כל מה שחשוב ויפה
מור אלדר. צילומים: יוסי צבקר
מור אלדר. צילומים: יוסי צבקר

מירושלים לנטפליקס: המחזור השני של חממת סם שפיגל לסדרות טלוויזיה

חממת הסדרות טלוויזיה של סם שפיגל, בניהולה של מור אלדר, מסייעת ליוצרים.ות לממש רעיונות לכדי סדרות. בין הפרויקטים שמשתתפים בה השנה כאלה שעוסקים בקו תמיכה לנשים חרדיות, סטארט־אפיסט כושל ובית שניצל משריפה בכרמל

יובל: הי מור, בוקר טוב, מה שלומך? ומזל טוב על המחזור השני של חממת סם שפיגל לסדרות טלוויזיה יוצאת לדרך בפעם השנייה, בשיתוף נטפליקס וחברות הפקה והפצה נוספות מהארץ והעולם

מור: בוקר טוב יובל. אצלי יופי. המחזור השני יצא לדרך בשבוע נהדר בירושלים והעשייה בעיצומה

יובל: נייס. יש לי הרבה שאלות ואני תוהה מאיפה להתחיל, אולי נתחיל מלמעלה – מהכניסה של טלוויזיה לבית הספר לקולנוע. מצד אחד זה נראה ברור מאליו, מצד שני זה לא. יכולה להגיד על זה כמה מילים?

מור: אני מנהלת שתי חממות – אחת של קולנוע ואחת של טלוויזיה. שתי החממות הן יוזמה של בית ספר סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה.

חממת הקולנוע הבינלאומית הוקמה כבר ב־2011, והיא חוגגת השנה את המחזור ה־11 שלה. השתתפו בה קרוב ל־120 משפתתפים ו־80% מהסרטים שהופקו בה הגיעו לפסטיבלים החשובים בעולם, כולל זוכה פרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר – ״הבן של שאול״. אחרי שנים של ניסיון בתחום של חממות הקולנוע הבינו בבית הספר שהאקלים הנוכחי מסמן צורך בתעשייה לחממה גם בתחום הטלוויזיוני – גם בסדרות.

בשנה שעברה, אחרי כמה שנים של חשיבה ובניה, קמה לחיים חממת הסדרות של סם שפיגל במחזורה הראשון. בשלב הבניה חשב צוות הקמה שלם על מה הכי נכון לעשות בה. הוא כלל את חגי לוי, אלון ארניה, דנה שטרן ועוד, וכמובן מנהלת בית הספר דנה בלנקשטיין כהן והמנהלת הקודמת של החממות – המפיקה והיוצרת אורית זמיר

ישראל היא מדינה רווית קונפליקטים. ככזו היא קרקע פוריה לעשייה דרמטית של סיפורים שמביאים קולות חדים ומרתקים של המורכבות של החיים בה

יובל: אני מניח שזה משהו שעלה גם מהסטודנטים? הרצון להיות במקום שכולם מדברים עליו?

מור: החממות אינן מיועדות לסטודנטים. הן מיועדות ליוצרים בוגרי כל בתי הספר בארץ (ובחממת הקולנוע – גם מהעולם), ולא רק מסם שפיגל

יובל: כן, לזה התכוונתי…

מור: אלו יוצרים שבדרך כלל כבר עשו סרט קצר, או עלילתי או דוקו, או סדרת רשת. תפקיד החממה מאז שנוסדה על ידי המנהל הקודם של בית הספר – רנן שור – היה להיות מקפצה וגשר בין יוצרים בתחילת דרכם לבין התעשיה. התעשיה בימינו עסוקה מאד גם בסדרות, והיה רק טבעי שנעזור ליוצרים גם במסגרת המקצועית הזו

יובל: אז יש הבנה שיש צורך בחממה כזו. מאיפה מתחילות? 

מור: כשאורית ודנה התחילו לחשוב על חממה של סדרות הן קודם כל הסתמכו על ניסיון העבר העשיר בחממת הקולנוע – כיצד בונים מבנה מיטיב לעבודה ועשייה שיעזור ליוצרים.ות הצעירים.ות. הן הקימו ועדת היגוי שבתוכה השתתפו כל מי שציינתי ועוד, ובמקביל פנו לכמה גורמים בעולם לשיתוף פעולה.

רוב נשי

מור: אחת מהשותפות הראשונות של העשייה הזו היתה ועודנה נטפליקס, שמאמינה בנחיצות הקולות החדשים בתעשייה ובתמיכה בהם. אליהם הצטרפו גם PARAMOUNT SOCAIL IMPACT ושיתוף פעולה עם ענני תקשורת, ווסט אנד של שרון פוגל.

השנה יש לנו שותפים חדשים ונהדרים: נטפליקס ממשיכים איתנו ואליהם הצטרפו חברת ההפקה האמריקאית NEW MANDATE FILMS של מתי לשם, יונייטד קינג בבעלות משה וליאון אדרי, המיזם לקולנוע וטלוויזיה של ירושלים ועיריית ירושלים

יובל: נייס. אז מה קורה בחממה? איך זה עובד? כמה זמן? מה קורה שם?

מור: השנה קיבלנו כ־100 הגשות לסדרות. לאחר תהליך קריאה וסינון אינטנסיביים על ידי לקטורים מקצועיים התקיימו ראיונות למספר יוצרים, ולבסוף התקבלו שמונה פרוייקטים למחזור הנוכחי. 

השנה, גם בהגשות וגם בהשתתפות בחממה, יש רוב נשי: שישה פרוייקטים של נשים ושניים של גברים. לשמחתי יש גם מגוון גילים – מיוצרות צעירות ועד יוצרים מנוסים יותר, בגיל ובקריירה המקצועית. החממה פונה לכאלו שמפתחים את הסדרה הראשונה או השנייה שלהם.

יובל: מה הם מקבלים שם? ומה המטרה בסוף? שנטפליקס ייקחו סדרה?

מור: אנחנו נפגשים במשך כחצי שנה – שבתוכה יש שלושה מפגשים מרוכזים – שלושה סשנים. כל פרויקט מקבל מנטור.ית צמוד – עורכי התסריט הטובים ביותר בארץ, יוצרים עם רקורד מרשים משל עצמם. השנה המנטורים הם נח סטולמן (״מלאך משחית״), רונית ויס ברקוביץ (״מרחק נגיעה״), דרור משעני (״תיק נעדר״, ״בגוף שלישי״) ואוסי נישרי (מפיקה שותפה ב״חיי נישואין״ של חגי לוי בנטפליקס).

היוצרות.ים עובדות.ים עם המנטור.ית שלהם באופן אינטנסיבי – יום אחרי יום במשך שבוע של סשן, ולאחר מכן במפגשים בין הסשנים. העבודה היא על כתיבה, דיוק, פיתוח והעצמה של הסיפור שעליו הם עובדות.ים.

הסשנים מתקיימים בירושלים, במשך שבוע, והיוצרים.ות מקבלים תנאי חממה לשקט, יצירה וריכוז בעבודה. בסשן הראשון שהתקיים לפני כשבוע בירושלים השתתף גם ג׳ו פראקיו מנטפליקס (תסריטי ובמאי, ״הפלאש״), שלימד את המשתתפות על מבנה סדרות ונתן להן סדנה שעוסקת בחדר כותבים – השיטה הנפוצה של כתיבת סדרות בארצות הברית.

הפרויקט שזכה בשנה שעברה, של מינדי ארליך, מפותח על ידי yes. פרויקט נוסף, קומדיה ביד ושם, מפותח גם הוא על ידי yes. במקביל, פרויקט של עמרי דקל מפותח בכאן. אלו תהליכים שלוקחים שנים, ואנחנו שמחות לתת קרקע חזקה של פיתוח ויצירת קשרי עבודה מקומיים ובינלאומיים

במקביל להכל – היוצרות.ים עובדות.ים עם הסטודיו של ענני תקשורת על יצירת ״פיצ׳ דק״- מעין פורטפוליו של הסדרה שעליה הם עובדים – כלי ויזואלי לקידום של הסדרה שלהם. בסשן הסיום תהיה חשיפה של העבודות הללו בפני אנשי תעשיה מהארץ ומהעולם. אנחנו מקפידו ליצור קשרים מקצועיים עבור היוצרות.ים הצעירות.ים ומפיקיהם, בכדי לעזור להם עם התהליך המורכב של מימוש רעיון לכדי סדרה.

המטרה מההתחלה וגם בסוף היא לעזור ליוצרות.ים צעירות.ים בתחילת דרכם.ן. חשוב להדגיש: הן נכנסות עם הזכויות על הסדרה ויוצאות עם הזכויות על הסדרה. השותפים שלנו תומכים בנו אבל לא מקבלים זכויות על היצירות עצמן. הבחירה עם מי להמשיך הלאה – היא של המפיקות.ים והיוצרות

יובל: ואיך זה עבד לבוגרות ובוגרי החממה הראשונה מבחינת תוצרים?

מור: בוגרי המחזור הראשון, שהסתיים בספטמבר בשנה שעברה, נמצאים בפיתוח בחלק מגופי השידור בארץ. הפרויקט שזכה, של מינדי ארליך, מפותח על ידי yes. פרויקט נוסף, קומדיה ביד ושם, מפותח גם הוא על ידי yes. במקביל, פרויקט של עמרי דקל מפותח בכאן. אלו תהליכים שלוקחים שנים, ואנחנו שמחות לתת קרקע חזקה של פיתוח ויצירת קשרי עבודה מקומיים ובינלאומיים

יובל: כן, זה באמת לוקח המון זמן. וקומדיה ביד ושם? לוקינג פורוורד. תגידי, מה נושאי הסדרות שהציעו השנה? את יכולה להגיד?

מור: בטח. שלל נושאים מגוונים. החל מסדרות על הקהילה החרדית משני כיוונים – אחת בחסידות גור על אישה שפותחת קו תמיכה לנשים לקראת נישואיהן והתפתחותן האישית, וסדרה אחרת על אישה חרדית צעירה שמתעקשת לעבוד במשרד הפרסום של אביה; סדרה העוסקת באהבה הרסנית בהשראת הסיפור של מיכל סלה; סדרה העוסקת בתרבות של מהגרים רוסים שפותחים קליניקה לא חוקית בתוך העיר לוד.

יש גם סדרה העוסקת ביחסים בין בת לאמה הלא מתפקדת; סדרה על בחור שכושל בהקמת חברות סטרטאפ עד שמגיעה אליו הזדמנות של VR שהולכת ומשתבשת; סדרה על משפחה שביתה הוא היחיד ששרד שריפה בהרי הכרמל; וסדרה על בת החוזרת הביתה אחרי שמתגלה הגופה של אבא שלה, בשמורה שהוא היה הפקח האגדי שלה

birds

יובל: מעניין אותי מהן התגובות של השותפים הבינלאומיים. הם הרי פה כי הם יודעים שמשהו מעניין קורה בשוק הזה בארץ. את יודעת להגיד איך הם רואים את שוק הסדרות המקומי? מה הם מוצאים בו? בסיפורים שהיוצרות והיוצרים מספרים?

מור: הקולות הישראלים מעניינים את העולם. יצאו מפה סרטים נהדרים ובשנים האחרונות גם סדרות נהדרות, בראשן פאודה שפתחה פתח משמעותי ליצירה הישראלית בעולם. בשנה שעברה מנכ״ל נטפליקס טד סרנדוס, שהיה בביקור בבית הספר ולאחר מכן העניק את הפרס של נטפליקס במשכנם בלוס אנג׳לס לפרויקט הזוכה של מינדי ארליך, אמר הוא היה בשוק חיובי מאיכות ההגשות שראה והקולות והסיפורים שנובעים בחממה.

ישראל היא מדינה רווית קונפליקטים. ככזו היא קרקע פוריה לעשייה דרמטית של סיפורים שמביאים קולות חדים ומרתקים של המורכבות של החיים בה

יובל: מורכבות באנדרסטייטמנט. מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד שלא אמרת לפני שנפרדות?

מור: אני חושבת שבימים הקשים שעוברים על המדינה שלנו, כמעט בכל אספקט של חיי אזרחיה, זו עבודה מבורכת וחשובה להיות אי של יצירה והשמעת קול ושמירה על חופש הביטוי. אני גאה שבחממות אנחנו נותנים מקום וקול לכל סוגי היצירה והיוצרות, שאנחנו מהוות שגרירות לעשייה פה ולקולות מכבדי ואוהבי אדם שיש בשפע במדינה שלנו

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden