כל מה שחשוב ויפה
איליה ואמיליה קבקוב, בסטודיו בלונג אילנד. צילום: ג'ייסון שמידט
איליה ואמיליה קבקוב, בסטודיו בלונג אילנד. צילום: ג'ייסון שמידט

הרשימה המשותפת // 20.7.23

איליה ואמיליה קבקוב במוזיאון תל אביב; מדעי הטבע בגלריה זוזו; ליהיא ברגר בבית ליבלינג; איתן בוגנים בגלריה רו ארט; רונן זן ומאיה זהבי בגלריה לחם ושושנים

איליה ואמיליה קבקוב במוזיאון תל אביב

״מחר נמריא״, תערוכה של צמד האמנים איליה ואמיליה קבקוב, נפתחה במוזיאון תל אביב (אוצרת: שחר מולכו). בני הזוג קבקוב הם מהאמנים הידועים במאה ה־20 ומוכרים כחלוצי אמנות המיצב. הם פעלו יחד מניו יורק עד מותו של איליה במאי האחרון. התערוכה בוחנת את מקומם של זוג האמנים בשדה האמנות המושגית ומשרטטת את התפתחות אמנותם החל בראשית דרכו של איליה קבקוב כאמן ״לא רשמי״ במוסקבה, דרך עקירתו למערב ב־1987 ותחילת שיתוף הפעולה עם אמיליה ב־1989. איליה ואמיליה קבקוב ידועים בעיקר במיצבים הטוטאליים גדולי הממדים שלהם, הניזונים מן התרבות החזותית של ברית המועצות לשעבר תוך התייחסות לנושאים אנושיים אוניברסליים כמו תקווה, חרדה וכישלון.

התערוכה בוחנת את ההקשרים הפוליטיים, התרבותיים והדוריים של האמנות ואת יכולתה לתרום לשינוי, בייחוד בעִתות משבר. באקלים התרבותי הנוכחי בעולם, ובישראל בפרט, היא מבררת את כוחה של האמנות להסיג את גבולות המוזיאון באמצעות הדמיון. בתערוכה, המתפרשׂת על פני שני אולמות מרכזיים בבניין הראשי של המוזיאון, מוצגים ציורי שמן מתקופות שונות ביצירתו של איליה קבקוב, לצד כמה מהמיצבים האיקוניים של הצמד קבקוב, בהם ״לא כולם יילקחו אל העתיד״, שהוצג לראשונה ב־2001 בביאנלה בוונציה.

איליה ואמיליה קבקוב. צילום: איגוריס מרקובס

איליה ואמיליה קבקוב. צילומים: איגוריס מרקובס. באדיבות האמנים


מדעי הטבע בגלריה זוזו

״מדעי הטבע״, תערוכה קבוצתית תפתח מחר (21.7) בגלריה זוזו בעמק חפר (אוצרת: רותם ריטוב). מדעי הטבע הם קבוצה רחבה של תחומי מחקר וידע החוקרים את העולם הפיזי ואת כלל התופעות הקיימות בטבע. בתערוכה מוצגות עבודות אמנות שבהן יש לחומרים הטבעיים תפקיד מהותי, הן בתהליך היצירה והן בדיאלוג הנוצר בין טבע לאמנות. אופייה האורגני והארעי של אמנות מחומרים טבעיים, משפיע על תהליכי היצירה ומחייב התייחסות והתחשבות בתכתיבים הטבועים באופיים של האלמנטים.

יצירות העשויות מחומרים טבעיים, נתונות לריקבון, דעיכה, התפוררות או קמילה. היוצר מחוייב ללמוד את הדינמיות התמידית של החומר, את היחסים החדשים הנוצרים בין האלמנטים ואת ההקשר שבו הם מתקיימים: שינויים עונתיים, יומיומיים ואפילו שעתיים בטמפרטורה, לחות, רוח, משקעים ועוד, ישפיעו משמעותית על התנהגותו ואיכותו של כל אלמנט נתון, כמו גם על ההיתכנות ליצור, להשתמש ואף להציגו כעבודת אמנות בגלריה בעונה זו אחרת של השנה. נכון כי המחקר קריטי לתהליכי היצירה, אך ברוב העבודות המוצגות בתערוכה מדעי הטבע, הנושא אינו תחום מחקר, טבע, אקולוגיה או ההתמחות בטיפול בחומרים הטבעיים. משתתפים.ות: שרון אזגי, אביגיל יבגניה ארונסון, שי אריק, מיכל בלייר, ליאת דניאלי, פיטר וין, הילה עמרם, מיכל פוקס, נעה רז מלמד.

ליאת דניאלי. צילום: הילה ונציה

ליאת דניאלי. צילום: הילה ונציה

הילה עמרם. צילום: יובל חי

הילה עמרם. צילום: יובל חי

מיכל פוקס. צילום: ג'ייקוב אדולפי

מיכל פוקס. צילום: ג'ייקוב אדולפי


ליהיא ברגר בבית ליבלינג

״חומרים משמרים: פרק א׳״, תערוכת יחיד לליהיא ברגר תפתח הערב (20.7) בבית ליבלינג (אוצרת: סברינה צגלה). לנוכח כמות המבנים הנהרסים בעיר במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי ותמ״א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש), ומול הקצב שבו העיר מתחדשת והופכת את עורה, מבקשת המעצבת ליהיא ברגר לא רק להשיב את תחושת הערך לחומר קיים, אלא גם לשמר זיכרון של מקום באמצעות שימוש חוזר בחומרים ובאביזרים המרכיבים את המבנים הנהרסים.

ברגר עוסקת בשימור זיכרון של מבנים שאינם לשימור, אלה שנהרסים. בתערוכה, פרי המחקר שערכה, היא מאירה את רגעי הפירוק וההריסה של בניינים בעיר, ובוחנת אותם מנקודת מבט חומרית.

ליהיא ברגר


איתן בוגנים בגלריה רו ארט

״מלנכוליה״, תערוכת יחיד לאיתן בוגנים תפתח הערב (20.7) בגלריה רו ארט. התערוכה מורכבת מסדרה של 21 תצלומים מבוימים – כל אחד מהם עסוק בתרגום של ממד מלנכולי אחר: החל מעובדות חיים בסיסיות כגון רדת היום, דמעות, חילופי דורות וכוכבי לכת גוועים, וכלה במושגים ותחושות כגון פרידה, אבל, זמן חולף ואור כלה. תוך ניסיון להתחקות אחר שורשי העצב, הלך הרוח המלנכולי מצוי בתצלומים בדרגות הפשטה שונות – מביטויים ישירים ומעין קיטש מאולף, ועד לאמצעים מטאפוריים, סימבולים וסוריאליסטים, מוגזמים לפרקים.

איתן בוגנים

איתן בוגנים


birds

רונן זן ומאיה זהבי בגלריה לחם ושושנים

״הלטה״, תערוכה זוגית לרונן זן ומאיה זהבי תפתח הערב בגלריה לחם ושושנים (אוצרת: לאה אביר). התערוכה נבנית מתוך שני יסודות: האחד הוא המפגש והדיאלוג בין שני האמנים, השני הוא המפגש בין האמנות לחלל התצוגה הייחודי של הגלריה, שמצוי בלב משרדי מען – ארגון עובדים (ע״ר( שברחוב העלייה בתל אביב.

שם התערוכה מתייחס לשכבתיות הטמונה בעבודותיהם של זן וזהבי, למנגנון החיפוש שמשותף לפרקטיקה שלהם, המושתתת על צילום כחומר גלם. מנגנון החיפוש, החפירה, האיסוף – לפעמים אנחנו קוראים לזה מחקר: חומרי, תמונתי, חפצי, תרבותי. במקרה של זן וזהבי, הסרת הכיסוי לאו דווקא מסתיימת בגילוי. לפעמים, הסכיכה עצמה הופכת לנושא, לשיטה יצרנית. השיטה הזו מייצרת, מלבד תוצרים אסתטיים, גם שרשרת של שאלות – מה רואים מתחת, מי יכול לראות?

מאיה זהבי

מאיה זהבי

רונן זן

רונן זן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden