כל מה שחשוב ויפה
מירב שחם, לקראת שידור בגלריה פוסט. צילומים: ארקדי ספיבק
מירב שחם, לקראת שידור בגלריה פוסט. צילומים: ארקדי ספיבק

בלי לדלג על הפתיח: מירב שחם יוצרת פתיחים לסדרות טלוויזיה, ועושה מהם אמנות

המעצבת, הבמאית, המוזיקאית והאמנית מירב שחם מציגה בתערוכה ברמת השרון מיצב וידיאו מפתיחים שעיצבה לסדרות טלוויזיה שאנחנו מכירים: פאודה, המפקדת, האחיות המוצלחות שלי, שעת נעילה ועוד

מירב שחם עובדת ביצירת פתיחים לתכניות טלויזיה. כנראה שאתם מכירים את מרבית העבודות שלה, אבל לא בטוח שאתם מודעים לכך שיש כזה מקצוע. שחם אמונה על רבים מהפתיחים המוכרים של השנים האחרונות, ביניהם זה של פאודה, המפקדת, האחיות המוצלחות שלי, מינכן, שעת נעילה, גוף שלישי ועוד.

שחם (44) היא מעצבת ובמאית, מוזיקאית, אמנית ובעלת הסטודיו bananamoon לעיצוב ואנימציה; בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה (2006) ותואר שני בתקשורת חזותית בבצלאל (2020); ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.

בתחילת החודש נפתחה בגלריה פוסט ברמת השרון תערוכת היחיד שלה, ״לקראת שידור״ (אוצר: יובל סער, העורך הראשי של פורטפוליו). שם התערוכה מהדהד את שמה של תכנית הטלוויזיה ששודרה בערוץ הראשון בשנות ה־80, והציגה ״בקרוב״, קטעים מתוכניות שטרם שודרו בערוץ – פורמט אנכרוניסטי בעידן הרב־ערוצי של ימינו, שבו הצופים לא מחויבים לפלטפורמת שידור או ליום ושעה ספציפיים כדי לצפות בתוכנית האהובה עליהם. כיום מתנהלת דמוקרטיית צפיה מלאה שמחייבת מקדמי צפיה גבוהים, ובהם גם הפתיחים.

העמדה שלי לגבי AI כוללת את כל ההסתייגויות שיש לכולם: אתיקה וזכויות יוצרים, מי היוצר ושל מי היצירה וכל סימני השאלה שכולם מתעסקים בהם. יחד עם זה, אני לא חושבת שהבינה המלאכותית תחליף ותבטל אותנו. אני בעיקר מאמינה שאם זה פה – צריך להבין את זה

לטובת התערוכה יצרה שחם מיצב וידיאו אמנותי, משילוב עבודותיה וביניהן הפתיחים המוכרים שיצרה לאורך השנים. המיצב כולל גם התנסות מהשנה האחרונה עם אנימציית AI ופרויקטים אישיים כמו ״יורם קניוק – מכתב מהמלחמה״ (תגובה אמנותית למכתב של קניוק מתוך ״גנוזים״ של אנסמבל עיתים), ״אבן אחת עושה את דרכה לשום מקום״ (פרויקט הגמר בתואר השני בבצלאל, שעסק בסיפורה של שדרנית רדיו שעוברת טראומה כשאסון טבע מתרחש בעולם) ועוד.

״חלפו ארבעה עשורים מאז לקראת שידור״, אומרת שחם, ״ואין ספק שריבוי הערוצים והאלטרנטיבות יצרו תחרות על תשומת הלב של הצופים. בכך גדלה חשיבותו של הפרומו וגם חשיבות הפתיח (title sequence) של סדרות הטלוויזיה. מרשימת קרדיטים התקדם הפתיח לסרטון קצר שמהווה יחידת סיפור עצמאית, תוך כדי הצגת נרטיב בשילוב גרפי מובהק של בעלי התפקידים בהפקה. הפתיח מספק לצופים פרטים אינפורמטיביים על השחקנים והעלילה, מכניס אותם לאווירה ולמצב הרוח הנכונים ומתפקד כמדיום אמנותי לכל דבר״.

איך הגעת להתמחות הזו?

״עם סיום הלימודים ולאורך הקריירה שלי עבדתי כשכירה, בעיקר במחלקות הפרומו השונות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים. אחרי עשר שנים החלטתי לפתוח סטודיו עצמאי ואז עברתי לעיצוב של פתיחים״.

מירב שחם. צילום: עומר מסינגר

מירב שחם. צילום: עומר מסינגר

ביום רביעי הקרוב (22.3) תתארח שחם ותספר על עיסוקה ועל התערוכה במסגרת ״רגע אחד״, אירועי הפתיחה לחגיגות 50 שנות פעילות לסינמטק תל אביב, בפאנל שיוקדש לארט בטלוויזיה וקולנוע, בהנחיית סער וישתתף בו גם עדן אוחנא, מעצב אמנותי לקולנוע וטלוויזיה. תוך כדי שיחה, אנחנו מנסות שתינו להיזכר ממתי יש בכלל פתיחים לסדרות טלוויזיה ישראליות. ״כנראה שפתיחים קיימים בעולם כבר משנות ה־50, אבל בארץ לא הייתה טלוויזיה עד שנות ה־70 ולכן כנראה גם לא היו פתיחים. כשהייתי סטודנטית יצאה הסדרה ׳בטיפול׳ שהיה לה פתיח פנומנלי שהשאיר עלי רושם עמוק. הסדרה הזו כזכור נמכרה גם לחו״ל.

״עוד לפני כן, גם כנערה, צפיתי שעות בטלוויזיה. הייתי מכורה לסדרות כמו ׳חשיפה לצפון׳, ׳טווין פיקס׳, ׳מסע בין כוכבים׳ ועוד. היו להן פתיחים שחרוטים לי עמוק בזיכרון. אבל באמת מעניין לברר מה הייתה סדרת הטלוויזיה המקומית הראשונה ואם היה לה פתיח. אני זוכרת לדוגמה את הסדרה ׳תצפית׳ שבפתיח שלה היה ינשוף. גם לשבתות וחגים היה פתיח זכיר. אבל פתיחים לא היו עניין רציני בתעשיית הטלוויזיה המקומית״.

לארונה יצרה שחם פתיח באמצעות AI לסדרה ׳שמיים אדומים׳ שכתב רון לשם וביים אלון זיידמן, שתעלה בקרוב ברשת 13. הסדרה התקבלה לפסטיבל ״סירייס מאניה״, שמתקיים בימים אלו ונחשב לתחרות היוקרתית ביותר בעולם לסדרות טלוויזיה בינלאומיות, ושחם נסעה לעיר ליל שבצרפת, שם יתקיים אירוע חלוקת הפרסים. ״בדרך כלל אנשים כמוני הם לגמרי מאחורי הקלעים, אבל בגלל שהפתיח נעשה ב־AI, יש סביבו עניין גדול״.

לפתיחים יש קטגוריית זכיה בתחרויות השונות?

״לצערי לא. בתחרות האמי יש קטגוריית פרס לעיצוב אמנותי, אבל לפתיח אין״.

פאודה, עונה 4, יס

פאודה, עונה 4, יס

המפקדת, כאן 11

המפקדת, כאן 11

המנצח, יס

המנצח, יס

איך את מתייחסת לבאזז סביב העיסוק ב־AI?

״מצפים ממני לקחת צד בדבר הזה. העמדה שלי כוללת את כל ההסתייגויות שיש לכולם: אתיקה וזכויות יוצרים, מי היוצר ושל מי היצירה וכל סימני השאלה שכולם מתעסקים בהם. יחד עם זה, אני לא חושבת שהבינה המלאכותית תחליף ותבטל אותנו. אני בעיקר מאמינה שאם זה פה – צריך להבין את זה.

״הסקרנות היא זו שהובילה אותי לחקור את התחום והתוצרים שלו ולהבין מה הדבר הזה בכלל מסוגל לעשות. אני באקדמיה ומחנכת דורות של צעירים וקשה לי לחשוב שלסטודנטים שלי יהיה איזה ׳פור׳ עליי במשהו. ברגע שהחלטתי שאני לומדת את זה, עשיתי את זה הכי עמוק שאפשר. חקרתי שעות וימים ולקח לי כמה שבועות עד שהרגשתי שמשהו קונקרטי יוצא לי מזה. בתחילה יצרתי רק דברים לעצמי, בהמשך כבר יצרתי והעברתי סדנאות בתחום, יחד עם ד״ר רועי עמית שחוקר בעולמות תוכן רלוונטיים לתחום״.

באלו תחומים נוספים את עוסקת?

״אני מנגנת על חליל צד מגיל שמונה. ניגנתי בתזמורות שונות ולאחר השירות הצבאי ניגנתי במספר הרכבים וסגנונות. גם בן זוגי הוא מוזיקאי, מה שתרם לעיסוק שלי בתחומי המוזיקה השונים ובהם גם עיצוב עטיפות של אלבומים, עיצוב קליפים ועוד. גם לתערוכה יצרנו סאונד שמתאים לחלל, ביחד עם יובל שנהר, חבר שאיתו אני משתפת פעולה כבר שנים רבות״.

את מולטי טאסקר רצינית.

״אני משתעממת מהר אז אני מנסה לגוון את העיסוקים שלי ולעבור מתחום לתחום. כשעבדתי כשכירה בתחום הפוסט הייתי חוזרת הביתה ומעצבת עטיפות לאלבומים, קליפים ועוד. ככה התנהלתי 10 שנים, עד שהחלטתי לפתוח סטודיו עצמאי שבו אני מתמקדת בפתיחים. נכון להיום אני מתפרנסת מזה. אבל אני חייבת את התזוזה, מתחום לתחום. ב־2016 הוצאתי אלבום שבו ערכתי טקסטים של הסופר השוויצרי רוברט ואלזר לקטעים מוזיקליים. יש לי הרבה חברים מוזיקאים שבעזרתם ויחד איתם הופעתי כבר מספר פעמים. לאורך לימודי התואר השני עסקתי די הרבה במוזיקה״.

האם בפתיחים את אחראית גם למוזיקה?

״בסדרות הגדולות קיימת ספריית מוזיקה ייעודית לסדרה, ואני בוחרת ממנה קטעי מוזיקה מתאימים. לעיתים אני יוצרת את המוזיקה בעצמי. גם אם המוזיקה קיימת, אני מכניסה בה סאונד־אפקטס שאחר כך עובר לידיהם של מוזיקאי או טכנאי מוזיקה״.

birds

במעמד שלך היום, את כבר בוחרת על מה את עובדת?

״מאוד הייתי רוצה להיות שם. אני לא מפחדת מהרבה עבודה אבל עם השנים אני שמה לב שאני חייבת לברור את הדברים כדי לא להגיע להצפה, מה שלא יאפשר לי לתת מספיק לפרויקטים עליהם אני עובדת וגם לא יאפשר לי להשאיר מספיק זמן לחיי האישיים. אני מחפשת איזון״.

מה הלאה?

״אני עובדת על פתיח לסדרה דוקומנטרית על עמותת ער״ן שנקראת ׳שיחה נכנסת׳ ועל פתיח של סדרה ישראלית שמיועדת לנטפליקס. אני מודה שיש לי כבר טביעת רגל גם בנטפליקס וגם ב־HBO. מה שכן, הנטייה שלי היא להתנתק לחלוטין מפרויקט ברגע שאני מסיימת לעבוד עליו. אולי אשמע פולניה אבל בגלל זה אני כנראה לא מצליחה ליהנות מסיום של פרויקט. וכמובן שאני מקווה להגיע לעוד פסטיבלים בינלאומיים, שיידעו מי אני מעבר לים ושיציעו לי פרויקטים מרתקים״.


מירב שחם | לקראת שידור
אוצר: יובל סער
גלריה פוסט, שדרות ויצמן 20 רמת השרון
שיח גלריה: שבת 25.3 בשעה 12:00
נעילה: 29.4

רגע אחד
פאנל ארט בקולנוע וטלוויזיה
סינמטק ת״א, רביעי 22.3 בשעה 21:15

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden