהומור ובחן נקודת מבט בוחנת על העולם. בעלי חיים, חפצים, מפגש עם אנשים – כל אלו הם עבורו כר פורה ליצירה. הוא מחלץ את האוביקטים ממעמדם הפאסיבי והופך אותם לכוח מחולל, מעורר ומניע למחשבה.

״לא פעם הוא משתמש בממד האשלייתי, המתעתע כדי להעביר מסר ובד בבד העצים את החוויה. האשליה מעלה תהיות על הפערים בין דמיון למציאות, בין תעתוע לממשי. הצופה מתבונן בחפצים המעוררים פליאה בניסיון לפענח את שרואות עיניו, וברגע שהתעתוע הובן, עולה תחושת סיפוק, כמו בפתרון חידה״.

עדי יניב: האשליה מעלה תהיות על הפערים בין דמיון למציאות, בין תעתוע לממשי. הצופה מתבונן בחפצים המעוררים פליאה בניסיון לפענח את שרואות עיניו, וברגע שהתעתוע הובן, עולה תחושת סיפוק, כמו בפתרון חידה

בנוסף מציג לוי את שיתוף הפעולה שלו עם רשת שופרא, שנולד מתוך רצון לייצר סדרת נעליים המשלבת בין עבודתו הייחודית והקפדנית של לוי לבין ההיצע המסחרי של הרשת. שופרא, החורטת על דגלה נעליים ״שאין בשום מקום אחר״, חברה ללוי בבקשה לעצב עבורה זוג נעליים ייחודי, מלא הומור וצבעוני, והתוצאה בדמות דגם SPILL מוצגת לראשונה בתערוכה.

לפי לוי, הדגם בא להדגיש את משמעות הצבע בעיצוב, במקרה זה הוא הנושא עצמו והוא דימוי המכתיב את צורת התוצר עצמו. לשיטתו של לוי, נוכחותו של הצבע משמעותית במיוחד כשהוא נמצא במקום שלא מצפים לו. צבע הוא בחירה, הוא הזדמנות להשפיע ולשנות. צבע בעיניים של לוי הוא מחולל משמעותי, המהווה בסיס ליצירת שינוי.

קובי לוי, Heelusion בגלריה פריסקופ. צילומים: אביעד זיסמן

קובי לוי, Heelusion בגלריה פריסקופ. צילומים: אביעד זיסמן

אם אתן כבר בסביבה

״למה באר שבע? זה חור תחת״, קובע הצלם פבל וולברג, ממשתתפי התערוכה הקבוצתית ״יעל דרומה״ שנפתחה בלובי מקום לאמנות (אוצרת: אורית מור). באר שבע תוארה לאורך השנים בטון ביקורתי דומה, גם אם במילים מסוגננות יותר. זו נקודת המוצא לתערוכה המפגישה עבודות של שבעה אמנים בעלי זיקה ביוגרפית לבאר שבע, שאותה עזבו רובם לטובת חיים במרכז הארץ או במקומות אחרים בעולם.

התערוכה מבקשת לבחון את אופני הניסוח של השפה האסתטית בעבודותיהם לנוכח זיקה זו, חמקמקה ככל שתהיה, ולבדוק כיצד השפיעו על יצירתם התהליכים החברתיים והפוליטיים שעברו על העיר. בתערוכה מוצגות עבודות במדיומים שונים: פסל עץ וציור על נייר של חוה מחותן; מיצב וציור על דיקט של רוני חג׳ג׳; ותצלומים של סיגל פרימור, פבל וולברג, אלי סינגלובסקי, גסטון צבי איצקוביץ ונדב עשור.

סיגל פרימור

סיגל פרימור

אלי סינגלובסקי

אלי סינגלובסקי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden