כל מה שחשוב ויפה
זר, שירה ריימן. צילומים: אבי לוין
זר, שירה ריימן. צילומים: אבי לוין

שירה ריימן // זר

הזר שהפך לתזכורת כואבת לאימה, הוא סמל לחיים ומוות בו זמנית. גם התחלה וגם סוף

הפרטים הטכניים

העבודה Wreath / ״זר״ הוצגה בבית האמנים בתל אביב בתערוכה ״הקולקטיביסטים – דיוקן קבוצתי״ שאצרה אורלי הופמן ב־2019. בהמשך הוצגה בחודש יוני השנה בחממת האמנים ביריד צבע טרי 2023.

מי אני

שירה ריימן, אמנית ומורה החיה ועובדת בתל אביב. יוצרת עם חומרים מעולם הבניה לצד חומרים אורגנים וטבעיים. בוגרת תואר שני בתכנית התואר השני באמנות של אוניברסיטת חיפה ותואר ראשון מהמדרשה לאמנות בית ברל. חברה בגלריה השיתופית חנינא. באמנות שלי אני עוסקת בשאלות על מוות, חיים וטראומה. דרך מבט על העור כנפש, אני חוקרת את הצלקות שלנו כחברה.

זר. שירה ריימן. צילומים: ציקי אייזנברג

זר, שירה ריימן. צילומים: אבי לוין

העבודה

את העבודה ״זר״ יצרתי ב־2019 לקראת התערוכה הקבוצתית ״הקולקטיביסטים״ בבית האמנים, שבה הצגנו אני וחבריי לגלריה חנינא, לצד גלריות שיתופיות נוספות. הרעיון שהנחה את עבודתנו כקולקטיב, היה שכל חבר.ת גלריה מכינ.ה עבודה בהשראת יצירה של חבר.ה אחרת בקבוצה. העבודה שלי הוקדשה (באהבה גדולה) ליונתן הירשפלד, אחד ממייסדי הגלריה. בחרתי לעבוד בהשראת העבודה שלו ״זר״ – ציור שמן על בד במידות 100/160.

העבודה עשויה מפרחים מפלסטיק ופיסות גומי, שהוטבלו מספר רב של פעמים ב״מסטיגום ביטונומי״, חומר נוזלי שחור המשמש לאיטום פנימי של מקורות מים בתחום הבנייה. הפרחים בעבודה הם חלק מהעור של הפסל, והם התאחו לתוכו וקבעו את צורתו הסופית. הם שם כביטוי לכאב וגם בשביל לתת נחמה. הם סמל לחיים ומוות בו זמנית; גם התחלה וגם סוף.

כל זר פרחים הוא אשליה של יופי. כה יפה וצבעוני, אבל הוא רק זיכרון. בעצם הוא כבר מת מבפנים והליך הגסיסה החל, רק העין האנושית עדיין לא מבחינה בכך. הפרחים בעבודה שלי הם שחורים וקודרים. בדומה להרבה מהעבודות שלי, שבהן הצבע השחור עוטף ומטשטש כל חלק מהאוביקט.

birds

העבודה קיבלה משמעות חדשה בעקבות הטבח ב־7.10 והמלחמה שפרצה בעקבותיו. הסטודיו שלי ממוקם בבית שלי ובימים הראשונים למלחמה היה לי קשה להביט בזר השחור, הוא הדהד אליי חזרה את המראות הקשים של אותו בוקר שבת נוראי והחלטתי לכסות אותו. לאחר מספר ימים הורדתי את הכיסוי. הלב כבר שבור.

למילה האנגלית Wreath יש מספר משמעויות, אחת מהן היא זר פרחים והאחרת היא תימרת עשן. הזר נראה שרוף ומתחיל לקבל צורה מופשטת, הוא מתרחק מהיופי והחיים שנקטפו ומתאר סיפור אימה, שהוא המציאות שלנו בימים אלו.

תעבירו את זה הלאה

הייתי רוצה שהעבודה תוצג בכנסת. מבחינתי היא מהווה תמונת מצב מצמררת לאסון ה־7 באוקטובר וצריכה להוות תזכורת יומיומית למה שהכי חשוב עכשיו – השבת החטופות והחטופים הביתה.

תחזיקי מעמד, שירה ריימן

תחזיקי מעמד, שירה ריימן

 פלוס אחד

״תחזיקי מעמד״ פסל קיר בטכניקה של אסמבלאז׳. העבודה מורכבת מבובת דובי מהילדות שלי, עליו הצמדתי צמחייה סינתטית ופרחים מצופים בחומר איטום חיצוני לבן (פוליגג). מוטיב הפרחים החנוטים קיים גם בעבודה זו, והדובי נראה כאלמוג תת ימי שהתאבן. נגיעות מכחול שחורות מבליטות את העור המחוספס והמצולק של האובייקט ומרמזות על אסון שקרה ועדיין קורה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. רחל- אוצרת

    כדאי להפסיק עם ההללויה המתמשכת ליונתן הירשפלד. אדם נחמד, בהיר לשון, מהיר כתיבה, יוצר בינוני. ישנם עוד 70 ברמתו ועולים עליו באיכותם. קצת פרופורציה לא הזיקה לאיש.

  2. טניה

    יוצר לא יגדיר או יעיד על עצמו שהוא 'אמן'.

    רק אדם אחר יכול להגיד זאת עליו.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden