כל מה שחשוב ויפה
שלום הגר, מתחת לצל של השמש. צילומים: עפר ינוב
שלום הגר, מתחת לצל של השמש. צילומים: עפר ינוב

מתחת לצל של השמש: להישיר מבט אל מה שקשה לנו כחברה

סרטו של הבמאי שלום הגר עוסק באב ממוצא אתיופי שמשתחרר מהכלא אחרי 17 שנה ויוצא לחפש את בנו. במהלך החיפוש, הבלתי נמנע והנורא מכל מוצגים בכיעורם לראווה ומציפים נושאים טעונים

לסרטו החדש של שלום הגר ״מתחת לצל של השמש״, שיוקרן השבוע בפסטיבל הקולנוע ירושלים, קדמו שתי יצירות שעוסקות בנושאים טרגיים ומורכבים. סרטו ״תכריכים״ שעסק בזוג נשוי שבתם מתה מוות בעריסה; ו״יונה המיינקת״ שעסק בגבר קברן שאחרי מות אשתו מתגלים בו כוחות מיוחדים והוא מניק את תינוקו – אלה הן דוגמאות לשניים מסרטיו המוקדמים, שעוסקים במוות באופן ייחודי, המביא לידי ביטוי גם מבע יהודי וגם ביקורת תודעתית על החיים עצמם.

גם ביצירות האחרות של הגר המוות נכח בערבוביה עם מבט ציני וסרקסטי כמעט על הגורל. עם זאת, קשה להגדיר את הגר כאקזיסטנציאליסט, משום שההקפדה הקולנועית שלו היא ריאליסטית והפילוסופיה שבה ארוגה בעיצובי הפריימים ובחירת זוויות הצילום, באופן שיש בו תפיסה אמנות שהופכת את הטרגי והכעור לאסתטי. הנוף האורבני הכלוא במבט המצלמה, דרום תל אביב והתחנה המרכזית הישנה, לדוגמה – מקבל מקום נרחב באסתטיקה זו.

 

את התסריט ל״מתחת לצל של השמש״ כתב הגר ביחד עם שותפתו הקבועה סיגלית ליפשיץ ועם ביינה גטאון. הסיפור מתמקד במטקו (אמוס איינו), גבר ממוצא אתיופי שמשתחרר מהכלא 17 שנים אחרי שרצח את אשתו ושוקם. מחוץ לכלא הוא פוגש מציאות קשה. הוריו של אשתו נוהגים בו בבושת פנים והרחוב כולו תוסס אלימות ועליבות באופן מעורר מחנק. לאחר מאמצים ובאמצעות הכספים שחסך ללימודי בנו (שהיה תינוק שנכלא והיום בן 17) הוא מגלה שהוא הועבר למשפחת אומנה חרדית.

הוא מאתר את המשפחה ושם מתגלה לו שבנו עבר פגיעה מינית והועבר לפנימייה. אבל גם הפנימייה לא הייתה התחנה האחרונה של הבן, שהתדרדר לזנות רחוב וכעת עליו לחפש אותו ברחובות דרום תל אביב. כשמטקו מחפש דירה, הגזענות כמו פוערת את פיה ולבסוף הוא שוכר חדר עם שותפים אריתראים שמצויים בסכנת גירוש, ביניהם אישה צעירה ואם לפעוטה, שבעלה וילדיה האחרים גורשו פרק זמן קצר לפני.

מטקו הוא דמות שאנחנו כצופים רוצים להיות ממושמעים לה ולעקוב אחריה. גם כשלפעמים משהו נפרם מעט במהלך העלילתי או מקצין – היא שומרת עלינו ממוקדים בה באופן אובססיבי כמעט

אפשר היה לקרוא את תקציר הזה ולחשוב שהסרט הוא משהו מסוים מאוד. אבל הסרט הוא לא שום דבר שאפשר להעלות על הדעת. נדמה שזווית הראייה של הגר עוקבת אחרי נפש מפותלת במציאות חסרת סיכוי. הבלתי נמנע והנורא מכל מוצגים בכיעורם לראווה ומציפים נושאים טעונים.

יש רגעים שבהם התחושה היא שמטקו הוא גיבור טרגי שכעת עליו לשאת את עונשו האמיתי ותוצאות מעשיו וזו תחושה שמונחת בלב הצופה כסלע מועקה; ויש רגעים שבהם יש הסתכלות סרקסטית על מופעי הדת – פעם באוטובוס שבו יש הפרדה בין גברים לנשים, פעם בגינוני הדמויות החרדיות בבית משפחת האומנה ופעם בחזנות ששומע הסרסור שמסרס בבנו. הסרקזם מלווה בבחירות סימבוליות ובהם הצלב וישו הצלוב. הבן מאסגנו (בגילומו של חנוך וובה) הוא הקורבן והוא זה שמעניש באופן מטאפורי את האב, שכדי להגיע אליו צריך להזמין ממנו שירותי מין בתשלום.

birds

העיצוב של מטקו האב הוא מופת לעיצוב דמות. האפיונים החיצוניים של הגבר המרשים כמו משרטטים את מאפייניו. מדובר בדמות שקטה שרוב הזמן מתצפתת ומביטה כשידיה כבולות. עבודת המשחק מרבה לעשות שימוש בעיניים. כך באחת מסצנות השיא, עיניו כמו נפערות מחוריהן ובעצם מספרות הכל. השימוש באופני המבט של הדמות יוצר הזרה ומצד שני בונה מתח. מטקו הוא דמות שאנחנו כצופים רוצים להיות ממושמעים לה ולעקוב אחריה. גם כשלפעמים משהו נפרם מעט במהלך העלילתי או מקצין – היא שומרת עלינו ממוקדים בה באופן אובססיבי כמעט.

הסרט, שנפתח בציטוט ״בלא אבות אנו חשופים לכל רוח ונעים ע״פ האדמה בלא מחסה״ (אהרון אפלפלד), פורם ומרכיב את האופנים הטרגיים של ״אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהנה״ (המופיע בספרי הנביאים ירמיהו ויחזקאל). מערכת היחסים בין האב לבן, החטא ועונשו, מגיעים לשיאים רגשיים יוצאי דופן ויש במובנים שלהם את מגע היד של המסתורין. בבחירות האמנותיות יש כדי להמחיש את הפרדוקס של הקיום. כך, למעשה האכילה לדוגמה, יש כוח מקשר – כוח שאינו בדיבור אך נוכח בגוף הדיאלוג באופן דיאלקטי שאומר הכל.

האומץ של הבמאי לחדור לדקויות כמו השפלה ועליבות, אכזריות ודחייה, מזכיר סגנון פרוורטי. אבל באופן מאוזן משולבים בו פרגמנטים מהמציאות, והתוצאה היא סרט שמוביל לחשבון נפש עמוק ואי נחת כאילו מדובר ביצירה דוקומנטרית, יצירה שאינה אלא מסבה את מבטנו אל מה שקשה לנו כחברה להישיר אליו מבט, ולהביט בו.


מתחת לצל של השמש
בימוי: שלום הגר
80 דקות; ישראל, 2023
5 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden