כל מה שחשוב ויפה
דגנית ברסט. צילום: אוסף מוזיאון תל אביב
דגנית ברסט. צילום: אוסף מוזיאון תל אביב

הרשימה המשותפת // 21.12.23

שלום סבא ושמיני עצרת במוזיאון תל אביב; מאיר פיצ׳חזדה בגלריה חזי כהן; מרב שין בן־אלון בגלריה אלפרד; ברוך רפיח, ג׳ניפר בלוך וחני קריסטל במקום לאמנות; פלורה דבורה בגלריה קו 16; ירדן אילון בדיזינגוף סנטר

שלום סבא ושמיני עצרת במוזיאון תל אביב

שתי תערוכות חדשות נפתחו השבוע במוזיאון תל אביב. הראשונה, ״לגופם של דברים״, תערוכה רטרוספקטיבית לאמן שלום סבא (אוצרת: נעמה בר־אור), שבה מוצג מגוון רחב של יצירותיו, בהן עשרות עבודות שטרם נראו בציבור ונחשפות בה לראשונה. סֶבָּא (1897-1975), ישראלי־גרמני, היה אמן, צייר דיוקנאות ומעצב תפאורות פעיל בברלין של שנות ה־20, שנאלץ להימלט מגרמניה בעקבות עליית הנאצים לשלטון ב־1933, פעל זמן מה בשווייץ ובשוודיה, וב־1936 שם פעמיו לפלשתינה – ארץ ישראל. התצוגה נפרסת על ציר הזמן ופורשׂת את נתיבי חייו ועבודתו הייחודית של סבא. כל יצירה מספרת סיפור, המבקרים מוזמנים לעקוב אחרי התפתחותו של האמן החל בגרמניה שבין מלחמות העולם, דרך השנים הראשונות בארץ ישראל ועד לחזרתו המאוחרת לגרמניה.

התערוכה השנייה, ״שמיני עצרת״, היא תערוכה קבוצתית של עבודות מאוסף המוזיאון, בעקבות אירועי ה־7 באוקטובר (אוצרת: דלית מתיתיהו). התערוכה מבקשת לגעת בשולי האסון שפרע את קיומנו הפיזי והמנטלי בבוקרו של אותו היום. על קו האופק החובק את חלל התערוכה, מוצגים 31 הדפסים צילומיים המרכיבים עבודה אחת של דגנית ברסט הבנויה משיר של המשורר הפולני תדיאוש רוז׳ביץ׳. במרווחים בין ההדפסים מוצג מבחר של יצירות מאוסף המוזיאון.

שלום סבא. צילום: יגאל פרדו

שלום סבא. צילום: יגאל פרדו

נעמי לשם

נעמי לשם. צילומים: אוסף מוזיאון תל אביב

יצחק ליבנה


מאיר פיצ׳חזדה בגלריה חזי כהן

״עבודות משנות ה־80-90״, תערוכה מעבודותיו של האמן המנוח מאיר פיצ׳חזדה, תפתח מחר (22.12) בגלריה חזי כהן. בתחילת שנות ה־80 יצר פיצ׳חדזה ספקטרום רחב של עבודות בסגנון הניאו־אקספרסיוניזם הגרמני עם השפעות של אמנים כמו ואלטר דאהן, ריינר פטינג ודיוויד סאלי שעניין אותו מאוד. הוא התרחק קצת מאמנות הישראלית, במחשבה שהאמנות היא מלכתחילה משהו כלל עולמי. בציוריו שילב את ההיסטוריה האישית שלו עם תולדות האמנות, שילוב היוצר תהליך של ניכור ופיצול.

מאיר פיצחדזה. צילומים: מ"ל

מאיר פיצחדזה. צילומים: מ״ל


מרב שין בן־אלון בגלריה אלפרד

״קשה לשכוח שם כזה״, תערוכת יחיד למרב שין בן־אלון, תפתח הערב (21.12) בגלריה אלפרד (אוצרת: ליאן וולף). התערוכה נוצרה במקביל ובהקשר לכתיבת והוצאת ספר האמנית החדש שלה, VENICE, ויוצגו בה רישומים, קולאז׳ים וציורי שמן משלושה עשורי יצירה, המתמקדים בגוף, מיניות, פגיעות, ארוטיות, ופמיניזם. התערוכה חושפת עבודות המופיעות בספר שחלקן מעולם לא הוצגו, לצד עבודות חדשות.

ספר האמנית VENICE הינו הכלאה בין קטלוג אמנות לבין נובלה גרפית, המגולל את סיפורה של אישה צעירה, סטודנטית לאמנות החווה פגיעה מינית בעת ביקורה בביאנלה לאמנות בוונציה. סיפורה של האישה בספר יוצא אל חלל הגלריה ומתפרק לשלל רגעים שונים המהדהדים תחושות ותזכורות של הטראומה. שין בן־אלון מקדישה את הספר ״לכל הנשים שאמרו לא ולאלו שלא אמרו״. בצל האירועים, עבודותיה מהדהדות גם את סיפורן של הנשים והילדות שעברו את הנורא מכל באסון ה־7 באוקטובר ואת שתיקתם הרועמת של ארגוני הנשים בנושא זה.

מירב שין בן אלון. צילומים: אברהם חי

מרב שין בן אלון. צילומים: אברהם חי


ברוך רפיח, ג׳ניפר בלוך וחני קריסטל במקום לאמנות

שלוש תערוכות יחיד ייפתחו הערב (21.12) במקום לאמנות בקריית המלאכה. הראשונה, ״כלב חוצות״ של ברוך רפיח (אוצר: יאיר ברק) שהצילום שלו יושב ומבוסס בתוך מסורת צילומית ששיאה בשנות ה־60 של המאה הקודמת בצילום התיעודי החדש. זהו צילום שהפרקטיקה שלו תיעודית, מבוססת מציאות, חברתית במהותה אבל יש בה מינון גבוה של זהות, ביוגרפיה, פואטיקה ואינטימיות.

השנייה, Days of Glory של ג׳ניפר בלוך (אוצרת: טל אמיתי לביא), מורכבת מסדרת ציורי מראות גדולי ממדים וממיצב קיר המורכב מעבודות קטנות השופעות דימויים שמקורם בבית המלוכה הבריטי ומעולם הנצרות. בחירתה של בלוך בדימויים הללו קשורים בגיברלטר – ארץ מוצאה של הציירת, טריטוריה של הממלכה המאוחדת הגובלת בספרד ובמרוקו, צומת של תרבויות, מפגש מזרח ומערב.

השלישיית, ״מקום. קדוש. מסע בין קברי צדיקים בגליל״ של חני קריסטל (אוצר: גסטון צבי איצקוביץ), שמבקשת לסכם מסע צילום בין קברי צדיקים בגליל. המהלך הצילומי של קריסטל ארך שלוש שנים במהלכן עלתה לרגל אל האתרים והמצלמה עמה.

ברוך רפיח

ברוך רפיח

חני קריסטל

חני קריסטל


birds

פלורה דבורה בגלריה קו 16

״פולחן צהוב״, תערוכת יחיד לפלורה דבורה, תפתח הערב (21.12) בגלריה קו 16 (אוצרת: עדי דהן). התערוכה פורשת לראשונה את העולם העשיר שבנתה דבורה בשנים האחרונות, שבהם הפך המרחב הייחודי בין שינה לערות למרכז חייה. התמודדותה עם מחלת הליים הובילה לחודשים רבים בהם גופה היה תשוש וכאוב.

האמנית מיקדה את הקשב לרגעי ההיתלשות מלפיתת החלום, רגע לפני שהדימויים חומקים והתחושות אובדות, ולפני שגופה חזר להיות משכן של כאב. היא תיעדה את נופי החלום באדיקות, ואלו הפכו לחלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי ובהמשך היוו את הקרקע לכיוון חדש בפרקטיקה האמנותית־מקצועית שלה.

פלורה דבורה. צילום: מ"ל

פלורה דבורה. צילום: מ״ל


ירדן אילון בדיזנגוף סנטר

״שגרת מלחמה מונוכרומטית״, תערוכה מצילומיו של ירדן אילון, מוצגת במתחם הצילומים בבניין B בדיזנגוף סנטר. אילון, מילואמיניק שגוייס למלחמה, מתעד את היומיום במצלמת פילם ישנה, במטרה לחדד את הדמיון בין המלחמה הזו לזו של לפני 50 שנה, ולהראות את הפן האנושי של המלחמה, שמקפל בתוכו סיפורים שאיננו נחשפים אליהם בכותרות. את סגנון הצילום שמצלם את שגרת החיים בלחימה ולאו דווקא את המלחמה עצמה, אילון למד מסבו, שלחם וצילם המון לפני ואחרי קום המדינה.

צילומים: ירדן אילון

צילומים: ירדן אילון

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden