כל מה שחשוב ויפה
נוי ותמיר בגלריה רוזנפלד
נוי ותמיר בגלריה רוזנפלד. צילומים: מל

הרשימה המשותפת // 27.7.23

יוצרות מהבית בבית טיכו; מוטל בספק במוזיאון אגם; כוכב שחור בגלריה מינוס 1; נועה אירוניק ונוי ותמיר בגלריה רוזנפלד; ים יבשה במוזיאון האדם והחי

יוצרות מהבית בבית טיכו

בבית טיכו המתחדש תפתח ביום שלישי (1.8) ״יוצרות מהבית״, תערוכה המשלבת ארבע אמניות ישראליות – עינת אמיר, אורלי מיברג, אלינור סאם ויפעת זיו – המציגות יצירות בהשראת הבית עצמו (אוצרת: תמנע זליגמן). הבית שימש בעבר את ד״ר טיכו, רופא העיניים המיתולוגי של ירושלים ורעייתו האמנית אנה טיכו. זיכרונות הבית הזה שוכנים בין כתליו, בחפצי התצוגה, בסיפורים עליו ואף בהריסות שמתחת לבית.

יצירותיהן של האמניות יוצאות מבית טיכו ומהגן המרהיב, הולכות ומתפתחות, ובתוך כך עוסקות בגדילה, בזמן עבר ובהווה. כל אחת מהן בוחרת היבט אחר של הבית כנקודת מוצא: קירות הבית, הגן, יצירותיה של אנה טיכו וסיפור על רופא העיניים ד״ר טיכו ואחד ממטופליו.

אורלי מיברג בבית טיכו. צילומים: זהר שמש, מוזיאון ישראל

אורלי מיברג בבית טיכו. צילומים: זהר שמש, מוזיאון ישראל

אלינור סם

עינת אמיר


מוטל בספק במוזיאון אגם

״מוטל בספק״, תערוכה קבוצתית, מוצגת במוזיאון יעקב אגם בראשון לציון (אוצרת: טל בכלר). התערוכה מתמקדת בתפיסת המציאות דרך נקודות מבט שונות ומעוררת שאלות כמו האם ניתן לראות את הדברים כמות שהם? האם בכלל אפשר לתעד מציאות? ומה בכלל החשיבות של יכולות אלו בעידן הנוכחי?

התערוכה מתכתבת עם תפיסת עולמו האמנותי של יעקב אגם, ממייסדי זרם האמנות הקינטית, המבוססת על נוכחות של תנועה שמשפיעה על התפיסה החזותית של הצופה. אגם בעבודותיו מבקש תמיד מהמתבונן להטיל ספק במה שהוא רואה ולבחון אותו שוב ושוב מזוויות שונות. משתתפים.ות: יעקב אגם, רוני בן פורת, קרן גלר, נטע מוזס ורוני גינוסר, מלחמאמי תאורה לעד (אסף כהן, יונתן דהן, יוסף משיח, שי דרור), נעמה רוט, אבינועם שטרנהיים.

אבינועם שטרנהיים

אבינועם שטרנהיים במוזיאון אגם. צילומים: מל

קרן גלר

קרן גלר


כוכב שחור בגלריה מינוס 1

״כוכב שחור״, תערוכה קבוצתית מוצגת בגלריה מינוס 1 של אוסף הארץ (אוצרת: הדס מאור) שנוגעת במושג הגבול, שמשרטטת ומוחקת אותו, מבקעת אותו, ומאחה חזרה. תערוכה שהיא בבחינת מיצב, הרושם את עצמו במרחב, ובוחן את מידת השרידות שלו עצמו, בתקופה כל כך סוערת. תערוכה מופשטת שבה פזורים, כמו סימני פיסוק עדינים, עוגנים קונקרטיים, מזוהים.

מושג הגבול משמש, כידוע, באופנים שונים בתחומי הגיאוגרפיה, הפוליטיקה, הפסיכולוגיה והמתמטיקה, אם להזכיר רק כמה הקשרים ברורים. גבול יכול להיות קונקרטי אך גם מופשט, טבעי אך גם מלאכותי, לתחוֹם דבר מה ובה בשעה להגדיר את כל מה שמחוץ לו. גבול כסימן, אבל גם גבול כרעיון. ובעיקר, גבול כמהות פנימית, כשאלה. מרבית העבודות בתערוכה מכילות בתוכן ממד של פיצול, כפילות או הדהוד פנימי. הבחירה בצמד המילים ״כוכב שחור״ מהווה מטפורה למצב העניינים הפוליטי במדינה. החודשים האחרונים הביאו עמם תחושה קשה ומתמשכת של חוסר ודאות, של פוטנציאל של חשיכה הולכת וגדלה, של חשש מפני סיום תקופה. תחושת הקריסה, האפילה, והעצב הגדול שאלון הביאו עמן, הולידו את רוח התערוכה.

תכלת רם

תכלת רם בגלריה מינוס 1. צילומים: מל

יהושע נוישטיין

יהושע נוישטיין


נועה אירוניק ונוי ותמיר בגלריה רוזנפלד

״בדד״, תערוכת יחיד לנועה אירוניק ו״רנסנס״, פרויקט משותף לנוי ותמיר (נוי חיימוביץ ותמיר ארליך) ייפתחו הערב (27.7) בגלריה רוזנפלד (אוצרת: מיה פרנקל טנא).הפרקטיקה האמנותית של נועה אירוניק מבקשת להלל את הגרוטסקי במופעיו היומיומיים. היא מתפרצת כאורחת בלתי קרואה לסצנות אותן היא מתארת ו״נדחפת״ למושאי עבודתה בכך שהיא מציירת אותם ומזכירה לנו שהיא איננה מציצנית, אלא פשוט גסת רוח. אירוניק כופה את עצמה על סיטואציות גבריות מובהקות מהן היא מוּדרת – קטטה בחוף הים, ישיבה עם החבר׳ה, גבר מתקעקע כהצהרת נאמנות לאהובתו. היא נמצאת בעמדת מתבוננת, או אולי פולשת, אך לעולם לא משתתפת מן המניין.

בתערוכה עוסקת אירוניק בצורך האנושי לשייכות, ומתוך כך חושפת את פגיעותם של יחידים ברגעים של היפרדות מקהילה ממשית או מדומיינת. הגופים האנושיים המתוארים בציוריה מוגזמים, מפורקים ומעוותים, וכל הניסיונות לשנותם באמצעות קעקועים, פירסינג או בודי בילדינג, נראים כייצוג של כמיהה אנושית להיות חלק מקבוצה.

במרכז התערוכה ״רנסנס״ יצרו האמנים נוי ותמיר עבודת קיר המבקשת לנכס את האסתטיקה של פינות מזבח (Altarpieces) מימי הביניים, ובה שדים, אלים ובני אדם מצויים במאבק סוריאליסטי על כוח ושליטה. התבליט, בעל צבעוניות קרמית בוהקת, מציג מציאות גרוטסקית של כפיפות למערכת מפלצתית – עולם גברי, פרוורטי ואכזרי רווי ברדיפת מוחלשים. הקונספט של ״תחיה מחדש״ מקבל בהקשר הנוכחי משמעות הפוכה ומצביע על העדר גאולה ועל רגרסיה תרבותית: תחיה מחדש של זמנים אפלים או ההמתנה לסופם ולגאולת הרנסנס.

נועה אירוניק בגלריה רוזנפלד. צילומים: מל

נועה אירוניק בגלריה רוזנפלד. צילומים: מל

נוי ותמיר


ים יבשה במוזיאון האדם והחי

״ים יבשה – מסעה של קונכייה״, תערוכה קבוצתית, מוצגת במוזיאון האדם והחי בפארק הלאומי רמת גן (אוצרים: ניב נודלמן ורותם קפלן). קונכייה. מי חי בתוכה? ממה היא עשויה? מדוע היא נסחפת אל מחוץ לים? וכיצד היא התגלגלה אל תוך התרבות האנושית? דרך חוויה קולית, עבודות עיצוב ואמנות, מוצגים מדעיים ופעילויות לכל המשפחה מאפשר המוזיאון לצלול לעולם הרכיכות והקונכיות.

במשך הקיץ יתקיימו במוזיאון סדנאות ייחודיות לילדים בהזמנה מראש, וכן סדרת מפגשים ואירועי תוכן עם היוצרים, היוצרות ואורחים נוספים.

מוזיאון האדם והחי. צילום: נדב כהן יונתן

צילומים: דניאל חנוך

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden