כל מה שחשוב ויפה
לילך פלד צ׳רני במקום לאמנות בקריית המלאכה
לילך פלד צ׳רני במקום לאמנות בקריית המלאכה

הרשימה המשותפת // 13.4.23

קפיצת הדרך במוזיאון וילפריד; אורנה אורן יזרעאלי במעבדה לאמנות; לילך פלד צ׳רני ואורה בריל במקום לאמנות; אתי שוורץ בגלריה אינדי; כליל ווקסלר במגדל המים של טבעון

קפיצת הדרך במוזיאון וילפריד

״קפיצת הדרך״, תערוכה קבוצתית של חמישה אמנים.ות שהיו חלק מחממת מפעל הפיס לאמנות, מוצגת במוזיאון וילפריד בקיבוץ הזורע (אוצרות: שיר מלר־ימגוצ׳י, שלומית ברויר). ראשיתה של חממת הפיס לאמנות היא בעיון מחודש במושג ״מזרח״, ואחריתה בחילוצה של ההתבוננות לכדי מרחב פיזי של יצירה. ארבעת האמניות והאמן שנבחרו לקחת חלק בתוכנית – עדן אורבך עפרת, שהד זועבי, אליאב ליבוביץ׳, ורד נסים ויערה צח – נענו לנתיבי הפענוח בתוך קשת הקשריו הגיאוגרפיים, תרבותיים ופוליטיים של המושג, תוך התחקות אחר זיקתו האטימולוגית למקום זריחת השמש ותנועה לכיוונו (oriens).

המנעד התמטי של בחירותיהם נע בין עיסוק באופני ניסוחן של היררכיות תרבותיות לבין היקסמות מן ה״רחוק״ וה״אחר״, ובה בעת ניהול פולמוס עמו. הבלתי מושג והשונה מתכנסים, לפיכך, בעבודותיהם למרחב סִפִּי מדומיין ומתעצבים מחדש בגלגול טקסי, גופני ותודעתי, שכמוהו כאמצעי לכיול הכרתי.

ורד נסים. צילומים: שי בן אפרים

ורד נסים. צילומים: שי בן אפרים

יערה צח

שהד זועבי


אורנה אורן יזרעאלי במעבדה לאמנות

״דמוקרטיה״, הצבה רב מדיומלית של אורנה אורן יזרעאלי תפתח מחר (14.4) במעבדה לאמנות (אוצר: שרון תובל). התערוכה מרכיבה את מילון ערכי הדמוקרטיה בעזרת אסופת אובייקטים מן הנמצא, המסודרים כארכיון חפצים תעשייתי. המעבדה הופכת הן לארכיון דמוקרטי והן למרחב משחקים בו ניתן לשחק ב״קלפי הדמוקרטיה״ שיזרעאלי יצרה באמצעות דימויי הערכים השונים. המשחק מבוסס על זיכרון, תקשורת בין אישית, אמון ודמיון. מחד, זהו מהלך המתחקה אחר סוגת הארכיונים האמנותיים שהחלה בשנות השישים של המאה הקודמת. מאידך, המהלך מנסה למצוא שפה חזותית ומילולית משותפת בין המבקרים ומעלה שאלות אודות אתיקה, חברה אמנות ומושג הבית.

אורנה אורן יזרעאלי. צילומים: מל

אורנה אורן יזרעאלי. צילומים: מל


לילך פלד צ׳רני ואורה בריל במקום לאמנות

שתי תערוכות יחיד יפתחו הערב (13.4) במקום לאמנות (אוצר: יאיר ברק): הראשונה, ״ערש״, של לילך פלד צ׳רני, שתתפרש על פני שני חללי הגלריה. בחלל הקדמי תוצג סדרת צילומים שצולמו במהלך שהות אמנית של פלד צ׳רני בדיסלדורף, גרמניה. התצלומים מצולמים כולם בחדר העבודה של האמנית ומתארים את סביבת העבודה. בחלל המרכזי יוצג מקבץ עבודות מן השנים האחרונות שבמרכזן נוכחת התייחסותה העקבית של האמנית לתהליכים של התכלות. העבודות, הנעות בין טבע דומם לתצלומים אדריכליים – מביטים אל מעשה ידי האדם, אל תופעות מחזוריות, הרס וחורבן.

השנייה, ״הכד החסר״ של אורה בריל, שמתבססת על גוף עבודה ציורי עצום ממדים שנוצר במהלך שלוש השנים האחרונות. העבודות, הפרושות על פני קירות הגלריה, מצוירות על גבי גלילי רקע שמיועדים במקור לצילום. אלו הופכים לציורי קיר, או ציורי מערות – טעונים דימויים סימבוליים, איקונוגרפיים ומיתיים, מצוירים כמגילה. לצד עבודות הקיר הגדולות, על רצפת הגלריה יוצגו עבודות פיסוליות המורכבות מיציקות נייר דמויות כדים חסרים, המונחות על אובייקט תלת ממדי, מעין מערכת של מראות המייצרות אשליה אופטית של שלמות.

לילך פלד צ׳רני

לילך פלד צ׳רני

אורה בריל

אורה בריל


birds

אתי שוורץ בגלריה אינדי

״חלק יק״, תערוכת יחיד לאתי שוורץ, תפתח מחר (14.4) בגלריה אינדי (אוצרת: אילנית קונופני). שוורץ תרה אחר הקבלות בין הכימיה והאופטיקה הצילומית לבין אמצעי מחקר מדעיים. היא עוקבת אחר שימוש בכלים מדעיים ובמצלמות שחושפות את הסמוי מן העין לצורך הבנת התנהגות האור. מידע מהמחקר הקוונטי מוביל אותה לצלם תופעות של השתברות האור במרחב הביתי.

אתי שוורץ

אתי שוורץ


כליל ווקסלר במגדל המים של טבעון

״ומה שיכול היה להיות״, תערוכת יחיד לכליל ווקסלר תפתח מחר (14.4) במגדל המים של טבעון ששייך לגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה (אוצרת: הדסה כהן). בתערוכה מפרקת ווקסלר את חוויית ההגירה ונוברת בממדיו המתעתעים של הזיכרון. היא מתחקה אחר המכנה המשותף שבין האישי לקולקטיבי ובונה מעיין ארכיון תודעתי, זאת במקביל להמשך העמקה בסיפורי ההגירה המשפחתיים שלה, ביניהם על אביה שעלה לארץ מארגנטינה בעקבות החלום הציוני וגילה שהחיים בארץ אינם כפי שדמיין.

לאורך התערוכה יתקיימו מופעי פרפורמנס שיצרה ווקסלר עם הכוריאוגרפית מעין ליבמן שרון וזוג הרקדנים יוליה מז׳צקיה ואייל ברומברג, שקרם עור וגידים בחודשים שקדמו לתערוכה. קטעי הפרפורמנס מהווים קו המשך לסיפורים שנאספו תוך שימת דגש על פעולת ההיזכרות המשותפת ועל נקודות מפנה משמעותיות בסיפורי ההגירה של המספרים והמספרות. הקהל יוזמן לנוע יחד עם הרקדנים ברחבי המגדל, להקיף אותם ולהתבונן מנקודות תצפית שונות.

כליל ווקסלר

כליל ווקסלר

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden