כל מה שחשוב ויפה
יוסף קריספל. מכירת אמנות למען כרמי. צילומים: מ״ל
יוסף קריספל. מכירת אמנות למען כרמי. צילומים: מ״ל

הרשימה המשותפת // 13.7.23

קהילת האמנות למען כרמי בגלריה 2; נרדין סרוג׳י בגלריה זומר; דני קרמן במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס; רינת הופר במוזיאון ישראל; I will be your mirror במכון הצרפתי; לועבה חילווה בטרמינל עיצוב בת ים; אמת קלופה במכון הגיאולוגי רמת השרון

קהילת האמנות למען כרמי בגלריה 2

תערוכת התרמה מיוחדת לכרמי בן ה־4 תפתח הערב (13.7) בגלריה 2. כרמי, בנם של איל ויזר (כותב ומחזאי) ורמי מימון (אמן ומרצה), סובל מתסמונת נדירה וזקוק לסדרת טיפולים בחו״ל, שעלותם יקרה מאוד וכוללים ליווי רפואי. כרמי נולד ב־2019 במסגרת הליך פונדקאות בארצות הברית. כשהיה בן חצי שנה החלו הוריו לשים לב לעיכוב התפתחותי. לאחר שסבל מפרכוסים מסכני חיים ועבר מספר רב של בדיקות, טיפולים ואבחונים נאמר להם שכרמי יסבול בעתיד מאתגרים רבים ועלול להתמודד עם החרפת תסמינים הקשורים להתפתחות, כגון קשיים בהליכה, דיבור ועוד.

במטרה למצוא טיפול שיציל את כרמי הוא החל בטיפול ניסיוני בהולנד שהוכח כמסייע לו ומביא לשיפור במצבו. את הטיפול יש לעבור אחת לחצי שנה והוא כולל ליווי רפואי, סיוע ושיקום. על מנת שיוכל להמשיך בסדרת הטיפולים החשובה נרתמו למעלה מ־70 אמניות ואמנים להשתתף ולתרום מיצירותיהם לתערוכה המיוחדת. בתערוכה יוכלו המבקרים לרכוש את כל העבודות בטווח מחירים אחיד של 2,500 ש״ח / 5,000 ש״ח / 7,500 ש״ח. כל הסכום שיגויס ייתרם למען הטיפול בכרמי. המכירה מתקיימת במקביל אונליין, כקמפיין גיוס תרומות.

עירית תמרי

ציבי גבע

שי יחזקאלי

שירה אבולעפיה


נרדין סרוג׳י בגלריה זומר

״עשיתי כך ולא עשיתי כך״, תערוכת יחיד לנרדין סרוג׳י תפתח הערב (13.7) בגלריה זומר. בלב התערוכה שפותחת את ביתה החדש של הגלריה בקריית המלאכה, תכננה סרוג׳י להציג מיצב גדול של בית העשוי ממשטחי פח רקומים, אך החזון שלה קיבל תפנית. במקום בית מציגה סרוג׳י ״בית נמלים״ – דגם רקמה פלסטיני המעטר שולחן מפוסל. השולחן הוא פרגמנט, כמו החלון, העמוד והדלת שסרוג׳י מציבה בחלל. באמצעותם היא מסמנת בית ובו בזמן מעלה שאלות על מהותו.

״עשיתי כך ולא עשיתי כך. לא עשיתי דבר זה, אבל עשיתי דבר אחר. אז מה?״ כתב אלבר קאמי בספרו הזר. קאמי מאתגר את העולם האחדותי של הספרות המאז׳ורית ומציג אסטרטגיה חדשה לפיענוח המציאות. סרוג׳י קוטעת ופורמת את המבט הקונבנציונלי על החלל במטרה להציע דרכים חדשות להתבוננות. באמצעות פיסול, רקמה ומדיה מעורבת, היא מערערת על התפיסות השגורות ועל התנאים הפוליטיים שבתוכם מרחבים מתקיימים. היא עושה כך ולא עושה כך. לא בונה בית, אבל רוקמת בית נמלים. אז מה?

נרדין סרוג'י. צילומים: מ״ל

נרדין סרוג'י. צילומים: מ״ל


רטרוספקטיבה לדני קרמן במוזיאון לקריקטורה ולקומיקס

״דני קרמן – רטרוספקטיבה״, תערוכה רטרוספקטיבית לאמן דני קרמן תפתח ביום שני (18.7) במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס (אוצר: ערן ליטוין). התערוכה היא הזדמנות להיחשף לעולמו העשיר של קרמן, המוכר בעיקר כמאייר מעוטר, בן דור המייסדים של עולם האיור בישראל. קרמן מגדיר את עצמו אוּמן ולא אמן, כדי להדגיש את מגוון התנסויותיו, וכך מביטה עליו גם התערוכה: בעל מלאכה מיומן, שכל עבודותיו מתאפיינות בקו ברור – חידוש והתחדשות.

במסגרת התערוכה יוצגו עבודות רבות של קרמן שטרם נחשפו לקהל הרחב. התערוכה חושפת את ידיעותיו ואת ניסיונו העתיר בשלל אומנויות וטכניקות מעורבות: מעבודות הדפס וחיתוכי עץ, לצד קריקטורות, רישומים, סקיצות ואיורים פוליטיים, ועד כרזות ועטיפות תקליטים. התערוכה חושפת את ידיעותיו ואת ניסיונו העתיר של קרמן שיצר לעצמו עולם פנימי רחב ועשיר, השואב השראה מהיכרות עמוקה עם טובי המאיירים בעולם.

דני קרמן. צילום: חנן לסקין

דני קרמן. צילום: חנן לסקין

דני קרמן. איור לספר האריה שאהב תות,מאת תרצה אתר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2003

דני קרמן. איור לספר האריה שאהב תות מאת תרצה אתר, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2003

דני קרמן, עיתון דבר השבוע, 1984

דני קרמן, עיתון דבר השבוע, 1984

דני קרמן, דבר אחר, אחרי רצח רבין, 10.11.1995

דני קרמן, דבר אחר, אחרי רצח רבין, 10.11.1995

 


רינת הופר במוזיאון ישראל

״מחכה עם חכה״, תערוכה מאיוריה של רינת הופר מוצגת בספריית האיור שבאגף הנוער והחינוך לאמנות במוזיאון ישראל (אוצרת: אורנה גרנות). בתערוכה מוזמנים הילדים לפגוש את השירים והאיורים המקוריים של הסופרת, המשוררת והמאיירת האהובה: לשכשך בים של ספרים ולדוג ציורים ושירים אהובים. התערוכה משלבת איורים מקוריים מספריה, וכן שירים, משחקים, וגם חידות שנוצרו במיוחד עבור התערוכה, כולם בהשראת דגים.

רינת הופר, איור מתוך מפלצת סגולה

רינת הופר, איור מתוך מפלצת סגולה

רינת הופר איור לארון הבגדים של שירה

רינת הופר, איור לארון הבגדים של שירה


birds

I will be your mirror במכון הצרפתי

I will be your mirror, תערוכה משותפת לארבעה אמנים מוצגת במכון הצרפתי בתל אביב. אוסף הציורים המוצג בתערוכה הוא פרי עבודתם של נאקה פיטיה, סלאם ממוש, טספעלם פיסהא וצגאי ברהה, שהגיעו לישראל מקרן אפריקה, חלקם כילדים וחלקם כבוגרים. האמנים השתתפו בסדנה בת חמישה חודשים, ויצירותיהם מהוות מראה שבה משתקפת החברה הישראלית.

את הפרויקט החדשני הזה, שפותח דיאלוג ייחודי בין האמנות לבין מדעי החברה בשאלות של הגירה, ריכזו והנחו קארן אקוקה, סוציולוגית ומרצה למדעי המדינה באוניברסיטת פריז־נאנטר וחמוטל סדן, דוקטורנטית להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב וחברת צוות במוקד לפליטים ולמהגרים. אליהן הצטרפה בהנחיית הסדנה ענבל אגוז, אמנית, אקטיביסטית ואשת חינוך שחיה ויוצרת בתל אביב. הפרויקט מהווה נדבך בשיח בין אמנות, מדעי החברה והגירה.

נאקה פיטיה. צילומים: מ״ל

נאקה פיטיה. צילומים: מ״ל

צגאי ברהה

צגאי ברהה


לועבה חילווה בטרמינל עיצוב בת ים

התערוכה ״לועבה חילווה״ (בעברית – ״בובה יפה״) תפתח ביום שלישי (18.7) בטרמינל עיצוב בת ים. זהו מיזם משותף של נשות הכפר חאן אלאח׳מר, של יעל מואב וענת שראל מקבוצת ״ידידי הג׳האלין״ ושל האמנית והמעצבת גליה חי. הפרויקט הוקם בשנת 2018 בח׳אן אלאח׳מר, כפר שבו חיות 28 משפחות בדואיות משבט הג׳האלין ושוכן למרגלות כפר אדומים. במסגרת המיזם יוצרות נשות הכפר השותפות בובות בדואיות לבושות שמלות רקומות הנמכרות במסגרות שונות.

המיזם הוא מסגרת יצירתית המקנה לנשים השותפות, נשים נטולות מעמד ומשוללות זכויות, הסובלות מבידוד, עוני וגישה מינימלית למקורות מידע, מקור הכנסה, תמיכה רגשית ותחושה של הערכה עצמית תוך עשייה יצירתית ומהנה. הבובה היא המצאה חדשה, אך היא גם מזכרת מאורח חיים הולך ונכחד ומשמשת לו עדות.

לועבה חילווה. צילום: יניב נדב

לועבה חילווה. צילום: יניב נדב


אמת קלופה במכון הגיאולוגי ברמת השרון

בתערוכה שתיפתח מחר (שישי 14.7) במכון הגיאולוגי ברמת השרון, 12 אמניות ואמנים עוסקים במושג האמת בדרכים שונות: בסגנון, במושאי היצירה ובמדיה האמנותית (ציור, פיסול, צילום, צורפות, ריקמה ווידאו) – מבקשים להתקרב אליה, לחקותה או  לתאר את בבואתה. אך מהי האמת? מהו טיב הבבואה? האמת אינה מושג מוחלט: יש אמת אובייקטיבית, זו האמת שבחוץ, ואמת סובייקטיבית, זו השייכת למחוזות הפנימיים של האדם. הפילוסוף של האמנויות, דיוויד גרייבס, טוען כי האמת האובייקטיבית יש בה ערכים הניתנים למדידה, כמו גובה, משקל וכדומה, ואילו האמת הסובייקטיבית היא בעלת נתונים בלתי מדידים, שאותם אנו חווים, כגון מתח והרפייה, שמחה ועצב.

האמנים בעבודותיהם מפגישים את האמת הסובייקטיבית שלהם עם מה שנשקף בחוץ. היצירה היא סינתזה של פנים וחוץ, של מושג ותחושה, של דיאלוג בין סובייקט לבין התרחשות חיצונית. העבודות בתערוכה חולקות יופי עז ויחס של קרבה לטבע ולחומריו.

משתתפים: אווה אבידר, אסנת בן דב, אורית אקטע, דניאלה יניב ריכטר, דפנה קפמן, חיימי פניכל, יובל אצילי, מוש קאשי, מרגלית בסן, נגה הראל, נועה בן-נון מלמד, רונית קרת.

חיימי פניכל. צילום: יובל חי

חיימי פניכל. צילום: יובל חי

יובל אצילי

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden