כל מה שחשוב ויפה
איילת ריזה במקום לאמנות בקרית המלאכה. צילומים: מ"ל
איילת ריזה במקום לאמנות בקרית המלאכה. צילומים: מ"ל

הרשימה המשותפת // 23.11.23

שבר במקום לאמנות; בריכה עירונית בגלריה ארטורה; ארגז כלים בגלריה BY5; דניאל קיצ׳לס בבית התה; אלינה רום כהן בגלריה העירונית רחובות; צליל ים בגלריה על האגם; קטיה איזבל פילמוס בגלריה חוץות

שבר במקום לאמנות

״שבר״, תערוכה קבוצתית, תפתח הערב (23.11) במקום לאמנות בקריית המלאכה (אוצר: יאיר ברק). התערוכה נולדה מתוך ההלם והאלם של ה־7 באוקטובר ומבקשת להוות הד רגשי ואסתטי למה שהתרחש מאז. בתערוכה יציגו כ־30 אמנים ואמניות, חברי מקום לאמנות, המגיבים בזמן אמת למציאות. בחלל הקדמי של הגלריה יתארח הרן כסלו, אמן מקיבוץ בארי שיחד עם משפחתו שרד את התופת של ה־7 באוקטובר, ויציג עבודות חדשות.

תמר אור

תמר אור במקום לאמנות בקרית המלאכה. צילומים: מ״ל

ורוניק ענבר


בריכה עירונית בגלריה ארטורה

״בריכה עירונית״, תערוכה קבוצתית, תפתח מחר (24.11) בגלריה ארטורה בעמק חפר (אוצרת: מיכל קרסני). התערוכה נולדה בהשראת הספר ״בריכה עירונית״ מאת אדוה בולה, ומציגה אוסף עבודות שנוצר ללא קשר או היכרות מוקדמת עם הדמויות. היא פותחת בפנינו את האפשרות להתבונן בחלל (בריכת השחייה) כמרחב בטוח המאפשר ניתוק, כלי קיבול להרהורים ושיחות פנימיות נוקבות, לבחון מקרוב את התנועה המדיטטיבית והאקט המרפא בשהייה במים ובשחייה.

האמנים המציגים מביאים איתם התנסות אישית, נקודת מבט או תיעוד של דמויות, פריטים או מצבים, כולם שותפים לאותו מהלך – יחד הם חושפים בתערוכה את הניגודיות שבין הפרט לציבורי, מציפים את היכולת להתמודד עם מצבים של כאב וטראומה במרחב המיימי, מבקשים להשיל מעליהם את כובד המשקל של הפחדים, לנוע בחופשיות, להעצים את התנועה, להתנתק, לצעוק, לבכות, לברוח, לנשוף, לשאוף ולצוף.

אבשלום פולק, Liquid Season. צילומים: מ"ל

אבשלום פולק, Liquid Season. צילומים: מ״ל

אילת רוזנברג בארטורה. צילום: מ"ל

אילת רוזנברג בארטורה. צילום: מ״ל


ארגז כלים בגלריה B.Y5

״ארגז כלים״, התערוכה השנתית של עמותת אמנים יוצרים בישראל, תפתח הערב (23.11) בגלריה B.Y5 (אוצרת: טל פרנקל אלרואי), מבקשת להביט אל אחורי הקלעים של שגרת הקראפט ולשאול על ארגז הכלים שמתוכו ובאמצעותו אמני הגלריה יוצרים ופועלים. העבודות המוצגות בתערוכה הן תוצרים של חקירה חומרית, טכנולוגית ורפלקטיבית, שעסקה באופן שבו כלי העבודה משמשים אבל גם מעצבים את היוצרים.העבודות המוצגות – פריטים יחידים, סדרות ומחקרים – שופכות אור חדש על המושג ״ארגז כלים״, ומבטאות את הקשר המורכב בין אדם לכליו. ניכרים בהן קשרים ומתחים: בין החומר לטכנולוגיה, בין המכשיר הגנרי לאחיזת היד האישית, בין התפקיד המוסדר לשימוש החורג, בין הזיכרונות לניסוח החדש של הכלי.

עינת כהן. צילום: מעיין אולי

עינת כהן. צילום: מעיין אולי

ענת וייס. צילום: אלונה קרני גלמן

ענת וייס. צילום: אלונה קרני גלמן


דניאל קיצ׳לס בבית התה

״רוחות״, תערוכת יחיד לדניאל קיצ׳לס, תפתח הערב (23.11) בבית התה – גלריית הסאונד בבית הנסן בירושלים (אוצר: אמיר בולצמן). בתערוכה יציג קיצ׳לס עבודת סאונד מקורית: בחלל הגלריה, בקתדרלה דמיונית עומדים ארבעה גברים, יצחק רבין ושלושה זמרים. ביחד הם מבצעים טקס, מסע מוזיקלי־טקסטואלי, המבוסס על ראיון באנגלית שנתן רבין בשנת 1994 שנה לפני הירצחו.

קולו של רבין מהדהד בחלל כרוח רפאים אשר חוזרת להשמיע את קולה לאחר כמעט 30 שנה, ופוגשת את החברה הישראלית בהווה. אל קולו של רבין שוזר קיצ׳לס קולות של מקהלת גברים, המשמשת מסגרת מוזיקלית, דרמטורגית ומוסרית למונולוגים שלו. בשמונה פרקים מוזיקלים מלווה המקהלה את רוחו של רבין בשמונה היבטים שונים הנוגעים בבסיס הקיום, הקונפליקט והשבר של החברה הישראלית.

דניאל קיצ׳לס בבית הנסן. צילום: דור קדמי

דניאל קיצ׳לס בבית הנסן. צילום: דור קדמי


birds

אלינה רום כהן בגלריה העירונית רחובות

״באשר הוא אדם״ , תערוכת יחיד לאלינה רום כהן, מוצגת בגלריה העירונית ברחובות (אוצרת: גליה בר אור). בתערוכה עוסקת רום כהן בשבר פרטי וקולקטיבי: מיצב הפיסול שלה עשוי שברי זכוכית ושאריות אספלט שנאספו בדרכים הרוסות. בנופים אלה המשלבים בד בבד הרס ובנייה, הציבה דמויות במחוות המאזכרות פיסול מתולדות האמנות.

הדמויות לא חוצבו בשיש ולא נוצקו בברונזה. הן עשויות שברי זכוכית, ואחוזות בפיסותיהן בעוגן המייצב כמו ניצבות על בלימה בטרם קריסה. דמויות ספורות נתפסות בתנועה שהוקפאה באיזון על סף הנפילה, ואחרות שרועות על הקרקע ולא ברור אם נותרה בהן רוח. בתערוכה מוצגת גם עבודת וידאו חדשה המשלבת קטעי תיעוד מהמלחמה באוקראינה בעבודת אנימציה.

אלינה רום כהן. צילומים: יגאל פרדו

אלינה רום כהן. צילום: יגאל פרדו


צליל ים בגלריה על האגם

״לדבר מילים שותקות״, תערוכת יחיד לצליל ים, תפתח ביום שני (27.11) בגלריה על האגם ברעננה (אוצרת: נורית טל־טנא). התערוכה הופקה על ידי מרכז סיוע השרון, המלווה את צליל ים (שם עט) בדרך המשמעותית להחלמה באמצעות אמנות. צליל ים מדברת מילים שותקות. במקרה שלה, כמו במקרים רבים של נפגעי.ות טראומה מינית, השורד.ת מבקש להסתיר את זהותו, ישנה בושה, שתיקה, חשש להיות לא מובן, להיות מתויג, להיות מואשם, להיות קורבן. להיות או לא להיות.

למילים השותקות הטעונות שלה מצטרפים גם תצלומים, ציורים ואובייקט פיסולי. טקסטים של נבכי הנפש המבטאים מכלול של כאב, ייסורים, ומחשבות שמראם וקולם אינו נראה ונשמע, כשם שהצעקה ועדות המקרה, פעמים רבות אינה נראית ונשמעת.

צליל ים (שם עט)

צליל ים (שם עט)


קטיה איזבל פילמוס בגלריה חוץות

״ציבורי | פרטי | סודי״, תערוכת יחיד לקטיה איזבל פילמוס, מוצגת בגלריה חוץות בירושלים (אוצר: ערן ארליך). מעיל של אמא מכוסה שיער ומיכל זכוכית שחורה, על הדום זכוכית מונח טבור אוגר חום בחלל המתקרר. רישום תלוי על קיר תחתיו קופסת כינור נוהרת אור. ממול כמוסות זכוכית צבעוניות אוצרות־חיים. כל אלו ניצבים פרושים למבט, מתפרשים לדיבור, זהו הפומבי, זהו העכשיו. ואף על פי כן כל אחד מהדברים נותר בשלו, נותר בעצמיותו, מתמסר למבט, מזמין לשיחה, קורא לדימיון, מוצג לראווה.

קטיה איזבל פילמוס. צילומים: רן ארדה

קטיה איזבל פילמוס. צילומים: רן ארדה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden