כל מה שחשוב ויפה
אדיר מילר ושני כהן ב״גן קופים״. צילומים: סרטי יונייטד קינג
אדיר מילר ושני כהן ב״גן קופים״. צילומים: סרטי יונייטד קינג

״גן קופים״ של אבי נשר משחק עם חוקי הז׳אנר

בסרטו החדש של אבי נשר מתגלה הבמאי גם כפילוסוף, באופנים שבהם הוא עוסק בזיוף ואשליה, ביקורת ואמת. באמצעות עלילה שמתפרשת על פני תקופות שונות הוא מצליח לשלב כאב והומור, ומעל הכל - לפתוח לשיח את אמנות הביקורת

אחד הדברים שאי אפשר לקחת לאבי נשר הוא היכולת לחדש מסרט לסרט, לצד היכולת להקיף נושאים רבים ולשזור כמה עולמות יחד. הוא תמיד זה שזורק חבל לאחור, לעבר נקודה מסוימת בהיסטוריה, ומושך להווה כדי להראות לנו שהחומר האנושי הוא תמיד אותו חומר אנושי. בסרטו החדש, המבוסס על סיפור אמיתי, מתגלה נשר גם כפילוסוף, באופנים שבהם הוא עוסק בזיוף ואשליה, ביקורת ואמת.

״גן קופים״ שמתרחש בשלהי שנות ה־80, נפתח בהלוויה ומעורר באופן מיידי מחשבות ושאלות על איך החיים צריכים להתייחס למוות. ההלוויה הספציפית הזו היא הלווייתו של בעלה של תמר (שני כהן), חברת ילדות של הסופר אמיתי קריב (בגילומו של אדיר מילר), שאותה הוא אוהב ועבורה, כפי שמתגלה בהמשך, הוא כתב את כל ספריו.

אם בסצנת הפתיחה יש מי שמתארים לעצמם שסרטו החדש של נשר יעסוק במוות ואובדן, אחרי שאיבד את בנו בתאונה טרגית לפני מספר שנים, הרי שמהר מאוד מתגלה ש״גן קופים״ אינו סרט עצוב, אלא כזה שמציע מבט מפוכח על המוות. בזמן ההלוויה מתקיימת שיחת חולין בין קריב לחברו אבשה (יניב ביטון) ושם מתגלה האירוניה: יש מי שהמוות פותח עבורם הזדמנות לחיים.

הבחירה להוציא מהמוות את העוקץ בהומור היא בחירה עמוקה. במקורות רבים קיימת התייחסות אל הנשמה שעוברת למקום שכולו טוב, וגם את עניין יציאתה וחזרתה של הנשמה לעולם – התיקון שאמור לגאול אותה. הבחירה של נשר מתעתעת גם בחוקי הז׳אנר: אם טרגדיה מסתיימת במוות וקומדיה בלידה או חתונה, איך מוגדר סרט שנפתח בהלוויה?

גם ״גן הקופים״, כמו סרטו הקודם של נשר שעסק בשחזור קרב ניצנים – הוא סרט מלחמה. מלחמה ביצרים חייתיים ומרדף אחרי החלומות. כשכולם חיים ליד החלומות שלהם ומזייפים הצלחות – כולם גם עסוקים בחיקוי של מה שיכלו להיות, ומתנהגים כמו קופים.

גם ״גן הקופים״, כמו סרטו הקודם של נשר שעסק בשחזור קרב ניצנים – הוא סרט מלחמה; מלחמה ביצרים חייתיים ומרדף אחרי החלומות. כשכולם חיים ליד החלומות שלהם ומזייפים הצלחות – כולם גם עסוקים בחיקוי של מה שיכלו להיות, ומתנהגים כמו קופים. גם כאן ישנה אירוניה, שכן ביתו של הסופר, שתפקידו לבדות סיפורים, ממוקם ליד ״גן הקופים״ ברמת גן שנקרא במקור גן שאול, על שם המשורר שאול טשרניחובסקי.

הרפרנס הגיאוגרפי הוא גם ל״סוד הגן הנעלם״, ספר הילדים הידוע (של פרנסס הודג׳סון ברנט) שעוסק בכוח רצון ובכוחה של ידידות. ביתו המבודד של אמיתי קריב וכניסתה של אישה צעירה לחייו, כמו גם המניפולציות שיפעיל עליה, יזכיר בהמשך גם את ״בעלת הארמון״, המחזה המפורסם של הסופרת לאה גולדברג.

אמנות הביקורת

לא רק קריב, שתי דמויות מרכזיות יעברו שינוי גורלי במהלך הסרט. לצד סיפורו של קריב, הסרט מגולל גם את סיפורה של מרגו מאי (סוזנה פפיאן), צעירה חסרת אמצעים שמתגוררת אצל אחותה וחולמת להיות שחקנית בהוליווד. סיפור משנה נוסף שמלווה את העלילה הוא סיפורו של אמיר חדד (עלא דקה), במאי ערבי חיפאי שמתגורר ברומא, ועובד על סרט דוקומנטרי שעוסק בסכסוך הישראלי־פלסטיני. כשמרגו מנסה להתפלח למועדון תל אביבי יחד עם הבמאי שהגיע ארצה והמפיקה שלו (שירה נאור) שבמקרה נמצאים שם, אנחנו מבינים את מעמדה החברתי הנמוך.

באחד הימים, תוך כדי חיפוש עבודה, נתקלת מרגו במודעה שפרסם קריב, ובה הוא מציע שכר גבוה למשרת עוזרת מחקר ספרותי. למרות שלא סיימה את לימודיה ועם כישורי משחק – היא מחליטה לנסות את מזלה ולהגיע לראיון. באופן תמוה, על אף שקריב חושף מהר מאוד את העובדה שאין לה תואר בספרות והיא משקרת, הוא מקבל אותה לעבודה. היא אמורה לסייע לחוקרת שמגיעה מקולורדו וכותבת על אמיתי קריב. לחוקרת נשארו מספר ראיונות כדי לסיים את המחקר.

כשהדוקטורנטית שאמורה לכתוב את המחקר הביוגרפי אודותיו מודיעה שלא תגיע, קריב מבקש ממרגו להעמיד פנים שהיא הדוקטורנטית ומציע לה שכר גדול שיאפשר לה להגשים את חלומה ולטוס ללוס אנג׳לס. אלא שמרגו תצטרך ללמוד את גינוני המשחק האקדמי – החל מהשפה, העמידה וסגנון הלבוש של שנער, המתבסס על תמונה שלה. בשלב מסוים, כשמתוודע קריב למצוקתה הכלכלית של מרגו, הוא אף מציע לה לעבור לגור בביתו.

הנמוך והגבוה ביחסי נשים גברים הוא פתח לרפרנסים רבים בקולנוע. מ״גברתי הנאווה״ ועד ״אישה יפה״ – גם הניצול המעמדי פותח צוהר פילמוגרפי נרחב. אלא שהמיוחד אצל נשר היא היכולת לבלבל ביניהם. הגבוה הוא גם הנמוך והרדוד ביותר, המכוסה במעטה של הישגים שקריים ושפה גבוהה שמסתירה את האמת, ואילו הנמוך הוא גם הגבוה ביותר, משום שמרגו היא זו שדבקה בכנות, חושפת את השקר והולכת אחרי האהבה.

במהלך העלילה, ככל שיתקדם גם הסרט התיעודי של אמיר, וככל שיעבור הזמן על תמר, ייחשפו סודות ושקרים ויתגלה כוח האהבה והמשיכה של מרגו לאמיר ושל קריב לתמר. האם האמת היא המבחן של האהבה?

אם כדי להיות ״אינטליגנטי״ יותר משאר המבקרים, על המבקר לקטול? הרי לקטול או לשבח כל אחד יכול. אז מה כוחו של המבקר? כך או כך, סרטו החדש של נשר מוכיח באירוניה שהמבקר מת, אבל הקולנוען חי

כחמש שנים יחלפו עד שסרט איטלקי חדש של חדד בכיכובה של מרגו יצליח ברחבי העולם, ועד שהביוגרפיה על קריב תראה אור. האם האמת והשקר שהתערבבו באמנות ייפרדו והאמת תתגלה לעולם? יכולת הסגנון הקולנועי של נשר נחשף גם ברצועה הקולנועית של הסרט האיטלקי, שחושפת יותר מהכל את הכוח של נשר לבחור ולהחליט איך ייראו סרטיו.

״גן קופים״ הוא סרט שמביא לשיאו את הווירטואוזיות של נשר. החל בתסריט מקיף ומדוקדק המתהדר בידע ספרותי (סופרים אייקונים, חוקרי ספרות, מושגים בספרות וקולנוע ועוד), ארט משובח של שחזור תקופתי ועבודת בימוי יסודית ומדויקת. זו יצירה אינטליגנטית שמצליחה לשלב כאב והומור, ומעל הכל לפתוח לשיח את אמנות הביקורת.

birds

במובנים רבים ״גן קופים״ הוא גם סרט על ביקורת. הביקורת היא על האדישות של האדם נוכח פני המוות, על השפה הספרותית, על עולם האקדמיה, על מוסד הביקורת ועל עבודת הבימוי. הביקורת היא גם חברתית ופוליטית. אבל כל מושאי הביקורת הם חלק מממד הפנטזיה של היצירה הריאליסטית. הביקורת מתגלה כחלק מהחיים ובכך מקשרת בין הנמוך לגבוה, בין המשחק והזיוף, ובין השקר לאמת.

נדמה שנשר גם מתחשבן עם המבקרים באמצעות סגנונו האירוני המיוחד של הסרט. כך לדוגמה מתוארת זווית ההסתכלות של אמיתי קריב על המבקר אוריה חרמון (ערן זרחוביץ׳) שמרבה לקטול את ספריו. חרמון הזכיר לי מבקר אחר, שנפטר לפני כמה שנים ולא פרגן בלשון המעטה לסרטיו של נשר.

האם קל להרוג סרט או ספר, קולנוען או סופר? האם כדי להיות ״אינטליגנטי״ יותר משאר המבקרים, על המבקר לקטול? הרי לקטול או לשבח כל אחד יכול. אז מה כוחו של המבקר? כך או כך, סרטו החדש של נשר מוכיח באירוניה שהמבקר מת, אבל הקולנוען חי.


גן קופים
בימוי: אבי נשר
120 דקות; ישראל, 2023
5 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden